W115 entisöinnistä
W115 entisöinnistä
Sattuu olemaan W115 itsellä katon alle varastoituna, kakkossarjaa. En saa oikein järjellä perusteltuna auton kunnostusta kannattamaan. Tarkoittaisi siis, että upotetut rahat saisi myydessä edes pääosin takaisin. Yleensä ei taidakaan näin onnistua, muutenhan kaikki vanhat romut olisivat entisöinnissä.
Dieselmoottori on väsynyt, pitäisi peruskorjata, vaihtomoottori jo kyseessä. Autolla on jonkinlainen historia ja kertaalleen takavuosina hitsaukset jo koko lailla tehty. Ruosteettomat ovet löytyy ja takaluukku sekä uudet tarvikelokarit eteen. Takakaaret pitäisi uusia. Sisusta on siisti. Näyttelykuntoa en haaveile, mutta hyvä kunto silti ajatuksena ja esim. 10 ke budjetti.
W115 jäänyt jotenkin väliinputoajaksi kuten W116. Todella tyylikkäitä ja oikean Mersun näköisiä molemmat. Oman ajanpuutteen takia jäänyt varastoon, eikä tilanne ole muuttumassa ratkaisevasti. Grilliin en aio laittaa vaan pyörillään kunnostaa.
En varmaan ole ainoa, joka näitä vanhoja ikuisuusprojekteja jemmaa. Onko ajatuksia arvon raadilla? Ja ei, en myy pois ja hanki parempaa tai jo valmista, pilaisi koko homman
Dieselmoottori on väsynyt, pitäisi peruskorjata, vaihtomoottori jo kyseessä. Autolla on jonkinlainen historia ja kertaalleen takavuosina hitsaukset jo koko lailla tehty. Ruosteettomat ovet löytyy ja takaluukku sekä uudet tarvikelokarit eteen. Takakaaret pitäisi uusia. Sisusta on siisti. Näyttelykuntoa en haaveile, mutta hyvä kunto silti ajatuksena ja esim. 10 ke budjetti.
W115 jäänyt jotenkin väliinputoajaksi kuten W116. Todella tyylikkäitä ja oikean Mersun näköisiä molemmat. Oman ajanpuutteen takia jäänyt varastoon, eikä tilanne ole muuttumassa ratkaisevasti. Grilliin en aio laittaa vaan pyörillään kunnostaa.
En varmaan ole ainoa, joka näitä vanhoja ikuisuusprojekteja jemmaa. Onko ajatuksia arvon raadilla? Ja ei, en myy pois ja hanki parempaa tai jo valmista, pilaisi koko homman
Re: W115 entisöinnistä
Laittappas autosta hiukan lisätietoja että millä moottorilla ja varusteilla tuo on tullut tehtaalta. W115 on maino harrasteauto ja tuo kannattaisi kunnostaa jä säilyttää. Mua aina on jäänyt harmittamaan se että tuo entinen harraste W115 oli niin huonokuntoinen että ei ollut taitoja ja aikaa ja tiloja laittaa sitä aikoinaan kuntoon. W115 saa myös hyvin osia tuolta Saksan maalta esimerkiksi www.mbclassics.dealvar kirjoitti: ↑Su 22.01.2023 21:44 Sattuu olemaan W115 itsellä katon alle varastoituna, kakkossarjaa. En saa oikein järjellä perusteltuna auton kunnostusta kannattamaan. Tarkoittaisi siis, että upotetut rahat saisi myydessä edes pääosin takaisin. Yleensä ei taidakaan näin onnistua, muutenhan kaikki vanhat romut olisivat entisöinnissä.
Dieselmoottori on väsynyt, pitäisi peruskorjata, vaihtomoottori jo kyseessä. Autolla on jonkinlainen historia ja kertaalleen takavuosina hitsaukset jo koko lailla tehty. Ruosteettomat ovet löytyy ja takaluukku sekä uudet tarvikelokarit eteen. Takakaaret pitäisi uusia. Sisusta on siisti. Näyttelykuntoa en haaveile, mutta hyvä kunto silti ajatuksena ja esim. 10 ke budjetti.
W115 jäänyt jotenkin väliinputoajaksi kuten W116. Todella tyylikkäitä ja oikean Mersun näköisiä molemmat. Oman ajanpuutteen takia jäänyt varastoon, eikä tilanne ole muuttumassa ratkaisevasti. Grilliin en aio laittaa vaan pyörillään kunnostaa.
En varmaan ole ainoa, joka näitä vanhoja ikuisuusprojekteja jemmaa. Onko ajatuksia arvon raadilla? Ja ei, en myy pois ja hanki parempaa tai jo valmista, pilaisi koko homman
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: W115 entisöinnistä
Suomeen aikanaan uutena tullut 240D 3.0 ja perusvarusteet eli eipä juuri mitään ekstraa paitsi ohjaustehostin. Värimaailma vaalea sen tarkemmin yksityiskohtiin menemättä, kuka mistäkin väreistä tykkää, autossa ei minusta sinänsä mitään uniikkia. Museokilpiin vaadittava taso olisi ajatuksissa, mutta ei mitään "concours" tasoa.
Re: W115 entisöinnistä
Jos se ei ole ihan läpilaho ja pystyy hitsaukset tekemään itse niin kyllähän tuo kannattaa kuntoon laittaa. Jos sisustus on hyvä niin se säästää paljon rahaa ja aikaa. Oikein kuitilla teetettynä ei kannata missään nimessä, hitsasin eilen yhden paikan omaan projektiin ja vaikka homma eteni hyvin suoraviivaisesti niin monta tuntia siihenkin kohtaan meni kaikkineen, 70-80e/h hinnalla menis helppoonkin projektiin 5-10 tuhatta ja jälki mitä sattuu.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W115 entisöinnistä
No helkkari 3.0! Ihan ehdottomasti kunnostukseen tuollainen W115 isolohko diesel! Eikä kaikkien museoautojen tarvitse olla sitä yli entisöityjä = concours tasoa. Onko tuo 3.0 manuaalivaihteinen vai automaattivaihteinen? Jos on automaatti niin sitten puhutaan oikeasti harvinaisesta yksilöstä.alvar kirjoitti: ↑Ma 23.01.2023 02:26 Suomeen aikanaan uutena tullut 240D 3.0 ja perusvarusteet eli eipä juuri mitään ekstraa paitsi ohjaustehostin. Värimaailma vaalea sen tarkemmin yksityiskohtiin menemättä, kuka mistäkin väreistä tykkää, autossa ei minusta sinänsä mitään uniikkia. Museokilpiin vaadittava taso olisi ajatuksissa, mutta ei mitään "concours" tasoa.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: W115 entisöinnistä
Tahtoo sitä hitsattavaa vaan aina löytyä, vaikka suhteellisen tervekorisena laitettu säilytykseen. Takakaaretkaan ei olleet varsinaisesti lahot, mutta kertaalleen uusittu ja niin huonosti sovitettu, että uusiksi menee. Auton peltityöt sujuu itsellä, kokemusta on, mutta edellytykset puuttuu toistaiseksi.
Re: W115 entisöinnistä
Manuaali ja itse asiassa sen verran luksusta, että kangaspenkit... ja ehjät, jos hiiret ei ole järsineet sitten viimeisen.
Re: W115 entisöinnistä
Taisi olla TM:ssä aikoinaan tuosta kolmelitraisesta pystäristä esittelyjuttu otsikolla ”Epädiesel”. Ja avauskuvassa auto on ilmassa jossakin mäen päällä!
Ottaen huomioon Euroopan yleisen hintatason kehityksen, niin tuossa kannattaa jo satsata vähän detskuihin ja siihen että kokonaisuudesta tulee oikeasti hyvän näköinen. Eli kannustushuuto täältäkin!
Ottaen huomioon Euroopan yleisen hintatason kehityksen, niin tuossa kannattaa jo satsata vähän detskuihin ja siihen että kokonaisuudesta tulee oikeasti hyvän näköinen. Eli kannustushuuto täältäkin!
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W115 entisöinnistä
Kyllä, samaa mieltä: juuri tuolla kuvauksella tämä yksilön soisi pääsevän entisöitäväksi.
Siis jos se olisi ollut vaikka perus-220D niin ei niin ihmeesti olisi kiinnostanut...
Mutta tämähän oli siis ensimmäinen 5-pyttyinen diesel maailmassa!
Harrasteautossakin tämän parempi pysyminen nykyliikenteen mukana, ja helppo veivattavuus parkissa ohjaustehostimella ovat isoja plussia. MR-rekattuna edes diesel-vero ei ole kiusana. Kesähelteissä, joissa näitä yleensä tahdotaan käyttää, se tekstiili on paljon normi MB-Texiä mukavampi myös...
Kyllä se isoin jumppa taitaa olla tosiaan tuossa korin eheyttämisessä, ja väriinhän se pitää saada myös (mistä tulee kulua).
Samalla katselet siihen hyvän 240 3.0D orggis moottorin, taikka käytät sen nykyisen koneistamon kautta, jollei ihan toivottoman heikossa hapessa ole?
PS. tässä vähän fiilistelyä motivoinniksi:
https://www.youtube.com/watch?v=PHp7sQAteQA
Siis jos se olisi ollut vaikka perus-220D niin ei niin ihmeesti olisi kiinnostanut...
Mutta tämähän oli siis ensimmäinen 5-pyttyinen diesel maailmassa!
Harrasteautossakin tämän parempi pysyminen nykyliikenteen mukana, ja helppo veivattavuus parkissa ohjaustehostimella ovat isoja plussia. MR-rekattuna edes diesel-vero ei ole kiusana. Kesähelteissä, joissa näitä yleensä tahdotaan käyttää, se tekstiili on paljon normi MB-Texiä mukavampi myös...
Kyllä se isoin jumppa taitaa olla tosiaan tuossa korin eheyttämisessä, ja väriinhän se pitää saada myös (mistä tulee kulua).
Samalla katselet siihen hyvän 240 3.0D orggis moottorin, taikka käytät sen nykyisen koneistamon kautta, jollei ihan toivottoman heikossa hapessa ole?
PS. tässä vähän fiilistelyä motivoinniksi:
https://www.youtube.com/watch?v=PHp7sQAteQA
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W115 entisöinnistä
Jostain syystä kolmelitraiset W115:t ovat usein olleet Suomessa "valkoisella" sisustuksella ("pergament"), joka jo sinänsä on meillä melko harvinainen. Onko ulkoväri vielä kaiken päälle 860 grün tai 867 kaledoniengrün ? Jostain syystä nekin ovat yleisiä värejä 3.0:ssa.
Kyllähän Suomi-3.0 on aina säilyttämisen arvoinen, vaikka projektissa ei taloudellisesti (pois myytäessä) välttämättä mitään tolkkua olekaan.
Jos autosta on kuvia, niin katsoisin mielelläni. Se auttaa myös arvioimaan projektin tilannetta. Jos et saa niitä tänne, lähetä viesti niin kerron sähköpostiosoitteeni.
-Daaz
Kyllähän Suomi-3.0 on aina säilyttämisen arvoinen, vaikka projektissa ei taloudellisesti (pois myytäessä) välttämättä mitään tolkkua olekaan.
Jos autosta on kuvia, niin katsoisin mielelläni. Se auttaa myös arvioimaan projektin tilannetta. Jos et saa niitä tänne, lähetä viesti niin kerron sähköpostiosoitteeni.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Re: W115 entisöinnistä
No ei ainakaan kaikki 3.0 ole olleet vihreitä väriltään. Tässä yksi sellainen parin vuoden takaa klubin concours tapahtumasta.Daaz kirjoitti: ↑Ma 23.01.2023 15:56 Jostain syystä kolmelitraiset W115:t ovat usein olleet Suomessa "valkoisella" sisustuksella ("pergament"), joka jo sinänsä on meillä melko harvinainen. Onko ulkoväri vielä kaiken päälle 860 grün tai 867 kaledoniengrün ? Jostain syystä nekin ovat yleisiä värejä 3.0:ssa.
Kyllähän Suomi-3.0 on aina säilyttämisen arvoinen, vaikka projektissa ei taloudellisesti (pois myytäessä) välttämättä mitään tolkkua olekaan.
Jos autosta on kuvia, niin katsoisin mielelläni. Se auttaa myös arvioimaan projektin tilannetta. Jos et saa niitä tänne, lähetä viesti niin kerron sähköpostiosoitteeni.
-Daaz
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: W115 entisöinnistä
Kiitos, sydäntä lämmittävää kannustusta. Ulkoväri on 606 - Ahorngelb ja sisustus, en löytänyt värikoodia, konjakki ehkä lähimpänä. Jossakin minulla pitäisi olla kantakortti, syytä tarkistaa tiedot siitä sitten, kun joskus löydän sen. Autossa on tosiaan sen verran potkua (80 hv), että voisi pysyä nykypäivän liikennevirran mukana.
Re: W115 entisöinnistä
Kyllä 3.0 kannattaa laittaa kuntoon.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: W115 entisöinnistä
Hieno väri tuo vaalea keltainenkin. Sisusta on varmaankin 063 eli "mahonki", joka on lähellä myöhempää "konjakkia" – tai sitten astetta vaaleampi 064 eli "beige".
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Re: W115 entisöinnistä
Löytyikö @alvar tästä yhtään (ees vanhoja) kuvia..?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W115 entisöinnistä
Tähän hätään en löytänyt kuvia, pitää etsiä vielä.
Re: W115 entisöinnistä
Auto vaikuttaa hyvältä aihiolta kunnostettavaksi. Yleensä jos vähänkin epäilyttää motivaatio ja ajankäyttö niin silloin ei kannata alkaa touhuun, koska kesken jäänyt projekti vie enemmän tilaa ja on hankalampi myydä kuin aihio.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: W115 entisöinnistä
Kohtuullisen kustannuksen harrasteauto kyseessä. Tuossa autossa ei ole mitään mikä maksaisi paljon. Mutta jos ei ole edellytyksiä kunnostaa, työtiloja, ajan tai työkalujen puolesta, silloin se jää vääjäämättä tekemättä. Minuakin on vuosien varrella moni projekti kiinnostanut, mutta en hanki niitä, koska realiteetit on otettava huomioon. Minulla edellinen projekti 114 long kesken, joten en haikaile muita. Näissäkin hommissa on pidettävä realisminen järki mukana. Se on tietysti hyvä, että auto on ollut säilössä sateelta suojassa ( vai onko ?). Siinä olet tehnyt jo hyvän työn.
Pasi P
-71 230 long, -95 CE 320/24
-71 230 long, -95 CE 320/24
Re: W115 entisöinnistä
Olette asian ytimessä; jotta homma onnistuu itseltä, mainitut edellytykset on oltava kunnossa. Auto on taltioitu katon alle odottamaan kaikessa rauhassa yhtenä kappaleena.