Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Apuja tarviis päästö ongelman kanssa. HC ja CO% yli
Elikkäs pakokaasutestissä tyhjäkäynnillä:
HC ppm 471 sallittu 100
CO% 0,71 sallittu 0,5
CO2 13,40
O2 1,56
Kierroksilla:
HC ppm 140 sallittu 100
CO% 0,77 sallittu 0,3
CO2 13,80
O2 0,91
Lambda 1,014
Talvella laitettu 2 kpl tarvikekatteja, putkisto hitsattu muutenkin kuntoon, uudet tulpat, uudet tulpanjohdot, puolanjohto, suodattimet. Kokeiltu uudella lambdalla ja uusilla tulpilla, ei vaikutusta. Pyörijä ja virranjakajan kansi tarkastettu ja putsattu. Ykkös ja kolmos pytyssä puristuspaineet muutaman baarin muita matalemmat, ilmeisesti männänrenkaat hieman jumissa. Viimiseen kymmeneen vuoteen kilometrejä kertynyt vain 20tkm. Paineita ei pahemmin saanut nostettua liuottamalla. Mittarissa jo 395 tkm joten muutakin kulumaa voi olla.
Tähän en pääse starilla/hhtwinillä käsiksi, en tiiä onko ominaisuus vai vika. Base modulea kolvattu ja vaihettu toiseen moduleen, tällä väheni asr/abs viat. X11 pistokkeesta mitattu lambdan toimintaa, on off mittarilla ei lähelläkään 50%, pyörii 20% kohdilla. Nostaen kiertokset 2500 mittauksen aikana on off mittari pysähtyy 10%, eli CTP recognition applied constantly. Tyhjäkäynnillä lukema seilaa. Kaasuläppä purettu talvella, tarkastettu johdot, putsattu joka puolelta. Leima 10/99 kyljessä, eli vaihdettu ainakin kertaalleen.
Led vikakoodinlukijalla antaa millon mitäkin koodeja, näissä sekottaa irroitetut pistokkeet joita on irroitettu testimielessä. Välillä itkee can väylästä. Coffin boxi purettu ja johtosarjat näytti erinomaiselta. Valmistunut tehtaalta alkuvuodesta -91 joten ilmeisesti ei pitäs olla kompostoituvia johtoja.
Toimii täysin normaalisti, vetää hyvin, ei pätki. Ilmamassamittari sama kuumalankamalli mikä on v12 mersussa. Putsattu, toimii ilmeisesti, auto sammuu kun pistoke irroitetaan.
Mistähän lähtis seuraavaks mittailemaan? Voiko LH boksissa olla vikaa? Ilmamassamittarin mittausohjeita?
Elikkäs pakokaasutestissä tyhjäkäynnillä:
HC ppm 471 sallittu 100
CO% 0,71 sallittu 0,5
CO2 13,40
O2 1,56
Kierroksilla:
HC ppm 140 sallittu 100
CO% 0,77 sallittu 0,3
CO2 13,80
O2 0,91
Lambda 1,014
Talvella laitettu 2 kpl tarvikekatteja, putkisto hitsattu muutenkin kuntoon, uudet tulpat, uudet tulpanjohdot, puolanjohto, suodattimet. Kokeiltu uudella lambdalla ja uusilla tulpilla, ei vaikutusta. Pyörijä ja virranjakajan kansi tarkastettu ja putsattu. Ykkös ja kolmos pytyssä puristuspaineet muutaman baarin muita matalemmat, ilmeisesti männänrenkaat hieman jumissa. Viimiseen kymmeneen vuoteen kilometrejä kertynyt vain 20tkm. Paineita ei pahemmin saanut nostettua liuottamalla. Mittarissa jo 395 tkm joten muutakin kulumaa voi olla.
Tähän en pääse starilla/hhtwinillä käsiksi, en tiiä onko ominaisuus vai vika. Base modulea kolvattu ja vaihettu toiseen moduleen, tällä väheni asr/abs viat. X11 pistokkeesta mitattu lambdan toimintaa, on off mittarilla ei lähelläkään 50%, pyörii 20% kohdilla. Nostaen kiertokset 2500 mittauksen aikana on off mittari pysähtyy 10%, eli CTP recognition applied constantly. Tyhjäkäynnillä lukema seilaa. Kaasuläppä purettu talvella, tarkastettu johdot, putsattu joka puolelta. Leima 10/99 kyljessä, eli vaihdettu ainakin kertaalleen.
Led vikakoodinlukijalla antaa millon mitäkin koodeja, näissä sekottaa irroitetut pistokkeet joita on irroitettu testimielessä. Välillä itkee can väylästä. Coffin boxi purettu ja johtosarjat näytti erinomaiselta. Valmistunut tehtaalta alkuvuodesta -91 joten ilmeisesti ei pitäs olla kompostoituvia johtoja.
Toimii täysin normaalisti, vetää hyvin, ei pätki. Ilmamassamittari sama kuumalankamalli mikä on v12 mersussa. Putsattu, toimii ilmeisesti, auto sammuu kun pistoke irroitetaan.
Mistähän lähtis seuraavaks mittailemaan? Voiko LH boksissa olla vikaa? Ilmamassamittarin mittausohjeita?
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Eihän uusi lambda ollut halvin tarvike?
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
-87 951
-08 3.6 Vogue
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Polttoaineen paine? Suutin vuotaa?
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Itse selvittäisin ensin miksi Starilla ei pääse ohjainlaitteeseen. Voi koittaa toisella GM-moduulilla. Starilla selviää livedataa ym. Lisäksi LH on adaptiivinen eli opetuksen voi tehdä Starilla.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Pitää yrittää vielä varmasti toimivalla starilla missä on hhtwin.
Jossain ohjeissa oli potentiometri mistä voi säätää seosta mutta eipä sitä tosta autosta löytyny.
Kellään tietoa löytyykö tästä LH-Jetronicista mitää manuaalista säätöä seokselle?
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Ei ole kuin adaptiivinen mikäli olen oikein ymmärtänyt.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
https://www.w124performance.com/docs/mb ... ersion.pdf
Sama pätee lh-sfi m104.
Eli katittomissa ilmeisesti pysty ite säätää seosta.
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Moottorin/jäähdytysnesteen lämpötila-anturi tarkistettu?
Pelkkä arvaus, koska ECT-anturivika on melko tavallinen, jos käy rikkaalla. Halpa osa ja helppo vaihtaa.
Pelkkä arvaus, koska ECT-anturivika on melko tavallinen, jos käy rikkaalla. Halpa osa ja helppo vaihtaa.
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Resetoin LH moduulin, pitämällä 4 pinniä maissa. Lambda arvo nousi hetken käynnin jälkeen. Pyörii nyt 36-58%.
Edelleen kyllä haisee siltä että käy rikkaalla.
No nyt pitää vaan jollain konstilla saaha yhteys autoon että pystyy seuraamaan live dataa.
Edelleen kyllä haisee siltä että käy rikkaalla.
No nyt pitää vaan jollain konstilla saaha yhteys autoon että pystyy seuraamaan live dataa.
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Eipä ole päässyt vielä livedataa seuraamaan, mutta mittasin ilmamassamittarin pinnestä vastuksia ja vertailin googlella löytämiin muihin tuloksiin. Kahdessa kahdessa pinnissä vastusarvot ei sinne päinkään, toisessa lähempänä toisessa todella kaukana.
Alkuperäinen maffi reilu 700€ ja ei oikein mistään saatavilla.
No kokeilin kiinalaista kopiolta, 80€ postikuluineen.
Odotellaan saapumista.
Alkuperäinen maffi reilu 700€ ja ei oikein mistään saatavilla.
No kokeilin kiinalaista kopiolta, 80€ postikuluineen.
Odotellaan saapumista.
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Ilmamassamittarit ja muut harvinaisemmat anturit ym. ovat ongelmallisia vanhoihin malleihin. Uusia ei tehdä ja vanhoja ei voi korjata, vaikka joskus näin näkee kirjoitettavan. Tietotaito on vain niitä valmistavilla tehtailla. Ainoa keino on yrittää kuumalangan puhdistusta, joskus auttaa, usein ei.
Minullakin on yksi Kiinasta tilattu "kunnostettu" im-mittari varalla, en ole kokeillut toimivuutta.
Minullakin on yksi Kiinasta tilattu "kunnostettu" im-mittari varalla, en ole kokeillut toimivuutta.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Mahdollistahan tuo olisi rakentaa uusiks, jos sais jostain uuden mittarin arvot tietoon. Ja voisi toteuttaa jopa eri tavalla joka olisi kestävämpi.maukku kirjoitti: ↑Ti 18.07.2023 13:34 Ilmamassamittarit ja muut harvinaisemmat anturit ym. ovat ongelmallisia vanhoihin malleihin. Uusia ei tehdä ja vanhoja ei voi korjata, vaikka joskus näin näkee kirjoitettavan. Tietotaito on vain niitä valmistavilla tehtailla. Ainoa keino on yrittää kuumalangan puhdistusta, joskus auttaa, usein ei.
Minullakin on yksi Kiinasta tilattu "kunnostettu" im-mittari varalla, en ole kokeillut toimivuutta.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Arvoihin niinPyle kirjoitti: ↑Ke 19.07.2023 13:39Mahdollistahan tuo olisi rakentaa uusiks, jos sais jostain uuden mittarin arvot tietoon. Ja voisi toteuttaa jopa eri tavalla joka olisi kestävämpi.maukku kirjoitti: ↑Ti 18.07.2023 13:34 Ilmamassamittarit ja muut harvinaisemmat anturit ym. ovat ongelmallisia vanhoihin malleihin. Uusia ei tehdä ja vanhoja ei voi korjata, vaikka joskus näin näkee kirjoitettavan. Tietotaito on vain niitä valmistavilla tehtailla. Ainoa keino on yrittää kuumalangan puhdistusta, joskus auttaa, usein ei.
Minullakin on yksi Kiinasta tilattu "kunnostettu" im-mittari varalla, en ole kokeillut toimivuutta.
Muistin mukaan wis kertoo arvot
voltit/ohmit ym mitä
sieltä pitäisi tulla mistäkin pinnistä,
sitä kautta sitten sopiven korjaus osien haarukointi
tai vaikkapa jostain muusta mittarista sisukset missä samat arvot
Mökkillä
'
'
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Olen ostojonossa, jos näitä alkaa valmistua
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Päivitystä... Kiinareitten maffilla ei lähtenyt edes käyntiin. Älkää ostako siis näitä v12 kuumalanka maffeja kutoskoneisiin.
Järjestelmään päästy nyt käsiksi. Maffi toimii arvojen mukaan. ASR kytkin ainakin rikki. Eli siis kaasupolkimessa sijaitseva tyhjäkäynti kytkin. Vaihtoon lähipäivinä.
Sekä LH moduuli ei keskustele CAN-väylän kanssa. Oletus, että tässäkin boksissa konkat kuivaneet. Katkoo polttoaineen syöttöä välillä.
No vaihdan konkat kaikkiin moduuleihin ja katsellaan sitten uusiks.
Järjestelmään päästy nyt käsiksi. Maffi toimii arvojen mukaan. ASR kytkin ainakin rikki. Eli siis kaasupolkimessa sijaitseva tyhjäkäynti kytkin. Vaihtoon lähipäivinä.
Sekä LH moduuli ei keskustele CAN-väylän kanssa. Oletus, että tässäkin boksissa konkat kuivaneet. Katkoo polttoaineen syöttöä välillä.
No vaihdan konkat kaikkiin moduuleihin ja katsellaan sitten uusiks.
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Maf liittimet taitaa olla samat M104 ja M120 moottoreissa, muu ei sitten enää.
500 Eboard foorumilla nimimerkki jftu105 on tehnyt MAF-kokeiluja ja modifikaatioita M104 moottoriin. Varmaan olet näitä selannut, on muitakin kokeiluja. Toivottavasti konkkien ja puolijohteiden vaihdolla tulee moduulit kuntoon, alkaa näilläkin olla hintaa ja vain käytettynä tarjolla.
500 Eboard foorumilla nimimerkki jftu105 on tehnyt MAF-kokeiluja ja modifikaatioita M104 moottoriin. Varmaan olet näitä selannut, on muitakin kokeiluja. Toivottavasti konkkien ja puolijohteiden vaihdolla tulee moduulit kuntoon, alkaa näilläkin olla hintaa ja vain käytettynä tarjolla.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Joo ja käytettynä ostetussa moduulissa on todennäköisesti konkat myös kuivahtaneet. Järkevämpi kokeilla vaihtaa konkat.maukku kirjoitti: ↑Ma 28.08.2023 09:49 Maf liittimet taitaa olla samat M104 ja M120 moottoreissa, muu ei sitten enää.
500 Eboard foorumilla nimimerkki jftu105 on tehnyt MAF-kokeiluja ja modifikaatioita M104 moottoriin. Varmaan olet näitä selannut, on muitakin kokeiluja. Toivottavasti konkkien ja puolijohteiden vaihdolla tulee moduulit kuntoon, alkaa näilläkin olla hintaa ja vain käytettynä tarjolla.
On tullu selattua varmaan kohta koko internetti läpi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Ei mitenkään yllätävää että täys moottorin osa ei toimi vajaa sylinteirisissä
eri litar määrät, eri ilmamäärät
Mökkillä
'
'
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Ei mitenkään yllättävää että v12 niitä on kaksi, molemmille puolille omat.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ma 28.08.2023 13:27Ei mitenkään yllätävää että täys moottorin osa ei toimi vajaa sylinteirisissä
eri litar määrät, eri ilmamäärät
Ja alkuperäisissa pitäs olla samat vastusarvot
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
LH moduuliin vaihdoin konkat ja nollasin, edelleen käy rikkaalla. Odotellaan uutta tyhjäkäyntikytkintä...
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
E-gas moduuliin uusittu myös konkat. Asr vikavalo rauhoittui ja tyhjäkäynti tasoittui. Taidan uusia vielä loppuihin moduuleihin konkat asr kytkintä odotellessa.
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Tarkennuksena, sattumanvarainen asr vikavalon syttyminen hävisi. Nyt puuttuva kytkin syyttää sen kaasua painaessa.
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Noniin.... Kaikki boksit käyty läpi konkkien osalta ja asr-kytkin vaihdettu uuteen. Vieläkin tuntuu käyvän rikkaalla... Bensapaineensäädin ja bensasuodatin seuraavaks vaihtoon. Tässähän sai vielä mukavasti vanhan kunnon asr ja abs valonkin taas mukaan kuvioihin kesänhän ne valot kestikin poissa. Sama vika ku aikasemmin, pumppu ei tee välillä painetta jostain syystä.
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Mielenkiintoista, agm akun vaihto 100ah heikompaan akkuun niin asr abs valot syttyy harvemmin. Starttaus siis heikko agm akun starttiin verrattuna. Jarrupohjassa starttaus ei pääasiassa sytytä mitään valoja, välillä ilman jarrua startatessa asr valo syttyy. Ja ihan harvakseltaan syttyy molemmat. Agm akulla valot jäävät palamaan eivätkä häviä. Voiskohan olla agm akulla osuutta asiaan?
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
lähtisin ensimmäiseksi korjaamaan testeri yhteyttä, jäis arvuuttelu vähemmällä tuossakin.
Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI
Jatkoa...
Polttoaine paineensäädin vaihdettu. Molemmat polttoainepumput toimii. Suodatin oli melko tukkosen olonen, docilta tuli väärä suodatin nii haetaampas oikea suodatin huomenna ja kokeillaan miten käy.
... Ja asr valo syttyy jos starttaus on hyvä, jos starttaus virta on heikko valot sammuvat. Tää on kyllä mystinen juttu.
Polttoaine paineensäädin vaihdettu. Molemmat polttoainepumput toimii. Suodatin oli melko tukkosen olonen, docilta tuli väärä suodatin nii haetaampas oikea suodatin huomenna ja kokeillaan miten käy.
... Ja asr valo syttyy jos starttaus on hyvä, jos starttaus virta on heikko valot sammuvat. Tää on kyllä mystinen juttu.