m103 kulutus/moottorin huono käynti
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09
m103 kulutus/moottorin huono käynti
Moikka! Osaisikohan joku vähän jeesiä uutta mersuharrastajaa..
Omistan tosiaan w124 mersun 3.0 m103 moottorilla (katillisena versiona) jolla on ajettu 360tkm
Ongelmana ois
- lähtee käyntiin vajailla pytyillä, kestää muutama sekuntti että loputkin heräävät
- lotskaa putkessa
- kulutus on luokkaa 20l/50km
- röpöttää tyhjäkäynnillä
Sytytystulpat vaihdoin juuri, mallia NGK BP6EFS, joista katsoin kärkivälin rakotulkilla 0.8
mittaristossa ei pala mtn valoja (kolmio ei pala ikinä)
Mitäs tuosta alkais vaihtelemaan? Suuttimet ainakin näyttää sille että niitä ei oo ikinä nyvitty
Jos alan mittailemaan arvoja niin mistä, miten ja mitä arvoja sieltä pitäisi tulla?
Kiitos vastauksista!
- aloitteleva mersumies
Omistan tosiaan w124 mersun 3.0 m103 moottorilla (katillisena versiona) jolla on ajettu 360tkm
Ongelmana ois
- lähtee käyntiin vajailla pytyillä, kestää muutama sekuntti että loputkin heräävät
- lotskaa putkessa
- kulutus on luokkaa 20l/50km
- röpöttää tyhjäkäynnillä
Sytytystulpat vaihdoin juuri, mallia NGK BP6EFS, joista katsoin kärkivälin rakotulkilla 0.8
mittaristossa ei pala mtn valoja (kolmio ei pala ikinä)
Mitäs tuosta alkais vaihtelemaan? Suuttimet ainakin näyttää sille että niitä ei oo ikinä nyvitty
Jos alan mittailemaan arvoja niin mistä, miten ja mitä arvoja sieltä pitäisi tulla?
Kiitos vastauksista!
- aloitteleva mersumies
Re: m103 kulutus/moottorin huono käynti
Vajailla käyntiinlähtö helpottui molemmissa omissa M103:ssani suutinten vaihdolla. KE-Jetin suutinten käyttöikä on n. 150 tkm. Vörkeilläni oli ajettu tuolloin muistaakseni yli 200 ja yli 350 tkm. Helppo homma tehdä kotona. Osta suutinten lisäksi tiivisteet ja holkit. Suuttimet takavuosina Saksasta Boschit tilaten n. 25 e/kpl, Veholla 75 e/kpl. eBaysta löytää valmiita 6 kpl paketteja. Itse ostin suoraan W+S Autoteilesta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09
Re: m103 kulutus/moottorin huono käynti
Joo näin olen itsekkin vähän veikkaillut, varmaa rupeis tuo kulutuskin vähän tippumaan…
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 219
- Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
- Paikkakunta: sastamala
Re: m103 kulutus/moottorin huono käynti
-Jos noin paljon polttoainetta kuluu, vaikuttais ennemmin vuodolta jossain.
- Lambda tietysti kannattaa mitata toimiiko.
-siinä kuskin puolen lokarin päällä on x11 pistoke mistä pitäis irrota jotain lukemia, 2 ja 3 pinnistä.
-ja tietysti yj-rele varmistaa että pelaa.
- Lambda tietysti kannattaa mitata toimiiko.
-siinä kuskin puolen lokarin päällä on x11 pistoke mistä pitäis irrota jotain lukemia, 2 ja 3 pinnistä.
-ja tietysti yj-rele varmistaa että pelaa.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
-97 w210 230e
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09
Re: m103 kulutus/moottorin huono käynti
Moro, pitäskö sieltä mimmosia lukemia tulla?juha.liuksiala kirjoitti: ↑To 27.10.2022 20:11 -Jos noin paljon polttoainetta kuluu, vaikuttais ennemmin vuodolta jossain.
- Lambda tietysti kannattaa mitata toimiiko.
-siinä kuskin puolen lokarin päällä on x11 pistoke mistä pitäis irrota jotain lukemia, 2 ja 3 pinnistä.
-ja tietysti yj-rele varmistaa että pelaa.
Re: m103 kulutus/moottorin huono käynti
Ennenkuin kaikkea lähtee suinpäin vaihtelemaan, kannattaisi ainakin käydä korjaamolta päästölappu, että mitä sieltä putkesta tulee. Saattaa jo seoksen perussäädöllä petraantua. Lisäksi ainakin katsoa, että virranjakajan kannen sisällä ei ole yhtään kosteutta. Voisi myös mitata sylinterinkannessa olevan lämpötila-anturin vastusarvot, väärin toimiva anturi rikastaa seosta turhaan ja kulutus nousee (jossain täällä foorumilla saattoi olla viesti, missä arvot oli listattu).
Lisäksi, jos autossa on vielä economy-mittari, aika nopeasti neulan tulisi asettua vasempaan reunaan tyhjäkäynnillä. Jos on jossain muualla niin voi kieliä alipainevuodoista.
Lisäksi, jos autossa on vielä economy-mittari, aika nopeasti neulan tulisi asettua vasempaan reunaan tyhjäkäynnillä. Jos on jossain muualla niin voi kieliä alipainevuodoista.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
ex. W124 230E 1987
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 219
- Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
- Paikkakunta: sastamala
Re: m103 kulutus/moottorin huono käynti
https://www.benzworld.org/threads/ke-je ... st-5587571
Tuolla on ihan hyviä vinkkejä ke-jetronic vian etsintään. Just noita arvoja mitä pitäis olla.
Tuolla on ihan hyviä vinkkejä ke-jetronic vian etsintään. Just noita arvoja mitä pitäis olla.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
-97 w210 230e
Re: m103 kulutus/moottorin huono käynti
Ensimmäisenä vaihtoon virranjakajan kansi ja pyörijä, sekä ylijänniterele. Sytkäpuoli näissä on lähes aina vian aiheuttaja, ja sen on oltava kunnossa ennenkuin lähdetään tutkimaan vikoja ruiskupuolelta. Seoksen säätöruuviin ilmanputsarin alla ei pidä mennä koskemaan ensimmäisenä. Tutki tulpanjohtojen kunto silmämääräisesti ja mittaamalla ne. Suuttimet on hyvä vaihtaa jos ei ole ikinä vaihdettu, nekin ovat kuluva osa kuten tulpat.
Kuskin puolen lokarin pyöreästä X11 pistokkeesta saat ulos ruiskun sähköpuolen vikakoodit. Tarvitset siihen yleismittarin, jossa on pulssisuhdemittaus. Mitataan negatiivista pulssia. Plus-johto mittarista napaan 3, miinus napaan 2. Jos kaikki on kunnossa, lukema vaihtelee, yleensä 45 ... 55 % riippuen miten seos on säädetty. Jos tulee staattinen lukema, esim. 90%, sitten on vikakoodi päällä. Huomiona, koneen tulee olla käyntilämmin kun mitataan.
Edit: Sytkäosien lisäksi ilmavuodot syyniin. Jos sinulla on Economy-mittari, tulee sen olla tyhjäkäynnillä mielellään vasemmassa laidassa tai lähellä sitä. Jos ei ole, on jossain isohko ilmavuoto.
Kuskin puolen lokarin pyöreästä X11 pistokkeesta saat ulos ruiskun sähköpuolen vikakoodit. Tarvitset siihen yleismittarin, jossa on pulssisuhdemittaus. Mitataan negatiivista pulssia. Plus-johto mittarista napaan 3, miinus napaan 2. Jos kaikki on kunnossa, lukema vaihtelee, yleensä 45 ... 55 % riippuen miten seos on säädetty. Jos tulee staattinen lukema, esim. 90%, sitten on vikakoodi päällä. Huomiona, koneen tulee olla käyntilämmin kun mitataan.
Edit: Sytkäosien lisäksi ilmavuodot syyniin. Jos sinulla on Economy-mittari, tulee sen olla tyhjäkäynnillä mielellään vasemmassa laidassa tai lähellä sitä. Jos ei ole, on jossain isohko ilmavuoto.
Re: m103 kulutus/moottorin huono käynti
Tuosta YJ-releestä, kato ainakin, että sulake/molemmat sulakkeet on ehjät kannen alla. (On siis akun takana oleva korkea rele), kokeile nyppästä irti, mielummin auto sammuksissa ja käynnistä sitten, jos ei ole mitään vaikutusta, niin on siinäkin feelua sitten.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
ex. W124 230E 1987
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09
Re: m103 kulutus/moottorin huono käynti
Edit. virranjakaja puhdistettu, tulpat vaihdettu, yj-releen sulakkeet vaihdettu, maadotukset katottu, päästöjen pitäs olla suht ok koska tää on just leimattu
meinasin seuraavaksi mittailla lambdan ja lämpötila-anturin
ei oo vielä ollut suurta vaikutusta käynnistymiseen/kulutukseen
meinasin seuraavaksi mittailla lambdan ja lämpötila-anturin
ei oo vielä ollut suurta vaikutusta käynnistymiseen/kulutukseen
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09
Re: m103 kulutus/moottorin huono käynti
nyt on yj rele auki, ei näytä mtnkään kummalliselle tms
ei oo kärynny mtn jne
muutama juotos on tosin jossakin ruskeassa töhnässä
Re: m103 kulutus/moottorin huono käynti
Tuli vaan mieleen... M103-spesialistit. Mites M103:ssa katsotaan perusennakko? V8:ssa pyöräytetään kampiakseli 0-kohtaan ja ykköspytyn mäntä ylhäällä. Virranjakajan pyörijän pitää osoittaa jakajan rungossa olevaan pikku viivaan. Jos ei osoita, pyöräytetään jakajan runkoa että on viivan kohdalla. EZL-yksikkö hoitaa sitten ennakon säädön tarpeen mukaan. Mietin vain että eihän tuossa ole perusennakko pielessä? Ei kai suuttimet voi olla niin kuluneet että aiheuttavat noin vakavia käyntiongelmia? Jos vika on alkanut yllättäen niin en usko että sitä jakajaa on kukaan pyöritellyt.
Yksi vikapaikka voisi olla sytkäboksi (eli tuo EZL-yksikkö). Jos pystyt lainaamaan jostain tai löydät toisen käytetyn samalla numerolla olevan, niin kokeile.
Moottorin pitäisi käydä ilman yj-relettäkin (=ilman ruiskun sähköjä) ihan sievästi.
Bensanpaineet kannattaisi tarkistaa myös.
Olen sitä mieltä että sytkäpuoli, bensanpaineet ja ilmavuodot on ne joissa vika todennäköisesti piilee. Ei kannata tuhlata tässä vaiheessa aikaa KE-jetin sähköpuolen tutkimiseen, anturien mittailuun tms. Putkessa paukuttelun takia tutkisin vielä sytkäpuolta, eli kokeilisin toista sytkäboksia ja tarkistaisin perusennakon kun kaikki muu on jo tsekattu.
Yksi vikapaikka voisi olla sytkäboksi (eli tuo EZL-yksikkö). Jos pystyt lainaamaan jostain tai löydät toisen käytetyn samalla numerolla olevan, niin kokeile.
Moottorin pitäisi käydä ilman yj-relettäkin (=ilman ruiskun sähköjä) ihan sievästi.
Bensanpaineet kannattaisi tarkistaa myös.
Olen sitä mieltä että sytkäpuoli, bensanpaineet ja ilmavuodot on ne joissa vika todennäköisesti piilee. Ei kannata tuhlata tässä vaiheessa aikaa KE-jetin sähköpuolen tutkimiseen, anturien mittailuun tms. Putkessa paukuttelun takia tutkisin vielä sytkäpuolta, eli kokeilisin toista sytkäboksia ja tarkistaisin perusennakon kun kaikki muu on jo tsekattu.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09
Re: m103 kulutus/moottorin huono käynti
Joo, tosiaan vaihettua osaWikke kirjoitti: ↑Ti 01.11.2022 18:01 Tuli vaan mieleen... M103-spesialistit. Mites M103:ssa katsotaan perusennakko? V8:ssa pyöräytetään kampiakseli 0-kohtaan ja ykköspytyn mäntä ylhäällä. Virranjakajan pyörijän pitää osoittaa jakajan rungossa olevaan pikku viivaan. Jos ei osoita, pyöräytetään jakajan runkoa että on viivan kohdalla. EZL-yksikkö hoitaa sitten ennakon säädön tarpeen mukaan. Mietin vain että eihän tuossa ole perusennakko pielessä? Ei kai suuttimet voi olla niin kuluneet että aiheuttavat noin vakavia käyntiongelmia? Jos vika on alkanut yllättäen niin en usko että sitä jakajaa on kukaan pyöritellyt.
Yksi vikapaikka voisi olla sytkäboksi (eli tuo EZL-yksikkö). Jos pystyt lainaamaan jostain tai löydät toisen käytetyn samalla numerolla olevan, niin kokeile.
Moottorin pitäisi käydä ilman yj-relettäkin (=ilman ruiskun sähköjä) ihan sievästi.
Bensanpaineet kannattaisi tarkistaa myös.
Olen sitä mieltä että sytkäpuoli, bensanpaineet ja ilmavuodot on ne joissa vika todennäköisesti piilee. Ei kannata tuhlata tässä vaiheessa aikaa KE-jetin sähköpuolen tutkimiseen, anturien mittailuun tms. Putkessa paukuttelun takia tutkisin vielä sytkäpuolta, eli kokeilisin toista sytkäboksia ja tarkistaisin perusennakon kun kaikki muu on jo tsekattu.
- uuet tulpat (kärkiväli katottu tulkilla nollakasiks
- virranjakaja puhistettu
- maadotukset katottu ja sulakkeet vaihettu
- ilmanputsari vaihettu
- ei pitäs olla mtn alipainevuotoja
- yj-rele käytetty auki (pitäs olla ihan ok)
- kateltu kaikkien anturien liitokset läpi
kulutusta en oo oikein päässyt tarkkailemaan ku mittaristo on aivan sekasin… enää ei nyrkkikään auta
ja tosiaan oireina on vieläkin huono käynnistyminen ja jonkin sortin putkessa lotskaminen
kulutus ei kyllä taida mikään aivan järkyttävä enään olla
boschin suuttimet on autodocilta tulossa varmaan joutaa vaihtaa ne, (suutinputket/suutinputkien kiristysmutut on kyllä sen näköset että niihi ei oo lenkkiavain koskenu tällä sitte tehtaan jälkeen)..
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09
Re: m103 kulutus/moottorin huono käynti
EDIT. repäsin muutaman mietintä oluen ja kiskasin uudet suuttimet/tivarit..
käynnistyy normaalisti ja tyhjäkäynti normaali
tais olla orginelli suuttimet ku niissä oli mersun leimatki..
käynnistyy normaalisti ja tyhjäkäynti normaali
tais olla orginelli suuttimet ku niissä oli mersun leimatki..