722.6 turbiinin momentti tyhjäkäynnillä
722.6 turbiinin momentti tyhjäkäynnillä
Hei,
Ei tunnu mistään dokumenteistä löytyvän että paljonko ohjearvo on ehjälle turbiinille starilla katsottuna.
Itse epäilen että oman auton turbiinin lukitus on jumissa.
Tyhjäkäynnillä,D päällä ja jarrupohjassa näyttää momentti 31nm ja vapaalla 4nm
Jostain olin joskus lukevinani että pitäisi olla vaihdepäällä jarrupohjassa 10-20nm?
Auto siis selvästi haluaa rynnätä D päällä kun päästää jarrusta ja joskus vaihdot nykiviä. Myös kun vapaalta laittaa D päälle niin hieman nykäisee.
Jos joku saisi selvitettyä tuon momentin ohjearvon olisin kiitollinen. En itse löydä millään.
Ei tunnu mistään dokumenteistä löytyvän että paljonko ohjearvo on ehjälle turbiinille starilla katsottuna.
Itse epäilen että oman auton turbiinin lukitus on jumissa.
Tyhjäkäynnillä,D päällä ja jarrupohjassa näyttää momentti 31nm ja vapaalla 4nm
Jostain olin joskus lukevinani että pitäisi olla vaihdepäällä jarrupohjassa 10-20nm?
Auto siis selvästi haluaa rynnätä D päällä kun päästää jarrusta ja joskus vaihdot nykiviä. Myös kun vapaalta laittaa D päälle niin hieman nykäisee.
Jos joku saisi selvitettyä tuon momentin ohjearvon olisin kiitollinen. En itse löydä millään.
Re: 722.6 turbiinin momentti tyhjäkäynnillä
Ohjaat sen starilla pois päältä ja katsot muuttuuko mikään, jos ei muutu niin solenoidi mahdollisesti vainaa.
Re: 722.6 turbiinin momentti tyhjäkäynnillä
Kyb solenoidi on ohitettu kokonaan eli mitään lukitusta ei pitäisi tapahtua, mutta silti selvästi hieman lukittaa.
Kokeiltu myös kahdella eri solenoidilla ja venttiilipöydällä, ei vaikutusta.
Re: 722.6 turbiinin momentti tyhjäkäynnillä
No sittenhän se vaikuttaa vahvasti turbiini vialta.
Re: 722.6 turbiinin momentti tyhjäkäynnillä
Sammuuko auto kylmillä öljyillä talvisaikaan, jos vaihteen kytkee päälle? Jos ei, niin ei mielestäni mitenkään voi olla turbiini lukossa. Jos on liikaa pitoa, niin auto sammuu varsinkin kylmillä öljyillä, kun vaihteen kytkee. Ei siellä turbiinissa itsessään mitään älyä ole, joten jotenkin sinne öljyn painetta pääsee. Itse ajaisin, mutta jos haluat, ettei se ryömi liikaa, niin sitten paikalle turbiini, jossa on lisäjousisatsi, joka vastustaa sisään tulevaa painetta. Näinhän niitä ongelmia korjataan. Vika on muualla kuin turbiinissa, mutta tuolla sen pitäisi asettua.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: 722.6 turbiinin momentti tyhjäkäynnillä
Ohitettu kokonaan miten ?
onhan karat varmsti tiiviit, eikä reikä pellissä tai kaavelin tiivistessä välistä vuoto?
Mökkillä
'
'
Re: 722.6 turbiinin momentti tyhjäkäynnillä
Kybiltä ohjaus johto katkastu jolloin kyb venttiili on kokoajan kiinni ja painetta ei pääse lukituskytkimelle, valekybi juotettu johtosarjaan jotta ei tule vikakoodeja.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ma 31.07.2023 14:56Ohitettu kokonaan miten ?
onhan karat varmsti tiiviit, eikä reikä pellissä tai kaavelin tiivistessä välistä vuoto?
Kokeiltu kahdella eri kybillä ja kahdella eri venttiilikoneistolla, ei vaikutusta.
Kaikki alkoi hajonneesta laatikon kytkinrummusta(hard limpmode päällä). Uusikäytetty noin 200tkm ajettu laatikko vaihdettiin jollain nyrkkipajalla ja jäi epäselväksi vaihtoivatko he myös turbiinin.. mahdollisesti vanha(rikkinäinen) turbiini jätetty paikoilleen.. Oireet olivat laatikon vaihdon jälkeen, järkyttävä värinä,tärinä/surina aina silloin kun turbiini yrittää lukittua matalilla kierroksilla. Ohitettiin starilla turbiinin lukitus jolloin kaikki värinät ja tärinät katosivat. Nyt solenoidi(lukitus) on ohitettu valekyb venttiiliä käyttämällä. Tärinää ei siis ole mutta silti tuntuu että turbiinin lukitus jumittaa turbiinin sisällä mekaanisesti, siksi yrittää rynnätä D päällä jarruavasten ja joskus vaihteet vaihtuvat nykivästi. Siihen tulokseen tultu että turbiinissa mekaaninen vika.
Re: 722.6 turbiinin momentti tyhjäkäynnillä
Ei sammu kylmillä keleillä tai öljyillä, tuntuu että turbiinin lukitus kytkinlevy vain hieman laahaisi ei siis kokonaan lukossa.kardaani kirjoitti: ↑Su 30.07.2023 09:10 Sammuuko auto kylmillä öljyillä talvisaikaan, jos vaihteen kytkee päälle? Jos ei, niin ei mielestäni mitenkään voi olla turbiini lukossa. Jos on liikaa pitoa, niin auto sammuu varsinkin kylmillä öljyillä, kun vaihteen kytkee. Ei siellä turbiinissa itsessään mitään älyä ole, joten jotenkin sinne öljyn painetta pääsee. Itse ajaisin, mutta jos haluat, ettei se ryömi liikaa, niin sitten paikalle turbiini, jossa on lisäjousisatsi, joka vastustaa sisään tulevaa painetta. Näinhän niitä ongelmia korjataan. Vika on muualla kuin turbiinissa, mutta tuolla sen pitäisi asettua.
Re: 722.6 turbiinin momentti tyhjäkäynnillä
Myös turbiinin suunnalta kuuluu täysin kuumilla öljyillä voimakas kalkattava ääni kun kytkee D päälle, aivankun turbiinin damperjouset olisivat ihan väljät ja koputtaa sen takia. Mitään kalkatusta ei kuulu puoli lämpimällä koneella tai vapaalla.
Re: 722.6 turbiinin momentti tyhjäkäynnillä
Jos turbiini lukittuu liikaa, niin voisiko se kolina liittyä johonkin moottorin/laatikon kannakkeisiin, kun joutuvat kovemmalle? Öljyjen lämmettyä lukitus helpottuu ja voimansiirto ei joudu niin resonoinneille.
722.6 -laatikon paineen pääsy turbiinille on välillä aika mysteeri, mutta kuten aiemmin kirjoitin, niin korvaamalla turbiini jousisatsipatentillisella tai korjauttamalla oma turbiinisi tiivisteineen ja jousisatsilla (n. 500 €) tämä jostain vuotava öljynpaine useimmiten asettuu. Silloin auto ei pyri ryömimään juuri lainkaan. Tarvitsee jopa mieluummin hieman kaasun painamista, että liikahtaa ja lukittaa turbiinin.
Ihmettelen hieman sitä, miksi auto ei sammu kylmänä vaihde kytkettäessä, jos turbiini lukittuu hyvinkin voimakkaasti. Onko tämä vaiva ollut jo autossa talviaikana? Pakkasilla jäykkä öljy pahentaa vaikutusta ja vääntö on liian kova jarrua vasten auton seisottamiseen ja sen pitäisi sammua.
Minkä auton jatkeena tämä 722.6 olikaan?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: 722.6 turbiinin momentti tyhjäkäynnillä
Jos on 100% varmaa että se turbin lukituksen ohjauksen painen esto ei vuoda mistään niinCdi88 kirjoitti: ↑Ma 31.07.2023 16:08
Kybiltä ohjaus johto katkastu jolloin kyb venttiili on kokoajan kiinni ja painetta ei pääse lukituskytkimelle, valekybi juotettu johtosarjaan jotta ei tule vikakoodeja.
Kokeiltu kahdella eri kybillä ja kahdella eri venttiilikoneistolla, ei vaikutusta.
Kaikki alkoi hajonneesta laatikon kytkinrummusta(hard limpmode päällä). Uusikäytetty noin 200tkm ajettu laatikko vaihdettiin jollain nyrkkipajalla ja jäi epäselväksi vaihtoivatko he myös turbiinin.. mahdollisesti vanha(rikkinäinen) turbiini jätetty paikoilleen.. Oireet olivat laatikon vaihdon jälkeen, järkyttävä värinä,tärinä/surina aina silloin kun turbiini yrittää lukittua matalilla kierroksilla. Ohitettiin starilla turbiinin lukitus jolloin kaikki värinät ja tärinät katosivat. Nyt solenoidi(lukitus) on ohitettu valekyb venttiiliä käyttämällä. Tärinää ei siis ole mutta silti tuntuu että turbiinin lukitus jumittaa turbiinin sisällä mekaanisesti, siksi yrittää rynnätä D päällä jarruavasten ja joskus vaihteet vaihtuvat nykivästi. Siihen tulokseen tultu että turbiinissa mekaaninen vika.
Turbin rikki tai tarkemmin sen sisällä paskaa(joka mennyt sinne vanhan kun laatiko hajonnut tai uuteen kun linjasto jätetty putsaamatta ennen asenusta)
korjatavaksi repconile momön esto kitillä niin tulee parempi kuin tehtalta tai mualtakaan,
Mökkillä
'
'
Re: 722.6 turbiinin momentti tyhjäkäynnillä
"Vika" on ollut autossa yli vuoden verran, talvella en huomannut juurikaan että olisi lukittanut enemmän. S203 200cdi 2004 (om646). Jotenkin se vaan vaikuttaa niin turbiini vialta koska tosiaan jos kytken Kybin toimimaan normaalisti alkaa aikamoinen värinä ja surina kuulumaan koko voimalinjasta heti kun turbiini lukittuu pienillä kierroksilla tasakaasulla ajettaessa.kardaani kirjoitti: ↑Ma 31.07.2023 16:53Jos turbiini lukittuu liikaa, niin voisiko se kolina liittyä johonkin moottorin/laatikon kannakkeisiin, kun joutuvat kovemmalle? Öljyjen lämmettyä lukitus helpottuu ja voimansiirto ei joudu niin resonoinneille.
722.6 -laatikon paineen pääsy turbiinille on välillä aika mysteeri, mutta kuten aiemmin kirjoitin, niin korvaamalla turbiini jousisatsipatentillisella tai korjauttamalla oma turbiinisi tiivisteineen ja jousisatsilla (n. 500 €) tämä jostain vuotava öljynpaine useimmiten asettuu. Silloin auto ei pyri ryömimään juuri lainkaan. Tarvitsee jopa mieluummin hieman kaasun painamista, että liikahtaa ja lukittaa turbiinin.
Ihmettelen hieman sitä, miksi auto ei sammu kylmänä vaihde kytkettäessä, jos turbiini lukittuu hyvinkin voimakkaasti. Onko tämä vaiva ollut jo autossa talviaikana? Pakkasilla jäykkä öljy pahentaa vaikutusta ja vääntö on liian kova jarrua vasten auton seisottamiseen ja sen pitäisi sammua.
Minkä auton jatkeena tämä 722.6 olikaan?
Oliko tämä sunkin tarkoittama jouskitti just se sonaxin kitti missä pienet jouset levyjen välissä ?
Viimeksi muokannut Cdi88, Ma 31.07.2023 17:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 722.6 turbiinin momentti tyhjäkäynnillä
Onko tuo korjauskitti juurikin se sama Sonaxin kitti missä pienet jouset levyjen välissä ?FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ma 31.07.2023 17:34Jos on 100% varmaa että se turbin lukituksen ohjauksen painen esto ei vuoda mistään niinCdi88 kirjoitti: ↑Ma 31.07.2023 16:08
Kybiltä ohjaus johto katkastu jolloin kyb venttiili on kokoajan kiinni ja painetta ei pääse lukituskytkimelle, valekybi juotettu johtosarjaan jotta ei tule vikakoodeja.
Kokeiltu kahdella eri kybillä ja kahdella eri venttiilikoneistolla, ei vaikutusta.
Kaikki alkoi hajonneesta laatikon kytkinrummusta(hard limpmode päällä). Uusikäytetty noin 200tkm ajettu laatikko vaihdettiin jollain nyrkkipajalla ja jäi epäselväksi vaihtoivatko he myös turbiinin.. mahdollisesti vanha(rikkinäinen) turbiini jätetty paikoilleen.. Oireet olivat laatikon vaihdon jälkeen, järkyttävä värinä,tärinä/surina aina silloin kun turbiini yrittää lukittua matalilla kierroksilla. Ohitettiin starilla turbiinin lukitus jolloin kaikki värinät ja tärinät katosivat. Nyt solenoidi(lukitus) on ohitettu valekyb venttiiliä käyttämällä. Tärinää ei siis ole mutta silti tuntuu että turbiinin lukitus jumittaa turbiinin sisällä mekaanisesti, siksi yrittää rynnätä D päällä jarruavasten ja joskus vaihteet vaihtuvat nykivästi. Siihen tulokseen tultu että turbiinissa mekaaninen vika.
Turbin rikki tai tarkemmin sen sisällä paskaa(joka mennyt sinne vanhan kun laatiko hajonnut tai uuteen kun linjasto jätetty putsaamatta ennen asenusta)
korjatavaksi repconile momön esto kitillä niin tulee parempi kuin tehtalta tai mualtakaan,
Tosiaan vanhan laatikon öljypohja ja suodatin oli täynnä laatikon kytkinrummun palasia ja muuta hilettä, palaset oli semmosia 3mmx10mm palasia, joku näistä hyvinkin voinut päästä turbiiniin ja musta tuntuu että siellä on vanhan hajonneen laatikon turbiini nyt paikallaan.
Re: 722.6 turbiinin momentti tyhjäkäynnillä
En tiedä tarkalleen, mikä kyseinen korjauskitti on, mutta joku patentoitu jousisysteemi, jolla nuo saadaan asettumaan. Siis sinulla voi olla turbiinivika johtuen tuosta aiemmasta vikahistoriasta, mutta tämä jousisatsi toimii 722.6 -laatikkovikoihin, jotka myös turbiinista riippumattomia, eli öljynpaine pääsee karkaamaan väärään aikaan turbiiniin ja lukittaa sen ennen aikojaan. Uskon, että Sachsin tehdaskunnostetuissa on tämä jousisatsi jo valmiina. Irroita omasi ja vie kunnostukseen edellä olevan viestin kirjoittaneen ohjeen mukaisesti.Cdi88 kirjoitti: ↑Ma 31.07.2023 17:50"Vika" on ollut autossa yli vuoden verran, talvella en huomannut juurikaan että olisi lukittanut enemmän. S203 200cdi 2004 (om646). Jotenkin se vaan vaikuttaa niin turbiini vialta koska tosiaan jos kytken Kybin toimimaan normaalisti alkaa aikamoinen värinä ja surina kuulumaan koko voimalinjasta heti kun turbiini lukittuu pienillä kierroksilla tasakaasulla ajettaessa.kardaani kirjoitti: ↑Ma 31.07.2023 16:53Jos turbiini lukittuu liikaa, niin voisiko se kolina liittyä johonkin moottorin/laatikon kannakkeisiin, kun joutuvat kovemmalle? Öljyjen lämmettyä lukitus helpottuu ja voimansiirto ei joudu niin resonoinneille.
722.6 -laatikon paineen pääsy turbiinille on välillä aika mysteeri, mutta kuten aiemmin kirjoitin, niin korvaamalla turbiini jousisatsipatentillisella tai korjauttamalla oma turbiinisi tiivisteineen ja jousisatsilla (n. 500 €) tämä jostain vuotava öljynpaine useimmiten asettuu. Silloin auto ei pyri ryömimään juuri lainkaan. Tarvitsee jopa mieluummin hieman kaasun painamista, että liikahtaa ja lukittaa turbiinin.
Ihmettelen hieman sitä, miksi auto ei sammu kylmänä vaihde kytkettäessä, jos turbiini lukittuu hyvinkin voimakkaasti. Onko tämä vaiva ollut jo autossa talviaikana? Pakkasilla jäykkä öljy pahentaa vaikutusta ja vääntö on liian kova jarrua vasten auton seisottamiseen ja sen pitäisi sammua.
Minkä auton jatkeena tämä 722.6 olikaan?
Oliko tämä sunkin tarkoittama jouskitti just se sonaxin kitti missä pienet jouset levyjen välissä ?
Re: 722.6 turbiinin momentti tyhjäkäynnillä
Minkä ikäisestä autosta tuli vaihtolaatikko? Turbiini taitaa muuttua jossain välissä jousitetuksi, samalla muuttuu jotain venttiilipöydässä ja myös turbiinin ohjaus on aggressiivisempi
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: 722.6 turbiinin momentti tyhjäkäynnillä
Onko tietoa onko 611 vai 646 perästä?
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: 722.6 turbiinin momentti tyhjäkäynnillä
722.699 on ollut 611- ja 646-koneiden perässä aina viimeisistä 202-korisista ekoihin 204-korisiin saakka.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: 722.6 turbiinin momentti tyhjäkäynnillä
Eri ventilikoneistoissa on eroja toissa on turbin ohjauksen enemän kanvia/solako kuin toissa muiden erojen lisäksi
(3 eri versiota 722,6xx ventilikonestoja nähnnyt, ilmeisesti eri verisioita on 4)
jossain vaihessa 5v sähkölaatikoissa(722.6xx) muttui joku liukulaakeri/hela laakeriksi,
mutta mikään noista eroist tuskin saa tubinia kolisemaan
Mökkillä
'
'