OM 651 KONEELLA AJAJA LUE TÄMÄ.
Öljynpaineventtiilin poisto.
Paljon on puhuttu tuon venttiilin ominaisuudesta pudottaa öljyn painetta. Joo se todella pudottaa.
Potilas w166 250cdi ajettu 280tkm.
Laitoin mittarin kannen etuosassa olevan tulpan M12x1, 5 tilalle. Kone käyntiin ja ihmettelemään.
Aluksi ei tapahtunut mitään! Noin 10 sekunnin päästä paine alkoi verkkaisesti nousta ja nousi hitaasti 1,6 baariin.
Testiajossa 90 kmh vauhdissa painetta oli 2 bar. Kierrokset 1500 rpm. Vasta 3500 rpm paine nousi hieman yli 3 bar. 3,5 bar oli max paine testilenkillä.
Tieto lisäsi tuskaa ja auto halliin ja tulppa venttiilin tilalle ja auto käyntiin.
Paine nousi heti yli 3 bar tyhjäkäynnillä.
Kierrosten noustessa paineet nousi heti yli 4 barin.
Kuumalla koneella 1500 rpm 90 kmh paineet pysyi 4 baarissa. Max paineet 4,5 bar. Tyhjäkäynnillä 2,3 bar.
Lopputulemana voin sanoa, että tulppa PITÄÄ vaihtaa!!!
Kierrosten nostaminen vaikuttaa välittömästi öljynpaineeseen.
Melkein väittäisin, että käyntiääni pehmeni hieman. Luulis tuommonen kone tarvitsevan normi ajossa yli 2 baaria painetta.
Ei ihme että noita koneita leipoo kiinni.
Vielä kun laitetaan 20 astetta pakkasta, niin menee kone aika kauan kylmäkäynnistyksessä ilman öljyä.
Toivottavasti en vie monen foorumistin yöunia.

Kiitos ja anteeksi.