Puuttuvat tehot w164 320cdi
- Nikkelimarkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: La 24.05.2003 15:09
- Paikkakunta: Etelä-Häme
Puuttuvat tehot w164 320cdi
Tervehdys vaan tekniikkatietäjille,
koska olen saanut täältä palstalta parikin varteenotettavaa neuvoa, kysynpähän vaan taas. Löysin lopulta halvan pään ML mersun ja nyt on ajeltu vajaassa kolmessa vuodessa liki 130 tkm. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä ajo-ominaisuuksiin, auto käynnistyy kylmästäkin varmasti ja on riittävän lämmin.
Turbon ilmamäärän säädin todettu starilla vialliseksi 6/22 ja uudestaan 6/23. Vaihdettiin uusiin/kunnostettuihin ja auto pelasi ilman ongelmia kummallakin kerralla aina siihen asti kun kunnon pakkaset alkoivat, tarkoittaa nyt eilen aamulla Rukalla. Eli käynnistyy normaalisti ja pienillä vaihteilla käyttäytyy liki normaalisti, mutta sitten isolla vaihteella vastamäessä vauhti hiipuu ja minkäänlaiseen ohitukseen ei uskalla ryhtyä maantievauhdissa. Vauhti nousee kyllä tasamaalla nopeusrajoitusten ylikin, mutta tuttua vastetta kaasun polkaisusta ei löydy. Mitä se ilmamäärän säädin oikein liikuttaa, voiko siellä olla joku läppä jäässä? Kun autolla on ajanut jonkin aikaa, sammutus ja käynnistys usein poistaa vian, niin nytkin kävi parin tunnin ajon jälkeen, ja sen sen jälkeen laskettelin Oulusta tänne Hämäläisten tantereille ilman ongelmia. t. MersuFaari
koska olen saanut täältä palstalta parikin varteenotettavaa neuvoa, kysynpähän vaan taas. Löysin lopulta halvan pään ML mersun ja nyt on ajeltu vajaassa kolmessa vuodessa liki 130 tkm. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä ajo-ominaisuuksiin, auto käynnistyy kylmästäkin varmasti ja on riittävän lämmin.
Turbon ilmamäärän säädin todettu starilla vialliseksi 6/22 ja uudestaan 6/23. Vaihdettiin uusiin/kunnostettuihin ja auto pelasi ilman ongelmia kummallakin kerralla aina siihen asti kun kunnon pakkaset alkoivat, tarkoittaa nyt eilen aamulla Rukalla. Eli käynnistyy normaalisti ja pienillä vaihteilla käyttäytyy liki normaalisti, mutta sitten isolla vaihteella vastamäessä vauhti hiipuu ja minkäänlaiseen ohitukseen ei uskalla ryhtyä maantievauhdissa. Vauhti nousee kyllä tasamaalla nopeusrajoitusten ylikin, mutta tuttua vastetta kaasun polkaisusta ei löydy. Mitä se ilmamäärän säädin oikein liikuttaa, voiko siellä olla joku läppä jäässä? Kun autolla on ajanut jonkin aikaa, sammutus ja käynnistys usein poistaa vian, niin nytkin kävi parin tunnin ajon jälkeen, ja sen sen jälkeen laskettelin Oulusta tänne Hämäläisten tantereille ilman ongelmia. t. MersuFaari
ML 320 cdi
Re: Puuttuvat tehot w164 320cdi
Pakkanen ei aiheuta tuollaista jäädyttämällä paikkoja. Kylläpä tuo selviää kun testeriin pääset auton kanssa.
wiimax.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5856
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Puuttuvat tehot w164 320cdi
Tuo "Turbon ilmamäärän säädin todettu starilla vialliseksi" ei ole mahdolistaNikkelimarkka kirjoitti: ↑Su 12.11.2023 08:23 Tervehdys vaan tekniikkatietäjille,
koska olen saanut täältä palstalta parikin varteenotettavaa neuvoa, kysynpähän vaan taas. Löysin lopulta halvan pään ML mersun ja nyt on ajeltu vajaassa kolmessa vuodessa liki 130 tkm. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä ajo-ominaisuuksiin, auto käynnistyy kylmästäkin varmasti ja on riittävän lämmin.
Turbon ilmamäärän säädin todettu starilla vialliseksi 6/22 ja uudestaan 6/23. Vaihdettiin uusiin/kunnostettuihin ja auto pelasi ilman ongelmia kummallakin kerralla aina siihen asti kun kunnon pakkaset alkoivat, tarkoittaa nyt eilen aamulla Rukalla. Eli käynnistyy normaalisti ja pienillä vaihteilla käyttäytyy liki normaalisti, mutta sitten isolla vaihteella vastamäessä vauhti hiipuu ja minkäänlaiseen ohitukseen ei uskalla ryhtyä maantievauhdissa. Vauhti nousee kyllä tasamaalla nopeusrajoitusten ylikin, mutta tuttua vastetta kaasun polkaisusta ei löydy. Mitä se ilmamäärän säädin oikein liikuttaa, voiko siellä olla joku läppä jäässä? Kun autolla on ajanut jonkin aikaa, sammutus ja käynnistys usein poistaa vian, niin nytkin kävi parin tunnin ajon jälkeen, ja sen sen jälkeen laskettelin Oulusta tänne Hämäläisten tantereille ilman ongelmia. t. MersuFaari
koska sellaista osaa ei siellä ole niin testeri ei sitä ilmoita vialiseksi
jos kyse on moottorista mikä turbossa kiinni ja se on korjattu niin vika voi olla että
kylmän on joku huono kontakti ja kun lämpenee niin yhdistyy
mutta kuten jo mainittu niin auto testeriin ja saa hyvinkin suuntaa mikä sielä on
arvaus että joku pakokasun käsitelyyn liityvä
Mökkillä
'
'
Re: Puuttuvat tehot w164 320cdi
Starilla kannattaa katsoa olosuhdetiedot seuraavan kerran kun siellä on vaikkapa vain tallentunut vikailmoitus mitä tutkia.
Varmaankin kyse on kuitenkin ahtopainesäätimestä. Se säätää ahtimen pakopuolen siipiä. Vika voi olla säätimen sisäisissä liitäntäjohdoissa (kylmä/irronnut juotos), tai siivet eivät liiku kunnolla. Sille on oma testinsä ja voi kokeilla ihan käsinkin irrottamalla säätimen välitanko ja liikuttamalla vipua käsin. Sitä pientä segeriä ei sitten kannata pudottaa.
Syynä voi olla moni muukin asia kuin ahtopainesäädin, vaikka vikailmoitus siitä tuleekin. Perusta sille on, että pyydetty ahtopaine ei ole toteutunut ja siihen voi olla syynä vaikkapa liiallinen pakopaine, ahtovuoto tms. Siksi ne olosuhdetiedot ovat tärkeitä vian syytä hakiessa.
Vinkkinä vian esiintyessä: kannattaa vain pysähtyä, sammuttaa kone ja heti voi käynnistää uudelleen ja tehot ovat taas tallella. Kunnes tulee uudestaan. Vikatilassa se on, eikä kierrä yli 3000 vaikkei siitä moottorivaloa sytykään. Syttyy kyllä aikanaan kun on tarpeeksi monta kertaa tullut.
Varmaankin kyse on kuitenkin ahtopainesäätimestä. Se säätää ahtimen pakopuolen siipiä. Vika voi olla säätimen sisäisissä liitäntäjohdoissa (kylmä/irronnut juotos), tai siivet eivät liiku kunnolla. Sille on oma testinsä ja voi kokeilla ihan käsinkin irrottamalla säätimen välitanko ja liikuttamalla vipua käsin. Sitä pientä segeriä ei sitten kannata pudottaa.
Syynä voi olla moni muukin asia kuin ahtopainesäädin, vaikka vikailmoitus siitä tuleekin. Perusta sille on, että pyydetty ahtopaine ei ole toteutunut ja siihen voi olla syynä vaikkapa liiallinen pakopaine, ahtovuoto tms. Siksi ne olosuhdetiedot ovat tärkeitä vian syytä hakiessa.
Vinkkinä vian esiintyessä: kannattaa vain pysähtyä, sammuttaa kone ja heti voi käynnistää uudelleen ja tehot ovat taas tallella. Kunnes tulee uudestaan. Vikatilassa se on, eikä kierrä yli 3000 vaikkei siitä moottorivaloa sytykään. Syttyy kyllä aikanaan kun on tarpeeksi monta kertaa tullut.
- Nikkelimarkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: La 24.05.2003 15:09
- Paikkakunta: Etelä-Häme
Re: Puuttuvat tehot w164 320cdi
Boschin liikkeen kuitissa luki "ahtimen säätimen koodi", ei nyt tallessa raporttia, että näkisin koodin. Bosch ehdottaa turbon ja säätimen vaihtoa reippaan 2 k€ hintaan. Nyt siis vaihdettu vain säädin tehdaskorjattuun, asentaja kyllä mielestäni tarkisti juurikin tuon välitangon liikkuvuuden ja ajoi vielä testinkin.
On jo sen verran ajokokemusta vikatilassa ajamisesta, että juurikin näin toimii, auto sammuksiin ja uudestaan baanalle. Sitten jossain vaiheessa vikailmoitus tulee ja saattaa poistuakin omia aikojaan. Tuollaisten pienten vuotojen löytö lienee hankalaa?
On jo sen verran ajokokemusta vikatilassa ajamisesta, että juurikin näin toimii, auto sammuksiin ja uudestaan baanalle. Sitten jossain vaiheessa vikailmoitus tulee ja saattaa poistuakin omia aikojaan. Tuollaisten pienten vuotojen löytö lienee hankalaa?
ML 320 cdi
Re: Puuttuvat tehot w164 320cdi
No ei nyt suoraa päätä kannata lähteä vaihtamaan. Se on vähän turhan yksioikoinen tapa vaihtaa heti se, mistä herja tulee, kun vika voi olla aivan muualla. On siellä testi ahtojärjestelmän tiiviydellekin. Ja savulla niitä mahdollisia vuotoja voi myös löytää. Mahdollisia paikkoja ovat ahtoletkut, ahtoputken O-rengastiiviste turboon ja välijäähdytin, sen päädyt erityisesti. Ja on tietysti muitakin.
OM642:ssa on muuten ollut sellaista tyyppivikaa, että pakosarjoista murenee ajan mittaan palasia ja ne menevät turbiinin läpi. Joten voi se turbo vaivainenkin olla, mutta silloin kannattaa kyllä vaihtaa pakosarjatkin. Koska siinä tapauksessa uusikin on muuten pian vainaa. Sitä ei oikeastaan voi todeta muuten kuin turbo irrottamalla ja pakopuolelta sitten näkee kyllä heti tilanteen.
Mutta niitä muitakin syitä voi kyllä olla.Harrastajilla on stareja siellä täällä ja kokenut harrastaja on usein paljon pätevämpi diagnosoinnissa kuin liikkeiden asentajat. Nykyään valitettavasti, vanhat osaajat alkavat olla eläkkeellä.
Esimerkkinä: Veho diagnosoi turbon olevan sökö koska sulake paloi ja turbosta oli kaikki mahdolliset vikailmoitukset. W166. Hinta-arvio oli siinä 10k€ heillä.No se oli todellisuudessa läppämoottori, joka sen sulakkeen poltti, mutta kun ahtopainesäädin saa virtansa saman sulakkeen takaa. Korjasin sen 30 sentin hintaan. (Vastus liittimeen). No tästä ei ole kysymys nyt, mutta esimerkkinä, ettei kannata suinpäin rynnätä turboa vaihtamaan, vaan selvitellä lisää.
OM642:ssa on muuten ollut sellaista tyyppivikaa, että pakosarjoista murenee ajan mittaan palasia ja ne menevät turbiinin läpi. Joten voi se turbo vaivainenkin olla, mutta silloin kannattaa kyllä vaihtaa pakosarjatkin. Koska siinä tapauksessa uusikin on muuten pian vainaa. Sitä ei oikeastaan voi todeta muuten kuin turbo irrottamalla ja pakopuolelta sitten näkee kyllä heti tilanteen.
Mutta niitä muitakin syitä voi kyllä olla.Harrastajilla on stareja siellä täällä ja kokenut harrastaja on usein paljon pätevämpi diagnosoinnissa kuin liikkeiden asentajat. Nykyään valitettavasti, vanhat osaajat alkavat olla eläkkeellä.
Esimerkkinä: Veho diagnosoi turbon olevan sökö koska sulake paloi ja turbosta oli kaikki mahdolliset vikailmoitukset. W166. Hinta-arvio oli siinä 10k€ heillä.No se oli todellisuudessa läppämoottori, joka sen sulakkeen poltti, mutta kun ahtopainesäädin saa virtansa saman sulakkeen takaa. Korjasin sen 30 sentin hintaan. (Vastus liittimeen). No tästä ei ole kysymys nyt, mutta esimerkkinä, ettei kannata suinpäin rynnätä turboa vaihtamaan, vaan selvitellä lisää.
Re: Puuttuvat tehot w164 320cdi
Samanlaista vikaa oli yhdessä sprinterissä, syynä oli imusarja joka oli rikki ja yritetty saada tiiviisti kiinni massalla. Savulla ei näkynyt, mutta kaasutellessa näki kun massat pullistelivat.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: Puuttuvat tehot w164 320cdi
Se, että vikatila johtuisi lämpötilasta, voisi hyvinkin viitata imusarjaan, jos se nyt siitä oikeasti riippuu. Kannattaa pitää mielessä, että syy voi hyvin olla satunnainen ja vain vaikuttaa lämpötilariippuvuudelta. Sitä äkkiä yhdistää mielessään jonkin satunnaisen vaihtelun vaikkei niin olisikaan.