W204 220CDI OM646 käyntiongelma kylmänä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Matal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 14.11.2014 19:19

W204 220CDI OM646 käyntiongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja Matal »

Pieni mysteeri olisi selvitettävänä.
Kohteena siis 204 korinen 220CDI OM646 koneella.

Paljoa en oireiden alkamisesta osaa sanoa, koska auto ei ole ollut omassa käytössä.
Ongelman huomasin autoa pihalla siirtäessä. Asiasta tiedusteltuani sain tiedon, että autosta ei ole kuulunut mitään poikkeavaa. No poikkeavaa kyllä löytyy ja sitten itse asiaan.

Kone käynnistyy suht kankeasti ja tyhjäkäynti pysyy korkealla (1500-1600rpm) noin 15-20s jos lämpötila pakkasen puolella. Plus asteilla "korkean tyhjäkäynnin" kesto on hieman lyhyempi, mutta kierrokset samalla alueella. Webastolla lämmitettynä kierrokset pysyvät normaalilla tasolla. Käynnistys silti aavistuksen kankea. Akku tullut vaihdettua viime syksynä, joten siitä tuskin kankea starttaus on kiinni.

Käynti on yleisesti hyvin karkea kylmänä. Alla linkki videopätkään mikä kertoo varmasti enemmän kuin oma sanallinen kuvailu. Selkein oire on "korahtava" ääni heti kierrosten noustessa ja tuo käynnin hyppiminen kierrosten laskiessa. Itse käynnistys tuosta videolta puuttuu.
https://youtu.be/Mfg62fZuPYk

Autoa on tutkittu Starilla. Vikakoodeja ei ole. Ajossa/kierroksilla ei mitään tuntuvaa ongelmaa, eikä auto myöskään sammu omia aikojaan. Erikoiseksi asian tekee se, että kaikki vaivat/äänet häviävät kun auto lämpeää.

Lämpöantureiden arvoissa ei ole mitään erikoista. Rail-paine ok. Tosin Starilla tutkittuna paineensäätöventtiilin pulssisuhde, määränsäätöventtiilin arvo ja hetkellinen ruiskutusmäärä ovat kaikki selkeästi tavoitearvon alapuolella kylmällä koneella. Tämä todennäköisesti karkean käynnin aiheuttaa. Lämpimänä tosin nuokin arvot ovat ok. Starin testin mukaan edellä mainitut venttiilit ovat ok.

Löytyykö tietoa, kokemuksia tai ajatuksia mistä vikaa pitäisi lähteä hakemaan ennen kuin hakee kopallisen osia ja arpoo missä järjestyksessä mitäkin vaihdetaan?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W204 220CDI OM646 käyntiongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Mitä se antaa loppu tulemaksi kun säätimien arvot on pielessä, lisää testejä/tarkistuksia vai vaihda osat
entäpä suutimien paluu puolen kunto, startin kunto(usein oirelee ensin kylmällä)
Mökkillä
'
Matal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 14.11.2014 19:19

Re: W204 220CDI OM646 käyntiongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja Matal »

FinlandMerceds kirjoitti: Ke 09.03.2022 12:43 Mitä se antaa loppu tulemaksi kun säätimien arvot on pielessä, lisää testejä/tarkistuksia vai vaihda osat
entäpä suutimien paluu puolen kunto, startin kunto(usein oirelee ensin kylmällä)
Kyllä tutkimuksia vielä pitää jatkaa. Toiveikkaana diagnoosin hakua samalla myös täältä.
Pitää suuttimetkin tässä huomioida. Vielä ei tosin mitään niihin suoraan viittaavaa ole tullut vastaan. Ihan pelkällä hakuammunnalla ei niitä viitsi lähteä hinnan puolesta vaihtamaan.

Voihan startissakin olla vikaa ja kankea käynnistyminen johtua siitä. Tosin edellisen kerran kun ajoin tällä niin silloin starttasi "normaalisti". Mutta tuntuu tämä yksilö ainakin olevan jatkuvasti rikki, joten sinänsä ei pääsisi isoa ihmetystä aiheuttamaan.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W204 220CDI OM646 käyntiongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Suuttimista tuo voi johtua.
Toki Diesel käy kylmänä aina karkeasti, mutta jos tiedät että tuo auto käy poikkeavasti muihin nähden niin sittenhän se niin on.

Suuttimien korjausarvot ja ohivuodot syyniin, ehdottomasti juuri kylmänä (pakkasessa) heti startin jälkeen.
Arvot muuttuu paljonkin lämmetessä, erityisesti kuluneilla suuttimilla.
Jos niissä on joku selkeästi huonompi (tai pari) niin vaihtoon ja uutta kuuntelua sitten.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6284
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W204 220CDI OM646 käyntiongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Kun polkaisee kaasua niin menevätkö nyt pielessä olevat arvot kohdalleen? Joidenkin parametrien kohdalla muistelen havainneen itsellä tapahtuvan.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Matal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 14.11.2014 19:19

Re: W204 220CDI OM646 käyntiongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja Matal »

Risto113 kirjoitti: Ke 09.03.2022 18:05 Suuttimista tuo voi johtua.
Toki Diesel käy kylmänä aina karkeasti, mutta jos tiedät että tuo auto käy poikkeavasti muihin nähden niin sittenhän se niin on.

Suuttimien korjausarvot ja ohivuodot syyniin, ehdottomasti juuri kylmänä (pakkasessa) heti startin jälkeen.
Arvot muuttuu paljonkin lämmetessä, erityisesti kuluneilla suuttimilla.
Jos niissä on joku selkeästi huonompi (tai pari) niin vaihtoon ja uutta kuuntelua sitten.
Kyllä näiden 646 koneiden äänet suht tutuksi on tulleet useamman auton osalta. Tämä tapaus käy kuulon lisäksi myös tuntoaistin päälle. Sen verran karkeaa on käynti.
Noin 5min ja käynti on normaali.

Korjausarvoissa ei ole tullut ainakaan vielä huomattua poikkeavuuksia käynnistyksen yhteydessäkään. Ohivuotoja ei siltä osalta ole vielä tullut tutkittua.

Jos Delphin ehjiä suuttimia A6460700987 OEM numerolla löytyy nurkista, niin sellaisen voisin hankkia testikäyttöön.

Diesel Technik Biberachilta tullut 651 koneeseen suuttimia hankittua. Tuohon 646:n suuttimeen kertyy pantteineen ja rahteineen reilu 200€ hintaa. Mutta kai sitä siltä pohjalta pitää selvitellä jos suuttimessa/suuttimissa sattuu olemaan mekaanista ongelmaa. Tämän päivän testien osalta ei muutakaan ole löytynyt.
Ilmamassamittari tuli autoa tutkiessa vaihdettua, kun hyllyyn oli jäänyt toimiva vanhasta autosta sellainen pyörimään. Kylmänä ei vielä päässyt testaamaan, mutta ei muutoksia lämpimänä. Tuskin kylmänäkään.
Matal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 14.11.2014 19:19

Re: W204 220CDI OM646 käyntiongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja Matal »

MiHe kirjoitti: Ke 09.03.2022 20:40 Kun polkaisee kaasua niin menevätkö nyt pielessä olevat arvot kohdalleen? Joidenkin parametrien kohdalla muistelen havainneen itsellä tapahtuvan.
Ruiskutusmäärä nousee kyllä. Muuten ei näy kaaviossakaan mainittavaa muutosta. Tosin se noin 5 min menee niin kaikki arvot menevät tavoitearvojen sisälle ja siinä kohtaa alkaa myös kuulostamaan ja tuntumaan "ehjältä".

Tarvinnee pitää 24/7 käynnissä niin homma toimii. Tosin nykyiset dieselin hinnat voi alkaa hiukan kirpaisemaan.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3978
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W204 220CDI OM646 käyntiongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Näyttääkö moottorin lämpöanturi oikeasti oikein? Se monesti jää huomaamatta jos näyttää liian lämmintä ja moottori ei hehkuta kylmänä kunnolla. On sitten muuten karkea ääni hetken aikaa.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: W204 220CDI OM646 käyntiongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Matal kirjoitti: Ke 09.03.2022 16:13Voihan startissakin olla vikaa ja kankea käynnistyminen johtua siitä.
Sittenhän siinä olisi kaksi erillistä vikaa. Ei kai viallinen startti aiheuta sitä, että käy korkeilla kierroksilla ensimmäiset sekunnit? Kuinka pitkän starttauksen vaatii kylmänä? Ja siis lämpimänä toimii kaikissa tilanteissa ja erityisesti startauksessa ihan oikein?
Matal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 14.11.2014 19:19

Re: W204 220CDI OM646 käyntiongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja Matal »

MJPfin kirjoitti: To 10.03.2022 07:44 Näyttääkö moottorin lämpöanturi oikeasti oikein? Se monesti jää huomaamatta jos näyttää liian lämmintä ja moottori ei hehkuta kylmänä kunnolla. On sitten muuten karkea ääni hetken aikaa.
Kyllä se oikein näyttää. Sattuneesta syystä tullut tutkittua aika tarkkaan nämä läpi.
Edellisessä 646 koneessa, tosin 203-korisessa oli sellainen vika, että öljyn lämpöanturin arvo ei pysynyt tasaisena vaan otti aina välillä piikin. Jos nousi 150 asteen yli, niin koneesta voima pois. Ei vikakoodia siitäkään. Aika reilusti aiheutti työtä ennen kuin tuli vika löydettyä.
tehodia kirjoitti: To 10.03.2022 08:38
Matal kirjoitti: Ke 09.03.2022 16:13Voihan startissakin olla vikaa ja kankea käynnistyminen johtua siitä.
Sittenhän siinä olisi kaksi erillistä vikaa. Ei kai viallinen startti aiheuta sitä, että käy korkeilla kierroksilla ensimmäiset sekunnit? Kuinka pitkän starttauksen vaatii kylmänä? Ja siis lämpimänä toimii kaikissa tilanteissa ja erityisesti startauksessa ihan oikein?
Siinä tapauksessa kyllä. Sekin tässä varmasti selviää aikanaan, mutta tuo nyt ei tule aiheuttamaan isompaa ihmettelyä. Ja ei varmasti aiheuta korkeaa käyntiä.
Ei konetta sahata tarvitse. Kyllä se siitä herää suunnilleen samassa ajassa kuin normaalisti, mutta kankeammin.
Lämpimänä käynti, kulku, äänet ja starttaus ok.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W204 220CDI OM646 käyntiongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

korkeaa käyntiä.
voi aiheutta myös sähkön vähyys(tai se että näytää siltä)
Mökkillä
'
Matal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 14.11.2014 19:19

Re: W204 220CDI OM646 käyntiongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja Matal »

FinlandMerceds kirjoitti: To 10.03.2022 11:18 korkeaa käyntiä.
voi aiheutta myös sähkön vähyys(tai se että näytää siltä)
Totta. Tosin lämpötila tähän selvästi vaikuttaa. 10 min lämmitystä webastolla ja tyhjäkäynti käynnistyksen jälkeen normaalitasolla. Tämä nyt akunvarausta syö vielä lisää.

No pitää miettiä. Suutin löytyi, joten sitä puolta pääsee ensi viikolla testailemaan.
djkule
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: La 27.01.2007 12:23

Re: W204 220CDI OM646 käyntiongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja djkule »

varovainen veikkaus rail paineensäätöventtiili oikuttelee. itellä samanlainen auto ja samat oireet ja lisäksi pari muuta oiretta. alkutalvi meni samanlaisella aamukäynnistyksellä mutta viimeiset pari kuukautta toiminut kun kello. auto oli mersuhuollossa hämeenlinnassa yön ja aamulla siellä laitettiin stariin ja samalla käynnisteltiin. huoltolapussa lukee näin STARTTAUKSIA TEHTIIN USEITA JA NIIN KAUAN KUIN POLTTOAINEEN PAINEENSÄÄTÖ TAPAHTUI PAINEVENTTIILIN KAUTTA KAUTTA OLI KÄYNTI
EPÄTASAINEN. POLTTOAINEEN LÄMPÖTILA KUN NOUSEE YLI 18 ASTEEN SIIRTYY PAINEENSÄÄTÖ SILLOIN MÄÄRÄNSÄÄTÖVENTTIILILLE JA TÄLLÖIN ONGELMAA EI ENÄÄN ILMENNYT. VIAN AIHEUTTAA MAHDOLLISESTI RAIL KISKON PAINEENSÄÄTÖVENTTIILI MUTTA TÄYTTÄ VARMUUTTA ASIAAN EI SAATU. tuota osaa vois koittaa jostain toisesta autosta jos mahdollista. osa maksaa kl-varaosissa 220 euroa.sinänsä kallis kokeilu jos ei ole vika siinä. ite laitan osan tilaukseen lähiaikoina mutta tällähetkellä toimii normisti. suuttimia epäilin itekkin aluksi kun onhan tässä nämä delphin jätteet.
Matal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 14.11.2014 19:19

Re: W204 220CDI OM646 käyntiongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja Matal »

djkule kirjoitti: Pe 11.03.2022 21:38 varovainen veikkaus rail paineensäätöventtiili oikuttelee. itellä samanlainen auto ja samat oireet ja lisäksi pari muuta oiretta. alkutalvi meni samanlaisella aamukäynnistyksellä mutta viimeiset pari kuukautta toiminut kun kello. auto oli mersuhuollossa hämeenlinnassa yön ja aamulla siellä laitettiin stariin ja samalla käynnisteltiin. huoltolapussa lukee näin STARTTAUKSIA TEHTIIN USEITA JA NIIN KAUAN KUIN POLTTOAINEEN PAINEENSÄÄTÖ TAPAHTUI PAINEVENTTIILIN KAUTTA KAUTTA OLI KÄYNTI
EPÄTASAINEN. POLTTOAINEEN LÄMPÖTILA KUN NOUSEE YLI 18 ASTEEN SIIRTYY PAINEENSÄÄTÖ SILLOIN MÄÄRÄNSÄÄTÖVENTTIILILLE JA TÄLLÖIN ONGELMAA EI ENÄÄN ILMENNYT. VIAN AIHEUTTAA MAHDOLLISESTI RAIL KISKON PAINEENSÄÄTÖVENTTIILI MUTTA TÄYTTÄ VARMUUTTA ASIAAN EI SAATU. tuota osaa vois koittaa jostain toisesta autosta jos mahdollista. osa maksaa kl-varaosissa 220 euroa.sinänsä kallis kokeilu jos ei ole vika siinä. ite laitan osan tilaukseen lähiaikoina mutta tällähetkellä toimii normisti. suuttimia epäilin itekkin aluksi kun onhan tässä nämä delphin jätteet.
Tämä kuulostaisi aika loogiselta. Tuolle railputken venttiiliille ei ollut erikseen osanumeroa vai muistanko omiani? Mutta sitä on siis saatavilla erikseen? Tuolle varmaan löytyy valmistajan osanumero jos OEM numeroa ei ole.

Muiden kiireiden takia vähän venyi suuttimen kanssa testailut, mutta sieltä ei mitään ongelmaa löytynyt. Ja ennen kuin tartutaan tähän tarkemmin, niin testeissä korjausarvot on muutettu.
Avatar
viitaar76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ke 17.11.2010 08:49
Paikkakunta: Keskisuomi

Re: W204 220CDI OM646 käyntiongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja viitaar76 »

Selvisikö tämä vika? Minulla testeri näyttää että polttoainepaine matala. Johtuneeko tuo tuosta paineensäätöventtiilistä? Näyttäisi olevan Delphin venttiili mulla tuossa autossa. Saako niihin jotain O-renkaita ja mistä. KL- varaosat ei tuntenut mitään O-Renkaita, vain uutta säädintä
jjm95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ti 14.09.2021 13:22

Re: W204 220CDI OM646 käyntiongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja jjm95 »

Selvisikö, että mikä tyhjäkäyntikierroksia nosti kylmänä? Itsellä S204 om646 tekee samaa pakkasella. Nostaa kylmäkäynnistyksessä kierrokset sinne 1500 ja pysyy siellä noin viisi sekuntia, sitten käy normaalisti. Ei vikakoodeja icarsoft mb 2.0 -lukijalla. Akku on juuri vaihdettu Varta g14.
S204 220cdi -08
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: W204 220CDI OM646 käyntiongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

Eikös tuo oo ihan normaalia että kylmällä kelillä (n. -10 astetta) niin kyllähän kierrokset käynnistäessä just sen muutaman sekunnin on korkeammalla.
Star C3 @LPR
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 701
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: W204 220CDI OM646 käyntiongelma kylmänä

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Jos ei käytä/ole lämmitintä, sähkö tai pa,niin kylmä moottori nostaa kierroksia heti käynnistyksessä, ei vika.
Vastaa Viestiin