Osaako joku sanoa kuinka usein tässä GLK 350 CDI 4matic vm.2012 tulisi vaihtaa automaattivaihteiston öljyt? Ei tunnu löytyvän netistä oikein etsimälläkään mitään virallisia vaihtovälejä. Käyttäjän oppaassa ei ole mitään vaihtoväleijä. Vaihteisto on 7G Plus (ilmeisesti 722.9)
Samaten jos näissä öljyissä pysyy, niin onko etu- ja takaöljyille jotain vaihtoväliä olemassa? Internetin ukkelit vaihtelevat niitä ilmeisesti kuka milloinkin ja ajatuksella "mikäettei".
Kyllä ne pitäis huolto-ohjelma ohjekirjassa lukea, 125tkm/5 vuoden välein laatikkoöljyt. Ei varmaan mee pahasti metsään jos peräöljyjä/jakolaatikkoöljyjä vaihtelee samalla vaihtovälillä.
Viimeksi muokannut -230k-, Pe 28.04.2023 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jakoloota on tuossa 7G vaihdelaatikon jatkeena. Eli yhteiset öljyt vaihdelaatikon kanssa.
Virallinen suositus vaihteiston öljynvaihdolle on 125tkm. Itse pidän sitä riittävänä normaali käytössä.
Hyvä vaihtoväli on 60tkm jos on tarkoitus pitää autoa pitkään kunnossa.
Seiskavaihteiset on herkempiä kuin vanhemmat 5-vaihteiset paskomaan öljyt ja varsinkin herkempiä ottamaan nokkiinsa huonosta öljystä - ja sitten on turbiinin nypytykset käsillä, ja niistä öljynvaihdolla / pesulla / lisäaineella selviäminen aina vähän jännittää maksajan paikalla olevaa.
Omien kokemusten mukaan siellä 150tkm paikkeille venytetyllä öljynvaihdolla aletaan olla pahan rajamailla ja alle sen (varmistetut kilometrit) on nähty jo laatikkovaurio.
dealer kirjoitti: ↑La 29.04.2023 19:49
Hyvä vaihtoväli on 60tkm jos on tarkoitus pitää autoa pitkään kunnossa.
Seiskavaihteiset on herkempiä kuin vanhemmat 5-vaihteiset paskomaan öljyt ja varsinkin herkempiä ottamaan nokkiinsa huonosta öljystä - ja sitten on turbiinin nypytykset käsillä, ja niistä öljynvaihdolla / pesulla / lisäaineella selviäminen aina vähän jännittää maksajan paikalla olevaa.
Omien kokemusten mukaan siellä 150tkm paikkeille venytetyllä öljynvaihdolla aletaan olla pahan rajamailla ja alle sen (varmistetut kilometrit) on nähty jo laatikkovaurio.
Värräsä paikassa säästöä öljyn vaihdon venuttellu
7 vaihteist on usein juuri huonoilla öljyillä pilattu
Niinpä, hyvin huollettuna 7-vaihteinenkin on varsin kestävä laatikko.
Monessa muussakin paikassa säästö tulee loppupelissä kalliiksi, silloin kun saadaan selville että joku osa ON viallinen, kaikenlaiset puhdistelu- kuivaus- ym. yritykset ja viritykset usein vain aiheuttavat sen että viallisen osan kanssa ajetaan vähän pitemmästi ja se puutteellisella toiminnallaan rikkoo sitten ajoneuvosta jotain muuta.
Meillä on parikymmentä Sprinteriä jatkuvasti tien päällä, eniten ajettu puolen miljoonan tuolla puolen ja vähiten ajettu mennyt 1500 kilometriä.
Vanhin on 2012 ja uusin 2023.
Yhteen on joskus vaihdettu moottori (OM651), vaihteistoa tai perää ei yhtään. Moottoreina on OM651 ja OM642 (ja mikä lie tuossa uusimmassa), vaihteistoja manuaali ja seiskavaihteinen, uusimmassa 9.
Uusimmassa tulisi ensimmäinen huolto 60000 kilometrin kohdalla. Ilmoitin että vaihdamme moottoriöljyn ja suodattimen jo puolivälissä, ja myös jatkossa tehdään yksi väliöljynvaihto.
Noniin, nyt on automaattivaihteiston öljynvaihto varattu. Vaihteistolle löytyy öljynvaihtoväli (sikäli kun saksaa osaan) 125tkm ja/tai 5 vuotta, jos on kyseessä NAG2-FE+ mikä tämä varmaankin on. Toisaalta jos on NAG2 tai NAG2-V Sport niin se on 50tkm ja 3 vuotta. GLK malleissa näemmä tuotakin vaihteistoa käytössä, kun taulukosta löytyy.
Tuo etu- ja takaöljyjen vaihto onkin etupään osalta haasteellisempi, sikäli kun siellä ei ole täyttöreikää missään näkyvillä. Vanhat öljyt saa pois pohjapropusta, mutta pitänee varmaan pumpata samasta reijästä uudet tilalle. Erikoinen ratkaisu, mutta huolto-ohjelmassa ei toisaan ole mitään mainintaa kummankaan pään öljyjen vaihtoväleistä. Varmaan taas näitä jotka "kestävät auton eliniän" ja sitten auton elinikä on sama kuin vaihteiston elinikä. Molemmat loppuvat samaan päivään.