Ilmajousituksen kuivaimen ryynit
Ilmajousituksen kuivaimen ryynit
Morjens!
Osaako joku sanoa, sopiiko tuonne kuivaimeen laittaa näitä ryynejä?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/5000609 ... tava-350-g
"Pussin sisältö: silikageelirakeet"
Osaako joku sanoa, sopiiko tuonne kuivaimeen laittaa näitä ryynejä?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/5000609 ... tava-350-g
"Pussin sisältö: silikageelirakeet"
Käyttikset:
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: Ilmajousituksen kuivaimen ryynit
Alkuperäisenä siellä on A4 molekyyliseulaa silikasta en tiedä onko yhteensopivaa se kun kostuessaan saattaa hapettaa alumiinia ilmeisesti.
Re: Ilmajousituksen kuivaimen ryynit
Onko tuolle A4 molekyyliseulalle joku kauppanimi tai valmis tuote helposti hankittavaksi?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Ilmajousituksen kuivaimen ryynit
Silica on piioksidia, kemiallisesti täysin passiivinen. En ymmärrä mikä siinä hapettaisi, kunhan käyttää väritöntä. Kosteuden ilmaisevat lisukkeet ovat jotain kromiyhdistettä sun muuta, sellainen voisi hapettaakin.
Re: Ilmajousituksen kuivaimen ryynit
Eipä tullut ryynejä vaihdettu, kun olivat totaalisen ruutikuivat. Pöly vain kävi, kun kaadoin ryynit astiaan. Kuivaimen sisällä oli havaittavissa alumiinihapettumaa. Sai vähän putsailla sitä pois, jotta sain kuivaimen laillisesti kasaan. Itse kompura näytti kuin uudelta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: Ilmajousituksen kuivaimen ryynit
Hyväkuntoiset ryynit kun oli käsillä niin olisin ne uunissa käyttänyt. Mittaa keittiövaa'alla niin huomaa painon pudonneen enemmän tai vähemmän vaikka näyttävät kuivilta.puunakki kirjoitti: ↑Su 16.04.2023 16:00 Eipä tullut ryynejä vaihdettu, kun olivat totaalisen ruutikuivat. Pöly vain kävi, kun kaadoin ryynit astiaan. Kuivaimen sisällä oli havaittavissa alumiinihapettumaa. Sai vähän putsailla sitä pois, jotta sain kuivaimen laillisesti kasaan. Itse kompura näytti kuin uudelta.
Re: Ilmajousituksen kuivaimen ryynit
Ryynit näyttää molekyyliseulalta, eikä silicalta. Ihan pelkkä kosteus riittää kyllä hapettamaan alumiinia. Olisin itsekin laittanut uuniin.
Ei se tuo suolavesikään mitenkään suojaava tekijä ole.
Ei se tuo suolavesikään mitenkään suojaava tekijä ole.
Re: Ilmajousituksen kuivaimen ryynit
Ei niitä ryynejä tarvii vaihtaa, ne pitää vaan kuivata.
Re: Ilmajousituksen kuivaimen ryynit
Niin kauan kuin ryynit on ryynejä, niitä voi kuivata. Voi se massa menettää osan adsorptiokyvystään ajan mittaan, eli vaihtokin saattaa olla ihan kannattavaa. Varsinkin jos niitä ei ole koskaan kuivattu ja ovat päässeet kastumaan kunnolla. Halvin tapa se kuitenkin on pitää ilmajousitus kunnossa. Maksavat mitä vaan, ne ovat kuitenkin halpoja ongelmiin nähden.
Re: Ilmajousituksen kuivaimen ryynit
Lueskelin vähän lisää. Silicasta mainitaan: " Much of silica gel's popularity is due to its non-corrosive, nontoxic nature and its having received US government approval for use in food and drug packaging." Eli siis juuri sen takia, ettei se aiheuta korroosiota. Kun taas molekyyliseulasta ainakin yksi valmistaja antaa märän pH:n 11. Se on aika vahvasti emäksinen, eli voi hyvin kuvitella sen olevan hapettumia aiheuttava, syövyttävä siis.
Mutta tässä on toinen puoli. Molekyyliseulan kosteuden imukyky toimii paljon pienemmällä suhteellisella kosteudella kuin silican ja se kykenee pitämään imemänsä veden lämpötilan noustessa yli 25 huomattavasti paremmin ja paljon korkeampiin lämpötiloihin.
Eli päättelyä edellisestä: ne ryynit pitää huoltaa, vaihtaa tai kuivata, niin että eivät pääse kastumaan kokonaan, olivat kumpia hyvänsä. Ottaen huomioon lämpötila-alueen, joka suomen oloissa on tavallista, suositeltavampaa on molekyyliseula, mutta älkää antako sen kastua.
Se seulan tiheys 4A ei muuten tarkoita 4 mikronia, vaan 4 Ångströmiä, se vastaa 0.4 nanometriä, eli pirun paljon pienempää mittaa. Se tulee molekyylin koosta.
Mutta tässä on toinen puoli. Molekyyliseulan kosteuden imukyky toimii paljon pienemmällä suhteellisella kosteudella kuin silican ja se kykenee pitämään imemänsä veden lämpötilan noustessa yli 25 huomattavasti paremmin ja paljon korkeampiin lämpötiloihin.
Eli päättelyä edellisestä: ne ryynit pitää huoltaa, vaihtaa tai kuivata, niin että eivät pääse kastumaan kokonaan, olivat kumpia hyvänsä. Ottaen huomioon lämpötila-alueen, joka suomen oloissa on tavallista, suositeltavampaa on molekyyliseula, mutta älkää antako sen kastua.
Se seulan tiheys 4A ei muuten tarkoita 4 mikronia, vaan 4 Ångströmiä, se vastaa 0.4 nanometriä, eli pirun paljon pienempää mittaa. Se tulee molekyylin koosta.
Re: Ilmajousituksen kuivaimen ryynit
Jaa se on varmaan sitten johtunut väriaineesta punaisessa silikageelissä se korroosio kompuran kuivaimessa aikoinaan.
No se ongelma poistui molekyyliseulalla että tiedä sitten.
No se ongelma poistui molekyyliseulalla että tiedä sitten.
Re: Ilmajousituksen kuivaimen ryynit
Motonet
Kosteudenpoistaja kuivattava 350 g
50-00609
Vastaan kuitenkin, että juuri tämän pussukan ryynit on ollut itselläni 4-5 vuotta, eikä ongelmia. En ole minä, enkä Merssukaan seulaa tai molekyylitason analyysiä kaivannut.
Kosteudenpoistaja kuivattava 350 g
50-00609
Vastaan kuitenkin, että juuri tämän pussukan ryynit on ollut itselläni 4-5 vuotta, eikä ongelmia. En ole minä, enkä Merssukaan seulaa tai molekyylitason analyysiä kaivannut.
S212 250CDI
Re: Ilmajousituksen kuivaimen ryynit
Kiitos.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: Ilmajousituksen kuivaimen ryynit
Mistä tieto peräisin guuklella löytyy että silika voidaan regeneroida ja molekyyliseulasta ei puhuta sitä osa pistänyt sinne toista ja toinen toista
Re: Ilmajousituksen kuivaimen ryynit
Omassa ylös nouseminen hidastunut pitäisi purkaa koko systeemi pumput venttiilit ja puhdistaa pitäisi tietää kuivaako ryynit tai vaihtaako mitä tilalle ostin vehon suodattimen pumpulle ja se ei ainakaan suodata mitään muovikotelo josta voi puhaltaa läpi ilman mitään vastusta ehkä siellä jotain kellertävää paperia on sisällä reunoilla
Re: Ilmajousituksen kuivaimen ryynit
Se imusuodatin ottaa vaan roskat pois jos sitäkään. Sama se on kumpaa käyttää, molemmat imee vettä ilmasta ja molemmat on kuivattavissa. Edellä mainitusta lämpötilasyysstä saattaa olla suositeltavampaa käyttää molekyyliseulaa. Näkisin niin, ettei niin väliä kumpaa, kunhan sitä vaihtaa tai kuivaa.
Ja se on zeoliittiä mitä käytetään, alumiinisilikaattia. Niitä on sitten monta yhdistettä.
Ja se on zeoliittiä mitä käytetään, alumiinisilikaattia. Niitä on sitten monta yhdistettä.