W201 ilmastointi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Simokki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 23.02.2021 17:06

W201 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Simokki »

Hei!

Tässä asepalvelusta suorittaessa on tullut seurattua eri myyntipalstoja tenavan lisävarusteiden toivossa.

Nyt olisi alustavasti sovittu kaupat ilmastoinnin osista kaikkineensa, ja kysymys onkin, mitä tarvitsen luovuttaja autosta. Itse en intissä olon johdosta pääse osia purkamaan, niin mitä pitää hoksata pyytää osien myyjän purkamaan luovuttaja autosta :crazy:

Kompura, pitempi moniurahihna, letkut, lauhdutin, johtosarja(t)? Ja höyrystin ainakin? Ja tottakai lämppärin kenno kokonaisuudessaan, jonka mukana tulee kiinni kaikki säädin vivut ym.

Vieläkö tarvitaan jotain? Harmaa muistikuva, että olisin lukenut joskus myös ecun ja monitoimi releiden akun takana olevan jossain yhteydessä ilmastoinnin kanssa? Jos näin on, niin tarvitsenko nämä myös mukaan, tosin oma auto on 89 vuosimallin kaasari, kun taas luovuttaja auto ruiskukoneella.. :wtf:

Luovuttaja auto ruisku manuaali, ja oma auto 89 vm 2l kaasari manuaali.

Kiitos avusta jo etukäteen! Muita vinkkejä koko hommaan saa myös ehdottaa! :thumbup:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18277
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W201 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Parasta olisi, jos saisi ostettua koko kopan mistä purkaa ilmastoinnin osia tarpeen mukaan. Melko varmaa on, että muuten jää puutteita osakasasta.
En tiedä onko 201:ssa samalla tavalla kuin 124:n ilmastoinnissa eli keulan jäähdytysflektille ym. releet sulakerasiassa, ne pitää olla, niiden johdotukset tietysti, se puhallin, putket, kuivain (itse kuivain toki uusiksi sitten) kytkimineen jne...jne...
Muut jatkaa listaa---
wiimax.fi
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1406
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W201 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Karel »

Miten lie M102 kaasariversion kierrosluvun nostin toteutettu? Jos ruiskussa on samalla tavalla kuin W126/M103, niin se hoituu KE:n ohjauselektroniikan kautta. Kaasarissa sellaista ei ole. Sama moniurahihnan suojarele käynee molempiin.

Ässissä myös tehdasasenteisen ilmastoinnin johtosarja on pitkälti integroitu koko auton pääjohtosarjaan, jolloin pelkän ilmastoinnin johtojen erottelu on aika iso homma. Voisi kuvitella 201:ssä olevan samalla tavalla. Jälkiasenteisen kanssa ei ole samanlaista jumppaa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Simokki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 23.02.2021 17:06

Re: W201 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Simokki »

Joo, koko koppa oli tarkoitus ostaa, mutta sen kuljettaminen pitkästä välimatkasta johtuen olisi maksanut saman verran, mitä ilmastointi itsessään..

Onkohan ilmastoinnilla oma ohjausyksikkö jossain, millä flektin toimintaa säädellään, vai liittyykö tähän se ecun osuus. Muistaakseni oon joskus katsonut jonkun maxxecun asennus videon, missä orkkis boksi jätettiin ilmastoinnin takia..
Simokki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 23.02.2021 17:06

Re: W201 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Simokki »

Karelilta hyvä vastaus, onko kierrosluvun nostimen tehtävä nostaa kierroksia tyhjäkäynnillä, kun ilmastointi on päällä?

Mikä tämän moniurahihnan suojareleen tehtävä on, ja missä se sijaitsee?
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1406
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W201 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Karel »

En ole ruuvaillut 201:iä, joten en tiedä miten ohjaus tehty, kun perusversiossahan on se kylmätehon liukusäädin. Mitään yhteis"ecuja" ei kaasariversiossa pitäisi olla. Lisäksi ilmastoidussa on kiertoilmatoiminto, jolla on omat palikat lämppärikotelossa. Kyllä, nostin lisää kierroksia kun kompressori menee päälle. Suojarele vertaa kompressorin ja moottorin kierroslukuja, ja katkaisee kompressorin pois päältä jos eroja ilmenee jotta ei hihna katkea kompressorivian sattuessa. Orkkisreleessä lukee "Klima" ja on tupakka-askin kokoluokkaa. Yleensä jossakin tulipellin seutuvilla.

Äläkä unohda kompressorin kiinnitysosia lohkoon.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin