Webaston polttoainepumppu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Webaston polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

"Syksy saa mutta minä en" on vanha hokema, joka nyt toteutui auton lämmittimen ongelmana. Webasto TT-C (Diesel) pumppu ei inahda vaan polttaa sulakkeen eli lienee jumissa käyttämättömyyttään (oma vika).
Uskaltaako turvautua yleismalliseen pumppuun, ulkomuoto ja liittimet täsmäävät orkkiksen kanssa:
https://autotavara.com/collections/lamm ... 7198985461

Kiitos mielipiteistä / kokemuksista!
MB E 300 de 4 matic all terrain -25
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19 -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1406
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Webaston polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Karel »

Nuo on noita kiinalaisia halpispumppuja. Voivat hyvällä säkällä toimia pitkäänkin.

Mutta muuten: jos pumpun mäntä on jumissa, niin se ei vielä sulaketta polta, koska käämin vastusarvo ei sillä muutu.

Eli jos sulake palaa, vika on jossakin muualla.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Jürgen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Webaston polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Kun näppäät weban päälle, niin miten kauan menee kun sulake palaa?
Noihin kiinan ihmeisiin en kauheasti luottaisi...
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Webaston polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

En ole vielä muuta asialle tehnyt kuin todennut ettei kesän jäljiltä toimi. Pumppu ei tikittänyt kertaakaan eli aika nopeasti on sulake mennyt.
MB E 300 de 4 matic all terrain -25
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19 -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Jürgen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Webaston polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Se pumppu ei ihan ekana ala tikittämään, sitä ennen lämmitin tekee pienen puhaltimen käytön ja hehkuttaa, siitä voi hieman päätellä mikä komponentti sen sulakkeen polttaa.
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Webaston polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Weban tuuletin kyllä puhaltaa ja jatkaa vielä tovin kun merkkivalo sammuu epäonnistuneen käynnistyksen jälkeen. Polttoainepumpun sulake on kontissa mutta mistähän hehku saa sähkönsä?
MB E 300 de 4 matic all terrain -25
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19 -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Jürgen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Webaston polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Mielestäni sille lämmittimelle on vain yksi sulake (15A tai 20A), ei erikseen polttoainepumpulle omaansa. Ettei nyt olisi kuitenkin sen kiertovesipumpun sulake kyseessä...
Onko tässä autossa se REST toiminto? Laita uusi sulake ja kokeile polttaako se REST sen sulakkeen, jos palaa niin sen kiertovesipumppu on luultavammin oikosessa.
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Webaston polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Rest löytyy ja toimii edelleen. Pistän lisää havaintoja kun ehdin tutkimaan potilasta.
MB E 300 de 4 matic all terrain -25
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19 -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Webaston polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Päivitystä; kontin sulakeboxissa ei ole palaneita sulakkeita toisin kuin väitin. Pumppukin on ehjä sillä suoralla sähköllä räpsimällä pumppu tikitti ja kun pisti weban päälle pannu korisi äänekkäästi ja savusi pirusti. Ongelma on nyt ettei pumpulle tule sähköä. Polttoainetta on riittävästi ja auton käydessä jännittetäkin on riittävästi. Palopesä ja puhallin on vuoden vanhoja. Mistähän lähtisi seuraavaksi vikaa etsimään?
Kiitos neuvoista!
MB E 300 de 4 matic all terrain -25
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19 -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Avatar
webastoguru
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 235
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: Webaston polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Jasu24 kirjoitti: To 13.10.2022 19:31 Päivitystä; kontin sulakeboxissa ei ole palaneita sulakkeita toisin kuin väitin. Pumppukin on ehjä sillä suoralla sähköllä räpsimällä pumppu tikitti ja kun pisti weban päälle pannu korisi äänekkäästi ja savusi pirusti. Ongelma on nyt ettei pumpulle tule sähköä. Polttoainetta on riittävästi ja auton käydessä jännittetäkin on riittävästi. Palopesä ja puhallin on vuoden vanhoja. Mistähän lähtisi seuraavaksi vikaa etsimään?
Kiitos neuvoista!
Vika on joko Webaston ohjainkortissa tai polttoainepumpun johdoissa. Todennäköisempi vika TTC -lämmittimissä on yleensä ohjainkortissa, mutta Webaston testerillä asiaa selviää helposti ja nopeasti. Tarvittaessa johdot voi mitata vaikka vastusmittarilla polttoainepumpulle tulevasta liittimestä. Ruskea johto on Webastolla aina maajohto ja yleensä ohjausjohto on väriltään sininen, joka lähtee Webaston 6 -napaisen ohjausliittimen pinnistä 6. Mikäli johdot ovat kunnossa, silloin vika on ohjainkortissa. Jos se ei ole hapettunut tai palanut, silloin sen korjaus onnistuu usein suhteellisen edullisesti verrattuna uuden kortin hankintaan.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Jürgen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Webaston polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Teeppä testi: lämmitin päälle ja sekkarilla katot mitä tapahtuu milläkin sekunnilla ja milloin pysähtyy. Joku kyllä osaa kertoa jotain...
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1406
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Webaston polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Karel »

Thermo-Topit ovat uudempaa vuosikertaa kuin mitä itse olen ruuvaillut, mutta jos noissa on vielä sama logiikka, niin jos lämmönvaihtimen ylikuumenemissuoja ei lämpösulake kosahtaa, niin ainut minkä se tekee, on estää virransyötön polttoainepumpulle, muut toiminnot säilyvät muuttumattomina.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Webaston polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Tämä kiukkuileva verme on E fl (8/2006) tehdas asennus. Jos pumpun piuhat osoittautuvat olevan kunnossa niin minne kannattaisi tukeutua kortin korjauksessa. Onko parempi viedä koko auto, pannu vai pelkkä kortti korjattavaksi?
Mistä ylikuumenmissuojan löytää? Voiko ohjelmisto lukittua aiheuttaman pumpun mykistymisen?
MB E 300 de 4 matic all terrain -25
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19 -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Webaston polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Potilaan sydämenrytmit:
- napista päälle, katkaisijan valo syttyy ja palopesän puhallin käynnistyy
- 30 sek puhallin pysähtyy, vinkuna/ininä alkaa tai jatkuu
- 50 sek vinkula lakkaa
- 58 merkkivalo sammuu ja palopesän puhallin käynnistyy
- 3 min puhallin pysähtyy, pieni hurina jatkuu
- 4 min kaikki seis

Mitään palamiseen viittaavaa hajua tai savua ei ilmene eikä polttoainepumppu naksu koko aikana.
MB E 300 de 4 matic all terrain -25
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19 -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Jürgen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Webaston polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Tässä lämmittimessä ei ole sitä vanhan aikaista ylikuumenemissuojakytkintä, lämmön mittaus tapahtuu suoraan ohjainyksikössä olevalla tunnistimella joka on kosketuksissa lämmönvaihtimeen.

Kun lämmitin menee ns. lukkoon, se on täysin mykkä.

Noiden sydämen rytmien perusteella voisi kuvitella että alhainen jännite on syynä lämmittimen toimimattomuuteen. Kyse siitä jännitteestä joka tulee lämmittimelle, ei siis akkujännitteestä. Vika voi olla niin yksinkertainen kun hapettunut sulake tai liitin jossainpäin johtosarjaa.

Seuraavaksi piuhanpäähän livedatan lukuun, että onko todellakin kyse alhaisesta jännitteestä jossei selkeää hapettumista ole näkynyt...
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Webaston polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Kumpaa kannattaa etsiä Staria vai Webaston testeriä?
MB E 300 de 4 matic all terrain -25
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19 -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Webaston polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Katsoin omalla iCarsoftilla ja se antoi koodin 9821: State current
Y23(STH fuel metering pump): Possible cause short circuit to positive or open circuit.
No, ehkä piuha poikki tai kortilla katkos?
Lisäksi livedata kertoi että pumppu sai virtaa ehkä sekunnin ajan. Laitteen saama jännite oli 12.1V ja laitteen raja-arvo on 10,5V eli jännite ei ole esteenä,
Täytyy seuraavaksi repiä muovit alta ja mitata plusjohto kuten aiemmin vinkattiin.
MB E 300 de 4 matic all terrain -25
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19 -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Avatar
webastoguru
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 235
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: Webaston polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Molemmat sekä Webaston, että Mersun testereillä vika pitäisi löytyä suhteellisen helposti. Webaston testeri näyttää hiukan paremmin reaaliajassa lämmittimen eri parametrit. Sillä näkee myös Webaston käyntitunnit minuutin tarkkuudella. Mersun W211 malleissa käytetty Webasto TTC lämmitin kannattaa samalla purkaa ja tarkistaa, jos vika löytyy ohjainkortista. Ohjainkorttiviat ovat aika yleisiä W211 Webastoissa, koska ikää niillä alkaa olemaan enimmillän jo 20 vuotta. Yleisiä vikoja näissä ovat polttoainepumpun tai paloilmapuhaltimen katkokset.

Ns. kuluvat osat TTC lämmittimissä ovat höyrystin ja paloilmapuhallin. Paloilmapuhaltimesta menee yleensä laakeri ja sen kyllä kuulee jo hyvissä ajoin. Mikäli Webaston käyntitunnit ovat yli 500, silloin höyrystin alkaa usein olemaan jo vaihtokunnossa. Höyrystimen ja lämmönvaihtimen välinen paperitiiviste kovettuu ja katkeaa yleensä noin 5 vuoden käytön jälkeen. Eli 25 € maksava tiivistesarja kannattaa hankkia ennen purkamista. Monesti kannattaa miettiä myös peruskorjattua Webastoa, silloin ei tarvitse korjata sitä osa kerrallaan, koska lämmittimen irrotus/asennus vie kuitenkin tuossa eniten aikaa. Tietysti on eri asia, jos pystyy tekemään kaiken itse.
Viimeksi muokannut webastoguru, La 15.10.2022 09:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Jürgen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Webaston polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Jasu24 kirjoitti: Pe 14.10.2022 19:40 Katsoin omalla iCarsoftilla ja se antoi koodin 9821: State current
Y23(STH fuel metering pump): Possible cause short circuit to positive or open circuit.
No, ehkä piuha poikki tai kortilla katkos?
Lisäksi livedata kertoi että pumppu sai virtaa ehkä sekunnin ajan. Laitteen saama jännite oli 12.1V ja laitteen raja-arvo on 10,5V eli jännite ei ole esteenä,
Täytyy seuraavaksi repiä muovit alta ja mitata plusjohto kuten aiemmin vinkattiin.
Näkyikö livedatassa sen hehkutuksen aikana myös tuo 12,1V? Se sekunnin mittainen pulssi pumpulle voi olla se eka lämmittimen antama pulssi josta se sitten rekisteröi katkosen.

En muista ihan varmuudella, mutta on sellainen muistikuva jäänyt takaraivoon että tuo pumpun johto kulkee auton sisällä ja tulee esiin vasta siellä takana. Nyt kun vika viittaa tuohon pumpun virtapiirin katkokseen, niin tottakai pitää myös se maajohto katsoa...
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Webaston polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

En nauhoittanut jännitettä mutta auto käydessä voltit oli weballa n. 14V eli tuskin lopahtaa alle 10,5 V.
Vähän aiheen ohi mutta yli 16 -vuotiaaksi kaapelit ja liittimet ovat olleet yllättävän hyvässä kunnossa. Ainoa poikkeus oli sedanin takaluukun saranan mukana kulkevat kaapelit, joista 1 meni poikki kauan sitten.
MB E 300 de 4 matic all terrain -25
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19 -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1406
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Webaston polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Karel »

Tämä ei pureudu tähän nimenomaiseen ongelmaan, vaan vähän asian sivusta.

Meidän Essussa, 260 SE, on jokin tämmöinen "moderni" Thermo-Top kauko-ohjaimella. En edes muista tarkemmin mikä malli, mutta jostakin 2000-luvun alusta. On toiminut erinomaisesti. Ainut vika on ollut kiertovesipumpun hajoaminen. Siitä on jo n. 7 vuotta aikaa. Silloin jo Webasto ilmoitti, ettei ko. malliin enää saa uutta pumppua!(!) Asensin Boschin kiertovesipumpun laitteen ulkopuolelle ja tein johdot Webaston omaan liittimen. Hyvin toimii vieläkin.

Laite on luonnollisesti jälkiasenteinen, koska on 80-luvun ässässä. Siihen liittyy eräs murheenkryyni, josta olen kuullut muualtakin. Vanhan ässän kabiinin puhallin on sen verran järeä, että Webaston oman johtosarjan sisätilan puhallukselle varattu sulakepesä sulaa äkkiä pilalle, jos puhallinta pitää yhtään nopeammalla kuin ykkösellä.

Jälkiasenteisissä Webastoissahan kytkentä on siten, että aina kun Webasto lämmittää, niin puhallin saa virran Webaston releen kautta. Esilämmityksessä puhallinta pidetään yleensä ykkösellä, ja kun auto käynnistetään ja lähdetään ajamaan Webaston vielä pyöriessä, puhallintehoa luonnollisesti lisätään reippaasti, jolloin sulakepesä ylikuumenee ja hajoaa.

Seuraus: Webaston kanssa ei sisätilan puhallin toimi lopulta enää ollenkaan, vaan sen saa päälle vasta kun Webaston sammuttaa, riippumatta siitä onko auto käynnissä tai ei.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Jürgen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Webaston polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Tuo vanhanmallinen sulakepesä ei ole muutenkaan kovin hyvä tuote, varsinkin jos/kun se on asennettu konehuneenpuolelle jolloin se hapettuu ja taatusti alkaa tulemaan "pientä" lämmön nousua siinä sulakkeen kontakteissa...
Vastaa Viestiin