Heps,
Kysymys kuuluu otsikon mukaisesti, eli nokka-akselin hammaspyörän kiinnitysmomentti.
Kahdesta mersun korjausoppaasta yrittänyt tietoa löytää, mutta ei ole löytynyt sekä googlailla ja sekin laihoin tuloksin.
Vai onko sille edes momenttia mitenkään määritelty?
M127 moottorin nokka-akselin hammaspyörän momentti
Re: M127 moottorin nokka-akselin hammaspyörän momentti
Täytyypä koittaa muistaa katsoa mun "workshop manualista" kun menen talliin töiden jälkeen.
Kiilahan siinä on kuitenkin, joten eihän se nyt mihinkään älyttömään momenttiin tarvi vääntää, että riittää...?
Kiilahan siinä on kuitenkin, joten eihän se nyt mihinkään älyttömään momenttiin tarvi vääntää, että riittää...?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: M127 moottorin nokka-akselin hammaspyörän momentti
Tieto löytynyt SL113 foorumin kautta: Linkki
Kiristysmomentti 80 Nm. On suurempi 2,3 litrainen, kuin oma 2,2 mutta kuitenkin käytännössä sama moottori.
Hyvin käytetty työpäivä
Kiristysmomentti 80 Nm. On suurempi 2,3 litrainen, kuin oma 2,2 mutta kuitenkin käytännössä sama moottori.
Hyvin käytetty työpäivä
Re: M127 moottorin nokka-akselin hammaspyörän momentti
Mun kirja ei kertonut tuolle mitään momenttia / arvoa.
Teitkö kansiremppaa vaiko isompaa moottorin kunnostusta?
Teitkö kansiremppaa vaiko isompaa moottorin kunnostusta?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: M127 moottorin nokka-akselin hammaspyörän momentti
Meillä on varmaan samat workshop manuaalit käytössä.
Pelkkä kansiremontti kyseessä, alkanut joskus kansipahvi vuotamaan ja auto ehtinyt olemaan käyttämättä tallissa pitkä ajan.
Kansi oli vuosien aikana syöpynyt joten tuli aika perusteellinen kannen kunnostus loppujen lopuksi.
- Kansi täytehitsattiin, plaanattiin sekä koeponnistus
- Uudet venttiilin ohjurit, imu / pako + uudet venttiilit sekä seetit koneistettu
- Tulpan reikien kierteet kunnostettu
- Kansi puhallettu, kanavat putsattu yms. perusjutut.
Nyt käytännössä pitäisi olla "uuden karhea" kansi laittaa paikalleen. , Sylinteriputkissa ei ollut mitään kulumaa tai välystä, kun tuli mitattua joten en nähnyt tarpeelliseksi nostaa koko moottoria keulalta pois sekä ei ollut mennyt öljyt ja vedet sekaisin, kun kannenpahvi oli pettänyt. Jos viikonlopun aikana saisi testisavut otettua moottorista
Pelkkä kansiremontti kyseessä, alkanut joskus kansipahvi vuotamaan ja auto ehtinyt olemaan käyttämättä tallissa pitkä ajan.
Kansi oli vuosien aikana syöpynyt joten tuli aika perusteellinen kannen kunnostus loppujen lopuksi.
- Kansi täytehitsattiin, plaanattiin sekä koeponnistus
- Uudet venttiilin ohjurit, imu / pako + uudet venttiilit sekä seetit koneistettu
- Tulpan reikien kierteet kunnostettu
- Kansi puhallettu, kanavat putsattu yms. perusjutut.
Nyt käytännössä pitäisi olla "uuden karhea" kansi laittaa paikalleen. , Sylinteriputkissa ei ollut mitään kulumaa tai välystä, kun tuli mitattua joten en nähnyt tarpeelliseksi nostaa koko moottoria keulalta pois sekä ei ollut mennyt öljyt ja vedet sekaisin, kun kannenpahvi oli pettänyt. Jos viikonlopun aikana saisi testisavut otettua moottorista