Testeri antoi EGR-venttiilista vikakoodit ja se vaihdettiin. Ei kuitenkaan löytynyt alkuperäistä mistään, niin jouduttiin ottamaan jokin JPN-merkkinen tarvike. Alkuperäiset vikakoodit hävis, mutta tuli tilalle uusi "14CF00 Positiivinen säätöpoikkeama pakokaasun kierrätyksen säädössä on liian suuri". Tarkoittaako toi nyt että uusi egr päästää pakokaasut läpi vaikkei niitä pyydetä? Pystyykö tuon ohjelmoimaan pois käytöstä ja pitääkö vielä tulpata ettei vuoda?
Sitten toinen vika samassa autossa. Vaihdoin otsikon autoon termostaatin ja huomasin samalla sen alla irrallisena roikkuvan liittimen. Yhtään tyhjää vastakappaletta en löytänyt lähistöltä enkä siltä alueelta minne liittimen johto ylettyy. Mikähän tuo mahtaa olla?
Klemmarit oli kuvatessa auki, nyt kiinni. Tarkat silmät, kiitti. Outoa jos ylimääräinen liitin laitetaan suojaamatta odottaan jos joskus sitä vaikka tarvittaisiin. Kaiken maailman öljytöhnät kuitenkin pilaa sen.
Egr vaihdettiin vikailmoitusten takia, ja oireina oli lievä nypytys pintakaasulla esim loivassa ylämäessä, ja tietenkin tehot pois vikatilan ollessa päällä. Viat oli 149A00, 14A000 ja 155D00 eli egr oikosulkua, toimintahäiriöö ym. Vanha venttiili ei ollut kuitenkaan ollenkaan paskanen tai jumissa fyysisesti niin oletin siinä olevan sähkövian ja vaihdoin sen. Testerillä se ei liikkunut ollenkaan.
Nypytys ei kuitenkaan hävinnyt ja uusi venttiili tekee ton 14CF00 vikailmon. Moottorivikavalo kuitenkin välillä sammuu itsekseen mittaristosta, ja vaikka valo palaa, on tehot tallella. Nypytys tulee vikavalolla tai ilman vikavaloo.
Onkohan nyt dfp ihan tukossa kun vikojen ollessa se ei ole saanut tehtyä tyhjennyspolttoja? Termostaatin vaihdoin myös kun lämmöt ei noussu yli 70, sehän on varmaan myös estänyt poltot? Pari pakkopolttoa oon sille nyt tehnyt, eikä dpf:n arvoissa ole mielestäni mitään hälyttävää. Paine-ero oli muistaakseni 13 hPa tyhjäkäynnillä, n. 130 hPa kaasuttaessa, pakokaasun paine alle 2000 hPa, nokea eikä tuhkaa ollut. Pitää vielä käydä otamassa arvot ylös kun saa auton tyttäreltä takasin.
Täällä täysin samaa ongelmaa, niin lähtisin kysymään että löytykö ratkasua egr ongelmaan. Sais omaan etsimiseen vähän valoa tunnelin päähän (: Vai onko helpoin käydä ohjelmoimas egr pois
Ei varsinaisesti ratkaisua, mutta selvittely on pikkuhiljaa koko ajan päällä. En ole halunnut poistaa EGR:ää ohjelmallisesti, niin erilaisia toimenpiteitä on kokeiltu ilman apua. Muutenkin auto on niin kovassa käytössä koko ajan että sen saaminen tutkittavaksi silloin kun itsellä on aikaa on melko hankalaa.
Vika tai siis sen oireet on kuitenkin niin pienet että on vain ajettu ja vähän väliä kuitattu vikavalo pois että auto saa välillä mahdollisuuden tehdä tyhjennyspolttoja. Auto siis toimii muutoin ihan niin kuin pitää vaikka vikavalo on päällä, mutta kierrosten ollessa 1500-2200 pienellä kuormalla tekee välillä pientä nypytystä.
Miksi tapella tuon yhden maailman typerimmän keksinnön kans kun pois ohjelmoinnilla sen voi unohtaa ja saa samalla ohjelmointireissulla voimaakin lisää. Katsastusta ei tarvi kenenkään pelätä kun antaa dpf:n olla paikallaan.
Vaikka olis miten viherpiipertäjän vikaa niin tuolla egr: llä ajaa vaan kanavat tukkoon. Eihän kukaan omaa paskaansa halua syödä??
Joo just täysin samat oireet mutta totesin kans ton saman että tuntuu mahdottomalta löytää vikaa ku itellä kans koko ajan auto kulkee niin ei muutaku aika ohjelmointiin ja egr ohjelmoidan pois
Aluksi siis oireet oli pieni nypytys ja vikatila, testerin mukaan oikosulku.
Ensimmäiseksi puhdistin egr-venttiilin ja sen avausmekanismin suojakotelon alta => vika pysyi samana.
Sitten hankin tarvike venttiilin ja vaihdoin sen => oireet pysyi samana, mutta testerin mukaan ei ollut enää oikosulkua vaan liikaa pakokaasua. Oletin uuden venttiilin siis toimivan ja jonkin toisen syyn aiheuttavan oireet.
Seuraavaksi alkoi sitten vianhaku ilman onnea, paikkojen puhdistusta ja tarkastusta => oireet pysyi.
Lopulta ostin käytetyn alkuperäisen romuttamolta ja huomasin heti, että venttili käyttäytyi erilailla kuin alkuperäinen hajallinen ja tarvike. Mäntä liikkui tosi kevyesti ja palautui kiinni itsekseen. Niissä kahdessa ensimmäisessä mäntä palautui hiljakseen ja oletin sen olevan normaalia kun kerran hyllystä otettu käyttämätön venttiili toimi niin.
Romuttamon osalla siis lähti toimiin ja nyt on egr ja imusarjat puhdistettu niin eiköhän toi pidä ohjelmoida pois käytöstä siihen asti kun auto myydään:)
Ps. Testailin vielä tarvikeosan öljyämistä, ja sekin alkoi toimiin. Eli suojakuoren alta venttiilin männän varteen öljyä ja manuaalista liikuttelua niin sekin herkistyi. Alkuperäisessä venttiilissä oli sitten kaksi vikaa, öljyn puute ja oikkarissa oleva piirilevy liittimen sisäpuolella. Case Closed
Pps. Myydään liki käyttämätön tarvike egr-venttiili