200D W124 kylmäkäynnin nosto katosi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

200D W124 kylmäkäynnin nosto katosi

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Menee vähän mystiseksi vianhauksi, foorumi on lueskeltu läpi, mutta ei ihan samanlaista tapausta löydy. Vikana siis, että viileänä aamuna kierrokset eivät enää nousekaan korotetulle tyhjäkäynnille.

Kyllä alipaineessa on jotain vikaa, mutta kun ei tahdo vikakohtaa löytyä. Lyhykäisesti havaintoja ->
-Letkut katsottu läpi ja haaroituskappaleet, niissä ei ole pykimiä / löysiä liitoksia.
-Auto sammuu avaimesta välittömästi ilman viiveitä.
-Ajovalojen korkeussäätö toimi aiemmin, nyt sekään ei enää toimi. Letkujen irroitus valoilta ei aiheuta mitään, ei vaikuta auton sammumiseen avaimesta. Valojen letkussa ei tunnu alipainetta, ei myöskään muutosta, vaikka sen tukkii sormella ja kääntelee rullaa.
-Niskatuet ei kippaa napista.
-Lämmityslaitteen puhallus kääntyy normaalisti (vaikuttaako alipaine edes tähän?)
-Letkut on konetilassa kiinni, valojen liitännän tulppasin kokeeksi tukkoon, ei vaikutusta kylmällä moottorilla. Syöttöpumpun venttiiliin menee letku kiinni (aikanaan tämä oli päässyt irti ja silloin ei tietenkään tyhjäkäynti noussut, mutta oli vuosia tuon jälkeen kunnossa).
-Jarrutehostimen pikku haaroitus on ehjä.
-Jarrut toimivat hyvin ja alipainetta riittää vaikka polkee jarrua monta kertaa.

-Voiko virtalukossa olla jotain vikaa, joka aiheuttaisi tuon, luulisi vaikuttavan sammumiseen, jos olisi jotain siellä vialla?
-Voiko sylinterinkannessa oleva anturi/venttiili estää tuon tyhjäkäynnin noston, luulisi, että jos se olisi rikki ja siitä alipaine falskaisi läpi, tyhjäkäynti olisi korkea koko ajan?

Olisiko jotain ideoita, vika ilmaantunut yhtäkkiä ja valojen korkeussäätö pitäisi olla poissuljettu, ne kun on nyt hyvin tulpattu.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18187
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 200D W124 kylmäkäynnin nosto katosi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Voihan se venttiili toki aiheuttaa tuon, jos on rikki niin ettei avaudu. Kokeile ohittaa venttiili eli letkut irti siitä ja suoraan yhteen. Jos joutokäynti on nyt korkea on vika venttiilissä.
Se vaan kun muutakin on toimimattomassa tilassa...vikaa voi etsiä kokeilemalla nipistellä letkuja tukkoon eri paikoista, vaikka niin että em. venttiilin ohitus on tehty ja auto käy (ellei se siis auttanut joutokäyntiin) ja sitten kun jonkin letkun puristaminen tukkoon nostaa joutokäyntiä aletaan olla jäljillä.
wiimax.fi
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 200D W124 kylmäkäynnin nosto katosi

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Tämä meneekin vähän mystisemmäksi ->

Ajelin aamulla töihin ja irrotin letkun alipainepumpulta, kun ajattelin että kokeilen varuilta neulalla, että pumpun lähdössä ei ole roskia tms. putsailin ja laitoin letkun takaisin. Sitten irrotin jarrutehostimen pienen haaroituksen ja varovasti sitäkin putsailin ja jätin letkun irti ja käynnistin auton, kokeilin nyt auto ei sammunut tietenkään (ei pitäisikään). MUTTAMUTTA, laitoin letkun takaisin, auto ei enää sammunutkaan, ääni vain muuttuu vähän, kun kääntää virta-avainta :shock: . Käänsin virta-avaimen 0-asentoon ja irroitin jarrutehostimen letkun ja imaisin - > auto sammui heti. Mitä tuosta nyt voi päätellä, ilmeisesti virtalukko toimii, kun auto sammui imaisemalla? Onko siellä nyt alipainepumppu menossa, vai onko jarrutehostimen haaroituskappale (koko takaiskuventtiili jotenkin rikki), jarrupoljin tuntui kuitenkin olevan ok.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18187
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 200D W124 kylmäkäynnin nosto katosi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No jos epäilyttää että pumppu on menossa, niin se saattaa pahimmassa tapauksessa olla moottorin tuho kun osia leviää jakopäähän, että kannattaa harkita ajaako ennen kuin irrottaa ja tsekkaa pumpun.
wiimax.fi
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 200D W124 kylmäkäynnin nosto katosi

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Mitään sivuääniä ei kuulu mielestäni, pumpun vaihdosta ei kyllä ole tietoa. Tuskin viimeisimpään 25 vuoteen on vaihdettu, mitä auto on perheessä ollut. Vaatiikos tuo pumpun vaihto moniurahihnan kiristimen irroituksen?

Kokeilin vielä, auto kyllä sammuu viimein, mutta vie ainakin 6-7 sekuntia, ennenkuin sammuu :(
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1160
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: 200D W124 kylmäkäynnin nosto katosi

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Uudemmissa menee tukkoon alipainehaara mistä lähtee alipainetta muualle kuin jarrutehostimeen. Voisiko olla tukossa?
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 200D W124 kylmäkäynnin nosto katosi

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

multiviri kirjoitti: Pe 02.09.2022 09:29 Uudemmissa menee tukkoon alipainehaara mistä lähtee alipainetta muualle kuin jarrutehostimeen. Voisiko olla tukossa?
Siis tuo jarrutehostimen putkessa oleva haaroitus?
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1160
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: 200D W124 kylmäkäynnin nosto katosi

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Niin
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 200D W124 kylmäkäynnin nosto katosi

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Tupsautin sinne varovasti paineilmaa, tuntuisi reitti olevan auki, joten ei taida olla siinäkään vikaa. Liekö sitten pumppu alkaa olla väsähtänyt :(
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: 200D W124 kylmäkäynnin nosto katosi

Viesti Kirjoittaja sawyer »

R-N-X kirjoitti: Pe 02.09.2022 13:06 Tupsautin sinne varovasti paineilmaa, tuntuisi reitti olevan auki, joten ei taida olla siinäkään vikaa. Liekö sitten pumppu alkaa olla väsähtänyt :(
Hommaa biltemasta tms se polttoainepaineen mittaustyökalu (linkki työkaluun) jossa on myös alipainepuoli.

Otat sitten jarrutehostimelta sen liittimen irti (riitti kun tukki sen sormella) ja kytket tuon työkalun siihen alipainepumpun toiseen lähtöön. Pitäisi tulla vähintään 600mBar heti kättelyssä alipainetta. Itsellä viallinen lyhyen ajan jälkeen vasta 500mBar kun uusi pierburgin alipainepumppu tuotti 750mBar.

Tämän huomasi myös käytännössä kun jarrujen tehostus ei toiminut ekojen minuuttien aikana. Oli muuten mukavaa ajella alamäkeä parkkihallissa kun ei ollutkaan jarrujen tehostus toiminnassa :D
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 200D W124 kylmäkäynnin nosto katosi

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

No alipainepumppu tuli vaihdettua, mutta ei ollut mitään vaikutusta asiaan, auto sammuu n. 5-7sek viiveellä, sammuu kuitenkin. Jos haaroituksen irroittaa jarrutehostimelta ja imaisee virtalukon ollessa käännettynä 0-asentoon, auto sammuu.

-Näkyvät putket ja letkuliitokset olen tihrustanut läpi, ei löydy mitään.

1. Pumpulta on pieni alipainelähtö, josta menee letkut ainakin tyhjäkäynninnostoon ja haarautuu vielä jonnekin. Sitten on jarrutehostimelta otettu haara, josta menee ilmeisesti letku virtalukolle (tai johonkin sammutukseen liittyvälle venttiilille, joka on kytketty virtalukkoon) ja tästä sitten ilmeisesti sammutinkelloon. Onko nämä kaksi eri alipainelähtöä naimisissa keskenään jossain haaroituksessa, vai onko tuo jarrutehostimen haaroitus vain sammutukselle pyhitetty?

2. Voiko valojen korkeussäätimelle tulevat letkut vain tulpata, ilman että sotkee mitään, saisi ainakin suljettua viallisen rullan pois. Toiseen letkuun varmaan tulee alipaine ja toinen menee sitten eteen valolle.

3. Takaniskatukien letkun tulppasin takapenkin, alta ei vaikutusta.
4. Tyhjäkäynnin noston letkun irroitin kellolta ja tulppasin ei vaikutusta.
5.Valojen haaroituksen irroitin ja tulppasin ei vaikutusta.
6. Mihin vaikuttaa takaiskuventtiili, joka on pumpulta lähtevässä haaroituksessa, ilmeisesti vain tuohon tyhjäkäynnin noston linjaan?
7. Dieselissä ei ilmeisesti ole alipainevarajaa lokasuojassa?
8. Rintapeltiin tulee kaksi linjaa edestä katsottuna oikealta, ruskea (jarrutehostimelta) ja violetti-keltainen valoille. Toisessa vyyhdissä menee kolme, ruskea, joka lienee sammuttimelle, musta (mihin vaikuttaa?) ja kolmas (väri epäselvä), joka haarautuu kahdeksi, joista toinen on valkoinen ja lienee takaniskatuille. Joku noista epäselvistä lienee menee valonsäätimelle?

Mitä tästä vielä voisi poissulkea, alkaa vähän ihmetyttää. Sammuttimen kello todennäköisesti toimii, kun sammuu imaisemalla. Voiko tuo virtalukolla oleva sammutusventtiili (onko siellä tuollainen, mercedes ‎0004600284) juonia jotain, että ei päästä tarpeeksi alipainetta läpi, kun auto kuitenkin sammuu viimein.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 200D W124 kylmäkäynnin nosto katosi

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Osaisiko joku sanoa, kumminpäin tuon ympyröidyn takaiskuventtiilin tulisi olla, onnistuin nyppäämään sen ajatuksissani irti ja en tietenkään katsonut kumminpäin se oli. Eli pitääkö ilman päästä vasemmalle vai oikealle.

https://aijaa.com/L2Wfnk

Letkuista (vasemmalla) kirkas menee lämpökytkimelle/ventiilille ja palaa violettina kytkimen toisesta lähdöstä tuohon haaroittimeen jossa on tuo takaisku. Violetti jatkaa tyhjäkäynnin noston kelloon.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 200D W124 kylmäkäynnin nosto katosi

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

multiviri kirjoitti: Pe 02.09.2022 09:29 Uudemmissa menee tukkoon alipainehaara mistä lähtee alipainetta muualle kuin jarrutehostimeen. Voisiko olla tukossa?
Hemmetti tämä siellä taitaa olla tukossa/rikki, ei mene paineilmakaan läpi. Tuota ei taida uskaltaa söhiä pienellä porallakaan. Yhdistin nimittäin letkun suoraan sammuttimelle, nada.

No, tuli rakenneltua hieno väliaikaissammutin, kytkin ajovalojen putken sammuttimelle ja irroitin toisen pään säätimeltä ja jatkoin vähän ohjaamon puolelle. Saa imaistua auton sammuksiin, tosin ohikulkijoissa voi herättää kummeksuvia katseita :mrgreen:
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18187
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 200D W124 kylmäkäynnin nosto katosi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Käänteinen alkometri :mrgreen: tai siis "tuo tyyppihän imee eikä puhaltaa" :mrgreen:
wiimax.fi
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 200D W124 kylmäkäynnin nosto katosi

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Tähän tarinaan tuli onnellinen loppu :) Päällä oli kaksi erillistä vikaa, kylmäkäynnin noston vika johtui lämpökytkimeltä murtuneesta kumisesta mutkaletkusta, ahdas paikka sörkkiä uusi paikalleen, mutta sen vaihdolla alkoi toimia. Auton sammumattomuus taasen johtui juurikin "multivirin" mainitsemasta haaroituskappaleesta, joka oli jotenkin tukkeutunut. Vaihdoin purkuautosta koko jarrutehostimen putken ja nyt auto sammuu avaimen hipaisusta :thumbup:
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Vastaa Viestiin