Refleksin viritystaajuus...

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Refleksin viritystaajuus...

Viesti Kirjoittaja Jube »

Elikkä refleksi ois suunnitelmissa SPL DYNAMICS PRO 10D4:lle ja kyselisin vähän viritystaajuuksista, elikkä millaisia taajuuksia olette käyttäneet refleksiä virittäessänne?

Onko 35hz liian korkea? Laskeskelin tuossa, että 56l refleksi viritettynä 29hz ois optimi ja vaste suora, mutta putki aika pitkä :(
Tuo 35hz korostais vähän noita 35-45hz taajuuksia ja vaimentaa 30hz -2,7db:tä... Putki vaan ois inhimillisemmän mittainen tuolla 35hz:n taajuudella!

Onko 4" sopiva putki vai riittääkö 3"? (putken pituus tärkeää, koska kotelo tulee hattuhyllyyn... Voi olla että laitan myös 2 pienempää putkea :?:

Niin ja vielä se, että jos refleksin vaste on suora, kuten esim. tuolla 56l ja 29hz kotelolla, niin mitä hyötyä tuosta refleksistä silloin on suljettuun koteloon verrattuna?

Tätä tulee soittamaan DIG-1450 2ohm monona kunhan löydän sopivan... :oops: Saa tarjota käytettyä DIGIÄ.... Oltava spl dynamics...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
arzi
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 194
Liittynyt: Ke 22.10.2003 23:21
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arzi »

Menikös se niin päin että jos putken halkaisijaa isontaa niin putken pituus vaan kasvaa??
Mulla taitaa olla myös viritetty jonnekin 35 Hz tienoille...toimii
[url=http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/arzi/arzi.html]M-B 300CEA-24v-90[/url]
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

arzi kirjoitti:Menikös se niin päin että jos putken halkaisijaa isontaa niin putken pituus vaan kasvaa??
Mulla taitaa olla myös viritetty jonnekin 35 Hz tienoille...toimii
Joo kyllä kun halkaisija kasvaa niin pituuskin kasvaa :(
Mikä subi sulla on?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
arzi
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 194
Liittynyt: Ke 22.10.2003 23:21
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arzi »

2 kpl 12" Infinity Kappa Perfectiä,kotelo on about 100 litraa refleksinä, elementit taaksepäin 6" putkella
[url=http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/arzi/arzi.html]M-B 300CEA-24v-90[/url]
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

arzi kirjoitti:2 kpl 12" Infinity Kappa Perfectiä,kotelo on about 100 litraa refleksinä, elementit taaksepäin 6" putkella
Vetääkö kunnolla alas asti vaikka on viritetty 35hz? tuppaa vaan laskemaan aika jyrkästi nuo refleksin käyrät ku viritystaajuus alittuu :(
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Näin tekee,myöskin elementit ovat kovilla jos soitellaan viritystaajuudenalapuolisiataajuuksia :lol: Kyllä viritystaajuus saisi olla lähelle 20HZ ainakin minun maun mukaan.Tuollaiset 35HZ on jo pelkoista pauketta ja jyrinää.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

AM kirjoitti:Näin tekee,myöskin elementit ovat kovilla jos soitellaan viritystaajuudenalapuolisiataajuuksia :lol: Kyllä viritystaajuus saisi olla lähelle 20HZ ainakin minun maun mukaan.Tuollaiset 35HZ on jo pelkoista pauketta ja jyrinää.
Mutta jos virittää 20hz niin kotelo ei korosta mitään taajuuksia ja putkikin on toista metriä :lol:
Eikö tuolloin ole jo sama tehdä suljettu? Saa pienempään tilaankin...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
arzi
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 194
Liittynyt: Ke 22.10.2003 23:21
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arzi »

Mulla on kyllä lisäksi Audio Controlin Epicenter joka madaltaa/pehmentää bassoa just sopivaksi ja jakotaajuus on 50 Hz
[url=http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/arzi/arzi.html]M-B 300CEA-24v-90[/url]
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mulla 10"spl ja kotelo jotain 60litraa ja viritetty 20Hz. jakotaajuus on 40Hz tai 60Hz ihan miten ite haluaa... hyvin kuuluu ja menee MATALALLE... :shock: :D
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jube kirjoitti:
AM kirjoitti:Näin tekee,myöskin elementit ovat kovilla jos soitellaan viritystaajuudenalapuolisiataajuuksia :lol: Kyllä viritystaajuus saisi olla lähelle 20HZ ainakin minun maun mukaan.Tuollaiset 35HZ on jo pelkoista pauketta ja jyrinää.
Mutta jos virittää 20hz niin kotelo ei korosta mitään taajuuksia ja putkikin on toista metriä :lol:
Eikö tuolloin ole jo sama tehdä suljettu? Saa pienempään tilaankin...
Riippuu aikalailla elementistä onko refleksi vai suljettu parempi,ja tietenkin makukysymys.Summassa päästä muistelisin että joku reilun 20hz viritys syntyy 80 litraisella kotelolla+75cm putkella,voi olla että muistan pikkuisen väärinkin mutta sinnepäin kuitenkin.
Esim. tuollainen spl pro elementti kyllä toistaa noin matalia ilman ongelmia,jollain equlla voi sitten hieno säätää ääntä omalle korvalle sopivaksi.
Matalalla virityksellä pääsee eroon subbarin jyrinästä ja iskubassojen jumputuksesta,omaan makuun subwoferin pitääkin vain toistaa matalia taajuuksia,lähinnä sellaisia mitä ei edes kunnolla kuule vaan lähinnä tuntee.Tietenkin tällainen viritys vaatii sitten matalalle menevät midbassot jos haluaa että kaikki äänet kuitenkin kuuluvat....
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kannattaa ottaa huomioon matalalle viritettäessä (20Hz) että putken halkaisija on aika suuressa roolissa tässä tapauksessa... halkaisija kun suurenee niin tarvittava putken pituus kasvaa aika voimakkaasti... itellä on noin 65mm putki ja ei ole ku noin 25cm pitkä.. eikä suhise...

refleksi putken laskukaava kun haluttava viritystaajuus tiedetään:
22700xd(2)
I= ---------------- -0.79xd
fh(2)xV

I=putken pituus, cm
d=putkensisäläpimitta, cm
V=kotelonsisätilavuus, litroina
fh=kotelon viritystaajuus, Hz
(2)=korotus toiseen potenssiin
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Aivan,meillä on taas ollut käytössä pikkusen isompia putkia,olikohan se nyt 3 vai 4 tuumaista.... :? Jotkut ovat ainakin väittäneet että isommalla putkella toimii paremmin,tiedä sitten...?Kokeilemallahan se selviäisi.
Turmelioitsia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 21.11.2003 21:02
Paikkakunta: JKL mlk

Viesti Kirjoittaja Turmelioitsia »

Joo, isoa putkea vaan niin ei ahdista. Itse pidän nyrkkisääntönä: 15" ..niin 6" putki . Ja 12" niin 4" putki. Kyllä se putki sinne mahtuu tekee vaan ison kotelon ja mutkaa sinne sisälle. Muistakaa sitten aina että se putken tilavuus pitää vähenää kotelon tilavuudesta että menee viritystaajuuslaskelmat oikein.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, on parempi ite.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Turmelioitsia kirjoitti:Joo, isoa putkea vaan niin ei ahdista. Itse pidän nyrkkisääntönä: 15" ..niin 6" putki . Ja 12" niin 4" putki. Kyllä se putki sinne mahtuu tekee vaan ison kotelon ja mutkaa sinne sisälle. Muistakaa sitten aina että se putken tilavuus pitää vähenää kotelon tilavuudesta että menee viritystaajuuslaskelmat oikein.
Tuotapa en tiennytkään että putken tilavuus pitää vähentää... no nytpä tiedän...
Ja elementin viemä tilavuus kans vähennetään.... Uskoisinpa, että tuo 10" vaatii vähintään 3" putken, ettei mene "tukkoon"...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ei sillä putken halkasijalla ole niin väliä jos ei halua ottaa suuria äänenpaineita... 3" on ihan hyvä isommallekki elementille... 4" sitten jos kotelollakin on kokoa yli100litraa ja elementtina joku 15"
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mika.T kirjoitti:ei sillä putken halkasijalla ole niin väliä jos ei halua ottaa suuria äänenpaineita... 3" on ihan hyvä isommallekki elementille... 4" sitten jos kotelollakin on kokoa yli100litraa ja elementtina joku 15"
Nuorempana tein 110l refleksin vegaline 15":lle ja oli ekaks 4" putki :arrow: Kuulu yhtä hyvin ku biltman 8" :arrow: Soitin hifiklubille ja käskivät vaihtaa 6" ja 27cm putkee :arrow: Tein näin ja meinas tukka lentää päästä ku lykkäs 800w RMS, eli on sillä putken halkaisijalla merkitystä ainakin ns. painelaitteissa...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kuten kirjotin "jos ei hae painetta"... minusta pienemmällä putkeela soi sivistyneemmin. ite EN hae painetta...
6" putki ja pituutta 27cm, ja kotelon tilavuus 110litraa? ei kyllä ole mitenkään matala viritystaajuus.. eli kyllä painetta lähtee mutta äänenlaadusta ei tietoakaan.. ja nuo cervin-vegan elementit ei ole mitenkään äänenlaadullisesti hyviä.. kyllä niistä painetta lähtee ei siinä mitään....
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mika.T kirjoitti:kuten kirjotin "jos ei hae painetta"... minusta pienemmällä putkeela soi sivistyneemmin. ite EN hae painetta...
6" putki ja pituutta 27cm, ja kotelon tilavuus 110litraa? ei kyllä ole mitenkään matala viritystaajuus.. eli kyllä painetta lähtee mutta äänenlaadusta ei tietoakaan.. ja nuo cervin-vegan elementit ei ole mitenkään äänenlaadullisesti hyviä.. kyllä niistä painetta lähtee ei siinä mitään....
Tajuus oli jotain 45hz :shock: :P
Siis nuo vegathan on äänenlaadullisesti ihan pe**seestä, mutta painetta tullee REIPPAASTI :D Eihän sitä tuolloin 15-16v iässä itselläkään ollu hajuakaan äänenlaadusta vaan painetta piti tulla... Ja sitä myös senaikasessa bemussa tuli :!:
(Muistelee nuoruusvuosia ku basso hakkas ja naisia oli auto täynnä) :cry: :cry: :cry:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3788
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Kokeilemallahan tuo kuuluvuus selviää. Eihän se nyt niin kallista ole tuo putki. Vaikka kuinka laskis niin aina jää jokin tekijä huomioimatta, Itekkin jouduin tekemään monta eri putkea hiljattain tekemääni koteloon (80Ltr) Peerlessin XLS 12" :lle. Oikein viritettynähän tuon pitäisi toistaa 18Hz.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Autokäytössä bassot korostuvat 12db/oct 120hz alapuolisilla taajuuksilla joten suljetulla kotelolla päästään helposti suoraviivaiseen bassotoistoon ihan alimmille taajuuksille asti.

Refleksiratkaisuilla saa tietysti enemmän herkkyyttä mutta laatu yleensä kärsii. Liikepoikkeamakin kasvaa rajusti heti viritystaajuuden alapuolella, refleksillä pitäisi olla aina subsonic suodin etenkin jos aikoo vähänkään luukutella (mitä en suosittele kylläkään tekemään ilman kuulonsuojaimia.)
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Joo siis subsonic tulee tottakai jos refleksiin päädyn...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Refleksillä saa herkkyyttä mukavasti lisää, varsinkin viritystaajuudella, jolloin elementin liikepoikkeama on pienin. Alarajataajuutta voi viedä oikealla virityksella paljonkin alemmas... :D
Bassojen tarkkuus on kyllä harvoin refleksinä paras mahdollinen.
Itellä on ollut 15" optimikotelossa viritettynä 30 Hz:iin ja 300 W/rms. Yksi halk. 10cm putki. 4" putki riitti mainiosti. Liikepoikkeama xmax ei ylittynyt musiikilla, ei pohjannut, testisignaalilla alle 20 Hz:iä en kovinkaan kovaa luukuttelisi... :wink:
Riippuen tietysti musiikista, subsonic suodin saattaa olla paikallaan.
2 kpl 12"(vastaa n.18"elementtiä kartion pa:ltaan) suljetussa eivät yltäneet 15" refleksin paineisiin, saman valmistajan elementit olivat kyseessä...Tarkkuudessa voitettiinkin sitten kirkkaasti.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Kyllä on ajat muuttuneet. Minulla oli vuonna 1991 autossa erillissarja, cd, eq:t, aktiivisuotimet, 2x10" koteloidut subit ja 4x100W RMS tehoa.

Koko kaupungissa ei ollut varmaan kuin yhden käden sormin laskettavissa vastaavat kokoonpanot, rankemmista puhumattakaan.

Nykyään joka jannu rakentelee toinen toistaan tolkuttomampia virityksiä eikä 1000 wattiakaan tunnu riittävän mihinkään. Kumma kyllä en itse koskaan pystynyt kuuntelemaan edes kaikilla niillä 4x100W tehoilla äänenpaineen kasvaessa liian suureksi.

Välillä tuntuu että porukka on joko kuuroja, haluaa kuuroutua taikka yksinkertaisesti holhouksen tarpeessa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

juu on tuhannesta watista aika kaukana tuo minun 1x 60w subille.. muut tulee soittimen kautta jossa itsessään on aika hyvä taajuuskorjain.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mika.T kirjoitti:juu on tuhannesta watista aika kaukana tuo minun 1x 60w subille.. muut tulee soittimen kautta jossa itsessään on aika hyvä taajuuskorjain.
Tuolla 60W:llä saa pikku subin toimivassa refleksissä soimaan todella mallikkaasti... Refleksi kun on herkkä niin tehoa ei välttämättä tarvi tosiaankaan sitä 1000W...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Itse käytin autossa kymmentä wattia kuuntelutehona.
Nyt on vaan mankalta. alle 10W/ kanava.
Jos on epäherkät kaiuttimet, tehoa tarvitaan enemmän sopivan kuunteluvoimakkuuden saavuttamiseksi... :wink:
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jube kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:juu on tuhannesta watista aika kaukana tuo minun 1x 60w subille.. muut tulee soittimen kautta jossa itsessään on aika hyvä taajuuskorjain.
Tuolla 60W:llä saa pikku subin toimivassa refleksissä soimaan todella mallikkaasti... Refleksi kun on herkkä niin tehoa ei välttämättä tarvi tosiaankaan sitä 1000W...
niinpä kyllä tuo oma subi soi ihan kivasti tuollakin teholla. painettahan siitä ei oikein saa mutta empä ole tarvinnutkaan. :D
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Kokeilemalla selviää todella paljon, esim 1kpl DLS 12MW ei toiminu tolla 35hz virityksellä ja 450w/rms teholla mutta kun heitti toisen perään ja ~800w/rms niin "voe mahoton" :)

Itsellä nyt DLS:n 12" UR noin 44L kotelossa viritystaajuuden ollessa n.45hz, 4" putkella ja lankku pökkä palttiarallaa 400w/rms, toimii tosi hyvin kunnes saavuttaa tietyn pisteen jolloin rupee putkesta kuuluun kovahkoja puhallusääniä johtuen liian pienestä boksista ja "matalasta viritystaajuudesta" suhteessa lootan kokoon.. Jos ton kotelon kokoa kasvattaisi viitisen litraa niin ko. ominaisuus häviäisi.

Oikein matalalla viritystaajuudella menettää subi puhtiaan aika rajusti jos käytetään vain yhtä elementtiä, eli mihinkään extremeultrahypersuper matalalle ei "noin pientä" kannata virittää, jos voimaa haluaa
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Itsellä nyt DLS:n 12" UR noin 44L kotelossa viritystaajuuden ollessa n.45hz, 4" putkella ja lankku pökkä palttiarallaa 400w/rms, toimii tosi hyvin kunnes saavuttaa tietyn pisteen jolloin rupee putkesta kuuluun kovahkoja puhallusääniä johtuen liian pienestä boksista ja "matalasta viritystaajuudesta" suhteessa lootan kokoon.. Jos ton kotelon kokoa kasvattaisi viitisen litraa niin ko. ominaisuus häviäisi.
Itse asiassa kotelon koolla ei ole mitään tekemistä puhinan kanssa. Se on seurausta ilman nopeuden kasvusta putken sisällä. Suomeksi sanottuna jostain kohtaa alkaa ahdistaa ja se ei ole kotelosta kiinni. Välillisesti kotelo voi tietysti olla syypäänä jos putki ei ole mahtunut kunnolla kotelon sisälle ja sisäpää on liian lähellä takaseinää. Tällöin tehollinen suuaukko pienenee ja ilman nopeus kasvaa -> puhaltaa. Puhallusefekti ei kuitenkaan katoa mihinkään 5 litran kasvattamisella jos putki jää yhtä lähelle seinämää (olettaen ettei 4" putki muuten vaan ollut jo liian pieni kyseisellä äänenvoimakkuudella).
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

EVO X kirjoitti:Kokeilemallahan tuo kuuluvuus selviää. Eihän se nyt niin kallista ole tuo putki. Vaikka kuinka laskis niin aina jää jokin tekijä huomioimatta, Itekkin jouduin tekemään monta eri putkea hiljattain tekemääni koteloon (80Ltr) Peerlessin XLS 12" :lle. Oikein viritettynähän tuon pitäisi toistaa 18Hz.

Jes. Itse viritin oman XLS12 :ni juuri noin (kotisubi). Viritys aluksi hieman liian ylös, eli jätin putken hiukan lyhyeksi. Tein tukevasta paperista lieriön joka asettui sopivasti putken sisään ja jäi törröttämään ulkopuolelle. :shock: Näin mulla oli portaattomasti säätyvä teleskooppiputki. :lol: Säätöjen ja kokeilujen jälkeen otin elementin irti ja liimasin putkeen sopivan jatkopalan. (epoksilla ja iV-teipillä)
Jatkoputken viemä tilavuus ei merkinnyt mitään suuressa kotelossa. :roll:
W210 290TD T
Vastaa Viestiin