W213 ratti tärisee tien epätasaisuuksista!
W213 ratti tärisee tien epätasaisuuksista!
Terve,
Katsotaan jos täältä löytyisi hyviä ideoita/ehdotuksia otsikon mukaisen ongelman selvittämiseen.
Tosiaan kyse elämäni ensimmäisestä Mersusta W213 (170tkm), josta nyt yhden-kk ajon jälkeen ruvennut häiritsemään ratin pieni tärinä. Ongelma ilmenee pääsääntöisesti
karkealla asfaltilla ajettaessa suoraan ja/tai sen osuessaan tien epätasaisuuksiin. Tärinä on voimakkuudeltaan hyvin pientä ja taajuudelta melko korkeaa. Suuremmissa ajonopeuksissa tuntuu siltä kuin tasot laskisivat hieman. Jarrutuksissa sekä käännöksissä ei tunnu ylimääräisiä ääniä/tärinöitä. Myöskään mitään kolisevia ääniä ei ajoneuvosta kuulu. Auto kulkee suurimmissa nopeuksissa kuin juna, ja mitä parempi asfaltti sen vähemmän tärinää ratissa. Yhtenä asiana olen huomannut, että etupyörät liikkuisivat/vispaisivat hieman, kun ajan hidastetöysyyn tietyllä nopeudella?
Ajoneuvoon on vaihdettu seuraavat osat:
- Iskunvaimentimet 15 tkm sitten (edellinen omistaja)
- Alatukivarret edessä, takimmaiset (korjaava toimenpide, myyjä)
- Jarrulevyt ja palat eteen (korjaava toimenpide, myyjä)
- Ylätukivarret eteen (ennakkohuolto)
- Raidetankojen päät (ennakkohuolto)
- Nelipyöräsuuntaus
- Uudet kesärenkaat sekä tasapainotus
Vaihdatin vielä etummaiset alatukivarret (Lemförderi), mutta niissä olikin jokin kummallinen vika, koska aiheuttivat hirveän tömähdyksen etupäässä jarrua painaessa (melko voimakkaasti), ja tuntui myös että ratin tärinä sen kuin kasvoi. Vaihdatin vanhat tukivarret takaisin paikalleen ja ongelma hävisi! Tämä keissi on nyt toimittajalla takuukäsittelyssä, jännä nähdä mitä tukivarsista selviää tehtaalla. Oma havaintoni oli puslien kumien rakenteellinen ero alkuperäiseen nähden, jossa oli tuplasti vähemmän kumia navan ympärillä. Toinen merkillinen seikka oli tukivarren puslan navan liikkuminen sormivoimia käyttäen edes takaisin? Mikä mahtaa olla puslien normaali jäykkyys?
Pyörän laakerit ongelman olen pois sulkenut, koska tärinä häviää tienpinnan tasaisuuden parantuessa.
Mitenkä näette, onko ongelma nimen omaan tuo alkuperäinen reaktiotanko ja sen pusla, vai kenties kuljettajan herkistyneet aistit kaiken mukavuuden keskellä?
Ps pahoittelut pitkästä viestistä
Katsotaan jos täältä löytyisi hyviä ideoita/ehdotuksia otsikon mukaisen ongelman selvittämiseen.
Tosiaan kyse elämäni ensimmäisestä Mersusta W213 (170tkm), josta nyt yhden-kk ajon jälkeen ruvennut häiritsemään ratin pieni tärinä. Ongelma ilmenee pääsääntöisesti
karkealla asfaltilla ajettaessa suoraan ja/tai sen osuessaan tien epätasaisuuksiin. Tärinä on voimakkuudeltaan hyvin pientä ja taajuudelta melko korkeaa. Suuremmissa ajonopeuksissa tuntuu siltä kuin tasot laskisivat hieman. Jarrutuksissa sekä käännöksissä ei tunnu ylimääräisiä ääniä/tärinöitä. Myöskään mitään kolisevia ääniä ei ajoneuvosta kuulu. Auto kulkee suurimmissa nopeuksissa kuin juna, ja mitä parempi asfaltti sen vähemmän tärinää ratissa. Yhtenä asiana olen huomannut, että etupyörät liikkuisivat/vispaisivat hieman, kun ajan hidastetöysyyn tietyllä nopeudella?
Ajoneuvoon on vaihdettu seuraavat osat:
- Iskunvaimentimet 15 tkm sitten (edellinen omistaja)
- Alatukivarret edessä, takimmaiset (korjaava toimenpide, myyjä)
- Jarrulevyt ja palat eteen (korjaava toimenpide, myyjä)
- Ylätukivarret eteen (ennakkohuolto)
- Raidetankojen päät (ennakkohuolto)
- Nelipyöräsuuntaus
- Uudet kesärenkaat sekä tasapainotus
Vaihdatin vielä etummaiset alatukivarret (Lemförderi), mutta niissä olikin jokin kummallinen vika, koska aiheuttivat hirveän tömähdyksen etupäässä jarrua painaessa (melko voimakkaasti), ja tuntui myös että ratin tärinä sen kuin kasvoi. Vaihdatin vanhat tukivarret takaisin paikalleen ja ongelma hävisi! Tämä keissi on nyt toimittajalla takuukäsittelyssä, jännä nähdä mitä tukivarsista selviää tehtaalla. Oma havaintoni oli puslien kumien rakenteellinen ero alkuperäiseen nähden, jossa oli tuplasti vähemmän kumia navan ympärillä. Toinen merkillinen seikka oli tukivarren puslan navan liikkuminen sormivoimia käyttäen edes takaisin? Mikä mahtaa olla puslien normaali jäykkyys?
Pyörän laakerit ongelman olen pois sulkenut, koska tärinä häviää tienpinnan tasaisuuden parantuessa.
Mitenkä näette, onko ongelma nimen omaan tuo alkuperäinen reaktiotanko ja sen pusla, vai kenties kuljettajan herkistyneet aistit kaiken mukavuuden keskellä?
Ps pahoittelut pitkästä viestistä
Re: W213 ratti tärisee tien epätasaisuuksista!
Kyllä iskari voi hajota vaikka 15 tkm jälkeen. Ei kovin todennäköistä mutta ...
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: W213 ratti tärisee tien epätasaisuuksista!
Minkä merkkiset renkaat alla ?
Re: W213 ratti tärisee tien epätasaisuuksista!
Tämä voi olla hyvinkin syyllinen, kannattaa kokeilla toisilla pyörillä. Ei tietenkään kaikkeen ole aina halppiskumit syypäänä mutta aika usein ne ei vaan ole yhtä laadukkaita kuin ns. paremmat kumit...
Onko rengaskoko auton alkuperäinen vaiko mahdollisesti isompi, leveämpi ja matalaprofiilisempi?
Re: W213 ratti tärisee tien epätasaisuuksista!
Jürgen kirjoitti: ↑Ti 06.06.2023 15:01Tämä voi olla hyvinkin syyllinen, kannattaa kokeilla toisilla pyörillä. Ei tietenkään kaikkeen ole aina halppiskumit syypäänä mutta aika usein ne ei vaan ole yhtä laadukkaita kuin ns. paremmat kumit...
Onko rengaskoko auton alkuperäinen vaiko mahdollisesti isompi, leveämpi ja matalaprofiilisempi?
Kiitos, hyvä ehdotus! Renkaiden laadun tarkastus jää valitettavan usein asiakkaalle ja varsinkin tilanteessa missä uusien renkaiden säteensuuntaisen heiton mittaamista ei tehdä kuormitettuna. Jos renkaan ympyrämäisyydessä olisi heittoa tuntuisi se myös ratissa tasaisella ajettaessa. -Kokemusta on
Pss renkaat ja vanteet ovat alkuperäistä kokoa 245/45 18”
Re: W213 ratti tärisee tien epätasaisuuksista!
Ei niinkään tuo ympyrämäisyyden puute ole ongelma vaan se että renkaan runko aiheuttaa sen värinän kohdattuaan epätasaisuuksia. Kannattaa myös kokeilla hieman erilaisia rengaspaineita...Luca1100 kirjoitti: ↑Ke 07.06.2023 11:49Jürgen kirjoitti: ↑Ti 06.06.2023 15:01Tämä voi olla hyvinkin syyllinen, kannattaa kokeilla toisilla pyörillä. Ei tietenkään kaikkeen ole aina halppiskumit syypäänä mutta aika usein ne ei vaan ole yhtä laadukkaita kuin ns. paremmat kumit...
Onko rengaskoko auton alkuperäinen vaiko mahdollisesti isompi, leveämpi ja matalaprofiilisempi?
Kiitos, hyvä ehdotus! Renkaiden laadun tarkastus jää valitettavan usein asiakkaalle ja varsinkin tilanteessa missä uusien renkaiden säteensuuntaisen heiton mittaamista ei tehdä kuormitettuna. Jos renkaan ympyrämäisyydessä olisi heittoa tuntuisi se myös ratissa tasaisella ajettaessa. -Kokemusta on
Pss renkaat ja vanteet ovat alkuperäistä kokoa 245/45 18”
Re: W213 ratti tärisee tien epätasaisuuksista!
Juuri niin. Jos renkaan rakenteessa olisi vaurioita tai epämuodostumia voisi sen kuvitella välittyvä rattiin tienpinnasta riippumatta. -Tosin en ole mikään rengasasiantuhia, joten pelkkänä olettamuksena totean Paineen vaihtelu tuo muutosta värähtelytasoihin ja taajuteen, mutta itse ”ongelmaa” se ei poista.Jürgen kirjoitti: ↑Ke 07.06.2023 15:55Ei niinkään tuo ympyrämäisyyden puute ole ongelma vaan se että renkaan runko aiheuttaa sen värinän kohdattuaan epätasaisuuksia. Kannattaa myös kokeilla hieman erilaisia rengaspaineita...Luca1100 kirjoitti: ↑Ke 07.06.2023 11:49Jürgen kirjoitti: ↑Ti 06.06.2023 15:01Tämä voi olla hyvinkin syyllinen, kannattaa kokeilla toisilla pyörillä. Ei tietenkään kaikkeen ole aina halppiskumit syypäänä mutta aika usein ne ei vaan ole yhtä laadukkaita kuin ns. paremmat kumit...
Onko rengaskoko auton alkuperäinen vaiko mahdollisesti isompi, leveämpi ja matalaprofiilisempi?
Kiitos, hyvä ehdotus! Renkaiden laadun tarkastus jää valitettavan usein asiakkaalle ja varsinkin tilanteessa missä uusien renkaiden säteensuuntaisen heiton mittaamista ei tehdä kuormitettuna. Jos renkaan ympyrämäisyydessä olisi heittoa tuntuisi se myös ratissa tasaisella ajettaessa. -Kokemusta on
Pss renkaat ja vanteet ovat alkuperäistä kokoa 245/45 18”
Re: W213 ratti tärisee tien epätasaisuuksista!
Ja niin asia on ratkennut.
Sain Lemfördin osat takuuseen ja tilasin alkuperäiset tukivarret Veholta. Uudet tukivarret poistivat edellämainitut ongelmat lähes kokonaan, jäljelle jäi hyvin pieni tärinä, joka vastaa muiden autojen (Audi a3 17) tasoa, joten Case closed
Sain Lemfördin osat takuuseen ja tilasin alkuperäiset tukivarret Veholta. Uudet tukivarret poistivat edellämainitut ongelmat lähes kokonaan, jäljelle jäi hyvin pieni tärinä, joka vastaa muiden autojen (Audi a3 17) tasoa, joten Case closed
Re: W213 ratti tärisee tien epätasaisuuksista!
Eikö voi lemförderinkään enää luottaa?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: W213 ratti tärisee tien epätasaisuuksista!
Ja jos vielä haluaa, että ne alatukivarret kestää, tai alapallot, niin laittaa Meyle HD:t. 5mm halkaisijaltaan isompi alapallo vähentää melko rajusti pintapainetta. Se kun on sama tukivarsi tehtaalta laitettu kun W/S205:ssa joka on kuitenkin aika paljon kevyempi auto kuin 213.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: W213 ratti tärisee tien epätasaisuuksista!
Hammastangon kiinnityspulttien kumihelat tekee jossain malleissa tärinää rattiin, ainakin W211. Tosin noilla metreillä tuskin loppu, mutta mistäpä näistä tietää mitä tehty ja jätetty tekemättä.