W124 surullisen kuuluisa tyhjäkäynti. Vaihde päällä kierrokset laskee.
W124 surullisen kuuluisa tyhjäkäynti. Vaihde päällä kierrokset laskee.
Tervehdys kaikille.
W124 230 ruisku automaattilootalla käynyt jo kohtuullisen kauan tyhjäkäyntiä miten sattuu. Käynnistyy hyvin ja käy hetken aikaa korkeahkolla ~1000rpm ja kun lämpenee niin tippuu. Tästä eteenpäin jos vapaalla tai P asennossa painasee kaasua niin kierrokset nousee ja kun tipahtaa siihen 700-800rpm niin auto humpaa pienen hetken vielä alaspäin noin 500rpm ja sammuu Nykyään melkein aina. Ajossa toimii hyvin kunhan vaihde päällä ja kierroksia.
Noh, purin tänään yj-releen ja siellä oli yksi huono juotos. Into piukeana kolvasin sen uusiksi , käyntiin, ja ei mitään vaikutusta.
Sitten kävin tulpat läpi, jokaisessa hattuun menevä kierrettävä osa irti/käsin pyöriteltävissä. Into piukena kiristin ja kävin vielä tulpanjohdot läpi CRC. Käyntiin ja ei mitään vaikutusta..
Hakkasin päätä tovin rattiin ja irroitin tyhjäkäyntimoottorin, uitin crcssä ja pistin takaisin. Into piukeana väänsin avaimesta ja nyt se saa*tana ei lähde käyntiin enään. Aikani starttattua hoksasin että kaasulla kyllä lähtee sitten mutta ei käy tyhjäkäyntiä hetkeäkään vaan sammuu lennosta.
Hajoitinko sen TK moottorin vai oliko se jo hajalla? Kun kääntää avaimesta virrat niin moottori kyllä herää ja liikuttaa venttiiliä mutta en osaa sanoa missä asennossa sen kuuluisi olla. Nyt se aukeaa ja pienen hetken kuluttua menee pienemmälle. Eli siis pelkästään virrat päällä, en ole startannut se irrallaan.
Tässä tiimellyksessä repesi tietenkin huohotinletkut mitkä menee venttiilikopalle ja ilmansuodattimelle sekä TK moottorille. Voiko letkut aiheuttaa että ei käy lähde käyntiin ilman kaasua/käy tyhjäkäyntiä vai onko TK moottori kuitenki entinen vaikka eloa tuntuu olevan kun avaimesta vääntää?
Kyllä on taas mieltä lämmittänyt, kaikki vinkit otetaan vastaan.
Kiitos jo etukäteen.
W124 230 ruisku automaattilootalla käynyt jo kohtuullisen kauan tyhjäkäyntiä miten sattuu. Käynnistyy hyvin ja käy hetken aikaa korkeahkolla ~1000rpm ja kun lämpenee niin tippuu. Tästä eteenpäin jos vapaalla tai P asennossa painasee kaasua niin kierrokset nousee ja kun tipahtaa siihen 700-800rpm niin auto humpaa pienen hetken vielä alaspäin noin 500rpm ja sammuu Nykyään melkein aina. Ajossa toimii hyvin kunhan vaihde päällä ja kierroksia.
Noh, purin tänään yj-releen ja siellä oli yksi huono juotos. Into piukeana kolvasin sen uusiksi , käyntiin, ja ei mitään vaikutusta.
Sitten kävin tulpat läpi, jokaisessa hattuun menevä kierrettävä osa irti/käsin pyöriteltävissä. Into piukena kiristin ja kävin vielä tulpanjohdot läpi CRC. Käyntiin ja ei mitään vaikutusta..
Hakkasin päätä tovin rattiin ja irroitin tyhjäkäyntimoottorin, uitin crcssä ja pistin takaisin. Into piukeana väänsin avaimesta ja nyt se saa*tana ei lähde käyntiin enään. Aikani starttattua hoksasin että kaasulla kyllä lähtee sitten mutta ei käy tyhjäkäyntiä hetkeäkään vaan sammuu lennosta.
Hajoitinko sen TK moottorin vai oliko se jo hajalla? Kun kääntää avaimesta virrat niin moottori kyllä herää ja liikuttaa venttiiliä mutta en osaa sanoa missä asennossa sen kuuluisi olla. Nyt se aukeaa ja pienen hetken kuluttua menee pienemmälle. Eli siis pelkästään virrat päällä, en ole startannut se irrallaan.
Tässä tiimellyksessä repesi tietenkin huohotinletkut mitkä menee venttiilikopalle ja ilmansuodattimelle sekä TK moottorille. Voiko letkut aiheuttaa että ei käy lähde käyntiin ilman kaasua/käy tyhjäkäyntiä vai onko TK moottori kuitenki entinen vaikka eloa tuntuu olevan kun avaimesta vääntää?
Kyllä on taas mieltä lämmittänyt, kaikki vinkit otetaan vastaan.
Kiitos jo etukäteen.
Viimeksi muokannut Lutto, Ke 21.06.2023 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W124 surullisen kuuluisa tyhjäkäynti. Apua tarvitaan. Need help.
Moro.
Ihan ensiksi kannattaa laittaa ne rikkinäiset huohotinputket kuntoon. Alipainevuodot sotkee käyntiä.
Joku vuosi sitten olivat melko edulliset uutena, tämän päivän hintaa en tiedä.
Sitten tutkisin ilmamäärämittarin potentiometrin, jos ehjä niin kevyt putsaus ja säätö 0.7V. Esim youtubessa on paljon videoita säätöön, M102 tai M103 potentiometer tms...
Ihan ensiksi kannattaa laittaa ne rikkinäiset huohotinputket kuntoon. Alipainevuodot sotkee käyntiä.
Joku vuosi sitten olivat melko edulliset uutena, tämän päivän hintaa en tiedä.
Sitten tutkisin ilmamäärämittarin potentiometrin, jos ehjä niin kevyt putsaus ja säätö 0.7V. Esim youtubessa on paljon videoita säätöön, M102 tai M103 potentiometer tms...
Re: W124 surullisen kuuluisa tyhjäkäynti. Apua tarvitaan. Need help.
Joo eivät ole pahan hintaisia nuo putket kyllä, laitan ne uusiksi ensimmäisenä. Itsellä suurin mysteeri on, että voiko tk moottori olla hajalla tai toimia väärin vaikka se avainta väännettäessä liikkuukin.. Oli muuten viimeinen tarkistettava kohde tuo potentiometri mutta se jäi kun auto ei enää lähde käyntiin.
Re: W124 surullisen kuuluisa tyhjäkäynti. Apua tarvitaan. Need help.
Kone saa liikaa ilmaa jos huohottimen letku on kokonaan pois tai rikki jolloin ei lähde käyntiin. Huohottimen letkussa on muovinen T-haara jossa on tosi pieni reikä tyhjäkäyntimoottorille menevässä haarassa, joka kuristaa ilman virtausta. Uudet huohottimen letkut kustantaa vajaat 30 euroa.
Re: W124 surullisen kuuluisa tyhjäkäynti. Apua tarvitaan. Need help.
Kiitoksia viesteistä. Aloitetaan uusimalla letkut
Re: W124 surullisen kuuluisa tyhjäkäynti. Vaihde päällä kierrokset laskee.
Terve taas ja kiitoksia neuvoista. Vaihdoin huohotinletkut ja nyt käy tyhjäkäyntiä mutta pudottaa vieläkin kierrokset alas kun antaa kaasua ja löysää tyhjäkäynnille, noin 500rpm ja kone heiluu mahdoton. Huohotinletkujen välistä lähtee liitos pienelle letkulle ja minulla ei ole siinä mitään, tyhjä suutin vain. Osaatteko sanoa mihin tämä kytketään? Ja voiko vaikuttaa oleellisesti tähän tyhjäkäyntiin..
Toisena huomasin että kun Pltä vaihtaa D/R jarru pohjassa niin veto on samantien päällä ja taas tippuu rajusti tyhjäkäynti ja auto tärisee pienillä kierroksilla mahdoton. Kuuluisiko jarruvalokatkaisijan ilmoittaa laatikolle jotain vai toimiiko laatikko vain näin? Auto seisonut jo jonkin aikaa niin en muista miten se toimi "kunnossa".
Kiitoksia taas avusta jo etukäteen.
Toisena huomasin että kun Pltä vaihtaa D/R jarru pohjassa niin veto on samantien päällä ja taas tippuu rajusti tyhjäkäynti ja auto tärisee pienillä kierroksilla mahdoton. Kuuluisiko jarruvalokatkaisijan ilmoittaa laatikolle jotain vai toimiiko laatikko vain näin? Auto seisonut jo jonkin aikaa niin en muista miten se toimi "kunnossa".
Kiitoksia taas avusta jo etukäteen.
Re: W124 surullisen kuuluisa tyhjäkäynti. Vaihde päällä kierrokset laskee.
Ainakin yksi pienempi huohotuslinja menee painevaraajaan, kuvassa punaisella viivalla.
Jos laatikko rytkii, niin siitäkin saattaa olla irti jokin alipainelinja.
Jos laatikko rytkii, niin siitäkin saattaa olla irti jokin alipainelinja.
Re: W124 surullisen kuuluisa tyhjäkäynti. Vaihde päällä kierrokset laskee.
En näe kuvaa mutta uskoisin löytäneeni sille oikean paikan.
Kannessa on (lämpö?)anturi mistä lähdöt kahdelle alipaineletkulle mutta toista ei ole paikoillaan. Mitä vaihtoehtoja on mistä löytäisin toisen pään tälle puuttuvalle letkulle, ei meinaa sattua silmään vaikka kissojen ja koirien kanssa käyn konehuonetta läpi. M
Imusarjaan tuleva vaihdelaatikon alipaine letku oli kunnossa siihen asti kuin sen näki. Kuinka kauas letku menee laatikkoa pitkin ja kummalle puolelle se tulee?
Pahoittelut ja kiitokset ja hyvät juhannukset!
Kannessa on (lämpö?)anturi mistä lähdöt kahdelle alipaineletkulle mutta toista ei ole paikoillaan. Mitä vaihtoehtoja on mistä löytäisin toisen pään tälle puuttuvalle letkulle, ei meinaa sattua silmään vaikka kissojen ja koirien kanssa käyn konehuonetta läpi. M
Imusarjaan tuleva vaihdelaatikon alipaine letku oli kunnossa siihen asti kuin sen näki. Kuinka kauas letku menee laatikkoa pitkin ja kummalle puolelle se tulee?
Pahoittelut ja kiitokset ja hyvät juhannukset!
Re: W124 surullisen kuuluisa tyhjäkäynti. Vaihde päällä kierrokset laskee.
Jaa, itselleni kuva kyllä näkyy. Se on tuosta ketjusta, jospa siellä näkyy.Lutto kirjoitti: ↑Pe 23.06.2023 02:40 En näe kuvaa mutta uskoisin löytäneeni sille oikean paikan.
Kannessa on (lämpö?)anturi mistä lähdöt kahdelle alipaineletkulle mutta toista ei ole paikoillaan. Mitä vaihtoehtoja on mistä löytäisin toisen pään tälle puuttuvalle letkulle, ei meinaa sattua silmään vaikka kissojen ja koirien kanssa käyn konehuonetta läpi. M
Imusarjaan tuleva vaihdelaatikon alipaine letku oli kunnossa siihen asti kuin sen näki. Kuinka kauas letku menee laatikkoa pitkin ja kummalle puolelle se tulee?
Pahoittelut ja kiitokset ja hyvät juhannukset!
Tuo anturi, jossa 2 alipaineletkulähtöä, liittyy jotenkin bensahöyryjen keräämiseen/suodattamiseen. En tiedä mihin anturin alipaineletkut menevät. Ainakin omassa autossa molemmissa on letku kiinni. Luulisi jostain löytyvän...
Laatikon alipainelinja taisi mennä kuskin puolelle. Se nyt tuli vaan mieleen jos laatikko paiskoo vaihteet sisään niin saataisi olla irti.
Muutoin on ihan normaalia että kierrokset hieman notkahtaa kun vaihteen lyö päälle. Mutta ei saisi pudota ja täristää.
Niin ja hyvää Juhannusta kuin myös
Re: W124 surullisen kuuluisa tyhjäkäynti. Vaihde päällä kierrokset laskee.
Kaasuläpäkoteloon menee kaksi alipaineletkua, liittyy varmaan edellä mainittuun bensahöyryjen kierrätykseen. Itselläni kyseisen letkun rikkoutuminen aiheutti juurikin kierrosten tippumisen, kone sai varmaan liikaa ilmaa. Kaasuläppä kotelo on hankalassa paikassa imusarjan alla, kokeile käsikopelolla et meneeko sinne kaksi alipaineletkua.
Re: W124 surullisen kuuluisa tyhjäkäynti. Vaihde päällä kierrokset laskee.
Projekti jatkuu.
Potentiometrin mittaus tuotti arvon 0.92v, se taitaa olla liikaa. Purin sen ja tältä näytti sisältä. Onko entinen kun tuo pinta rikki?
Potentiometrin mittaus tuotti arvon 0.92v, se taitaa olla liikaa. Purin sen ja tältä näytti sisältä. Onko entinen kun tuo pinta rikki?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1328
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W124 surullisen kuuluisa tyhjäkäynti. Vaihde päällä kierrokset laskee.
Siltähän tuo näyttää.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: W124 surullisen kuuluisa tyhjäkäynti. Vaihde päällä kierrokset laskee.
Pystyykö näitä korjaamaan millään pelle peloton niksillä vai onko suoraan uusi tilattava?