190 e sulakerasia asiaa ja kysymys mystisestä napista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
misalei
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 02.07.2023 12:45

190 e sulakerasia asiaa ja kysymys mystisestä napista

Viesti Kirjoittaja misalei »

Laitoinpi auton käymään tänään 10 minuutiksi pakkaseen ja kun tulin takaisin niin ilmanvaihtokanavat oli lakannut kokonaan tuulettamasta hyttiä.
No eipä siinä ajelin kotio sitten näkemättä eteeni ja aloin selvittämään sulakerasia kaavion kautta missä voisi olla puhaltimenmoottori.

No oman käyttöohjekirjan mukaan konehuoneessa pitäisi olla 20 sulaketta rasiassa, joista yhdenkään
ei pitäisi liittyä puhaltimenmoottoriin vaan kirjan mukaan konehuoneessa pitäisi olla "lisäsulakerasia" merkitty numerolla 25 joka olisi 25A punainen sulake. Kuitenkaan minkäänlaista lisäsulakerasiaa en ole missään nähnyt, oletan että sulakerasian edessä oleva neliömäinen laatikko sisältää releitä. Toki tämän rele laatikon edessä oli erittäin pieni rasia joissa sijaitsi parkkivalojeni sulake (katkesi käteen kun tarkastin mikä tämä oli).
Joten kysymys kuuluu missä sijaitsee ilmanvaihto kanavan puhaltimen sulake?

En ole tosiankaan mikään mekaanikka autohommissa, jos tästä tekstistä kyseinen asia ei selvinnyt :D

Ja vielä pieni lisäkysymys, konehuoneessani sijaitsee muistaakseni kuskin puoleisella puolella tämmöinen nappi/rulla jossai on mersun logo, kirjain N ja olisiko ollut vielä kirjain D. Elikkä ikään kuin nämä symbolit olisivat jotain "vaihtoehtoja", koska kyseinen rulla on tällä hetkellä vaihtoehdossa N. Elikkä rullan päällä on pienet alumiini hakaset jotka "päättävät vaihtoehdon". Tuota olen miettinyt että mikä mahtaapi olla kun en ole tuollaista ikinä ennen autoissa nähnyt?
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: 190 e sulakerasia asiaa ja kysymys mystisestä napista

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Tuolla kuvaa missä puhaltimen moottorin sulake sijaitsee:
https://www.benzworld.org/threads/190e- ... d.1406306/

Nappi/rulla on oktaanivalintakytkin, niitä pitäisi olla oikeastaan kaksi joista toinen on rautalangalla sinetöity ettei sitä kukaan menisi sorkkimaan. Suomalaisella bensalla kytkimen (sen jossa ei ole rautalankaa päällä :D ) kuuluu olla asennossa S eli Super, siitä saattaa muutaman hevosvoiman kymmenyksen saada tehoa takaisin kun sen kääntää oikeaan asentoon.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Vastaa Viestiin