W211 ABS aiheuttaa harmaita hiuksia, ehdotuksia?
Herjaa oikea etu pyörännopeustunnista C1453. Välillä pelkästään pyörintänopeus ei uskottava(Kehä ja anturin välinen lukuvirhe?) ja joskus myös tarkasta johto ja pistoke(Joka taas kielisi johtokatkoksesta). Tarkasta kierroslukutunnistin?(Mikä tämä mahtaa olla, vai onko aina sama koodi kun on jokin pyörintänopeusanturivirhe)
Alkuun vika tuli n.50-100km välein satunnaisesti, vaihdoin uuden stefan(Magneettikehän), joka laitettu navan tasalle, jarrukilpi oli vähän kärsinyt ja hinkannut aavistuksen stefaan, hakkasin kilven lyttyyn ettei hinkkaisi. Sama vika n. 50km ajon jälkeen ja sammuttamalla kuittaantui. Uusi jarrukilpi ja anturi sen jälkeen(tarvike halpa), ei päässyt enään kuin pari kilometriä ja aina ABS viat taulussa. Tämän jälkeen KL-Varaosista vähän kalliimpi anturi, eikä mitään muutosta. Tämän jälkeen tutkailtua ESP ohjainlaitteen liittimiä joissa oli vähän hapettumaa -> niiden putsailu, vika pysyi poissa n.200km pätkän yhtäsoittoa ja taas alkasi ilkeily, joka ei oikein sammunutkaan virrat pois ottamalla(Tai no, sammui mutta syttyi taas liikkeelle lähtiessä.)
Livedataa luettu pyörintänopeuksista mm. yhtä soittoakin noin 50km matka maantienopeudella eikä mitään piikkiä minkään renkaan nopeuksissa keskenään = Kaikki aina samalla nopeudella yhden kilometrin tunnissa tarkkuudella.
Laitanko vielä uuden stefan ja jätän sen aavistuksen navan tasalta ulospäin = Lähempänä anturia(Vaikka aikaisemmin kyllä vaihdellut noita stefoja onnistuneesti laittamalla navan tasalle) vai mitä olisi ehdotuksia porukalla. Yksi olisi toki, että anturin liittimestä - boxin välinen johto, mutta mitä reittiä se mahtaa mennä? Varmasti toimivasta autosta anturi tai koko napa antureineen paikalle ja testiin?
Tämän jälkeen tein uuden johdon SBC-Boxin sekä absanturin liittimen välille, liittimiä en osannut purkaa, että olisi saanut johdot ihan perinpohjaisesti vaihdettua, eli molemmissa liittimien päissä noin 5 sentin pätkät vanhaa johtoa.
Tämän jälkeen vika pysyi poissa jopa +1000km, epäilin itseäni ja johtoja ja kolvailin liitokset uudestaan, taas 200km ja sama vika.
Välillä vika on päällä jatkuvasti ja välillä taas säännöllisen epäsäännöllisesti.
Tänään vaihdettua kuskin puolelta ensin napa täydellisenä ristiin vikaiselle puolelle, ei muutoksia jonka jälkeen vielä abs-anturi varmasti ehjä(Toimiva) ristiin. Ei vaikutusta.
Sen verran kuitenkin tuli todettua / huomattua että auto ilmassa nosturilla pyörintänopeus tuli ja ei vikakoodeja. Auto alas laskettuna heti vikakoodi käyntiinlaittaessa ja valot taulussa. Nämä siis ennen ja jälkeen navan ja anturin jälkeen eli mahdollista mekaanista vikaa ei käsittääkseni pitäisi olla.
Sitten hallilta kotiin pyörintänopeus testerillä auki ja täyttä nollaa koko matkan etuoikea, kun muut näyttivät mitä pitääkin. Eli ei lue.
Mitenhän tuon SBC-boxin sähköliittimen saa purettua niin että saisi sen johdon vedettyä ihan kokonaan uuden anturin liittimen ja boxin välille ilman mitään "jatkopaloja"
Osaako joku kertoa mitkä pinnit / johdot, olisi tuossa ESP ohjainlaitteessa kyseisellä pyörälle vai meneekö ne edes sieltä vai vaan pelkästään SBCboxin kautta.
Alkaa totaalisesti usko ja ideat loppua, vai voiko ESP-Boxi / SBC-Boxi olla sen verran paskana että tekisi tälläistä(Tämän auton kohdalla kyllä näköjään kaikki on mahdollista.)
Eli tehtyjä:
Kaikki mekaaninen: Napa täydellisenä, anturi vaihdettu ehjältä puolelta
Kaikki renkaat vaihdettu, itseasiassa kolmannet renkaat alla.
Hapettumat liittimistä katsottu / laitettu puhdistussprayta
-SBC - ABS Anturin liittimen väliin uusi johto(Liittimiltä 5senttiä vanhaa piuhaa kun en osannut purkaa liittimiä, neuvoja purkamiseen otetaan vastaan)
-4 eri Abs anturia, 2kpl uusia, alunperin paikalla ollut sekä toimivalta puolelta.
-Jarrukilpi uusi sekä laakerin stefa missä magneettikehä.
Muita ihmeellisyyksiä joilla ei ehkä mitään vaikutusta asiaan mutta voisi olla:
Autossa aktiivinen ohjaus, juuri vaihdettu uusi ohjaustehostimen pumppu, kun aikaisempi ei tehostanut ollenkaan tyhjäkäynnillä, nyt tehostaa tyhjäkäynnilläkin, mutta ohjaus on silti aavistuksen jäykähkö omasta mielestä, sekä nopeaa käännellessä pienessä nopeudessa niinkuin rattiakselista kuuluisi ihmeellistä "kuminaa"
Auto puoltaa oikealle ajaessa

-Abs anturin liitin irroitettuna antaa samat koodit kuin vian ollessa päälläkin, joten olen niin tuon kannalla että SBC boxin ja abs anturin liittimen välinenn johto on paska ja täytyisi saada uusittua ihan liittimiltä asti purkaen liittimet.(Jos tämän osaa joku tehdä Eteläpohjanmaan alueella hyvin, ilman että tarvitsee enää kyseistä paikkaa mietiskellä niin maksan kyllä hommasta) Mikä siellä liikkuu kun auto laskeutuu maahan, mikä vaikuttaa kyseiseen juttuun joskus ja joskus ei