Moro
Löysin vanhan keskustelun aiheesta ja jopa hyvän saksankielisen ohjeen oikein kuvineen, mutta pari asiaa jäi vaivaamaan.
viewtopic.php?t=111724
Onko tosiaan niin, että autoon pitää vaihtaa joku "datakortti" tms. vain onko kyse käännösohjelman virheestä ja tällä tarkoitetaan ohjelmointia? Lisä kyseinen "datakortti" pitää etukäteen homma marmoriliikkeestä ja itse asiassa homman voi tehdä vain valtuutettu huoltoliike.
Käsitykseni mukaan (joka voi olla siis aivan mettässä), sekä W1969 että A245 olisi suoraan valmius vakkariin vaihteistosta riippumatta: riittää jälkiasennettu viiksi ja moottorinohjausyksikön rasplaaminen uusilla komennoilla testerin avulla.
Onko kellään muuta kokemusta asiasta, kuin em. vanhan ketjun sisällössä?
kiitokset
MB A150 W169 vakkarin jälkiasennuksesta
Re: MB A150 W169 vakkarin jälkiasennuksesta
Datakortti = MB:n tietokannassa oleva autoyksilökohtainen tietue jossa on lueteltu ko. ajoneuvonn perustiedot ja lisävarusteet. Tuolta korjaamoiden testilaitteet (Xentry) käyvät hakemassa koodaus- ja ohjelmointiohjeet auton eri moduleihin.
Lisätyt varusteeet kirjataan ensin tietokantaan, sitten suoritetaan online-käyttöönotto jossa testilaite hakee serveriltä ajantasalla olevan lisävarustelistan ja sitä vastaavat asetukset niihin moduleihin joihin muutos vaikutttaa.
Toinen vaihtoehto on offline-koodaus jolloin tehdään muutokset suoraan ko. moduleihin koodaajan tiedon/arvauksen perusteella. Tällöin ei tarvita "virallista" testeriä eikä yhteyttä serveriin. Haittapuolena tietenkin se että jonkun täytyisi olla selvillä mitä autoon on muutettu jos esimerkiksi joku asennettuun varusteeseen liittyvä moduli menee rikki eikä koodausta saa luettua ulos sen uuteen osaan siirtämistä varten.
Lisätyt varusteeet kirjataan ensin tietokantaan, sitten suoritetaan online-käyttöönotto jossa testilaite hakee serveriltä ajantasalla olevan lisävarustelistan ja sitä vastaavat asetukset niihin moduleihin joihin muutos vaikutttaa.
Toinen vaihtoehto on offline-koodaus jolloin tehdään muutokset suoraan ko. moduleihin koodaajan tiedon/arvauksen perusteella. Tällöin ei tarvita "virallista" testeriä eikä yhteyttä serveriin. Haittapuolena tietenkin se että jonkun täytyisi olla selvillä mitä autoon on muutettu jos esimerkiksi joku asennettuun varusteeseen liittyvä moduli menee rikki eikä koodausta saa luettua ulos sen uuteen osaan siirtämistä varten.
Re: MB A150 W169 vakkarin jälkiasennuksesta
Kiitokset asiantuntevasta vastauksesta!