W124 Fader-potikan kytkentä/poisto?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 57
- Liittynyt: Ma 24.05.2004 12:41
W124 Fader-potikan kytkentä/poisto?
Moi,
Ostin uuden soittimen ja asennusta suunnitelessa mietin fader-potikan kohtaloa.
Kyseessä on 300TD farmari, jossa kytkin on penkkien välissä.
Kannattaako kytkentä säilyttää?
Miten siihen pääsee käsiksi, jos sen haluaa ohittaa?
Onko kytkenällä vaikutusta äänen laatuun eli onko merkitystä käyttääkö ko. faderia vai laitteen omaa?
H.
Ostin uuden soittimen ja asennusta suunnitelessa mietin fader-potikan kohtaloa.
Kyseessä on 300TD farmari, jossa kytkin on penkkien välissä.
Kannattaako kytkentä säilyttää?
Miten siihen pääsee käsiksi, jos sen haluaa ohittaa?
Onko kytkenällä vaikutusta äänen laatuun eli onko merkitystä käyttääkö ko. faderia vai laitteen omaa?
H.
Ei vaikuta äänen laatuun millään tavalla. Potikka on tarkoitettu käytettäväksi sellaisten soittimien kanssa, joissa on vain kaksi kaiutinlähtöä. Useimmiten nämä soittimet ovat Mersuissa Beckereitä, ja kahdella lähdöllä varustettuja mankkoja valmistettiin ainakin v:een 1994 saakka. Potikalla ääni on sitten jaettu eteen ja taakse, ja sillä säädettiin myös tasapaino eteen/taakse.
Potikan luokse pääset helposti.
-irroita vaihdekepin pussi/automaatin "kaulus"
-poista matto keskikonsolin kaukalosta; etuosasta paljastuu verhoilulevyn kiinnitysruuvi
-nosta verhoilu pois takaosasta lähtien. Tue kädellä koko ajan. Saattaa vaatia rivakan riuhtaisun alussa. Levyssä on "litteät piikit", joilla se kiinnitetään itse konsolin sisälaidoilla oleviin hahloihin.
Itse siirsin potikan ansaitusti eläkkeelle, kun siirryin uudempaan Beckeriin, jossa oli neljä lähtöä jo itsessään. Tosin siten, että potikka on otettavissa käyttöön minä hetkenä hyvänsä. Tämä kannattaa pitää mielessä Mersujen tulevaisuutta ajatellen
.
Potikan luokse pääset helposti.
-irroita vaihdekepin pussi/automaatin "kaulus"
-poista matto keskikonsolin kaukalosta; etuosasta paljastuu verhoilulevyn kiinnitysruuvi
-nosta verhoilu pois takaosasta lähtien. Tue kädellä koko ajan. Saattaa vaatia rivakan riuhtaisun alussa. Levyssä on "litteät piikit", joilla se kiinnitetään itse konsolin sisälaidoilla oleviin hahloihin.
Itse siirsin potikan ansaitusti eläkkeelle, kun siirryin uudempaan Beckeriin, jossa oli neljä lähtöä jo itsessään. Tosin siten, että potikka on otettavissa käyttöön minä hetkenä hyvänsä. Tämä kannattaa pitää mielessä Mersujen tulevaisuutta ajatellen

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Isukin 190:seen laittoivat uuden MP3- soittimen jossain liikkeessä Oulussa. Se faderi oli kytketty siihen jotenkin jännästi ja se kuumensi mankkaa tosi paljon. Pari minsaa ku oli päällä ni ääni alko nousemaan ja laskemaan.
Otin mankan pois heti käytön jälkeen ja poltin näpit! Asensin sen sitte ilman sitä faderia ja pelas paremmin.
Otin mankan pois heti käytön jälkeen ja poltin näpit! Asensin sen sitte ilman sitä faderia ja pelas paremmin.
Joo, tämä johtuu siitä, että etu- ja takakaiuttimet on kytketty rinnan tuon potikan kautta. Nykyiset autokaiuttimet ovat 4-ohmisia, joten mankalle tulee kanavaa kohti 2 ohmin kuorma. Yleensä soittimissa pienin sallittu kuorma on 4 ohm, joten lämpenemistä tapahtuu ainakin isommilla äänenvoimakkuuksilla. Mersun alkuperäisillä 6 ohmin kaiuttimilla ei lämpene kovinkaan. Itselläni on kytketty uusi mankka fader-potikan kautta ja toimii ihan ok. Ensi kesänä ajattelin ostaa uudet kovapuhujat noiden alkuperäisten tilalle, silloin täytyy hypätä fader-potikkakin ohi ettei pala koko mankka.TC7 kirjoitti:Isukin 190:seen laittoivat uuden MP3- soittimen jossain liikkeessä Oulussa. Se faderi oli kytketty siihen jotenkin jännästi ja se kuumensi mankkaa tosi paljon. Pari minsaa ku oli päällä ni ääni alko nousemaan ja laskemaan.
Otin mankan pois heti käytön jälkeen ja poltin näpit! Asensin sen sitte ilman sitä faderia ja pelas paremmin.

1991 420 SE
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 57
- Liittynyt: Ma 24.05.2004 12:41
Etukaiuttimien johdot eivät mene yhtenäisenä sinne potikalle, vaan mankan takana on liittimet joilla ne on kytketty. Siitä vain liittimistä johdot irti ja suoraan mankan etukaiutinlähtöihin. Näiden johtojen väri taisi olla musta-vihreä ja musta-punainenHeinäkenkä kirjoitti:Eli ilmeistä on, että potikka pitää ohittaa.
Onko kaiuttimille lähtevät johdot merkitty jotenkin?
H.

Takakajareista ole ihan varma, kun en omasta autosta ole tuota potikan johdotusta tarkemmin tutkinut, mutta käsittääkseni ohitus pitäisi onnistua kytkemällä keskimmäisiin nastoihin tulevat johdot (ne jotka oli kytketty alkuperäiseen Beckeriin) yhteen taaimmaisiin nastoihin tulevien johtojen kanssa. Ne menevät takakajareille. Kannattaa katsoa takakajareilta minkä väriset johdot sinne tulee, niin ei tule kytkettyä vääriä johtoja. Tästä linkistä voisi myös olla jotain apua, vaikka korimalli ei olekaan sama: http://www.mercedesshop.com/shopforum/s ... adid=70117.
1991 420 SE
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Maat yhdessä
Muistaakseni tuossa potikassa on yhdistetty maa kummallekin kanavalle. Tästä kytkennästä eivät kaikki vekottimet tykkää.
Sinäänsä tuo konsolissa oleva säädin on mitä kätevin ja soittimen sen salliessa kannattaa säilyttää. Normaalisti soittimen teho ei muutu vaikka siitä käytetään vain etukaiuttimien lähdöt. Oma etu/taka-säätö vain jakaa olemassa olevaa maksimitehoa (kuten tapahtuu ulkopuolisellakin säätimellä).
Sinäänsä tuo konsolissa oleva säädin on mitä kätevin ja soittimen sen salliessa kannattaa säilyttää. Normaalisti soittimen teho ei muutu vaikka siitä käytetään vain etukaiuttimien lähdöt. Oma etu/taka-säätö vain jakaa olemassa olevaa maksimitehoa (kuten tapahtuu ulkopuolisellakin säätimellä).
Terveisin
Tero
Tero
Itse henk.koht. ohittaisin tuon namiskan ja vetäisin piuhat uusiks.
Tällöin saadaan mankasta kaikki "teho" irti ja silti etu ja takapään balanssia voidaan säätää mankan omasta faderistä. Lähes poikkeuksetta kun sellainen löytyy nykypäivän soittimista.
Tällöin saadaan mankasta kaikki "teho" irti ja silti etu ja takapään balanssia voidaan säätää mankan omasta faderistä. Lähes poikkeuksetta kun sellainen löytyy nykypäivän soittimista.

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Re: W124 Fader-potikan kytkentä/poisto?
Älä käytä sitä irrallista fader-potikkaa, jos autoosi tulee nykyaikainen soitin, jossa on päätteessä neljä erillistä vahvistinta ja niitä ohjataan soittimen omalla taka/etu-säädöllä.Heinäkenkä kirjoitti:Moi,
Ostin uuden soittimen ja asennusta suunnitelessa mietin fader-potikan kohtaloa.
Kyseessä on 300TD farmari, jossa kytkin on penkkien välissä.
Kannattaako kytkentä säilyttää?
Miten siihen pääsee käsiksi, jos sen haluaa ohittaa?
Onko kytkenällä vaikutusta äänen laatuun eli onko merkitystä käyttääkö ko. faderia vai laitteen omaa?
H.
Kaikki päätteet noissa uusissa soittimissa ovat ns. siltakytkettyjä, joissa on + ja - lähtö, molemmat vastavaiheessa aktiivisia ja eivät saa koskettaa maata.
Siinä keskikonsolin fader-potikassa saattavat nuo lähdöt joutua tekemisiin toistensa/maan kanssa ja käry käy !
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 57
- Liittynyt: Ma 24.05.2004 12:41
Terve,
Soitin on nyt sitten asennettu ja hyvin toimii!
Kiitos kaikille neuvoista.
Ohitin fader-potikan niinkuin neuvottiin. Etukaiuttimien johdot löytyivät radion takaa liittimistä ja takajohdot lähtivät faderilta suoraan taakse, joten ne oli helppo erottaa.
Tosin takajohtojen miinukset oli viety vähän matkaa muovisukan sisään ja liitetty siellä maihin menevään johtoon.
Ainut mikä jäi mietityttämään on virtajohtojen vahvuus. Alkuperäiset ovat huomattavasti ohuemmat kuin radion puolelta tulevat. Luulisi noiden kuitenkin riittävän.
H.
Soitin on nyt sitten asennettu ja hyvin toimii!
Kiitos kaikille neuvoista.

Ohitin fader-potikan niinkuin neuvottiin. Etukaiuttimien johdot löytyivät radion takaa liittimistä ja takajohdot lähtivät faderilta suoraan taakse, joten ne oli helppo erottaa.
Tosin takajohtojen miinukset oli viety vähän matkaa muovisukan sisään ja liitetty siellä maihin menevään johtoon.
Ainut mikä jäi mietityttämään on virtajohtojen vahvuus. Alkuperäiset ovat huomattavasti ohuemmat kuin radion puolelta tulevat. Luulisi noiden kuitenkin riittävän.

H.
äHeinäkenkä kirjoitti:Tosin takajohtojen miinukset oli viety vähän matkaa muovisukan sisään ja liitetty siellä maihin menevään johtoon.
Ainut mikä jäi mietityttämään on virtajohtojen vahvuus. Alkuperäiset ovat huomattavasti ohuemmat kuin radion puolelta tulevat. Luulisi noiden kuitenkin riittävän.
H.
Kai uusit ne takakaiuttimien miinuspiuhat, etteivät enää mene maihin, vaan mankan taakse?
Kyllä noihin mankan antamiin tehoihin riittää ohuempikin siima...
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 57
- Liittynyt: Ma 24.05.2004 12:41
Kyllä siellä nykyisissä perus-stereoissakin ( melkein kaikissa 4 erill.päätettä ), kulkee helposti vähänkin isommilla tehoilla yli 10 A, saatikka sitten jos on isotehoiset hakkuripäätteet, jolloin virrantarve on jo ihan eri kertaluokkaa.
Vanhemmissa autoissa nuo radion virtasyötöt mitoitettiin yleensä melko vaatimattomasti, koska soittimissa oli harvoin varsinaisia tehopäätteitä, jolloin radiolle riitti hyvin joitakin ampeereita virtaa.
Ennen nuo watit olivat tyypillisesti luokkaa 2 x 6W, no, Beckereissä 2 x 20W ja ne olivatkin sinällään suht. rehellisesti suuntaa-antavia. Nyky-laitteissa mainoswatit ovatkin jo sitten ihan puutaheinää eli ne 4 x 50W ilmoitetut tehot ovatkin todellisuudessa 4 x 14W. Mutta senhän me kaikki toki tiedämmekin.
Riittämättömän virtajohdon paksuuden toteaa hyvin, kun luukuttaa soitinta hieman isommalla bassojumputuksella ja jos samalla esim. soittimen valot välkkyvät musiikin tahdissa. Se tarkoittaa juuri sitä, että laite ei saa tarpeeksi virtaa, vaan liian ohuissa syöttöjohdoissa tulee huomattavia jännitehäviöitä.
Eli kunnon 2,5 tai 4 neliömillin piuhaa sulakkeen kautta radiolle, niin poppi soi asiallisesti.
Vanhemmissa autoissa nuo radion virtasyötöt mitoitettiin yleensä melko vaatimattomasti, koska soittimissa oli harvoin varsinaisia tehopäätteitä, jolloin radiolle riitti hyvin joitakin ampeereita virtaa.
Ennen nuo watit olivat tyypillisesti luokkaa 2 x 6W, no, Beckereissä 2 x 20W ja ne olivatkin sinällään suht. rehellisesti suuntaa-antavia. Nyky-laitteissa mainoswatit ovatkin jo sitten ihan puutaheinää eli ne 4 x 50W ilmoitetut tehot ovatkin todellisuudessa 4 x 14W. Mutta senhän me kaikki toki tiedämmekin.
Riittämättömän virtajohdon paksuuden toteaa hyvin, kun luukuttaa soitinta hieman isommalla bassojumputuksella ja jos samalla esim. soittimen valot välkkyvät musiikin tahdissa. Se tarkoittaa juuri sitä, että laite ei saa tarpeeksi virtaa, vaan liian ohuissa syöttöjohdoissa tulee huomattavia jännitehäviöitä.
Eli kunnon 2,5 tai 4 neliömillin piuhaa sulakkeen kautta radiolle, niin poppi soi asiallisesti.
Niin kyllähän soittimessa itsessään ja soittimen virtapiuhoissa voikin kulkea kymmenien ampeerien virtoja, mutta tuskin kaiutinkaapeleissa...Classic kirjoitti:Kyllä siellä nykyisissä perus-stereoissakin ( melkein kaikissa 4 erill.päätettä ), kulkee helposti vähänkin isommilla tehoilla yli 10 A, saatikka sitten jos on isotehoiset hakkuripäätteet, jolloin virrantarve on jo ihan eri kertaluokkaa.
Vanhemmissa autoissa nuo radion virtasyötöt mitoitettiin yleensä melko vaatimattomasti, koska soittimissa oli harvoin varsinaisia tehopäätteitä, jolloin radiolle riitti hyvin joitakin ampeereita virtaa.

Jos soittimen valot alkavat vilkkua "luukutettaessa", ei kyse ole kaiutinkaapeleiden riittämättömyydestä, vaan soittimen omasta virransaannista, eli soitin ja sen vahvistin ei saa kylliksi virtaa.Classic kirjoitti:Ennen nuo watit olivat tyypillisesti luokkaa 2 x 6W, no, Beckereissä 2 x 20W ja ne olivatkin sinällään suht. rehellisesti suuntaa-antavia. Nyky-laitteissa mainoswatit ovatkin jo sitten ihan puutaheinää eli ne 4 x 50W ilmoitetut tehot ovatkin todellisuudessa 4 x 14W. Mutta senhän me kaikki toki tiedämmekin.
Riittämättömän virtajohdon paksuuden toteaa hyvin, kun luukuttaa soitinta hieman isommalla bassojumputuksella ja jos samalla esim. soittimen valot välkkyvät musiikin tahdissa. Se tarkoittaa juuri sitä, että laite ei saa tarpeeksi virtaa, vaan liian ohuissa syöttöjohdoissa tulee huomattavia jännitehäviöitä.
Eli kunnon 2,5 tai 4 neliömillin piuhaa sulakkeen kautta radiolle, niin poppi soi asiallisesti.

Kaiutinkaapeleistahan tässä puhuttiin?

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
FosgateT kirjoitti:Niin kyllähän soittimessa itsessään ja soittimen virtapiuhoissa voikin kulkea kymmenien ampeerien virtoja, mutta tuskin kaiutinkaapeleissa...Classic kirjoitti:Kyllä siellä nykyisissä perus-stereoissakin ( melkein kaikissa 4 erill.päätettä ), kulkee helposti vähänkin isommilla tehoilla yli 10 A, saatikka sitten jos on isotehoiset hakkuripäätteet, jolloin virrantarve on jo ihan eri kertaluokkaa.
Vanhemmissa autoissa nuo radion virtasyötöt mitoitettiin yleensä melko vaatimattomasti, koska soittimissa oli harvoin varsinaisia tehopäätteitä, jolloin radiolle riitti hyvin joitakin ampeereita virtaa.![]()
Jos soittimen valot alkavat vilkkua "luukutettaessa", ei kyse ole kaiutinkaapeleiden riittämättömyydestä, vaan soittimen omasta virransaannista, eli soitin ja sen vahvistin ei saa kylliksi virtaa.Classic kirjoitti:Ennen nuo watit olivat tyypillisesti luokkaa 2 x 6W, no, Beckereissä 2 x 20W ja ne olivatkin sinällään suht. rehellisesti suuntaa-antavia. Nyky-laitteissa mainoswatit ovatkin jo sitten ihan puutaheinää eli ne 4 x 50W ilmoitetut tehot ovatkin todellisuudessa 4 x 14W. Mutta senhän me kaikki toki tiedämmekin.
Riittämättömän virtajohdon paksuuden toteaa hyvin, kun luukuttaa soitinta hieman isommalla bassojumputuksella ja jos samalla esim. soittimen valot välkkyvät musiikin tahdissa. Se tarkoittaa juuri sitä, että laite ei saa tarpeeksi virtaa, vaan liian ohuissa syöttöjohdoissa tulee huomattavia jännitehäviöitä.
Eli kunnon 2,5 tai 4 neliömillin piuhaa sulakkeen kautta radiolle, niin poppi soi asiallisesti.
Kaiutinkaapeleistahan tässä puhuttiin?
USKON, ETTÄ KAIKKI MUUT YMMÄRSIVÄT TEKSTISTÄNI HYVIN, ETTÄ PUHUN KOKO AJAN VIRTASYÖTÖISTÄ !!! EN SIIS MAININNUT KAIUTINKAAPELEISTA SANAAKAAN.
Okei okei, ei herneitä...Classic kirjoitti:USKON, ETTÄ KAIKKI MUUT YMMÄRSIVÄT TEKSTISTÄNI HYVIN, ETTÄ PUHUN KOKO AJAN VIRTASYÖTÖISTÄ !!! EN SIIS MAININNUT KAIUTINKAAPELEISTA SANAAKAAN.

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989