Om651 moottoririkko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Olenko ymmärtänyt oikeen että venttiili pitäis löytyä öljynsuodatinjalan vierestä? Takapuolelta? Alapuolelta?
Millä pirulla tuohon pääsee käsiksi?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 927
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Tenutähti kirjoitti: Su 11.06.2023 19:57
Olenko ymmärtänyt oikeen että venttiili pitäis löytyä öljynsuodatinjalan vierestä? Takapuolelta? Alapuolelta?
Millä pirulla tuohon pääsee käsiksi?
Koneen takakyljessä kuskinpuolella,lähellä vaihdelaatikon laippaa ja jakoketjua, aika suoraan korkeapainepumpun alapuolella, eli alakautta näkee ja yltää kunhan ottaa pohjamuovit pois.
download/file.php?id=23859&mode=view
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Tenutähti kirjoitti: Ti 06.06.2023 12:10 Tilasin tuon tulpan mb-osaan! Äkkiä eroon tuomosista virityksistä! Yhtä fiksua kuin pimeäot takavalot.
Eipä perskule taho venttiiliä löytyä! Ainakin kahdenlaista juttua liikkuu, vasemmalla puolella ö-suodatinjalan lähettyvillä, kp-pumpun alapuolella. (Ompa mielenkiintoinen nähdä oikeen mistään kautta)
Toinen tarina väittää että oikealla puolella lohkon puolivälissä/takaosassa.
Ymmärtääkseni kaikissa OM651 ei ole ko. venttiiliä ollenkaan. Mistähän tuon ensin luotettavasti varmistaisi?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5856
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Tenutähti kirjoitti: Ti 13.06.2023 08:56 Toinen tarina väittää että oikealla puolella lohkon puolivälissä/takaosassa.
Ymmärtääkseni kaikissa OM651 ei ole ko. venttiiliä ollenkaan.
Mistähän tuon ensin luotettavasti varmistaisi?
Jep kaikisa ei sitä ole,
varmistuksen saat auton vin(runko/valmiste) numerolla,
mersun varaosa systtemistä epc/parts info
Mökkillä
'
Jasu80
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ma 05.09.2022 05:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Jasu80 »

Koskeeko nämä ongelmat enemmän työjuhtia ja vanhempia malleja, koska en ole lukenut että näitä olisi uudempiin malleihin vaihdettu (esim. W205) ?
S205 250d ´15
Volvo S80 V8 ´07
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5856
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Jasu80 kirjoitti: To 22.06.2023 05:43 Koskeeko nämä ongelmat enemmän työjuhtia ja vanhempia malleja, koska en ole lukenut että näitä olisi uudempiin malleihin vaihdettu (esim. W205) ?
kaikkia malleja missä samat osat
Mökkillä
'
Vipperi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 05.10.2019 05:46

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Vipperi »

Onko jollain kokemuksia tuon tulpan asennuksesta? Sytyttääkö solenoidin poisto vikavalon vai pitääkö se laittaa pussiin? Onko tuosta jatkuvasta 5barin paineesta jotain haittaa, kestääkö tiivisteet yms.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Vipperi kirjoitti: Ke 12.07.2023 22:21 Onko jollain kokemuksia tuon tulpan asennuksesta? Sytyttääkö solenoidin poisto vikavalon vai pitääkö se laittaa pussiin? Onko tuosta jatkuvasta 5barin paineesta jotain haittaa, kestääkö tiivisteet yms.
Nyt on kokemusta yhden Viton verran. Venttiili ainakin minun autosta löytyi vasemmalta puolelta aivan lohkon takapäästä.
Starilla näkyy häiriökoodi, mutta mittaristossa ei näy mitään.
Sokea tulppa on aivan mersun oma varaosa. MB original teile pussissa jne… joten aika kova luottamus on ettei hommasta ainakaan mitään haittaa ole. Hyötyähän ei varmuudella koskaan saa tietää.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18105
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja dealer »

tahtoomersun kirjoitti: To 08.06.2023 19:20 Kyllä niitä om646:ia hajoilee myös, ei nekään ole ikiliikkujia, vaikka jotkut niin uskovat. Kyllä tuo 646 alkaa olemaan jo museokamaa. On huomattava ero 646 ja 651 välillä ajettavuudessa jä käytössä, sekä kulutuksessa. Helppo vertailla, kun itsellä on kumpikin.
OM651 saattaa kestää kovia kilometrejä tai hajota alhaisilla kilometreillä, lukemattomia 651:iä on leikannut laakereiltaan ja saanut etsiä uutta moottoria tilalle.
Museokama on keskimäärin paljon paljon kestävämpää.

Helppo vertailla kun on korjaamolta käsin asiaa seurannut sekä 646:ien että 651:ien ensimmäiset 10 vuotta.
wiimax.fi
Jasu80
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ma 05.09.2022 05:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Jasu80 »

dealer kirjoitti: To 13.07.2023 06:48
tahtoomersun kirjoitti: To 08.06.2023 19:20 Kyllä niitä om646:ia hajoilee myös, ei nekään ole ikiliikkujia, vaikka jotkut niin uskovat. Kyllä tuo 646 alkaa olemaan jo museokamaa. On huomattava ero 646 ja 651 välillä ajettavuudessa jä käytössä, sekä kulutuksessa. Helppo vertailla, kun itsellä on kumpikin.
OM651 saattaa kestää kovia kilometrejä tai hajota alhaisilla kilometreillä, lukemattomia 651:iä on leikannut laakereiltaan ja saanut etsiä uutta moottoria tilalle.
Museokama on keskimäärin paljon paljon kestävämpää.

Helppo vertailla kun on korjaamolta käsin asiaa seurannut sekä 646:ien että 651:ien ensimmäiset 10 vuotta.
Osaatko sanoa, että koskeeko tämä enemmän hyötyajoneuvoja ja alkupään autoja, kuin esim. vaikka W205-sarjaa? En ole lukenut, enkä kuullut, että niitä näihin uudempiin olisi vaihdettu.
S205 250d ´15
Volvo S80 V8 ´07
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18105
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja dealer »

En muista nähneeni hajonnutta konetta 205:ssa, enää en työn puolesta seuraa asiaa. Samalla lailla on hajoillut yksityiskäytössä olevista henkilöautoista kuin hyötyajoneuvoista.
Toki OM646 oli sekin Sprintereissä lujilla kahden ahtimen kanssa, niistä tiedän hajonneen tuota vanhempaakin konetta jonkin verran, tarkennetaan tämä...

Mutta joo, nykyhetkestä tietää moni muu paremmin
wiimax.fi
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja vesatak »

Onko tuon sähköventtiilin korvaamisella sähköttömällä "palikalla" vaikutusta öljypumpun kestävyyteen? Joutuuhan öljypumppu kuitenkin pitämään paineet 2 barin sijaan 5 barissa, eli tekemään enemmän työtä.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2609
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

vesatak kirjoitti: Pe 25.08.2023 18:51 Onko tuon sähköventtiilin korvaamisella sähköttömällä "palikalla" vaikutusta öljypumpun kestävyyteen? Joutuuhan öljypumppu kuitenkin pitämään paineet 2 barin sijaan 5 barissa, eli tekemään enemmän työtä.
Tuon öljypumpun rakennetta en tiedä mutta perinteisesti mekaaninen öljypumppu toimii tyhjäkäynnillä ja alakierroksillakin "täysillä" ja vasta ylemmillä kierroksilla ylipaineventtiili rajoittaa maksimipainetta. Joka oli monessa merkissä 4,2bar luokkaa (60psi).
Muistini mukaan vanhemmissa moottoreissa maksimipaine saavutettiin noin 2000rpm - 3000rpm.

Josta seuraa ettei öljypumppu joudu tyhjäkäynnillä koville kun se ei kykene saavuttamaan 5 bar painetta mitenkään.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5856
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

vesatak kirjoitti: Pe 25.08.2023 18:51 Onko tuon sähköventtiilin korvaamisella sähköttömällä "palikalla" vaikutusta öljypumpun kestävyyteen? Joutuuhan öljypumppu kuitenkin pitämään paineet 2 barin sijaan 5 barissa, eli tekemään enemmän työtä.
Ei vaikuta kestoon mitenkään merkitävästi
ventili on siellä vain viherpesu syistä
Mökkillä
'
hankinpakki
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 31.01.2024 17:30

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja hankinpakki »

651 moottorin NAFTA suodattimen vaihto ,, ensimmäinen käynnistys kierrokset nostettava r 3000 , ettei ilmakupla tuki suutinta. joissain suutin on jumittunut, käynti epätasainen.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18105
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja dealer »

Janne Äyrä oli tutkinut öljynpaineventtiiliasiaa ja kirjoittaa seuraavasti Facebookissa:
OM 651 KONEELLA AJAJA LUE TÄMÄ.
Öljynpaineventtiilin poisto.
Paljon on puhuttu tuon venttiilin ominaisuudesta pudottaa öljyn painetta. Joo se todella pudottaa.
Potilas w166 250cdi ajettu 280tkm.
Laitoin mittarin kannen etuosassa olevan tulpan M12x1, 5 tilalle. Kone käyntiin ja ihmettelemään.
Aluksi ei tapahtunut mitään! Noin 10 sekunnin päästä paine alkoi verkkaisesti nousta ja nousi hitaasti 1,6 baariin.
Testiajossa 90 kmh vauhdissa painetta oli 2 bar. Kierrokset 1500 rpm. Vasta 3500 rpm paine nousi hieman yli 3 bar. 3,5 bar oli max paine testilenkillä.

Tieto lisäsi tuskaa ja auto halliin ja tulppa venttiilin tilalle ja auto käyntiin.
Paine nousi heti yli 3 bar tyhjäkäynnillä.
Kierrosten noustessa paineet nousi heti yli 4 barin.
Kuumalla koneella 1500 rpm 90 kmh paineet pysyi 4 baarissa. Max paineet 4,5 bar. Tyhjäkäynnillä 2,3 bar.
Lopputulemana voin sanoa, että tulppa PITÄÄ vaihtaa!!!
Kierrosten nostaminen vaikuttaa välittömästi öljynpaineeseen.
Melkein väittäisin, että käyntiääni pehmeni hieman. Luulis tuommonen kone tarvitsevan normi ajossa yli 2 baaria painetta.
Ei ihme että noita koneita leipoo kiinni.
Vielä kun laitetaan 20 astetta pakkasta, niin menee kone aika kauan kylmäkäynnistyksessä ilman öljyä.
Toivottavasti en vie monen foorumistin yöunia.😜
Kiitos ja anteeksi.
wiimax.fi
jamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 17.03.2004 21:58
Paikkakunta: keski-suomi

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja jamo »

Tänään laitoin tulpan tuon venttiilin tilalle w246 om651 901 b mese
Mittasin paineet ennen tulpan asennusta, kylmänä ja kuumana oli noin 1.8bar tyhjäkäynnillä ja 2000rpm suunnilleen sama
Tulppa paikoilleen ja mittasin paineet ainoastaan kuumana. Tyhjäkäynnillä paine noin 4.5bar ja 2000rpm aika samaa näytti, pientä heittelyä oli kun lisäsi kierroksia ni käväs 5bar
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2609
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Eli tuo mainittu ikiaikainen öljynpaineskaala pätee edelleen. Jenkeillä se oli 60 psi eli 4,2bar.

Vanha amerikan bensa-veekasi saavutti kuumana maksimipaineet muistaakseni noin 2000rpm luokkaa, ehkä jopa alle kun aikaa on kulunut niin paljon ettei enää muista tarkasti.
Silloisilla nykyisiin verrattuina huonoilla öljyillä -25C° pakkasella mekaaninen öljynpainemittari meni pitkälle yli 6 bar maksimin tyhjäkäynnillä. Josta syystä kaikilla öljyillä on syytä välttää korkeita kierroksia kylmänä. Erityisesti dieseleitä joissa on takomännät ja suuret välykset kylmänä.
Tuon öljypumpun rakennetta en tiedä mutta perinteisesti mekaaninen öljypumppu toimii tyhjäkäynnillä ja alakierroksillakin "täysillä" ja vasta ylemmillä kierroksilla ylipaineventtiili rajoittaa maksimipainetta. Joka oli monessa merkissä 4,2bar luokkaa (60psi).
Muistini mukaan vanhemmissa moottoreissa maksimipaine saavutettiin noin 2000rpm - 3000rpm.

Josta seuraa ettei öljypumppu joudu tyhjäkäynnillä koville kun se ei kykene saavuttamaan 5 bar painetta mitenkään.

dealer kirjoitti: La 09.11.2024 17:27 Janne Äyrä oli tutkinut öljynpaineventtiiliasiaa ja kirjoittaa seuraavasti Facebookissa:
OM 651 KONEELLA AJAJA LUE TÄMÄ.
Öljynpaineventtiilin poisto.
Paljon on puhuttu tuon venttiilin ominaisuudesta pudottaa öljyn painetta. Joo se todella pudottaa.
Potilas w166 250cdi ajettu 280tkm.
Laitoin mittarin kannen etuosassa olevan tulpan M12x1, 5 tilalle. Kone käyntiin ja ihmettelemään.
Aluksi ei tapahtunut mitään! Noin 10 sekunnin päästä paine alkoi verkkaisesti nousta ja nousi hitaasti 1,6 baariin.
Testiajossa 90 kmh vauhdissa painetta oli 2 bar. Kierrokset 1500 rpm. Vasta 3500 rpm paine nousi hieman yli 3 bar. 3,5 bar oli max paine testilenkillä.

Tieto lisäsi tuskaa ja auto halliin ja tulppa venttiilin tilalle ja auto käyntiin.
Paine nousi heti yli 3 bar tyhjäkäynnillä.
Kierrosten noustessa paineet nousi heti yli 4 barin.
Kuumalla koneella 1500 rpm 90 kmh paineet pysyi 4 baarissa. Max paineet 4,5 bar. Tyhjäkäynnillä 2,3 bar.
Lopputulemana voin sanoa, että tulppa PITÄÄ vaihtaa!!!
Kierrosten nostaminen vaikuttaa välittömästi öljynpaineeseen.
Melkein väittäisin, että käyntiääni pehmeni hieman. Luulis tuommonen kone tarvitsevan normi ajossa yli 2 baaria painetta.
Ei ihme että noita koneita leipoo kiinni.
Vielä kun laitetaan 20 astetta pakkasta, niin menee kone aika kauan kylmäkäynnistyksessä ilman öljyä.
Toivottavasti en vie monen foorumistin yöunia.😜
Kiitos ja anteeksi.
mh jkl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 06.01.2013 11:45

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

onko tuo venttiili kaikissa om651 koneissa vai onko mersulla opittu asiasta ja jätetty jossain vaiheessa pois ?
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 927
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Ei ole kaikissa om651, eikä taida olla mikään että uudemmista puuttuisi, öljynpaineen alennus on myös seuraavassa om654 moottorisukupolvessa eli ei ole opittu..
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
mh jkl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 06.01.2013 11:45

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

millähän tuon näkisi onko emännän 2012 mallin b180cdi varustettu moisella niin tietäisi poistaa käytöstä
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi
Holfman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 06.07.2023 11:44

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Holfman »

Rupeaa vaikuttamaan joltain mersumiesten kaavalta tämä moottoreiden ja autojen haukkuminen. 123 miehet haukku 124 mersuja kun eivät kestä ja johtosarjat sulaa ja kansipahvit palaa ja autossa on joku helvetin katalysaattori ja viherpropagandan takia autot on pilalla. Kaasarimiehet loppuun asti vääntää mitenkä ruiskuautot on monimutkasta tekniikkaa ja vaatii tietokoneet ja tutkinnon, että saa auton korjattua. Kyllä ennen oli kaikki paremmin. Esikammiosta kun siirryttiin commonrailiin niin taas sama soopa. Eikö nämä nykyautot kestä? Suuttimet pamahtaa supsuttaa ja vuotaa ja ne vaati tietokoneet ja kalliit humpuukit ja ei voi enään mies itse korjata. Oli kaikki ennen niin paremmin :lol: Ajat muuttuu mutta kaikki ei pysy perässä. 15 vuoden päästä varmaan sanon täysin samaa paskaa itse ja muistelen mitenkä w211 oli parempi kun mikään nyky mersu ja mersut on paskaa. Kyllä kaikki oli ennen paremmin. Niin se nostalgia vaan värittää asiat. Eroja toki on ja rahaa aivan taatusti palaa enemmän kun ysärillä tai kasarilla, mutta niin se joka asiassa on. Keinot aina joku keksii mitenkä kalliin hienon auton voi duunari ylläpitää. Ei vaan täydy tyhjällä lompakolla autoiluun ryhtyä. Rahat saat kulumaan taatusti.
Onko tämä mersuforumi vai toyotan mainossivu. Rahalla saa ja hevosella pääsee. Korjaamoukotkin joskus unohtaa sen että harva korjaamolle autoaan tulee kehumaan. Tilastoa on aina hankala tehdä pelkällä omalla kokemuksella kun ei tiedä kuskien ja autojen täyttä taustaa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2609
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Holfman kirjoitti: Ti 26.11.2024 00:09 Rupeaa vaikuttamaan joltain mersumiesten kaavalta tämä moottoreiden ja autojen haukkuminen. 123 miehet haukku 124 mersuja kun eivät kestä ja johtosarjat sulaa ja kansipahvit palaa ja autossa on joku helvetin katalysaattori ja viherpropagandan takia autot on pilalla. Kaasarimiehet loppuun asti vääntää mitenkä ruiskuautot on monimutkasta tekniikkaa ja vaatii tietokoneet ja tutkinnon, että saa auton korjattua. Kyllä ennen oli kaikki paremmin. Esikammiosta kun siirryttiin commonrailiin niin taas sama soopa. Eikö nämä nykyautot kestä? Suuttimet pamahtaa supsuttaa ja vuotaa ja ne vaati tietokoneet ja kalliit humpuukit ja ei voi enään mies itse korjata. Oli kaikki ennen niin paremmin :lol: Ajat muuttuu mutta kaikki ei pysy perässä. 15 vuoden päästä varmaan sanon täysin samaa paskaa itse ja muistelen mitenkä w211 oli parempi kun mikään nyky mersu ja mersut on paskaa. Kyllä kaikki oli ennen paremmin. Niin se nostalgia vaan värittää asiat. Eroja toki on ja rahaa aivan taatusti palaa enemmän kun ysärillä tai kasarilla, mutta niin se joka asiassa on. Keinot aina joku keksii mitenkä kalliin hienon auton voi duunari ylläpitää. Ei vaan täydy tyhjällä lompakolla autoiluun ryhtyä. Rahat saat kulumaan taatusti.
Onko tämä mersuforumi vai toyotan mainossivu. Rahalla saa ja hevosella pääsee. Korjaamoukotkin joskus unohtaa sen että harva korjaamolle autoaan tulee kehumaan. Tilastoa on aina hankala tehdä pelkällä omalla kokemuksella kun ei tiedä kuskien ja autojen täyttä taustaa.
Jos et huomannut niin tässä ketjussa kritisoitiin tietoisesti moottorin käyttöikää alentavaa rajoitinventtiilliä.

Autojen tietoinen ennenaikainen vanheneminen on yleisessä tiedossa oleva asia. Osat ja komponentit suunnitellaan, testataan ja valmistetaan tietoisesti lyhytikäisiksi. Useammalta taholta vuosien aikana kestoiästä esiin on noussut lukema 150 000km jolloin valmistajan takuut ovat jo ohi.

Mercedes M271-moottorissa on suuria ongelmia käyttäjillä kun jakoketju saattaa olla vaihtokunnossa jo ennen 100tkm täyttymistä. Audi/VAG 3L dieselmoottorin käkikelloa muistuttava jakopään töherrys myös heikkorakenteinen.

Kun mainitsit Toyotan niin 200tkm kohdalla tarkistuksen tuloksena ketjun sai juuri ja juuri paikalleen kun kiristin oli puristettuna ääriasentoonsa. Näkyvää kulumaa ei ollut ollenkaan. Yksinkertainen, mahdollisimman suoralinjainen rakenne erittäin hyvälaatuisella ketjulla.
Diesel-Audi on varmistanut tuonkin kulumisen varustamalla jakopään alarattaan kiinteäksi osaksi kampiakselia jolloin ratasta ei voi vaihtaa.

Tuollaiset suunnitellut vanhenemiset eivät perustu säästöihin koska nykyisellä valmistusteknologialla kyetään tuottamaan helposti ja kustannustehokkaasti komponentteja joista on vuosikymmenten kokemus.
Esimerkiksi tässä keskustelussa mainittu hyvä öljypumppu jonka teho on pilattu tietoisesti rajoitinventtiilillä.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Jatkan offtopiccia... n. 10v sitten kun tuoreena s211 omistajana lueskelin foorumia, ylistettiin 212-mallin ylivoimaisuutta. 211 nähtiin ihan paskana mersun välikokeiluna kaikkine ongelmineen ja 212-mallia ylistettiin paluuna 124 ja 210 laatuun kestävyyden ja luotettavuuden osalta ilman 210-mallin ruosteongelmia. Ehken hieman kärjistäen kerrottu, mutta tälläinen mielikuva minulle silloin jäi. Tainnut hieman yleinen mielipide kääntyä vuosien saatossa. Aika näyttää tulevaisuuden menneet hyvät korimallit.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja epk »

jep, aika laput silmillä saa nykymaailmaa tallata jos ei ole huomannut miten asiat tehdään tahallaan lyhyt aikaiseksi käyttöhyödykkeeksi. Eli suoraan sanoen ihan sonnaksi. Kaikki kulutustavara (autot , kodin elektroniikka, talon sähkötuotteet yms jne) kestää sen muutaman vuoden ja sitten tahallaan valitut lyhyt kestoiset komponentit vaihtokunnossa että lammaslauma ostaa uuden tai hiton kalliin osakokonaisuuden jotta rompe toimii taas muutaman vuoden. Tähän päälle lisätään vielä juoksevat kuukausimaksut ihan joka saralta niin varmistetaan komia kakku .


Muuten , 211 646/648:lla on uusi 124, sanokaa mitä sanotte :lol:
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

mh jkl kirjoitti: Ma 25.11.2024 19:41 millähän tuon näkisi onko emännän 2012 mallin b180cdi varustettu moisella niin tietäisi poistaa käytöstä
Sen pystyy varaosaohjelmalla katsomaan esimerkiksi.
Laita alustanumero niin voin illalla sen katsoa.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18105
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja dealer »

D4D moottorin murheiden jälkeen en Toyotaa nostaisi esille hyvänä autona, kun moottoriaiheisessa keskustelussa ollaan.

Toyotasta tuli vielä mieleen, tuossa kun museoajoneuvo- ja latolöytö-palstoja lueskelee ja joku siellä vanhan Corollan kuvan laittaa niin aika usein alkaa kommentointi "nuo ne oli kestävimpiä autoja" - ja saa lukea myös täysin ristiriitaisia kommentteja tyyliin "mistä löysit vielä tuollaisen ikiliikkujan"
wiimax.fi
Holfman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 06.07.2023 11:44

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Holfman »

E200kompressor kirjoitti: Ti 26.11.2024 02:57
Holfman kirjoitti: Ti 26.11.2024 00:09 Rupeaa vaikuttamaan joltain mersumiesten kaavalta tämä moottoreiden ja autojen haukkuminen. 123 miehet haukku 124 mersuja kun eivät kestä ja johtosarjat sulaa ja kansipahvit palaa ja autossa on joku helvetin katalysaattori ja viherpropagandan takia autot on pilalla. Kaasarimiehet loppuun asti vääntää mitenkä ruiskuautot on monimutkasta tekniikkaa ja vaatii tietokoneet ja tutkinnon, että saa auton korjattua. Kyllä ennen oli kaikki paremmin. Esikammiosta kun siirryttiin commonrailiin niin taas sama soopa. Eikö nämä nykyautot kestä? Suuttimet pamahtaa supsuttaa ja vuotaa ja ne vaati tietokoneet ja kalliit humpuukit ja ei voi enään mies itse korjata. Oli kaikki ennen niin paremmin :lol: Ajat muuttuu mutta kaikki ei pysy perässä. 15 vuoden päästä varmaan sanon täysin samaa paskaa itse ja muistelen mitenkä w211 oli parempi kun mikään nyky mersu ja mersut on paskaa. Kyllä kaikki oli ennen paremmin. Niin se nostalgia vaan värittää asiat. Eroja toki on ja rahaa aivan taatusti palaa enemmän kun ysärillä tai kasarilla, mutta niin se joka asiassa on. Keinot aina joku keksii mitenkä kalliin hienon auton voi duunari ylläpitää. Ei vaan täydy tyhjällä lompakolla autoiluun ryhtyä. Rahat saat kulumaan taatusti.
Onko tämä mersuforumi vai toyotan mainossivu. Rahalla saa ja hevosella pääsee. Korjaamoukotkin joskus unohtaa sen että harva korjaamolle autoaan tulee kehumaan. Tilastoa on aina hankala tehdä pelkällä omalla kokemuksella kun ei tiedä kuskien ja autojen täyttä taustaa.
Jos et huomannut niin tässä ketjussa kritisoitiin tietoisesti moottorin käyttöikää alentavaa rajoitinventtiilliä.

Autojen tietoinen ennenaikainen vanheneminen on yleisessä tiedossa oleva asia. Osat ja komponentit suunnitellaan, testataan ja valmistetaan tietoisesti lyhytikäisiksi. Useammalta taholta vuosien aikana kestoiästä esiin on noussut lukema 150 000km jolloin valmistajan takuut ovat jo ohi.

Mercedes M271-moottorissa on suuria ongelmia käyttäjillä kun jakoketju saattaa olla vaihtokunnossa jo ennen 100tkm täyttymistä. Audi/VAG 3L dieselmoottorin käkikelloa muistuttava jakopään töherrys myös heikkorakenteinen.

Kun mainitsit Toyotan niin 200tkm kohdalla tarkistuksen tuloksena ketjun sai juuri ja juuri paikalleen kun kiristin oli puristettuna ääriasentoonsa. Näkyvää kulumaa ei ollut ollenkaan. Yksinkertainen, mahdollisimman suoralinjainen rakenne erittäin hyvälaatuisella ketjulla.
Diesel-Audi on varmistanut tuonkin kulumisen varustamalla jakopään alarattaan kiinteäksi osaksi kampiakselia jolloin ratasta ei voi vaihtaa.

Tuollaiset suunnitellut vanhenemiset eivät perustu säästöihin koska nykyisellä valmistusteknologialla kyetään tuottamaan helposti ja kustannustehokkaasti komponentteja joista on vuosikymmenten kokemus.
Esimerkiksi tässä keskustelussa mainittu hyvä öljypumppu jonka teho on pilattu tietoisesti rajoitinventtiilillä.
Minä sen valitettavan hyvin ymmärrän ja olen luultavasti samat artikkelit, samat forumikeskustelut ja samat youtubevideot käynyt aiheesta läpi kun sinäkin ja kaikki muut, jotka on autojen kaninkoloon sukeltanut. Jos kaikkeen takertuu niin kohta rupeaa käsi tärisemään aina kun hyppää auton kyytiin ja kääntää virtalukkoa, kun niin moni asia voi mennä rikki. Sinulla tietysti varmaan myös käytännön kokemusta ilmeisesti korjaajana, kun konkreettisesti kilkkeet on pöydällä ja saa todeta kettu mikä paskakasa taas ja hirveä työmaa suunnitteluvirheen takia. Joka alalla käydään se insinööri on viisas keskustelu. Tiedän sen, että verrattuna entisaikaseen suunnittelutyöhön nykyvehkeet on täysin ”paskaa”. Muutaman vuoden päästä ne on taas sitten yhtäkkiä pieniä tyyppivikoja mitkä kun laittaa kuntoon niin se olikin iha hyvä motti. Asia ei ole siinä. Vaan, että voin sisäistää sen faktan enkä märehdi menneitä ja voihki nykymaailmaa. Kommentilla hain lähinnä sitä (ja tiedän että se monelle herkkään paikkaan osuu) että miten päättää sitten suhtautua noihin suru uutisiin ja muutoksiin. Onko helpompi keksiä ratkaisuja vai haukkua ja mököttää? Kuitenkin vähemmistölle omistajista esiintyy tuo om651 täysi painajaismaailma. Varsinkin kun ei aja öljyllä minkä viskositeetti on murtunut veden tasolle long life öljynvaihtoväleillä. Se on hyvin pikälti omistajankin ratkaisusta kiinni vaikka olisi tiettyjä suunniteluvirheitä. Kyseessä on kuitenkin moottori millä pääsee yleisesti ottaen reilusti yli 300tkm vähillä ongelmilla. On asioita joihin tavallinen ihminen voi vaikuttaa ja on asioita mihin ei. Meidän kenenkään avunhuuto ei kanna sinne johtajien korviin jotka on rahalla kylvettynä valtaistuimellaan autotehtaiden lasivitriinissä. Aina on moottoreita poksahtanut ja niin on muuten myös 4a-fe ja sun muut jaappanin ihmeet saatu rikki typerällä käytöllä vaikka on hienosti suunniteltuja moottoreita. Omistajilta on myös rengasmelu vienyt kuulon ja penkki myös selän ja pakaroiden terveyden.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2609
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Olipas pitkä vuodatus paineenrajoitinventtiilistä. Tuossa ongelmakohdassa kaikki olisi tosiaan paremmin ilman tuota siihen asennettua osaa.

Kokemusta ammattimaisena autonkorjaana ei ole eikä sen myötä tuhansista autoista. Ainoastaan omista joita on tällä hetkellä neljä plus pari harrasteautoa odottamassa.
Yli kymmenen vuoden ajan olen ostanut autot rikkinäisinä koska
a) on mukavaa korjata erikoisiakin vikoja,
b) voi kohdata pelkonsa siitä, että auto hajoaa kun se on jo valmiiksi rikki.

Olennainen asia tuon rajoitinventtiilin lisäksi on nimenomaan tietoinen heikko suunnittelu, ei osaamisen puute valmistajalla. Osakokonaisuuksia suunnitellaan monimutkaisiksi ja sen vuoksi häiriöalttiiksi.
Kerroit päässeesi yli huonoista ratkaisuista. Minä olen päässyt vielä pidemmälle pari askelta eteenpäin kun en ole koskaan tuollaisiin sekaantunutkaan.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2609
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

dealer kirjoitti: Ti 26.11.2024 06:59 D4D moottorin murheiden jälkeen en Toyotaa nostaisi esille hyvänä autona, kun moottoriaiheisessa keskustelussa ollaan.

Toyotasta tuli vielä mieleen, tuossa kun museoajoneuvo- ja latolöytö-palstoja lueskelee ja joku siellä vanhan Corollan kuvan laittaa niin aika usein alkaa kommentointi "nuo ne oli kestävimpiä autoja" - ja saa lukea myös täysin ristiriitaisia kommentteja tyyliin "mistä löysit vielä tuollaisen ikiliikkujan"
Ei se Toyota hyvä auto ole. Se on luotettava auto joka toimii etenkin Japanissa valmistettuna eleettömästi. Vanhin meillä oleva auto on yli 30v vanha ja sekin sattuu olemaan Toyota. Voisi olla hyväkuntoinen Mercedes-Benz 1990-luvun alusta mutta ne ovat aika pitkälle hävinneet.

D4D -moottoreita on useita tyyppejä. Meillä on vaimon autossa toiseksi huonoin eli 1ad-ftv joissa on myös ollut kannentiivisteongelmia muttei läheskään yhtä paljon kuin isommassa 2,2L versiossa jotka ilmeisesti jokseenkin kaikki hajosivat viimeistään 200 000km jälkeen.
Ostimme oman automme nimenomaan rikkinäisenä ja moottorin purkamisen, lohkon ja kannen tasohionnan plus tiivisteiden vaihtamisen jälkeen remontin onnistumisesta en osaa sanoa mutta ensimmäiset 60 000km on toiminut hyvin.

Ehkä yleisin D4-D moottorityyppi on ollut aidoissa Hiaceissa joiden moottorit ovat purkaamoiden mukaan kaikkein huonoimpia kun niitä ei kukaan osta koska ne eivät hajoa.

Suosittelen kaikille merkistä riippumatta sellaista kulkuneuvoa joka sopii omiin tarpeisiin. Jos ne tarpeet ovat terapiaistuntoja varaosatiskillä niin se on ihan ok.
Vastaa Viestiin