500SL 1990
Re: 500SL 1990
Samaa mieltä kuin edellinen. Jos siellä alakerrassa on ollut moskaa ja se on mennyt pumpusta läpi niin sehän on jäänyt suodattimeen. Öljypumpusta mahdollisesti läpimenneet on saattanut naarmuttaa pumppua, mutta mitä sitten, jos öljynpaineita on. Jos siellä nyt ois kokkareita pumpun ja suodattimen välisessä kanavassa niin suodatinhan ne kerää jatkossakin.
Ketju ja kannen laahaimet ja suodatin ja ajoa. Ehjää ei kannata korjata, ei se remontissa ainakaan parane, joskus voi huonotakin.
Ketju ja kannen laahaimet ja suodatin ja ajoa. Ehjää ei kannata korjata, ei se remontissa ainakaan parane, joskus voi huonotakin.
Re: 500SL 1990
Elikkä jos ymmärrän oikein niin öljypohjan imuputki, siitä menee heti filtteriin syöttö? Eli kaikki mitä pumppu imee menee filtteriin ensin ja sitten ulos sieltä? Pelkään vaan että kampiakselin ja nokka akselien laakerien reiät jos tukkiutuu niin sitten sahaa kone kiinni.juhaoh kirjoitti: ↑La 14.01.2023 19:45 Samaa mieltä kuin edellinen. Jos siellä alakerrassa on ollut moskaa ja se on mennyt pumpusta läpi niin sehän on jäänyt suodattimeen. Öljypumpusta mahdollisesti läpimenneet on saattanut naarmuttaa pumppua, mutta mitä sitten, jos öljynpaineita on. Jos siellä nyt ois kokkareita pumpun ja suodattimen välisessä kanavassa niin suodatinhan ne kerää jatkossakin.
Ketju ja kannen laahaimet ja suodatin ja ajoa. Ehjää ei kannata korjata, ei se remontissa ainakaan parane, joskus voi huonotakin.
Re: 500SL 1990
Kyllä alimmaisessa pumpun imuaukon kumitutissa pitäisi olla teräsverkko.
Kuvissasi öljypohja ei minusta ollut ylettömän täynnä moskaa, moottorin ikä huomioiden pikemminkin aika siisti. Jos muoviset ohjaimet ovat nyt ehjät, olisiko niitä joskus aiemmin vaihdettu? Muovinpalaset näyttivät kyllä kuvissa ketjunohjainkappaleilta - eipä juuri muualta muovimurua voi öljypohjaan tulla.
Re: 500SL 1990
pitää tarkistaa tuo verkko..joo ketjunohjaimests pakko olla muoviosat, vaikea nähä jos jostain puuttuu vai oisko kiristimen liuskasta..pazo kirjoitti: ↑La 14.01.2023 22:27Kyllä alimmaisessa pumpun imuaukon kumitutissa pitäisi olla teräsverkko.
Kuvissasi öljypohja ei minusta ollut ylettömän täynnä moskaa, moottorin ikä huomioiden pikemminkin aika siisti. Jos muoviset ohjaimet ovat nyt ehjät, olisiko niitä joskus aiemmin vaihdettu? Muovinpalaset näyttivät kyllä kuvissa ketjunohjainkappaleilta - eipä juuri muualta muovimurua voi öljypohjaan tulla.
Re: 500SL 1990
Eihän tuolla imuputken verkolla ole mitään merkitystä öljynsuodatuksen kannalta, siitähän menee kärpäsetkin läpi. Suojaa lähinnä öljypumppua, jos öljypohjaan joutuu kovempaa tavaraa esim. muttereita kuulia ja vastaavaa.
Re: 500SL 1990
Ei se paska mene läpi suodattimesta kiertoon, suurin osa tosta mustasta on karstaa vuosien kuluessa kertynyt. Itse en tekisi muuta kuin ketjun ja ohjaimet.
Suuri osa tulee huohotuksesta, sitten osa kosteudesta ja loput öljystä kun vaihdetaan liian harvoin.
Paljon huonompia ja paljon uudempia nähnyt eikä silti laakereissa mitään jälkiä.
Suuri osa tulee huohotuksesta, sitten osa kosteudesta ja loput öljystä kun vaihdetaan liian harvoin.
Paljon huonompia ja paljon uudempia nähnyt eikä silti laakereissa mitään jälkiä.
Re: 500SL 1990
Tekisitkö huuhtelun moottoriin ketjunvaihdon jälkeen? Eli niin sanottu " engine flush"?MJPfin kirjoitti: ↑Su 15.01.2023 00:05 Ei se paska mene läpi suodattimesta kiertoon, suurin osa tosta mustasta on karstaa vuosien kuluessa kertynyt. Itse en tekisi muuta kuin ketjun ja ohjaimet.
Suuri osa tulee huohotuksesta, sitten osa kosteudesta ja loput öljystä kun vaihdetaan liian harvoin.
Paljon huonompia ja paljon uudempia nähnyt eikä silti laakereissa mitään jälkiä.
Re: 500SL 1990
En, ne huuhteluaineet ohentaa öljyä aika radikaalisti ja saa turhaa kuormitusta laakereille ja hydrauliset nostajat ei ole tykännyt huuhtelusta.
Joskus aikoinaan noita huuhteluja tehtiin kun olin huollossa duunissa, ja pari kertaa alkoi joku nostaja naputtamaan sen jälkeen. Ei suositeltu sitä sitten tekemään jos asiakkaat kyseli.
Itse olen ajanut lyhyellä vaihtovälillä pari kolme öljynvaihtoa ja asia on yleensä sitten unohtunut.
Eipä noita ole hajoillut vaikka vähän mustia sisältä.
5000km välein vaihtanut öljyt muutaman kerran ja sit 10tkm välillä jos käyttöautossa ollut musta kone ostettaessa kun koppaa avattu tiivisteen tai muun syyn takia.
Joskus aikoinaan noita huuhteluja tehtiin kun olin huollossa duunissa, ja pari kertaa alkoi joku nostaja naputtamaan sen jälkeen. Ei suositeltu sitä sitten tekemään jos asiakkaat kyseli.
Itse olen ajanut lyhyellä vaihtovälillä pari kolme öljynvaihtoa ja asia on yleensä sitten unohtunut.
Eipä noita ole hajoillut vaikka vähän mustia sisältä.
5000km välein vaihtanut öljyt muutaman kerran ja sit 10tkm välillä jos käyttöautossa ollut musta kone ostettaessa kun koppaa avattu tiivisteen tai muun syyn takia.
Re: 500SL 1990
Okei ellikkä karsta liukenee pelkällä öljyllä pois kun useemmin vaihtaa ensin?MJPfin kirjoitti: ↑Su 15.01.2023 10:23 En, ne huuhteluaineet ohentaa öljyä aika radikaalisti ja saa turhaa kuormitusta laakereille ja hydrauliset nostajat ei ole tykännyt huuhtelusta.
Joskus aikoinaan noita huuhteluja tehtiin kun olin huollossa duunissa, ja pari kertaa alkoi joku nostaja naputtamaan sen jälkeen. Ei suositeltu sitä sitten tekemään jos asiakkaat kyseli.
Itse olen ajanut lyhyellä vaihtovälillä pari kolme öljynvaihtoa ja asia on yleensä sitten unohtunut.
Eipä noita ole hajoillut vaikka vähän mustia sisältä.
5000km välein vaihtanut öljyt muutaman kerran ja sit 10tkm välillä jos käyttöautossa ollut musta kone ostettaessa kun koppaa avattu tiivisteen tai muun syyn takia.
Re: 500SL 1990
Se mitä tarvii liueta niin liukenee. Se musta mikä on vaan väriä lähinnä ei vaikuta mihinkään.
Ei toi ole kilpamoottori, se marginaalinen häviö mitä saattaa tulla likainen vs täysin puhdas moottori menee jo mittausvirheeseen.
Ei vaikuta normaaliin käyttöön mitenkään.
Purkamalla moottorin se on pois tehtaan asetuksista ja toleransseista, tehtaalla esim kansipultit vedetään kaikki yhdellä kertaa kiinni momenttiin ja sitä ei harrastelija saa ikinä tehtyä.
Sama koskee kampiakselin laakereita. Se ei koskaan ole sama enään kun kerran avaa.
Joku voi väittää vastaan jos haluaa, mutta se ei poista sitä työkaluja ja kehitystä mitä tehtaalla on.
Itse en pura moottoria jos ei ole pakko ja jotain oikeaa syytä, se on muuten hukkaan heitettyä rahaa. Ja mä pystyn kuitenkin suurimman osan koneistuksista tekemään itse. Poraukset hoonaukset ym.
Olet Pasi seurannut mun mk1 esco projektia toisella foorumilla niin joku käsitys tekemisestä on.
Ei toi ole kilpamoottori, se marginaalinen häviö mitä saattaa tulla likainen vs täysin puhdas moottori menee jo mittausvirheeseen.
Ei vaikuta normaaliin käyttöön mitenkään.
Purkamalla moottorin se on pois tehtaan asetuksista ja toleransseista, tehtaalla esim kansipultit vedetään kaikki yhdellä kertaa kiinni momenttiin ja sitä ei harrastelija saa ikinä tehtyä.
Sama koskee kampiakselin laakereita. Se ei koskaan ole sama enään kun kerran avaa.
Joku voi väittää vastaan jos haluaa, mutta se ei poista sitä työkaluja ja kehitystä mitä tehtaalla on.
Itse en pura moottoria jos ei ole pakko ja jotain oikeaa syytä, se on muuten hukkaan heitettyä rahaa. Ja mä pystyn kuitenkin suurimman osan koneistuksista tekemään itse. Poraukset hoonaukset ym.
Olet Pasi seurannut mun mk1 esco projektia toisella foorumilla niin joku käsitys tekemisestä on.
Re: 500SL 1990
Itse olen taas saanut huuhtelemalla nostajien naputuksen loppumaan. Mutta lienee aine- ja moottorikohtaista.MJPfin kirjoitti: ↑Su 15.01.2023 10:23 En, ne huuhteluaineet ohentaa öljyä aika radikaalisti ja saa turhaa kuormitusta laakereille ja hydrauliset nostajat ei ole tykännyt huuhtelusta.
Joskus aikoinaan noita huuhteluja tehtiin kun olin huollossa duunissa, ja pari kertaa alkoi joku nostaja naputtamaan sen jälkeen. Ei suositeltu sitä sitten tekemään jos asiakkaat kyseli.
Itse olen ajanut lyhyellä vaihtovälillä pari kolme öljynvaihtoa ja asia on yleensä sitten unohtunut.
Eipä noita ole hajoillut vaikka vähän mustia sisältä.
5000km välein vaihtanut öljyt muutaman kerran ja sit 10tkm välillä jos käyttöautossa ollut musta kone ostettaessa kun koppaa avattu tiivisteen tai muun syyn takia.
Re: 500SL 1990
Lisään vielä, että R129:n (niinkuin muidenkin 30v+ Mersujen) kanssa riittää kyllä muutakin näprättävää, kaikki ylimääräiset rahat saa varmasti menemään. Ei kannata korjata sitä mikä ei ole rikki.
Re: 500SL 1990
Joo siinä olet ihan oikeassa että avattu moottori on avattu moottori, ei sitä tehtaan tarkkuuksilla kasata enään sitten.. No joo sun projektit on ihan eriluokkaa kun meikäläisenMJPfin kirjoitti: ↑Su 15.01.2023 12:11 Se mitä tarvii liueta niin liukenee. Se musta mikä on vaan väriä lähinnä ei vaikuta mihinkään.
Ei toi ole kilpamoottori, se marginaalinen häviö mitä saattaa tulla likainen vs täysin puhdas moottori menee jo mittausvirheeseen.
Ei vaikuta normaaliin käyttöön mitenkään.
Purkamalla moottorin se on pois tehtaan asetuksista ja toleransseista, tehtaalla esim kansipultit vedetään kaikki yhdellä kertaa kiinni momenttiin ja sitä ei harrastelija saa ikinä tehtyä.
Sama koskee kampiakselin laakereita. Se ei koskaan ole sama enään kun kerran avaa.
Joku voi väittää vastaan jos haluaa, mutta se ei poista sitä työkaluja ja kehitystä mitä tehtaalla on.
Itse en pura moottoria jos ei ole pakko ja jotain oikeaa syytä, se on muuten hukkaan heitettyä rahaa. Ja mä pystyn kuitenkin suurimman osan koneistuksista tekemään itse. Poraukset hoonaukset ym.
Olet Pasi seurannut mun mk1 esco projektia toisella foorumilla niin joku käsitys tekemisestä on.
Re: 500SL 1990
Näin on, ja rahaa tähän saa kulumaan kyllä ilman moottorin avaustakin
Re: 500SL 1990
Kiitän kaikkia jotka on vastaillut mun kysymyksiin moottorin remonttia nähden. Olen nyt päättänyt että en aukase konetta muutakuin sen verran että ketjun osineen saa vaihdettua. Samalla vaihdan myös vesipumpun. Jotain muuta mitä kannattaa vaihtaa tuossa työn ohella?
Jos olen ymmärtänyt oikein niin moottorin etuosasta saa irti jonkun levyn minkä takana sitten ketju on, pitääkö paikkaansa?
Jos olen ymmärtänyt oikein niin moottorin etuosasta saa irti jonkun levyn minkä takana sitten ketju on, pitääkö paikkaansa?
Re: 500SL 1990
Tarkasta huohotusjärjestelmän toiminta, tuo karstoittuminen voi johtua myös siitä ettei palokaasut pääse tuulettumaan.
Ei siis välttämättä johdu unohtuneista öljynvaihdoista.
Ei siis välttämättä johdu unohtuneista öljynvaihdoista.
Re: 500SL 1990
Pvc venttiilin tarkistus ja huohottimen kotelo, missä sitten lienee tuossa mallissa. Löytynee hajoituskuvia googlella kun etsii moottorityypillä.
Apukuskin puoleisesta venakopasta kaasuläpälle menevä letku, siinä on pvc venttiili.
Apukuskin puoleisesta venakopasta kaasuläpälle menevä letku, siinä on pvc venttiili.
Re: 500SL 1990
Ohjaimet 6 ja 16 (kuva tässä viestiketjussa aiemmin) saa vaihdettua avaamalla venttiilikannet. Ylemmät ohjaimet 8, 14 ja 18 vaativat irrottamaan nokka-akselien ketjupyörät, ohjaustehostimen pumpun ja lisäilmapumpun/laturin. Alttiimpia rikkoutumaan ovat 8 ja 14 varmaankin siksi, että ne ovat melko ohuita kiinnityspulttien kohdalta. Alempien ohjaimien 3 ja 24 vaihtamiseksi koko jakopää on purettava. Ne särkyvät muita harvemmin.
Re: 500SL 1990
Tosi mielenkiintoinen projekti ja korimalli Mersun hienoimpia
Moottorin huuhtelu on varmaan paikallaan noilla karstamäärillä. Kumma että öljynvaihdoissa on säästetty, toki voinee osittain johtua alhaisesta km-määrästä myös jos auto on välillä seisonut vanhoilla öljyillä pidemmän aikaa?
Huuhtelun jälkeen tekisin itse vielä RVS-käsittelyn. Siitä on toki monta mielipidettä, mutta itsellä ihan ok kokemukset. 400 000km ajetussa M103:ssa yläpää hiljeni ja käynti "keveni". 300 000km ajettu Opelin 2.2-kone käy erittäin tasaisesti ja nostajat eivät naputa edes -20 asteen kylmäkäynnistyksissä ilman moottorinlämmitintä.
Moottorin huuhtelu on varmaan paikallaan noilla karstamäärillä. Kumma että öljynvaihdoissa on säästetty, toki voinee osittain johtua alhaisesta km-määrästä myös jos auto on välillä seisonut vanhoilla öljyillä pidemmän aikaa?
Huuhtelun jälkeen tekisin itse vielä RVS-käsittelyn. Siitä on toki monta mielipidettä, mutta itsellä ihan ok kokemukset. 400 000km ajetussa M103:ssa yläpää hiljeni ja käynti "keveni". 300 000km ajettu Opelin 2.2-kone käy erittäin tasaisesti ja nostajat eivät naputa edes -20 asteen kylmäkäynnistyksissä ilman moottorinlämmitintä.
k 2.0t SW -98
ex. 300 TE -91
ex. 300 TE -91
Re: 500SL 1990
Kiitos Joo auto on viimiset 4vuotta seissyt tallissa ja ennen sitä ollut ajossa 2vuotta. Sitä ennen taas seissyt eniten tallissa..Mikä rvs käsittely on?Getriebe kirjoitti: ↑Ma 16.01.2023 17:01 Tosi mielenkiintoinen projekti ja korimalli Mersun hienoimpia
Moottorin huuhtelu on varmaan paikallaan noilla karstamäärillä. Kumma että öljynvaihdoissa on säästetty, toki voinee osittain johtua alhaisesta km-määrästä myös jos auto on välillä seisonut vanhoilla öljyillä pidemmän aikaa?
Huuhtelun jälkeen tekisin itse vielä RVS-käsittelyn. Siitä on toki monta mielipidettä, mutta itsellä ihan ok kokemukset. 400 000km ajetussa M103:ssa yläpää hiljeni ja käynti "keveni". 300 000km ajettu Opelin 2.2-kone käy erittäin tasaisesti ja nostajat eivät naputa edes -20 asteen kylmäkäynnistyksissä ilman moottorinlämmitintä.
Re: 500SL 1990
https://www.rvs.fi/
Se on moottorin kitkapintoja väitetysti suojaava aine joka laitetaan öljyn sekaan. Eri autofoorumeilta Suomessa löytyy paljon keskustelua asiasta, täältäkin.
viewtopic.php?f=3&t=6326
Ääniä on puolesta ja vastaan, oma kokemus positiivisen puolella vaikkei mitään mullistavaa.
Se on moottorin kitkapintoja väitetysti suojaava aine joka laitetaan öljyn sekaan. Eri autofoorumeilta Suomessa löytyy paljon keskustelua asiasta, täältäkin.
viewtopic.php?f=3&t=6326
Ääniä on puolesta ja vastaan, oma kokemus positiivisen puolella vaikkei mitään mullistavaa.
k 2.0t SW -98
ex. 300 TE -91
ex. 300 TE -91
Re: 500SL 1990
Kiitos, katotaanko käytänkö mitään lisukkeita kunhan niin pitkälle pääsenGetriebe kirjoitti: ↑Ma 16.01.2023 22:58 https://www.rvs.fi/
Se on moottorin kitkapintoja väitetysti suojaava aine joka laitetaan öljyn sekaan. Eri autofoorumeilta Suomessa löytyy paljon keskustelua asiasta, täältäkin.
viewtopic.php?f=3&t=6326
Ääniä on puolesta ja vastaan, oma kokemus positiivisen puolella vaikkei mitään mullistavaa.
Re: 500SL 1990
Mistähän tuon ketjusarjan ostais? Täällä mersun liike (hedin bil) halus 14000kr (noin 1400euroa) sellaisesta ja sitä en kyllä maksa..
Otin vaihteiston öljypohjan alas ja öljy oli ruskeeta.. ei olla sitäkään huollettu. Joku siellä kuitenkin on ollut aikasemmin koska magneetti puuttuu. Uus filtteri paikallaan,uus öljypohjan tiiviste. Ootan vaan magneettia ennenkuin voin laittaa takasin. Momentinmuunnin ja jäähytin tyhjennetty öljystä myös
Sitten otin tuon vasemman pakoputken käsittelyyn koska sen lämpöeristepelti oli mennyt huonoks..
Sellainen putki se on.. ostin lämpöeristepantaa ja laitoin siihen. Hyvä ajatella että kattoo ensin miten paljon sitä tarvii eli mallaa siihen ja sit leikkaa tarvittavan pituuden ja laittaa sen sitten ämpäriin veteen imeytymään noin 20min. Hanskat on pakko olla koska siinä on lasikuitua myös. Ja tarvii voimien takaa venyttää sitä että tulee hyväks.
Ihan tyytyväinen, en ole ikinä tehnyt ennen..
Jatkoa seuraa
Otin vaihteiston öljypohjan alas ja öljy oli ruskeeta.. ei olla sitäkään huollettu. Joku siellä kuitenkin on ollut aikasemmin koska magneetti puuttuu. Uus filtteri paikallaan,uus öljypohjan tiiviste. Ootan vaan magneettia ennenkuin voin laittaa takasin. Momentinmuunnin ja jäähytin tyhjennetty öljystä myös
Sitten otin tuon vasemman pakoputken käsittelyyn koska sen lämpöeristepelti oli mennyt huonoks..
Sellainen putki se on.. ostin lämpöeristepantaa ja laitoin siihen. Hyvä ajatella että kattoo ensin miten paljon sitä tarvii eli mallaa siihen ja sit leikkaa tarvittavan pituuden ja laittaa sen sitten ämpäriin veteen imeytymään noin 20min. Hanskat on pakko olla koska siinä on lasikuitua myös. Ja tarvii voimien takaa venyttää sitä että tulee hyväks.
Ihan tyytyväinen, en ole ikinä tehnyt ennen..
Jatkoa seuraa
Re: 500SL 1990
Mersun orkkisosat ketjunvaihtoon maksaa noin1000 euroa, Febi saa paljon halvemmalla. Voiko febiä käyttää, onko ok? Olis febin ketju,kiristin ja liuskat.
Re: 500SL 1990
Vähän Esson baarin juttua nyt tulee, mutta siinä luulossa olen että Febi on ihan laatumerkki. Hinta ei näissä ole mikään laadun tae. Huhut kertoo (mersun varaosatiskiltä) että mersun OEM varaosat on kalliita, koska mersu laskee niihin hintaan mukaan varastointikustannukset siitä asti kun osa on valmistettu. Eli jos on ns. new old stock osia niin hinnasta valtavan iso osa on juoksevia kuluja ja se osa ei ole välttämättä sen laadukkaammin/kalliimmalla valmistettu kuin tasokkaan muun valmistajan osa. Ja tuo olisi muuten myös selitys sille että mersun varaosien hinnat nousee koko ajan. Toki kaikki on suhteellista ja mersun varaosat ovat tasan tarkkaan mitä autoon kuuluu asentaa, ja itse suosin käyttää mersun osia mersun varaosatiskin kautta ostettuna kun niistä saa vielä kerhoalennuksenkin, mutta jos M-B jatkoketju vs. Febi jatkoketju on moninkertainen hintaero Febin eduksi niin kyllä mäkin ostaisin Febin.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
Ex:
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
Ex:
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: 500SL 1990
Joo niin se varmaan on. Tosi nyt täällä ruotsin mersuforumilla kirjotettiin just että Febillä on huono laatu.. saattaa olla monta eri valmistajaa febin osilla mutta paketoidaan vaan febin pakettiin..Juha_M117 kirjoitti: ↑To 19.01.2023 13:09 Vähän Esson baarin juttua nyt tulee, mutta siinä luulossa olen että Febi on ihan laatumerkki. Hinta ei näissä ole mikään laadun tae. Huhut kertoo (mersun varaosatiskiltä) että mersun OEM varaosat on kalliita, koska mersu laskee niihin hintaan mukaan varastointikustannukset siitä asti kun osa on valmistettu. Eli jos on ns. new old stock osia niin hinnasta valtavan iso osa on juoksevia kuluja ja se osa ei ole välttämättä sen laadukkaammin/kalliimmalla valmistettu kuin tasokkaan muun valmistajan osa. Ja tuo olisi muuten myös selitys sille että mersun varaosien hinnat nousee koko ajan. Toki kaikki on suhteellista ja mersun varaosat ovat tasan tarkkaan mitä autoon kuuluu asentaa, ja itse suosin käyttää mersun osia mersun varaosatiskin kautta ostettuna kun niistä saa vielä kerhoalennuksenkin, mutta jos M-B jatkoketju vs. Febi jatkoketju on moninkertainen hintaero Febin eduksi niin kyllä mäkin ostaisin Febin.