M104 turbo, öljynpaine ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ougii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 05.08.2023 00:39

M104 turbo, öljynpaine ongelma

Viesti Kirjoittaja Ougii »

Moro. Olis kyseessä sellanen kun m104.980, johon lyöty om648 takasumppu öljypohja, sekä pumppu myös om648 moottorista. Öljynpaine lämpöisenä tyhjäkäynnillä noin 3bar. Öljynpaineet nousee päälle 5barin kierrosten noustessa n.5500rpm kunnes öljynpaine alkaa tippua sahalaitamaisesti noin 2.8-3 bariin. Öljynä castrol 5w-40 ja öljynmäärä n7.5 litraa. Voisiko pumpussa olla vikaa (Kavitointi)? Onko kenelläkään kokemusta samanlaisesta kokoonpanosta? Käytössä erillinen öljynsuodatinjalka an10 letkuilla.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2628
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Ougii kirjoitti: La 05.08.2023 00:51 Moro. Olis kyseessä sellanen kun m104.980, johon lyöty om648 takasumppu öljypohja, sekä pumppu myös om648 moottorista. Öljynpaine lämpöisenä tyhjäkäynnillä noin 3bar. Öljynpaineet nousee päälle 5barin kierrosten noustessa n.5500rpm kunnes öljynpaine alkaa tippua sahalaitamaisesti noin 2.8-3 bariin. Öljynä castrol 5w-40 ja öljynmäärä n7.5 litraa. Voisiko pumpussa olla vikaa (Kavitointi)? Onko kenelläkään kokemusta samanlaisesta kokoonpanosta? Käytössä erillinen öljynsuodatinjalka an10 letkuilla.
Ei ole minkäänlaista kokemusta tuollaisesta kokoonpanosta mutta vaikuttaa siltä, että pumppu on niin tehokas että se vetää ilmaa kun ei saa enää öljyä öljypohjasta.

Öljynpaine on kova niin tyhjäkäynnillä kuin kierroksillakin.
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 593
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Mikä öljypumpun ratas tässä on käytössä?
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4672
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Miten huohotus on järjestetty, ja pääseekö öljy palaamaan kannesta kunnolla? Jos kanteen on tehty ekstra huohotusläpiä tai huohotin venttiili ei toimi niin saattaa estää paluun kannesta ja pumppu vetää tyhjää.

Paine on suht ok kierroksilla, mutta paljoa enempää sitä ei kyllä tarvitse olla.
Liikkuuhan paineenrajoitin venttiili kunnolla eikä takertele.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1355
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Noissa painearvoissa ole mitään järkeä. Joko anturi on rikki tai sitten on tosiaan muita ongelmia
Ougii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 05.08.2023 00:39

Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma

Viesti Kirjoittaja Ougii »

Orlov kirjoitti: La 05.08.2023 15:38 Noissa painearvoissa ole mitään järkeä. Joko anturi on rikki tai sitten on tosiaan muita ongelmia
Anturissa ei vikaa se on testattu
Ougii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 05.08.2023 00:39

Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma

Viesti Kirjoittaja Ougii »

MJPfin kirjoitti: La 05.08.2023 11:12 Miten huohotus on järjestetty, ja pääseekö öljy palaamaan kannesta kunnolla? Jos kanteen on tehty ekstra huohotusläpiä tai huohotin venttiili ei toimi niin saattaa estää paluun kannesta ja pumppu vetää tyhjää.

Paine on suht ok kierroksilla, mutta paljoa enempää sitä ei kyllä tarvitse olla.
Liikkuuhan paineenrajoitin venttiili kunnolla eikä takertele.
Sekä lohkon, että kannen huohotus vakio paikoilta erilliseen catch caniin an12 letkuilla. Kannen virtaavutta epäiltiin kanssa mutta ei pitäisi olla mitään ongelmaa siellä
Ougii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 05.08.2023 00:39

Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma

Viesti Kirjoittaja Ougii »

racer123 kirjoitti: La 05.08.2023 03:33 Mikä öljypumpun ratas tässä on käytössä?
Om648 pumpun oma joka on identtinen m104 rattaaseen
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1355
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Ai ei ole paineissa vikaa, silti arvot on metsässä oikein tosissaan,,.,?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2628
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Orlov kirjoitti: La 05.08.2023 22:01 Ai ei ole paineissa vikaa, silti arvot on metsässä oikein tosissaan,,.,?
Nykyään autoissa on kaikenlaisia kikkailuja ja hyvinkin alhaiset öljynpaineet mutta aiemmin lähes merkistä riippumatta max. öljynpaine oli kuumana 4,2bar, joka puolestaan jenkkiyksiköiksi käännettynä oli 60psi.
Tuossa kysyjän autossa paine nousee jo yli 70psi kunnes vetää ilmaa. Voisi varmaan nousta vieläkin tuosta.

Ilmeisesti joukkojen viisaus oli kehitystyön tuloksena tullut siihen tulokseen, että tuolla 4,2bar paineella koneet toimii maailman tappiin rikkomatta laakereita ja aiheuttamatta liikaa vastusta.
Ougii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 05.08.2023 00:39

Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma

Viesti Kirjoittaja Ougii »

E200kompressor kirjoitti: La 05.08.2023 22:24
Orlov kirjoitti: La 05.08.2023 22:01 Ai ei ole paineissa vikaa, silti arvot on metsässä oikein tosissaan,,.,?
Nykyään autoissa on kaikenlaisia kikkailuja ja hyvinkin alhaiset öljynpaineet mutta aiemmin lähes merkistä riippumatta max. öljynpaine oli kuumana 4,2bar, joka puolestaan jenkkiyksiköiksi käännettynä oli 60psi.
Tuossa kysyjän autossa paine nousee jo yli 70psi kunnes vetää ilmaa. Voisi varmaan nousta vieläkin tuosta.

Ilmeisesti joukkojen viisaus oli kehitystyön tuloksena tullut siihen tulokseen, että tuolla 4,2bar paineella koneet toimii maailman tappiin rikkomatta laakereita ja aiheuttamatta liikaa vastusta.
Nimenomaan haetaan sitä, että öljynpaine olisi mahdollisimman korkea, kyseessä korkeaviritteinen moottori tavoite n.700hv jos kaikki menee suunnitelmien mukaan. Normaaliahan tuo ei voi olla, jos paine putoaa kierrosten noustessa. Mielummin siellä 5barin paineessa ollaan 7000 kierroksen kohdalla kuin 2,8-3 barin
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2628
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Ougii kirjoitti: La 05.08.2023 23:22
E200kompressor kirjoitti: La 05.08.2023 22:24
Orlov kirjoitti: La 05.08.2023 22:01 Ai ei ole paineissa vikaa, silti arvot on metsässä oikein tosissaan,,.,?
Nykyään autoissa on kaikenlaisia kikkailuja ja hyvinkin alhaiset öljynpaineet mutta aiemmin lähes merkistä riippumatta max. öljynpaine oli kuumana 4,2bar, joka puolestaan jenkkiyksiköiksi käännettynä oli 60psi.
Tuossa kysyjän autossa paine nousee jo yli 70psi kunnes vetää ilmaa. Voisi varmaan nousta vieläkin tuosta.

Ilmeisesti joukkojen viisaus oli kehitystyön tuloksena tullut siihen tulokseen, että tuolla 4,2bar paineella koneet toimii maailman tappiin rikkomatta laakereita ja aiheuttamatta liikaa vastusta.
Nimenomaan haetaan sitä, että öljynpaine olisi mahdollisimman korkea, kyseessä korkeaviritteinen moottori tavoite n.700hv jos kaikki menee suunnitelmien mukaan. Normaaliahan tuo ei voi olla, jos paine putoaa kierrosten noustessa. Mielummin siellä 5barin paineessa ollaan 7000 kierroksen kohdalla kuin 2,8-3 barin
Onko kyseessä joku high volume tai high pressure -pumppu? Paljonko sille on luvattu paineeksi?

Liian korkea öljynpaine voi rikkoa moottorin laakerit joten on syytä olla tietoinen siitä, onko komponentit oikeat haluttuun tarkoitukseen.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4672
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Orlov kirjoitti: La 05.08.2023 22:01 Ai ei ole paineissa vikaa, silti arvot on metsässä oikein tosissaan,,.,?
Vähän pitäisi ensin kysyä ja miettiä mitä haetaan, kilpurissa oli kylmänä 5bar nurkilla paineet.
Ei tosin yli sen missään vaiheessa.

Joku leveä kankinen kone ja 100hv sylinteri niin alkaa olemaan liikaa.
Kapeat kanget ja 200+ sylinteri niin ei yhtään liikaa kunhan välykset on oikeat, liian tiukat ja taas päästään ongelmien äärelle.
Ougii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 05.08.2023 00:39

Re: M104 turbo, öljynpaine ongelma

Viesti Kirjoittaja Ougii »

E200kompressor kirjoitti: La 05.08.2023 01:40
Ougii kirjoitti: La 05.08.2023 00:51 Moro. Olis kyseessä sellanen kun m104.980, johon lyöty om648 takasumppu öljypohja, sekä pumppu myös om648 moottorista. Öljynpaine lämpöisenä tyhjäkäynnillä noin 3bar. Öljynpaineet nousee päälle 5barin kierrosten noustessa n.5500rpm kunnes öljynpaine alkaa tippua sahalaitamaisesti noin 2.8-3 bariin. Öljynä castrol 5w-40 ja öljynmäärä n7.5 litraa. Voisiko pumpussa olla vikaa (Kavitointi)? Onko kenelläkään kokemusta samanlaisesta kokoonpanosta? Käytössä erillinen öljynsuodatinjalka an10 letkuilla.
Ei ole minkäänlaista kokemusta tuollaisesta kokoonpanosta mutta vaikuttaa siltä, että pumppu on niin tehokas että se vetää ilmaa kun ei saa enää öljyä öljypohjasta.

Öljynpaine on kova niin tyhjäkäynnillä kuin kierroksillakin.
Tässähän se vika olikin loppujen lopuksi.
Vastaa Viestiin