M104 turbo, öljynpaine ongelma
M104 turbo, öljynpaine ongelma
Moro. Olis kyseessä sellanen kun m104.980, johon lyöty om648 takasumppu öljypohja, sekä pumppu myös om648 moottorista. Öljynpaine lämpöisenä tyhjäkäynnillä noin 3bar. Öljynpaineet nousee päälle 5barin kierrosten noustessa n.5500rpm kunnes öljynpaine alkaa tippua sahalaitamaisesti noin 2.8-3 bariin. Öljynä castrol 5w-40 ja öljynmäärä n7.5 litraa. Voisiko pumpussa olla vikaa (Kavitointi)? Onko kenelläkään kokemusta samanlaisesta kokoonpanosta? Käytössä erillinen öljynsuodatinjalka an10 letkuilla.
-
- Mersumies
- Viestit: 2628
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma
Ei ole minkäänlaista kokemusta tuollaisesta kokoonpanosta mutta vaikuttaa siltä, että pumppu on niin tehokas että se vetää ilmaa kun ei saa enää öljyä öljypohjasta.Ougii kirjoitti: ↑La 05.08.2023 00:51 Moro. Olis kyseessä sellanen kun m104.980, johon lyöty om648 takasumppu öljypohja, sekä pumppu myös om648 moottorista. Öljynpaine lämpöisenä tyhjäkäynnillä noin 3bar. Öljynpaineet nousee päälle 5barin kierrosten noustessa n.5500rpm kunnes öljynpaine alkaa tippua sahalaitamaisesti noin 2.8-3 bariin. Öljynä castrol 5w-40 ja öljynmäärä n7.5 litraa. Voisiko pumpussa olla vikaa (Kavitointi)? Onko kenelläkään kokemusta samanlaisesta kokoonpanosta? Käytössä erillinen öljynsuodatinjalka an10 letkuilla.
Öljynpaine on kova niin tyhjäkäynnillä kuin kierroksillakin.
Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma
Mikä öljypumpun ratas tässä on käytössä?
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma
Miten huohotus on järjestetty, ja pääseekö öljy palaamaan kannesta kunnolla? Jos kanteen on tehty ekstra huohotusläpiä tai huohotin venttiili ei toimi niin saattaa estää paluun kannesta ja pumppu vetää tyhjää.
Paine on suht ok kierroksilla, mutta paljoa enempää sitä ei kyllä tarvitse olla.
Liikkuuhan paineenrajoitin venttiili kunnolla eikä takertele.
Paine on suht ok kierroksilla, mutta paljoa enempää sitä ei kyllä tarvitse olla.
Liikkuuhan paineenrajoitin venttiili kunnolla eikä takertele.
Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma
Noissa painearvoissa ole mitään järkeä. Joko anturi on rikki tai sitten on tosiaan muita ongelmia
Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma
Sekä lohkon, että kannen huohotus vakio paikoilta erilliseen catch caniin an12 letkuilla. Kannen virtaavutta epäiltiin kanssa mutta ei pitäisi olla mitään ongelmaa sielläMJPfin kirjoitti: ↑La 05.08.2023 11:12 Miten huohotus on järjestetty, ja pääseekö öljy palaamaan kannesta kunnolla? Jos kanteen on tehty ekstra huohotusläpiä tai huohotin venttiili ei toimi niin saattaa estää paluun kannesta ja pumppu vetää tyhjää.
Paine on suht ok kierroksilla, mutta paljoa enempää sitä ei kyllä tarvitse olla.
Liikkuuhan paineenrajoitin venttiili kunnolla eikä takertele.
Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma
Ai ei ole paineissa vikaa, silti arvot on metsässä oikein tosissaan,,.,?
-
- Mersumies
- Viestit: 2628
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma
Nykyään autoissa on kaikenlaisia kikkailuja ja hyvinkin alhaiset öljynpaineet mutta aiemmin lähes merkistä riippumatta max. öljynpaine oli kuumana 4,2bar, joka puolestaan jenkkiyksiköiksi käännettynä oli 60psi.
Tuossa kysyjän autossa paine nousee jo yli 70psi kunnes vetää ilmaa. Voisi varmaan nousta vieläkin tuosta.
Ilmeisesti joukkojen viisaus oli kehitystyön tuloksena tullut siihen tulokseen, että tuolla 4,2bar paineella koneet toimii maailman tappiin rikkomatta laakereita ja aiheuttamatta liikaa vastusta.
Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma
Nimenomaan haetaan sitä, että öljynpaine olisi mahdollisimman korkea, kyseessä korkeaviritteinen moottori tavoite n.700hv jos kaikki menee suunnitelmien mukaan. Normaaliahan tuo ei voi olla, jos paine putoaa kierrosten noustessa. Mielummin siellä 5barin paineessa ollaan 7000 kierroksen kohdalla kuin 2,8-3 barinE200kompressor kirjoitti: ↑La 05.08.2023 22:24Nykyään autoissa on kaikenlaisia kikkailuja ja hyvinkin alhaiset öljynpaineet mutta aiemmin lähes merkistä riippumatta max. öljynpaine oli kuumana 4,2bar, joka puolestaan jenkkiyksiköiksi käännettynä oli 60psi.
Tuossa kysyjän autossa paine nousee jo yli 70psi kunnes vetää ilmaa. Voisi varmaan nousta vieläkin tuosta.
Ilmeisesti joukkojen viisaus oli kehitystyön tuloksena tullut siihen tulokseen, että tuolla 4,2bar paineella koneet toimii maailman tappiin rikkomatta laakereita ja aiheuttamatta liikaa vastusta.
-
- Mersumies
- Viestit: 2628
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma
Onko kyseessä joku high volume tai high pressure -pumppu? Paljonko sille on luvattu paineeksi?Ougii kirjoitti: ↑La 05.08.2023 23:22Nimenomaan haetaan sitä, että öljynpaine olisi mahdollisimman korkea, kyseessä korkeaviritteinen moottori tavoite n.700hv jos kaikki menee suunnitelmien mukaan. Normaaliahan tuo ei voi olla, jos paine putoaa kierrosten noustessa. Mielummin siellä 5barin paineessa ollaan 7000 kierroksen kohdalla kuin 2,8-3 barinE200kompressor kirjoitti: ↑La 05.08.2023 22:24Nykyään autoissa on kaikenlaisia kikkailuja ja hyvinkin alhaiset öljynpaineet mutta aiemmin lähes merkistä riippumatta max. öljynpaine oli kuumana 4,2bar, joka puolestaan jenkkiyksiköiksi käännettynä oli 60psi.
Tuossa kysyjän autossa paine nousee jo yli 70psi kunnes vetää ilmaa. Voisi varmaan nousta vieläkin tuosta.
Ilmeisesti joukkojen viisaus oli kehitystyön tuloksena tullut siihen tulokseen, että tuolla 4,2bar paineella koneet toimii maailman tappiin rikkomatta laakereita ja aiheuttamatta liikaa vastusta.
Liian korkea öljynpaine voi rikkoa moottorin laakerit joten on syytä olla tietoinen siitä, onko komponentit oikeat haluttuun tarkoitukseen.
Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma
Vähän pitäisi ensin kysyä ja miettiä mitä haetaan, kilpurissa oli kylmänä 5bar nurkilla paineet.
Ei tosin yli sen missään vaiheessa.
Joku leveä kankinen kone ja 100hv sylinteri niin alkaa olemaan liikaa.
Kapeat kanget ja 200+ sylinteri niin ei yhtään liikaa kunhan välykset on oikeat, liian tiukat ja taas päästään ongelmien äärelle.
Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma
Tässähän se vika olikin loppujen lopuksi.E200kompressor kirjoitti: ↑La 05.08.2023 01:40Ei ole minkäänlaista kokemusta tuollaisesta kokoonpanosta mutta vaikuttaa siltä, että pumppu on niin tehokas että se vetää ilmaa kun ei saa enää öljyä öljypohjasta.Ougii kirjoitti: ↑La 05.08.2023 00:51 Moro. Olis kyseessä sellanen kun m104.980, johon lyöty om648 takasumppu öljypohja, sekä pumppu myös om648 moottorista. Öljynpaine lämpöisenä tyhjäkäynnillä noin 3bar. Öljynpaineet nousee päälle 5barin kierrosten noustessa n.5500rpm kunnes öljynpaine alkaa tippua sahalaitamaisesti noin 2.8-3 bariin. Öljynä castrol 5w-40 ja öljynmäärä n7.5 litraa. Voisiko pumpussa olla vikaa (Kavitointi)? Onko kenelläkään kokemusta samanlaisesta kokoonpanosta? Käytössä erillinen öljynsuodatinjalka an10 letkuilla.
Öljynpaine on kova niin tyhjäkäynnillä kuin kierroksillakin.