Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Hommattiin pojalle wanha 2002 Mercedes E 200CDI WT210 480tKm ajettu.
Auto toimi muuten hyvin mutta sylki mustan nokilaikun pakoputkesta aina kun käynnisti kylmänä.
Ja kun en halunnut koko pihaa hiljalleen nokeen päätin kokeilla diesel ruiskun puhdistusainetta.
Aineena oli STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusaine, ja ensimmäisen 50km jälkeen koneesta lähti tehot niin, että se ei oikein kiihdy 100km/h enempää.
Olin toki googlettanut huolella ja kommentit oli ollut joko auttaa tai ei tee mitään. Joten tässä nyt sitten varoittava esimerkki.
Toisekseen, mitä järjellistä on asian korjaamiseksi tehtävissä, kyseessä on wanha auto, joten en halua upottaa korjaukseen paljoa rahaa, mielummin sitten laitan paaliin ja nielen tappioni ja ostan pojalle toisen auton. Eli, mitä voi tehdä niin, että ei mene enemmän rahaa kun auton ostaminen oli?
Auto toimi muuten hyvin mutta sylki mustan nokilaikun pakoputkesta aina kun käynnisti kylmänä.
Ja kun en halunnut koko pihaa hiljalleen nokeen päätin kokeilla diesel ruiskun puhdistusainetta.
Aineena oli STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusaine, ja ensimmäisen 50km jälkeen koneesta lähti tehot niin, että se ei oikein kiihdy 100km/h enempää.
Olin toki googlettanut huolella ja kommentit oli ollut joko auttaa tai ei tee mitään. Joten tässä nyt sitten varoittava esimerkki.
Toisekseen, mitä järjellistä on asian korjaamiseksi tehtävissä, kyseessä on wanha auto, joten en halua upottaa korjaukseen paljoa rahaa, mielummin sitten laitan paaliin ja nielen tappioni ja ostan pojalle toisen auton. Eli, mitä voi tehdä niin, että ei mene enemmän rahaa kun auton ostaminen oli?
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Lue vikakoodit. Todennäköisesti sattumaa että meni vikatilaan aineen laiton jälkeen.
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Kiitos neuvosta, olisi kuvitellut, että vikatilasta tulee check engine valo.
Missä vikakoodit voisi luetuttaa länsiuudellamaalla?
Missä vikakoodit voisi luetuttaa länsiuudellamaalla?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ke 11.08.2021 08:16
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Kannattaa vaihtaa polttoainesuodatin, voi olla STP:n avustuksella skeida irronnut ja tukkinut sen.
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Polttoainesuodatin on vaihdettu, ja tankki tyhjennetty ja täytetty pelkällä dieselillä, ei uskaltanut ajaa tuota STP annosta loppuun.
-
- Mersumies
- Viestit: 2359
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Biodiesel voi aiheuttaa levän kertymistä polttoainejärjestelmään. Tuosta syystä en tankkaa biodieseliä eikä ole myöskään ongelmia mahdollisen liikennekäytöstä poiston varalta koska tavallinen diesel säilyy vuosikausia. Biodiesel ei säily.
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Päivitys, nyt auto poistui ainakin väliaikaisesti vikatilasta.
Ei hajua, että oliko se tuo STP, mutta kyllä säikäytti, täytyy selvittää paikka jossa lukea vikakoodit.
Ja tilasin 38-pin adapterin, onko suosituksia hyvästä OBD lukijasta?
Ei hajua, että oliko se tuo STP, mutta kyllä säikäytti, täytyy selvittää paikka jossa lukea vikakoodit.
Ja tilasin 38-pin adapterin, onko suosituksia hyvästä OBD lukijasta?
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
lopettakaa nyt hyvän tähden nämä biodiesel pelottelut. suomessa ei ole ollut vuosiin famea sisältävää ainetta myynnissä.E200kompressor kirjoitti: ↑Pe 18.11.2022 08:49Biodiesel voi aiheuttaa levän kertymistä polttoainejärjestelmään. Tuosta syystä en tankkaa biodieseliä eikä ole myöskään ongelmia mahdollisen liikennekäytöstä poiston varalta koska tavallinen diesel säilyy vuosikausia. Biodiesel ei säily.
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Tuosta famesta en tiennyt mitään, mukava kuulla selvästikin asiantuntijalta kommentti. Itse vaan mietin miten kompressorimies tankkaa sitä tavallista dieseliä niin että se fossiiliöljy liruu tankkiin mutta bio-komponentti ei.
-
- Mersumies
- Viestit: 2359
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Ihan sillä perinteisellä menetelmällä eli pistooli täyttöaukkoon ja painetaan liipaisinta. Mutta ei famea. Ihan jo siksi, että Kompressor-moottorissa tulee käyttää ohjekirjan mukaan bensiiniä.
Jos tankkaan dieseliä, tapahtuu se Nesteen Futuralla.
Neste Futura Diesel™ — Tasainen suorituskyky, ei FAMEa
Neste Futura Diesel™ on tasalaatuinen dieselöljy, joka on suunniteltu pitämään moottorit entistä puhtaampina. Lisäksi pakokaasujen puhdistuslaitteet, katalysaattorit ja hiukkassuodattimet toimivat entistä tehokkaammin ja kestävät pidempään. Myös ympäristön kuormitus pienenee.
Futura Dieselin lisäaineistus koostuu puhdistavista, korroosiolta suojaavista, vaahtoa estävistä ja voitelevista osista, jotka on valittu rikittömään polttoaineeseen ja Suomen olosuhteisiin sopiviksi. Rikittömyys tehostaa pakokaasunpuhdistuslaitteiden toimintaa ja lisää niiden kestoikää sekä mahdollistaa uusien tehokkaampien puhdistuslaitteistojen käytön.
Neste ei käytä Futura Dieselissä lainkaan perinteistä FAME-biodieseliä. Laissa sekä useimmissa ajoneuvojen ohjekirjoissa kielletään FAME-biodieselin käyttö yli 7 %:n pitoisuuksina. Rajoitukset biodieselin käytöstä koskevat nimenomaan FAME-biodieseliä sekä sen raaka-ainekohtaisia alalajeja: RME*, PME* ja SME*.
https://www.neste.fi/neste-futura-diesel
Jakeluyhtiöistä ABC, Shell ja ST1 sekoittavat dieseliinsä uusiutuvan dieselin lisäksi myös perinteistä biodieseliä (FAME, Fatty Acid Methyl Ester), jota saa olla dieselissä EN590-standardin mukaan korkeintaan seitsemän tilavuusprosenttia. Sen tuotanto on helpompaa ja halvempaa kuin HVO:n, mutta sen kylmä- ja säilytysominaisuudet ovat heikommat kuin HVO:n.
Shellillä on lisäksi valikoimassa Shell Diesel Powered by GTL -premium-diesel, jonka yksi komponentti on maakaasusta valmistettava parafiininen GTL-diesel. GTL ei korvaa biovelvoitteen vaatimaa biokomponenttia, sillä maakaasu on fossiilinen raaka-aine. Ominaisuuksiltaan GTL vastaa Nesteen uusiutuvaan dieseliä.
https://www.leaseplan.com/fi-fi/ajankoh ... rot-julki/
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Kiitos kompressorille tietopläjäyksestä.
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Jos haluaa diesel myllyn toimivan puhtaasti ja karstoittamatta niin ajelisi HVO dieselillä näiden karstanpoisto dieselmausteiden sijaan.
Omasta mielestä on erikoista että suurimmalla osalla vannoutuneista dieselautoilijoista on se mielipide että moottoriöljyn tulee olla sitä parhainta ja laadukkainta, mutta sitten kuitenkin kurvataan ostamaan abcilta tuota FAMEpaskaa S-bonusten perässä kun saa vähän halvemmalla.
Omasta mielestä on erikoista että suurimmalla osalla vannoutuneista dieselautoilijoista on se mielipide että moottoriöljyn tulee olla sitä parhainta ja laadukkainta, mutta sitten kuitenkin kurvataan ostamaan abcilta tuota FAMEpaskaa S-bonusten perässä kun saa vähän halvemmalla.
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
ABC:lla on yleensä kalleimmat polttoaineet, voihan niistä antaa bonuksia. Kilsan päässä toisella asemalla voi olla 10 senttiä halvempaa. Samoin Shell ja samaa kamaa St1 myy.
Minä en osta bonuksia kun tarviin dieseliä. Bonuksilla ei auto kulje.
Minä en osta bonuksia kun tarviin dieseliä. Bonuksilla ei auto kulje.
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Hyviä puheenvuoroja nämä viimeiset
Lisätään nyt vielä, jotta teet niin tai näin, niin politiikka ei varsinaisesti ime sinua, se imee sinut. Politiikka pyörii nykyään valvonnalla, rajoitteilla ja rahastuksella. Koska jonkunhan tuo pelleily pitää maksaa
”Lautakasa” ilmoitti aikoinaan dieselin olevan ekoteko
Sähköauto on ekoteko, mitäs sitten tapahtuu
Osta meidän ihme ainetta ja mitäsitten tapahtuu
Ihmiset on tyhmiä
On hyviä aineita ja sitten on näitä ”ihmeaineita”, jos ei mitään ymmärrä mistään, niin ei ainakaan mainoksia kannata uskoa!
Joo, pistin ihme puhdistusta tankkiin ja auto lakkas käymästä!? Ei tullut samalla mieleen tehdä huoltoa, vaihtaa esim suodattimia, kun ne aineet on suunniteltu irroittamaan epäpuhtauksia
Bonuksia, mitä ihmeen bonuksia? Ainoat bonukset mitä ihan vapaaehtoisesti annatte, menee ”bonuksen” antajan pussiin. Koko elämänkerta ilman että ”antaja” maksaa yhtään mitään siitä, päinvastoin, tekevät rahaa sillä ilman panostusta(muutakuin luomalla tämän bonuksen) ja näennäisen valvonnan alla
Lisätään nyt vielä, jotta teet niin tai näin, niin politiikka ei varsinaisesti ime sinua, se imee sinut. Politiikka pyörii nykyään valvonnalla, rajoitteilla ja rahastuksella. Koska jonkunhan tuo pelleily pitää maksaa
”Lautakasa” ilmoitti aikoinaan dieselin olevan ekoteko
Sähköauto on ekoteko, mitäs sitten tapahtuu
Osta meidän ihme ainetta ja mitäsitten tapahtuu
Ihmiset on tyhmiä
On hyviä aineita ja sitten on näitä ”ihmeaineita”, jos ei mitään ymmärrä mistään, niin ei ainakaan mainoksia kannata uskoa!
Joo, pistin ihme puhdistusta tankkiin ja auto lakkas käymästä!? Ei tullut samalla mieleen tehdä huoltoa, vaihtaa esim suodattimia, kun ne aineet on suunniteltu irroittamaan epäpuhtauksia
Bonuksia, mitä ihmeen bonuksia? Ainoat bonukset mitä ihan vapaaehtoisesti annatte, menee ”bonuksen” antajan pussiin. Koko elämänkerta ilman että ”antaja” maksaa yhtään mitään siitä, päinvastoin, tekevät rahaa sillä ilman panostusta(muutakuin luomalla tämän bonuksen) ja näennäisen valvonnan alla
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Niin joo pointtini vaan oli kun tääläkin usein pidetään käräjiä siitä mikä öljy on se ultimaattisesti paras moottorille X oli hinta mikä hyvänsä. Mutta sitten kuitenkin pihdataan ostamasta HVO dieseliä, joka itseäni kummastuttaa jos päämääränä on pitää moottori ym. ensiluokkaisena.
Konsensus tuntuukin olevan että HVO diesel on ns. "käärmeöljyä" ja öljy-yhtiöiden lanseeraama propagandapolttoaine viherhippejä varten, jota en ymmärrä mistä tämä johtuu kun pelkästään tuote-/käyttöturvatiedoissa voi lukea setaanin olevan selvästi korkeampi. Täältä ja muilta suomalaisilta autofoorumeilta voi lueskella monen sitä kokeilleen tulleen siihen tulokseen että moottorin käyntiääni pehmenee ja dpf polttoväli pitenee.
Itselläni omakohtaista kokemusta kyseisestä liemestä OM629 kanssa 50tkm verran että huomannut moottoriöljyjen pysyvän kirkkaana todella pitkään, tällä hetkellä 8000km ajetut öljyt ja on edelleen melko läpinäkyvää eikä läheskään mitään mustaa tervaa mitä dieselmoottoriöljyillä yleensä noilla kilometreilla voisi olettaa. Juuri hiljattain reissulla espanjaan tuli perus dieseliä otettua paikalliselta Repsolilta ja siinä tuli noteerattua ero käyntiäänessä, V8 dieselin sinfonia kuului Repsolin dieselillä selvästi terävämmin, jonka kyllä toisaalta voisi laskea perus dieselin eduksi
Mutta joo... nämä "mikä on parasta moottorille" -puheenaiheet ovat kyllä sellaisia joista saisi ammennettua jutun juurta loputtomiin
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Toisaalta voisi ajatella, jotta jos jokin olisi oikiasti hyvää, niin sitä kehuttaisi somessa tosi paljon? Vaikka persetuntumalla?
Esim, minä tankkaan fomula bensaa, kun persvako kertoo, jotta se antaa piukeamman tunteen kiihdyttäessä? Ja sen kyllä tuntee
Persvako on herkkä
Esim, minä tankkaan fomula bensaa, kun persvako kertoo, jotta se antaa piukeamman tunteen kiihdyttäessä? Ja sen kyllä tuntee
Persvako on herkkä
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Oma veikkaus tälle olevan syynä se että HVO edut tulevat pääasiassa esiin vasta sen pitkäjänteisellä käytöllä.Orlov kirjoitti: ↑La 19.11.2022 01:22 Toisaalta voisi ajatella, jotta jos jokin olisi oikiasti hyvää, niin sitä kehuttaisi somessa tosi paljon? Vaikka persetuntumalla?
Esim, minä tankkaan fomula bensaa, kun persvako kertoo, jotta se antaa piukeamman tunteen kiihdyttäessä? Ja sen kyllä tuntee
Persvako on herkkä
Ihan taatusti moni sitä ensi kertaa tankannut on todennut että "ihan samallaiten tää toimii ku tuo halvempi"
Karstoittumisen eroa kun ei huomaa yhden tankillisen ajamalla, joka onkin moottorin kannalta HVOn merkittävin etu.
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Nyt tyhmä kysyt mitä on HVO diesel.
Pojan autoon on tankattu Futura D dieseliä, jonka kai pitäisi olla hyvää.
Pojan autoon on tankattu Futura D dieseliä, jonka kai pitäisi olla hyvää.
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Hydrotreated Vegetable Oil
Näissä uusiutuvissa asioissa on mielestäni ongelma, jos niitä ruvetaan tekemään tekemällä, eli kasvatetaan raaka-aineita sitä varten. Siinä kohtaa se ei ole enään kovin viisasta
Siihen asti kun se on oikeasti ”jätteen” hyötykäyttöä, olen kannattaja ja käyttäjä
Mikään ei lämmitä sydäntä enempää, kuin munkin tuoksuinen pakokaasu diesel autossa
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Myös ABC:llä, Shellillä ja ST1:llä on jo joillain asemilla HVO-dieseliä. Eihän sitä Neste MY -dieseliäkään saa ihan joka asemalta, joilla on muut Nesteen polttonesteet.
Kyllä tuota HVO-dieseliä kannattaisi käyttää ainakin niissä autoissa, joissa on DPF. Mutta erittäin hyvin se on toiminut myös vanhemmissa dieseleissä. Minä en käytä sitä ensisijaisesti sen ympäristöominaisuuksien takia vaan se myös toimii moottorissa joka suhteessa paremmin.
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Onko tuosta HVO:lla paremmin toimimisesta jotain puolueettoman instanssin tekemiä tutkimuksia vai omakohtainen Stetson-Harrison?tehodia kirjoitti: ↑La 19.11.2022 12:58
Myös ABC:llä, Shellillä ja ST1:llä on jo joillain asemilla HVO-dieseliä. Eihän sitä Neste MY -dieseliäkään saa ihan joka asemalta, joilla on muut Nesteen polttonesteet.
Kyllä tuota HVO-dieseliä kannattaisi käyttää ainakin niissä autoissa, joissa on DPF. Mutta erittäin hyvin se on toiminut myös vanhemmissa dieseleissä. Minä en käytä sitä ensisijaisesti sen ympäristöominaisuuksien takia vaan se myös toimii moottorissa joka suhteessa paremmin.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Parempi toimivuus littyy korkeaan setaanilukuun ja setaaniluvun vaikutuksesta on varmaan tehty tuhansia tutkimuksia, mutta löytyy noitakin joissa on vertailtu yksinomaan HVOn ja perusdieselin päästöjä / karstoittamista.
https://www.google.com/search?&q=soot+formation+hvo
Tuolla haulla löytyy HVOsta tehtyjä tutkimuksia, kaikki taitaa olla joidenkin yliopistojen tms. tekemiä.
"The soot mass production rate and the total soot mass during the premixed phase was measured 0.36 ms after start of ignition, where RME and HVO produced the lowest amount of soot, while diesel had 3–6 times higher soot mass production rate and total soot mass."
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 611932335X
https://link.springer.com/article/10.10 ... 22-00122-8
Tuossa lähinnä tarkastellaan jotain uutta synteettistä hapetettua lientä ja sen aiheuttamia nokipäästöjä, mutta siellä näyttää olevan vertailukohteena myös tavanomainen diesel ja HVO. Siellä alempana on kuvia testituloksien käppyröistä.
https://trepo.tuni.fi//bitstream/handle ... l_2021.pdf
Tuo onkin sitten jo kattavampi setti lukea, mutta siellä alhaalla "Conclusions" -osiossa todetaan HVOn nokipäästöjen olevan -48% pienemmät tavanomaiseen dieseliin verrattuna.
Niin ja tuolta lähdeviittauksista löytyy sitten iso kasa lisää juttuja aiheen tiimoilta.
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Kuten tuossa aiemmin on jo mainittu, niin se setaaniluku on se merkittävin ero. Suomessa mittareista on saatavana kolmen eri setaaniluvun dieseleitä, ja niiden setaaniluvut ovat n. 55, 65 ja 75. Käytännössä mitä korkeampi se on sitä tasaisemmin(/tehokkaammin) moottori käy (polttoaine syttyy ja palaa herkemmin). Tällä on merkitystä erityisesti talvella kylmäkäynnistyksissä, moottori käynnistyy helpommin ja käy heti yhtä tasaisesti kuin kesälläkin ja käyntiääni on hiljaisempi kuin nokivasaralla yleensä kylmänä. Ja vaikka HVO on fossiilista kevyempää, eli tankatessa litroissa saadaan vähemmän kiloja, niin silti kulutuslukemat eivät nouse.
Toinen erohan on se, ettei HVO sisällä sitä tuhkaavaa osuutta käytännössä ollenkaan. Vähän sama juttu kuin, että käyttääkö dpf-autossa 229.5 vaiko 229.51 öljyä.
Omaa kokemusta on puolestaan se, että tankatessa ei vaahtoa niin paljoa. Vaikka tavallisiin dieseleihinkin lisätään vaahtoamisenestoaineita, niin silti ero tankatessa merkittävä. Tämä koskettaa tosin vain meitä, jotka tankkaamme aina tankin täyteen. Katsastuksen savutusmittaukseen käytetyllä polttoaineella ei ole omissa autoissa ollut mitään vaikutusta, eli HVO ei välttämättä laske eikä nosta savuarvoa. Enemmän siihen saattaisi vaikuttaa ajo-olosuhteet ja ajotavat, ja polttoainelaitteiden kunto ja ehkä myös moottorin kunto. Myöskään vaikutuksista egr:n toimintaan minulla ei ole kokemusta, eli että esim "tukkisiko" fossiilinen mutta HVO ei.
Ja niitä markkinoijien mainoslauseita on siten se, että HVO puhdistaa ja pitää kunnossa polttoainelaitteet, esim suuttimet ja palotilat. Niistä ei kukaan käyttäjä kovin helposti saa käytännön eroja "mittailtua".
-
- Mersumies
- Viestit: 2359
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Omasta mielestäni olen täysin puolueeton ja tekemäni tutkimuksen perusteella voin kokemuksesta kertoa, että Nesteen Futuralla täyteen tankattu diesel-auto seisoi pihalla 4 vuotta kesät talvet ja kun se lopulta korjattiin, ajettiin auto suoraan katsastukseen ja vaikkei ollut tulikuumaksi moottoritieajolla ajettu moottori, oli savutusarvo 0,8 (sallittu 1,6 Euro4).AaPoo kirjoitti: ↑Ma 21.11.2022 20:41Onko tuosta HVO:lla paremmin toimimisesta jotain puolueettoman instanssin tekemiä tutkimuksia vai omakohtainen Stetson-Harrison?tehodia kirjoitti: ↑La 19.11.2022 12:58
Myös ABC:llä, Shellillä ja ST1:llä on jo joillain asemilla HVO-dieseliä. Eihän sitä Neste MY -dieseliäkään saa ihan joka asemalta, joilla on muut Nesteen polttonesteet.
Kyllä tuota HVO-dieseliä kannattaisi käyttää ainakin niissä autoissa, joissa on DPF. Mutta erittäin hyvin se on toiminut myös vanhemmissa dieseleissä. Minä en käytä sitä ensisijaisesti sen ympäristöominaisuuksien takia vaan se myös toimii moottorissa joka suhteessa paremmin.
Fame-dieselin huono ominaisuus on ollut nimenomaan leväkasvusto polttoainelaitteissa (jatkuvassa käytössäkin) joten sitä ongelmaa ei Nesteen Futuralla ainakaan ollut.
Re: Erehdyin kokeilemaan STP Ultra 5 in1 Dieseljärjestelmän puhdistusainetta
Onneksi Suomessa ei tarvitse tankata FAMEa sisältävää dieseliä, halutessaan kyllä voi. Mutta esim jo Ruotsissa käytetään pääsääntöisesti FAMEa bio-lisäaineena. Voisiko johtua siitä, että suomalainen Neste on maailman johtava uusiutuvan dieselin tuottaja. Siihen ei ruotsalaisetkaan pysty. Ehkä Ruotsissakin on asemia, joilta saisi dieseliä ilman FAMEa, mutta muuten siellä on tankattava aina vain se tarvittava minimimäärä. Hintataso on ollut käytännössä ihan sama kuin Suomessakin.E200kompressor kirjoitti: ↑To 24.11.2022 12:27 Fame-dieselin huono ominaisuus on ollut nimenomaan leväkasvusto polttoainelaitteissa (jatkuvassa käytössäkin) joten sitä ongelmaa ei Nesteen Futuralla ainakaan ollut.