123 230 tea

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tabs
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 13.08.2003 01:56
Paikkakunta: Kåkkelby

123 230 tea

Viesti Kirjoittaja tabs »

Tommosella tuli koeajeltua tänään ja mieleen tuli pari kysymystä...
Autohan oli täys % farkku (49 ja jotain) -79/-85, mutta edullisen farmarin
tarve on kova "2 Doggia ja 1 pienempi Baijerin Houndi seedanissa ei toimi"
Tomaateista ei ole kuin jenkki puolelta kokemusta,joten jotain ihmetystä askin toiminta aiheutti:
1.Turbiinin stall tuntui äkkiseltään korkealta paikaltaan lähtiessä??
toisaalta askin lämmettyä "ryömintä" tuli vahvemmaksi.
2.Muuten vaihto nätisti mutta D:ltä n.40km/h nopeudesta kaasu pohjaan
kick down 1. ok 2. n.80km/h n.1/2kaasun nosto ja tomps huh millä
paineilla 3. tuli sisään ...ööö kait se on 3 pykäläinen vai???:roll:
Muuten auto oli siisti ja koneelta tod. hyvän kuullonen, mutta?
Tekniikalla väitettiin ajetun 259tuh :shock: tiedä siitä sitten?
Mitä muuta kannattaisi tsekata kys. autosta vai kannattaako tsekata ollenkaan?Pyynti tuntui kohtuulliselta 2k ecua onko tässä järkee vai ei...
Kommentteja pyydän tänne tahi tabs_@msn.com
Ei se turhasta tuu..."On niinku mersulla ajas"
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Morjensta!
Noilla kilometreillä ekana mieleen venttiilikoneiston kunto, nokka, venttiilinvarren gummit venttiilien säädöt (mek. nostajat) onko öljyroiskeita moottorin sivuilla. (voisi viittaa ohivuotoon)

Nämä nyt ekaks mieleen :)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: 123 230 tea

Viesti Kirjoittaja Aku P »

tabs kirjoitti:
2.Muuten vaihto nätisti mutta D:ltä n.40km/h nopeudesta kaasu pohjaan
kick down 1. ok 2. n.80km/h n.1/2kaasun nosto ja tomps huh millä
paineilla 3. tuli sisään ...ööö kait se on 3 pykäläinen vai???:roll:
Muuten auto oli siisti ja koneelta tod. hyvän kuullonen, mutta?
Tekniikalla väitettiin ajetun 259tuh :shock: tiedä siitä sitten?
Mitä muuta kannattaisi tsekata kys. autosta vai kannattaako tsekata ollenkaan?Pyynti tuntui kohtuulliselta 2k ecua onko tässä järkee vai ei...
Kommentteja pyydän tänne tahi tabs_@msn.com
Epäilenpä, että uskot ajaneesi liian pienellä pykälällä. Pintakaasulla ajaessa mersun tomaatti heittää kyllä jo parhaimmillaan 40 km/h nopeudessa neloselle, joten tuo pienemmällevaihtamiskokeesi on tiputtanut pykälän kolmoselle, tahi kakkoselle -- riippuen siitä, mikä vaihde päällä on ollut.
MErsun laatikkohan lähtee normaalilähdössä kakkosella liikkeelle, joten laskepa ensi kerralla montako kertaa pykälä vaihtuu isompaan ennen kuin kokeilet tuota "taajama-kickdownia". Tuo kakkosella lähteminen huijaa varmaan sikäli, että useimmin laatikko tosiaan seilaa vain kolmen pykälän väliä, mikä luo kuvan kolmivaihteisesta askista. Neljä vaihdetta pitäisi olla, jos laatikko on ko. autoon kuuluva eikä mikään 60-lukulainen väkisinsovitettu.

Nelosen raaka vaihto johtuu uskoakseni karkeasti sanottuna nelosen pakan päittäisvälyksen kasvusta. Samaa tekee minulla -89 W124 automaatti. Oire ei ole automaattikorjaamon mukaan vaarallinen, ja sitä saa hiukan loivennettua laatikon paineita tiputtamalla (katso tähtiklubin sivu), jos paineiden pudotus onnistuu niin etteivät muut vaihdot ala vastaavasti luistaa.
Uusien öljyjen vaihto laatikkoon voisi sulavoittaa käytöstä huomattasti.

***
Muutenhan tuohon 123-koriseen pätevät hyvin yleiset käytetyn auton osto-ohjeet. Helpompaa on eritellä, ihmetyttääkö ko. yksilössä joku asia ja kysyä sitten erikseen, esim. täällä, mistä mokoma mahtaa johtua.
Tsekkaa nyt ruosteet vielä huolella: uutta tekniikkaa pulttaa hyvissä tiloissa melkein mielikseen kiinni, mutta peltihommilla on tapana riittää ja riittää...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
tabs
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 13.08.2003 01:56
Paikkakunta: Kåkkelby

Viesti Kirjoittaja tabs »

Kiitokset kommenteista, varsinkin Aku P:lle asiantuntevasta tomaatti selvennyksestä. Samaan tulokseen päätyi tuttu VEHO mies.
Pelleiltään auto vaikutti kohtuulliselta, ehkä jopa vähän paremmalta...
Paitsi etuovien etunurkat (kerran paikatut, kukkii uudestaan. Suomi ovet juu nou) ja toinen takapilari kyljen ja pilarin liittymä kohdasta (olisko mennyt kosteutta pilarin sisäpuolelle niistä tuuletus aukoista??)
Moottori toimi erit. nätisti ja hiljaisesti ja veto oli kohdallaan
Auton mukana 4 siv. dokumentti josta ilmeni kaikki oikeastaan mitä moottorista voidaan mitata. Äkkia vilkaistuna ei mitään ihmeellisiä havaintoja.
Ai niin autolla ei ole ajettu viimeiseen neljään talveen... 8)
Tuota, tyyppivikoja tai jotain muita must tsekattavia ennen ostoa?
Ei se turhasta tuu..."On niinku mersulla ajas"
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

tabs kirjoitti: Ai niin autolla ei ole ajettu viimeiseen neljään talveen... 8)
Tuota, tyyppivikoja tai jotain muita must tsekattavia ennen ostoa?
Tuo neljän talven ajamattomuus voi tietysti tehdä sen, että sähköiittimissä on jossain kohdin hapettumia. Samaten kiinnittäisin vielä huomiota jarrujen jouhevaan toimintaan -- mersun jarrut ovat allergiset vähälle ajolle ja voivat näin jumitella.
Toisaalta, jos auto on leimattu en usko silläkään saralla mitään ihmeellistä löytyvän.

Takapenkin alunen + lattiapellin/kynnyksen liitoskohta (nosta mattoa ja pistä sormet väliin) voisivat vielä olla katsottavia kohteita. Nuo ovat W123:n piiloruostepaikoista ikävimmät -- korjauspeltejä saa ja voi tehdä itsekin, mutta eipä omistussuhteen aloittaminen hitsipilli kourassa ole se kaikkein mukavin tapa.

Muuten kyllä kuulostaa siltä, että ei välttämättä olisi pöllömpi investointi. 8)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin