W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Elikkäs, nyt viikon aikana on ilmennyt uusi riemastuttava ominaisuus mersuun: mikäli moottorin ollessa lämmin (mittarista katsottuna lähempänä 80c) sammuttaa auton ja yrittää käynnistää, ei auto starttaa. Kuuluu pyörittävän, muttei hörähdä laisinkaan. Kun moottorin antaa jäähtyä, auto käynnistyy jälleen kuin palmun alta.
Kipinää antaa, virranjakajan kansi vaikuttaa olevan kunnossa eikä sinne ole kosteutta kertynyt, tulppien vaihto ei vaikuttanut vaivaan. Kun virrat kääntää päälle kuuluu polttoainepumpuista surina kuten ennenkin.
Kuluneen vuoden aikana vaihdettu uuteen mm:
- virranjakajan kansi ja pyörijä
- tulpat ja johdot
- laturi
- muuta sälää jotka tuskin liittyvät käynnistykseen
Täällä foorumeilla lueskeltuani moisesta vaivasta vastaan tuli ehdotuksia yj-releen tai polttoainepumpunreleen vaihdosta. Nyt ajattelin kokeilla uudelleen kolvata yhden nurkissa lojuvan yj-releen testiksi, josko se mitään vaikuttaisi.
Mikäli kellään on ehdotuksia, otan niitä mieluusti vastaan
Lisänä mainittakoon, että kylmänä auton tyhjäkäynti tahtoo tippua niin alas että moottori sammuu, mutta tämä vaiva on ollut reilun vuoden ajan ja olen luovuttanut tämän selvittelyjen suhteen
edit: polttoainepumpun rele sekä yj-rele testattu, uudet suuttimet vaihdettu, ei ratkaisua ongelmaan
Kipinää antaa, virranjakajan kansi vaikuttaa olevan kunnossa eikä sinne ole kosteutta kertynyt, tulppien vaihto ei vaikuttanut vaivaan. Kun virrat kääntää päälle kuuluu polttoainepumpuista surina kuten ennenkin.
Kuluneen vuoden aikana vaihdettu uuteen mm:
- virranjakajan kansi ja pyörijä
- tulpat ja johdot
- laturi
- muuta sälää jotka tuskin liittyvät käynnistykseen
Täällä foorumeilla lueskeltuani moisesta vaivasta vastaan tuli ehdotuksia yj-releen tai polttoainepumpunreleen vaihdosta. Nyt ajattelin kokeilla uudelleen kolvata yhden nurkissa lojuvan yj-releen testiksi, josko se mitään vaikuttaisi.
Mikäli kellään on ehdotuksia, otan niitä mieluusti vastaan
Lisänä mainittakoon, että kylmänä auton tyhjäkäynti tahtoo tippua niin alas että moottori sammuu, mutta tämä vaiva on ollut reilun vuoden ajan ja olen luovuttanut tämän selvittelyjen suhteen
edit: polttoainepumpun rele sekä yj-rele testattu, uudet suuttimet vaihdettu, ei ratkaisua ongelmaan
Viimeksi muokannut Mäks, Ke 09.11.2022 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1990 230 TE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Vikana voisi olla polttoainepaineen putoaminen auton sammuttamisen jälkeen, kuumana vaikeuttaa käyntiinlähtöä.
Syypäänä kuluneet suuttimet tai polttoainepaineenvaraaja.
Syypäänä kuluneet suuttimet tai polttoainepaineenvaraaja.
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Onko jotain konstia millä todeta vaivan johtuvan juurikin jommasta kummasta näistä? Ei kumpikaan ihan niin halpoja vaihtoja että ihan kokeilumielessä haluttaisi laittaa uusia
1990 230 TE
- anselmi123
- Vakiokalustoa
- Viestit: 318
- Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
- Paikkakunta: LPR
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Itsellä joskus kuumana jos starttasi suoraan sammutuksen jälkeen lähti hyvin, mut jos odotteli joku 15-30min niin ei veinannut millään enää lähteä. Ilmeisesti vuotavat suuttimet olivat syypää. Vaihdon jälkeen kaikki OK.
Star C3 @LPR
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Jos epäilee suuttimia, niin ne voi testauttaa "alan liikkeessä" ennen kuin alkaa ostelemaan uusia.
Toinen mitä voisi testauttaa, on tuon bensakierron paineet. Voisi olla että tuo muu sammahtelu tyhjäkäynnillä ja tämä käyntiin lähtemättömyys kuumana ovat ihan samasta juurisyystä aiheutuvia .
---
PS. Monet liikkeet vaan tykkäävät vaan "arvotaan-arvotaan" metodilla vaihdella uutta osaa pellin alle, tietämättä mikä oikeasti on edes vikana... toivotaan vaan että josko tärppäisi. Itseä tuo tapa ärsyttää ~suunnattomasti, olen enemmän tietopohjaisen päätöksenteon koulukuntaa
Toinen mitä voisi testauttaa, on tuon bensakierron paineet. Voisi olla että tuo muu sammahtelu tyhjäkäynnillä ja tämä käyntiin lähtemättömyys kuumana ovat ihan samasta juurisyystä aiheutuvia .
---
PS. Monet liikkeet vaan tykkäävät vaan "arvotaan-arvotaan" metodilla vaihdella uutta osaa pellin alle, tietämättä mikä oikeasti on edes vikana... toivotaan vaan että josko tärppäisi. Itseä tuo tapa ärsyttää ~suunnattomasti, olen enemmän tietopohjaisen päätöksenteon koulukuntaa
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Juu, se vois hyvinkin olla tuurilla sama vika molempien vaivojen takana, pitääpä koittaa selvittää josko joku liike täällä Kuopion päässä katsoisi nuita suuttimia kohtuu hinnallaZac kirjoitti: ↑To 15.09.2022 09:06 Jos epäilee suuttimia, niin ne voi testauttaa "alan liikkeessä" ennen kuin alkaa ostelemaan uusia.
Toinen mitä voisi testauttaa, on tuon bensakierron paineet. Voisi olla että tuo muu sammahtelu tyhjäkäynnillä ja tämä käyntiin lähtemättömyys kuumana ovat ihan samasta juurisyystä aiheutuvia .
---
PS. Monet liikkeet vaan tykkäävät vaan "arvotaan-arvotaan" metodilla vaihdella uutta osaa pellin alle, tietämättä mikä oikeasti on edes vikana... toivotaan vaan että josko tärppäisi. Itseä tuo tapa ärsyttää ~suunnattomasti, olen enemmän tietopohjaisen päätöksenteon koulukuntaa
1990 230 TE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Bensapaineen mittauksella näkisi, jos paine tippuu liikaa. Paineelle on olemassa rajat, kuinka paljon se saa tippua tietyssä ajassa.
Tuonne olen joskus linkannut M103 koneen ohjearvoja:
viewtopic.php?f=2&t=211332
Uudet Boschin suuttimet maksavat n. 20€/kpl, tiivisteet euron luokkaa. En ota kantaa, ovatko kalliit vai ei, mutta verrokkina tutkimuksen hinnalle.
Painevaraaja maksaa n. 200€ (Bosch)
Tuonne olen joskus linkannut M103 koneen ohjearvoja:
viewtopic.php?f=2&t=211332
Uudet Boschin suuttimet maksavat n. 20€/kpl, tiivisteet euron luokkaa. En ota kantaa, ovatko kalliit vai ei, mutta verrokkina tutkimuksen hinnalle.
Painevaraaja maksaa n. 200€ (Bosch)
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Ei välttämättä oma osaaminen ja välineistö riitä nuiden paineiden mittaamiseen ja aivan hyvä pointti, voi olla melko pieni hintaero uusilla suuttimilla verrattuna suuttimien tarkastuttamiseen.JanneW124 kirjoitti: ↑To 15.09.2022 13:11 Bensapaineen mittauksella näkisi, jos paine tippuu liikaa. Paineelle on olemassa rajat, kuinka paljon se saa tippua tietyssä ajassa.
Tuonne olen joskus linkannut M103 koneen ohjearvoja:
viewtopic.php?f=2&t=211332
Uudet Boschin suuttimet maksavat n. 20€/kpl, tiivisteet euron luokkaa. En ota kantaa, ovatko kalliit vai ei, mutta verrokkina tutkimuksen hinnalle.
Painevaraaja maksaa n. 200€ (Bosch)
1990 230 TE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Jep, aika edukas tuo kierros suuttimia (vs. esim. M100 monsteri 6.3 V8 johon kiekka kustantaa 16.000 eur... )
Jos niiden iästä ei kerran ole tietoa, niin niiden vaihtamisesta ei todellakaan ole haittaa.. Näillä bensan hinnoilla toimiva suutin tienaa äkkiä hintansa...
Jos niiden iästä ei kerran ole tietoa, niin niiden vaihtamisesta ei todellakaan ole haittaa.. Näillä bensan hinnoilla toimiva suutin tienaa äkkiä hintansa...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Suunnitelmana nyt olisi kokeilla kaverilta pa-pumpunrelettä ja yj-relettä tuossa ens kuun puolella, ennen kuin alan isompia investointeja tekemään. Saapahan ainakin ne osat poissuljettua syypäistä. Siihen asti saa ajot jäädä vähemmälle, ja pääsen kohentelmaan pyöräilykuntoa
Päivittelen tänne kun olen saanut testattua releet
Päivittelen tänne kun olen saanut testattua releet
1990 230 TE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Päivityksenä tilanteeseen:
Testailin tuossa viime viikolla yj- ja bensapumpun releiden toimintaa: yj:n vaihto ei tehnyt eroa, ja bensapumpun releen kanssa kokeilin ohittaa sen johdon pätkällä, jolloin pumput olivat jatkuvasti päällä - ei tästäkään mitään vaikutusta käynnistymiseen.
Pumput kuulostavat toimivan (surina kuuluu), mutta tarkemmin en tiedä voiko vikaa olla niissä. Sitten pitäisi suuttimien toimintaa ilmeisesti kanssa pohtia..
Testailin tuossa viime viikolla yj- ja bensapumpun releiden toimintaa: yj:n vaihto ei tehnyt eroa, ja bensapumpun releen kanssa kokeilin ohittaa sen johdon pätkällä, jolloin pumput olivat jatkuvasti päällä - ei tästäkään mitään vaikutusta käynnistymiseen.
Pumput kuulostavat toimivan (surina kuuluu), mutta tarkemmin en tiedä voiko vikaa olla niissä. Sitten pitäisi suuttimien toimintaa ilmeisesti kanssa pohtia..
1990 230 TE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Lueskelin tuossa kans hieman Lontoon kielisiä foorumeita, ja sain käsityksen että joskus tällaista vaivaa voisi tehdä tuo kampiakselin asennontunnistin. Osaisko kukaan tästä tarkemmin sanoa?
1990 230 TE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Sehän on varsin yleinen vikalähde tosiaan, mutta en kykene yhdistämään miksi sen toimimattomuus ei olisi ongelma kylmänä vaan ainoastaan lämpimänä käynnistäessä...?
Itse lähtisin liikkeelle pohdinnassa siitä ajatuksesta, että kylmänähän siellä on ruiskussa erilaisia "apuja" päällä jotka avittavat kylmäkäynnistyksessä. Selvitä ensin itsellesi, mitä ne tarkalleen tässä 230TE:ssä ovat (jossain syöttöä isommalle, jne.) koska se voisi johtaa jäljille, mikä auttaa käyntiin kylmänä, mutta mitä ilman ei kuumana sitten lähdekään?
Esim. - en sano että olisi - mutta jos vaikka olisi joku lisäpolttoaineen sumutus kylmänä, niin tuo kielisi että kuumana ilman sitä ei saakaan tarpeeksi ainetta, tms. Ruokin tässä vaan mielikuvitusta...
Itse lähtisin liikkeelle pohdinnassa siitä ajatuksesta, että kylmänähän siellä on ruiskussa erilaisia "apuja" päällä jotka avittavat kylmäkäynnistyksessä. Selvitä ensin itsellesi, mitä ne tarkalleen tässä 230TE:ssä ovat (jossain syöttöä isommalle, jne.) koska se voisi johtaa jäljille, mikä auttaa käyntiin kylmänä, mutta mitä ilman ei kuumana sitten lähdekään?
Esim. - en sano että olisi - mutta jos vaikka olisi joku lisäpolttoaineen sumutus kylmänä, niin tuo kielisi että kuumana ilman sitä ei saakaan tarpeeksi ainetta, tms. Ruokin tässä vaan mielikuvitusta...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Kylmäkäynnistyksessä on "ryyppy" mukana käynnistyksessä. Erillinen suutin imusarjassa, saa ohjauksensa pa-pumpun releeltä.
Kuumakäynnistyksessä tuota ryyppyä ei normaalisti tarvitse.
Kuumakäynnistyksessä tuota ryyppyä ei normaalisti tarvitse.
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Omassa 230E:ssä oireilee hiukan nuo suuttimet, kuumana jos auton antaa olla minuutin-pari sammuksissa niin ei tahdo lähteä normaalisti käyntiin, oon huomannut että silloin auttaa kun painaa startatessa kaasun pohjaan niin lähtee saman tien käyntiin.
Yksi nopea testi vois olla tarkistaa tuleeko kipinä silloin kun ei lähde käyntiin, saa ainakin haarukoitua onko vika kipinä- vai bensapuolella. E: eikun lukihan siellä että kipinää antaa.
Yksi nopea testi vois olla tarkistaa tuleeko kipinä silloin kun ei lähde käyntiin, saa ainakin haarukoitua onko vika kipinä- vai bensapuolella. E: eikun lukihan siellä että kipinää antaa.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Suuttimet kannattaa vaihtaa jos niitä ei ole ikinä vaihdettu, kuluva osa kuten tulpatkin. 160 tkm välein hyvä vaihtaa. 4-sylinterisessä ei ole iso investointi, suuttimet n. 30€/kpl ja vaihtaa puolessa tunnissa. Kaverin 200E:hen vaihdoin suuttimet pari kk sitten, käyntiääni hiljeni korvin kuultavasti ja kuulemma polttoaineen kulutus on tippunut selvästi.
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Kiitoksia vinkeistä, ja kuten tulikin sieltä niin juu kylmäkäynnistyksessä siinä se ekstra suutin antaa ryyppyä käsitykseni mukaan.
Aikaisemmin itselläkin auttoi tuo kaasun polkaisu kun lämpimänä käynnisteli, nyt tämän ongelman myötä ei enää sekään ole tehnyt eroa. Alkaisi kuulostaa siltä että suuttimien puolelle tulisi kallistua tässä, se kun taitaa olla näppärä vaihto näin parkkipaikka olosuhteissakin tai sitten nuita pumppuja tarkastella lisää..
Aikaisemmin itselläkin auttoi tuo kaasun polkaisu kun lämpimänä käynnisteli, nyt tämän ongelman myötä ei enää sekään ole tehnyt eroa. Alkaisi kuulostaa siltä että suuttimien puolelle tulisi kallistua tässä, se kun taitaa olla näppärä vaihto näin parkkipaikka olosuhteissakin tai sitten nuita pumppuja tarkastella lisää..
1990 230 TE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Nyt on sitten kans uudet suuttimet vaihdettu paikalleen, eikä auttanut ongelmiin edelleenkään ei käynnisty lämpimänä, ja samat vanhat tyhjäkäyntiongelmat.
Liekö kellään vielä valistuneita arvauksia, tai tietääkö joku Kuopion seudulta ketään joka kohtuu hintaan laittaa näitä tämän ikäluokan mesejä?
Liekö kellään vielä valistuneita arvauksia, tai tietääkö joku Kuopion seudulta ketään joka kohtuu hintaan laittaa näitä tämän ikäluokan mesejä?
1990 230 TE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Kuumakäynnistysvaikeuksiin valistunut arvaus polttoainepaineen varaaja, kerta suuttimet kunnossa.Mäks kirjoitti: ↑Ke 09.11.2022 14:45 Nyt on sitten kans uudet suuttimet vaihdettu paikalleen, eikä auttanut ongelmiin edelleenkään ei käynnisty lämpimänä, ja samat vanhat tyhjäkäyntiongelmat.
Liekö kellään vielä valistuneita arvauksia, tai tietääkö joku Kuopion seudulta ketään joka kohtuu hintaan laittaa näitä tämän ikäluokan mesejä?
Mites nuo tyhjäkäyntiongelmat? Oliko niin että kylmänä sammuilee? Lähteekö ihan kylmänä kuitenkin hyvin käyntiin?
Minun autossa oli viallinen ruiskun lämpötila-anturi, jolloin kylmänä käynti ontui hetken ja joskus sammuikin. Käyntiinlähtö oli vaivalloista varsinkin jos oli pakkasta ja kovalla pakkasella piti olla lohkolämmittimessä.
Anturin vaihdon jälkeen tokeni.
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Juu, kylmällä moottorilla kierrokset tippuu ja auto sammuu, jos ei kaasulla itse pelaa ja pidä kierroksia yllä. Kylmänä starttaa suorastaan erinomasesti. Ja lisäyksenä tosiaan, että vaikka kylmällä moottorilla sammuisikin hetken käytyään, niin silloin käynnistäminen vielä onnistuu.JanneW124 kirjoitti: ↑Ke 09.11.2022 17:28Kuumakäynnistysvaikeuksiin valistunut arvaus polttoainepaineen varaaja, kerta suuttimet kunnossa.Mäks kirjoitti: ↑Ke 09.11.2022 14:45 Nyt on sitten kans uudet suuttimet vaihdettu paikalleen, eikä auttanut ongelmiin edelleenkään ei käynnisty lämpimänä, ja samat vanhat tyhjäkäyntiongelmat.
Liekö kellään vielä valistuneita arvauksia, tai tietääkö joku Kuopion seudulta ketään joka kohtuu hintaan laittaa näitä tämän ikäluokan mesejä?
Mites nuo tyhjäkäyntiongelmat? Oliko niin että kylmänä sammuilee? Lähteekö ihan kylmänä kuitenkin hyvin käyntiin?
Minun autossa oli viallinen ruiskun lämpötila-anturi, jolloin kylmänä käynti ontui hetken ja joskus sammuikin. Käyntiinlähtö oli vaivalloista varsinkin jos oli pakkasta ja kovalla pakkasella piti olla lohkolämmittimessä.
Anturin vaihdon jälkeen tokeni.
1990 230 TE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Tuohon jäähdytysnesteen lämpöanturiin löysin vastusarvoja:
-20°C =15,7kOhm
-10°C =10,0kOhm
0°C =5,9kOhm
10°C =3,7kOhm
20°C =2,5kOhm
30°C =1,7kOhm
40°C =1,17kOhm
50°C =0,83kOhm
60°C =0,60kOhm
70°C =0,435kOhm
80°C =0,325kOhm
Olivat M103 koneelle, mutta anturi saattaa olla sama. Ainakin pääsee jyvälle suuruusluokasta.
Anturi löytyy kannesta imusarjan puolelta koneen etuosasta. 2 -tai 4-napainen anturi.
Tuo olisi ainakin ilmainen tarkastaa yleismittarilla.
-20°C =15,7kOhm
-10°C =10,0kOhm
0°C =5,9kOhm
10°C =3,7kOhm
20°C =2,5kOhm
30°C =1,7kOhm
40°C =1,17kOhm
50°C =0,83kOhm
60°C =0,60kOhm
70°C =0,435kOhm
80°C =0,325kOhm
Olivat M103 koneelle, mutta anturi saattaa olla sama. Ainakin pääsee jyvälle suuruusluokasta.
Anturi löytyy kannesta imusarjan puolelta koneen etuosasta. 2 -tai 4-napainen anturi.
Tuo olisi ainakin ilmainen tarkastaa yleismittarilla.
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Onko tuo johonkin takaiskuventtiiliin, kalvoon, tms. perustuva? Onko purettavissa ja helposti koeponnistettavissa?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Kalvo+jousi siellä on.
En ole kokeillut, mutta jos ottaisi sen tankista päin painevaraajaan tulevan letkun irti niin voisi nähdä, jos auton käydessä polttoainetta tulee painevaraajan siltä puolen. Ymmärtääkseni ei pitäisi tulla...
Irrotettu letku pitää toki lytätä, ettei vuoda tai höri ilmaa.
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Olisikohan tuo liitekuvaan ympyröity anturi tuo jäähynesteen lämpötila-anturi? Ja jos on, niin tuosta 4-napaisesta vastus taidettiin mitata vastakkaisista navoista?JanneW124 kirjoitti: ↑Ke 09.11.2022 21:33 Tuohon jäähdytysnesteen lämpöanturiin löysin vastusarvoja:
-20°C =15,7kOhm
-10°C =10,0kOhm
0°C =5,9kOhm
10°C =3,7kOhm
20°C =2,5kOhm
30°C =1,7kOhm
40°C =1,17kOhm
50°C =0,83kOhm
60°C =0,60kOhm
70°C =0,435kOhm
80°C =0,325kOhm
Olivat M103 koneelle, mutta anturi saattaa olla sama. Ainakin pääsee jyvälle suuruusluokasta.
Anturi löytyy kannesta imusarjan puolelta koneen etuosasta. 2 -tai 4-napainen anturi.
Tuo olisi ainakin ilmainen tarkastaa yleismittarilla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
1990 230 TE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Juurikin tuo. Ristikkäin mitataan, ja pitäisi näyttää samaa. Toinen tieto menee ECU:lle ja toinen sytkäboksille.
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
En tuota moottoria ole koskaan edes nähnyt mutta vanhempi v70 Volvo tekee aikalailla noin kun asentotunnistin on rikki. Eli kylmänä hyvin käyntiin mutta lämpimänä ei lähde. lämmettyään käynti myös huononee tyhjäkäynnillä lopulta sammuu.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Pitääpä tuossa vklp aikana mittailla tuosta lämpötila-anturista arvoja.
Mitenkäs muuten, en ole erityisempi ammattilainen näissä autoasioissa, mutta tuli tuossa vinkki mittailla puristuspaineita, voikohan näillä olla mitään tekemistä tällaisten ongelmien kanssa?
Mitenkäs muuten, en ole erityisempi ammattilainen näissä autoasioissa, mutta tuli tuossa vinkki mittailla puristuspaineita, voikohan näillä olla mitään tekemistä tällaisten ongelmien kanssa?
1990 230 TE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Päivitystä jälleen, tänään mitattu jäähdytinnesteen lämpötila-anturin vastusarvoja sekä puristuspaineet.
Lämpötila-anturi:
- noin 2-5 asteen lämmössä vastus 5,33 kOhm
- moottorilämpimänä, noin 80 astetta vastus 320-350 Ohm (ristiin hieman eri arvot, tästä vaihtelu)
Puristuspaineet:
Kylmällä moottorilla:
- 1.= 14,5bar (210PSI)
- 2.= 13,5bar (195PSI)
- 3.= 14bar (200PSI)
- 4.= 13bar (190PSI)
Lämpimällä moottorilla:
- 1.= 13,2bar (190PSI)
- 2.= 13,6bar (195PSI)
- 3.= 13,5bar (195PSI)
- 4.= 13,2bar (195PSI)
Eli lämpötila-anturin arvot vaikuttavat olevan kutakuinkin kohdallaan. Puristuspaineissa ei hirveää heittoa ilmeisesti ole, mutta osaako joku sanoa ovatko arvot lainkaan sinne päin, minne pitäisi?
Lämpötila-anturi:
- noin 2-5 asteen lämmössä vastus 5,33 kOhm
- moottorilämpimänä, noin 80 astetta vastus 320-350 Ohm (ristiin hieman eri arvot, tästä vaihtelu)
Puristuspaineet:
Kylmällä moottorilla:
- 1.= 14,5bar (210PSI)
- 2.= 13,5bar (195PSI)
- 3.= 14bar (200PSI)
- 4.= 13bar (190PSI)
Lämpimällä moottorilla:
- 1.= 13,2bar (190PSI)
- 2.= 13,6bar (195PSI)
- 3.= 13,5bar (195PSI)
- 4.= 13,2bar (195PSI)
Eli lämpötila-anturin arvot vaikuttavat olevan kutakuinkin kohdallaan. Puristuspaineissa ei hirveää heittoa ilmeisesti ole, mutta osaako joku sanoa ovatko arvot lainkaan sinne päin, minne pitäisi?
1990 230 TE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Alfamerin oppaan mukaan puristuspaineet:Mäks kirjoitti: ↑Su 13.11.2022 16:58 Päivitystä jälleen, tänään mitattu jäähdytinnesteen lämpötila-anturin vastusarvoja sekä puristuspaineet.
Lämpötila-anturi:
- noin 2-5 asteen lämmössä vastus 5,33 kOhm
- moottorilämpimänä, noin 80 astetta vastus 320-350 Ohm (ristiin hieman eri arvot, tästä vaihtelu)
Puristuspaineet:
Kylmällä moottorilla:
- 1.= 14,5bar (210PSI)
- 2.= 13,5bar (195PSI)
- 3.= 14bar (200PSI)
- 4.= 13bar (190PSI)
Lämpimällä moottorilla:
- 1.= 13,2bar (190PSI)
- 2.= 13,6bar (195PSI)
- 3.= 13,5bar (195PSI)
- 4.= 13,2bar (195PSI)
Eli lämpötila-anturin arvot vaikuttavat olevan kutakuinkin kohdallaan. Puristuspaineissa ei hirveää heittoa ilmeisesti ole, mutta osaako joku sanoa ovatko arvot lainkaan sinne päin, minne pitäisi?
-Vakio 10-12bar
-minimi 8,5bar
-ero max 1,5bar
Eli sen mukaan olisi ihan kunnossa.
Lämpöanturikin vaikuttaisi ehjältä.
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Mihinkähän sitä tässä sitten seuraavaksi suuntaisi katseensa, tuota polttoaineen paineenvaraajaa on täällä ehdoteltu, ja sitten olisi toki nuo itse pumput ja mahdollisesti kampiakselinasennontunnistin ilmeisesti
1990 230 TE