Wezzen tenava eli 190E -89 päätöksessä.
Wezzen tenava eli 190E -89 päätöksessä.
Sattuma joka tätä minun harrastelua on johdattanut viime aikoina toi nyt sitten tälläisen kevyen museointiprojektin tenavan muodossa muodossa eteen.
Kyseessä siis 190E -89 jolla on Suomitaustasta huolimatta taivallettu vain 140tkm.
Omistajia on ollut vain kaksi, ensimmäinen ulkoasiainministeriön palveluksessa ollut naishenkilö joka oli noutanut auton itse tehtaalta Sindelfingenistä.
Tilaus on tehty kumminkin Suomi varustein.
Ilmeisesti jollain komennuksellaan hän oli pitänyt autoa mukanaan koska vuoteen -94 asti auto on ollut jonkin toisen maan kilvissä.
Huoltokirjassa on pari leimaa Philippsonssilta Mälmöstä joten ainakin Ruotsissa on aikaa vietetty.
Laitetaan vielä tavan mukaan muutama aloituskuva värittämään tarinaa ja raatikin voi repiä kotelon sitten palasiksi.
Kuten kuvista havaitaan aloitetaan takajousista jotka ovat poikki lisäksi kardaanin kannatin on vaihtokuntoinen niin saadaan ajettavuus juhannusta varten kuntoon.
ja vielä varustelistaus:
Mercedes-Benz datacard
Kyseessä siis 190E -89 jolla on Suomitaustasta huolimatta taivallettu vain 140tkm.
Omistajia on ollut vain kaksi, ensimmäinen ulkoasiainministeriön palveluksessa ollut naishenkilö joka oli noutanut auton itse tehtaalta Sindelfingenistä.
Tilaus on tehty kumminkin Suomi varustein.
Ilmeisesti jollain komennuksellaan hän oli pitänyt autoa mukanaan koska vuoteen -94 asti auto on ollut jonkin toisen maan kilvissä.
Huoltokirjassa on pari leimaa Philippsonssilta Mälmöstä joten ainakin Ruotsissa on aikaa vietetty.
Laitetaan vielä tavan mukaan muutama aloituskuva värittämään tarinaa ja raatikin voi repiä kotelon sitten palasiksi.
Kuten kuvista havaitaan aloitetaan takajousista jotka ovat poikki lisäksi kardaanin kannatin on vaihtokuntoinen niin saadaan ajettavuus juhannusta varten kuntoon.
ja vielä varustelistaus:
Mercedes-Benz datacard
Viimeksi muokannut wezze72, Ke 14.12.2022 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
Oho, onpa hienossa kunnossa! Ja hieno väri! Tätä häätyy seurata.
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
Onnea, aika hyvä löytö ja todennäköisesti kohtuuhintainenkin kun on melko vakiomalli.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
no onhan se projekti sekin kun sopii museotarkastajien kanssa aikataulujaWezze72 kirjoitti:...projekti...
Onnittelut, hieno auto !
wiimax.fi
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
Onko tämä se yksilö joka oli kaupan Kuopiossa? Itsekin sitä himosin.
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
kunnostettavaakin on.
suhteellinen käsite.
kiitos, täytyyhän sellainenkin sopia
onhan se.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
Tänään vaihtuivat kardaanin kannatin, takajouset sekä koko pakoputkisto.
Pikkuisen jäi kesken kun pakoputken kannatinrauta vaihteiston kohdalla oli ruostunut poikki sekä toinen "koiranluu" napsahti poikki taistelussa.
Katsurikin oli viime syksynä ollut hereillä kun ei ollut huomannut takajousia joista kuskinpuoli oli neljässä osassa. ruostumisesta päätellen ovat olleet poikki jo pitempään.
pakoputki vuoti vähän jokapuolelta ja lisäksi etu-ja keskiputken liitos oli korvattu hitsatulla putkella.
Takajarruissa näytti olevan uutta tavaraa satuloita myöten kaikki. Tosin jarruissa tuntuu olevan hiukan ilmaa vielä.
Ihmettelin hieman että miksi käsijarrukahva ei liiku yhtään, ja syyksi selvisi että jarruremontin tehnyt "ammattimies" oli kiristänyt vaijerin tappiin ja jättänyt käsijarrukengät kehimättä
Ja tottakai normaalia Mersua eli ruostettakin löytyi pikkuisen
Mutta kyllä tästä ihan hyvän saa kun vähän sepittää.
Pikkuisen jäi kesken kun pakoputken kannatinrauta vaihteiston kohdalla oli ruostunut poikki sekä toinen "koiranluu" napsahti poikki taistelussa.
Katsurikin oli viime syksynä ollut hereillä kun ei ollut huomannut takajousia joista kuskinpuoli oli neljässä osassa. ruostumisesta päätellen ovat olleet poikki jo pitempään.
pakoputki vuoti vähän jokapuolelta ja lisäksi etu-ja keskiputken liitos oli korvattu hitsatulla putkella.
Takajarruissa näytti olevan uutta tavaraa satuloita myöten kaikki. Tosin jarruissa tuntuu olevan hiukan ilmaa vielä.
Ihmettelin hieman että miksi käsijarrukahva ei liiku yhtään, ja syyksi selvisi että jarruremontin tehnyt "ammattimies" oli kiristänyt vaijerin tappiin ja jättänyt käsijarrukengät kehimättä
Ja tottakai normaalia Mersua eli ruostettakin löytyi pikkuisen
Mutta kyllä tästä ihan hyvän saa kun vähän sepittää.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
Uusien takajousien myötä ilme on nyt kyllä hyvinkin ryhdikäs.
Pari viikkoa sitten oli ajatuksena näyttää autoa alustavasti museotarkastajalle, ja näin toki tapahtuikin. Pienen katselmuksen jälkeen hän totesi ettei kyllä näe kunnossa mitään estettä tarkastukselle.
Tarkastus suoritettiin viikko hyväksytysti.
Pari viikkoa sitten oli ajatuksena näyttää autoa alustavasti museotarkastajalle, ja näin toki tapahtuikin. Pienen katselmuksen jälkeen hän totesi ettei kyllä näe kunnossa mitään estettä tarkastukselle.
Tarkastus suoritettiin viikko hyväksytysti.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
Edellinen pukilla otettu kuva liittyi edelleen ravistavan kardaanin tutkiskeluun. Ja löytyihän se syykin. Etummainen kumilaippa oli vähintäänkin loppuunajettu.
Luultavasti alkuperäinen , mielenkiintoista kyllä w123 alkuisella numerolla.
Luultavasti alkuperäinen , mielenkiintoista kyllä w123 alkuisella numerolla.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
Lopultakin kardaanin ravistus on kokonaan poissa. keskellä olevan liukuosan mutteri oli mennyt liian tiukalle. pienen hiemosäädön jälkeen homma on kunnossa.
nakkasin nuo edellisestä jääneet 16" kasireiät alle vaikka rengashan on tähän hiukan liian iso. mutta hyvinhän nuo pyörivät ja ilmekkin on heti paljon iloisempi
nakkasin nuo edellisestä jääneet 16" kasireiät alle vaikka rengashan on tähän hiukan liian iso. mutta hyvinhän nuo pyörivät ja ilmekkin on heti paljon iloisempi
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
Hyvältä näyttää
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
Etupuskurin luukun kanssa kävikin uskomaton tuuri. Perjantaina ajelin lomareissulla turusta kohti seinäjokea. puhelimeen kilahti viesti jossa tarjottiin moista artikkelia. uusi repro osa. löin samantien kaupat kiinni ja kysyin että missäspäin osa on. oli ilmajoella. ja tuntia myöhemmin pulikka olikin jo omassa kyydissä
ensi viikolla nähtävästi tehdään vähäiset maalihommat mitä on tarpeen niin saa luukunkin väriin samalla.
ensi viikolla nähtävästi tehdään vähäiset maalihommat mitä on tarpeen niin saa luukunkin väriin samalla.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
Ja kuten tavallista "vähäiset" hommat vähän laajenevat
ensimmäisenä oikean takaoven irti kutistunut nahka lämmiteltiin venyteltiin ja liimattiin kuntoon.
Samalla vaihdoin rajoittimen joka oli hiukan heikossa hapessa.
seuraavaksi laittelin vielä uuden pakoputken kannatinraudan paikalleen. rauta löytyi ihan paikalliselta marmorilta hintaa n 40€
nyt on uudet takajouset , ja koko pakoputkisto.
samalla kaivelin muutamaa epäilyttävän näköistä kohtaa muutama reikähän sinne ilmestyi.
sitten alettiin maalihommiin. aluksi oli tarkoitus maalata vain vasen etulokasuoja ,jossa oli näkyvillä kolme sormenpään kokoista rupea, ja hiekkapuhalluksen jälkeen 3 reikää:)
mutta kaikenlaista pikkujälkeä oli pitkin kylkeä niin päätettiin maalata koko vasen kylki:D
sitten vielä ennen ja jälkeen kuvapari takatunkin korvakosta.
mutta siitä se petraantuu, huomenna saattaa jo olla aika vetää väri kylkeen.
yksi tunkinnostokumi puuttui , niitäkin sai marmorilta 8€ kappalehintaan seuraavaksi päiväksi.
ensimmäisenä oikean takaoven irti kutistunut nahka lämmiteltiin venyteltiin ja liimattiin kuntoon.
Samalla vaihdoin rajoittimen joka oli hiukan heikossa hapessa.
seuraavaksi laittelin vielä uuden pakoputken kannatinraudan paikalleen. rauta löytyi ihan paikalliselta marmorilta hintaa n 40€
nyt on uudet takajouset , ja koko pakoputkisto.
samalla kaivelin muutamaa epäilyttävän näköistä kohtaa muutama reikähän sinne ilmestyi.
sitten alettiin maalihommiin. aluksi oli tarkoitus maalata vain vasen etulokasuoja ,jossa oli näkyvillä kolme sormenpään kokoista rupea, ja hiekkapuhalluksen jälkeen 3 reikää:)
mutta kaikenlaista pikkujälkeä oli pitkin kylkeä niin päätettiin maalata koko vasen kylki:D
sitten vielä ennen ja jälkeen kuvapari takatunkin korvakosta.
mutta siitä se petraantuu, huomenna saattaa jo olla aika vetää väri kylkeen.
yksi tunkinnostokumi puuttui , niitäkin sai marmorilta 8€ kappalehintaan seuraavaksi päiväksi.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
Aika vähällä laittamisella kuitenkin pääsee. Miten sä aina löydät noita helmiä niin helpolla etsimisellä?
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
eihän tässä tosiaan isoja ole. ehkä siksi kun en yleensä suuremmin etsi, katselen vaan tarjontaa ja verkot ovat vesillä muuallakin kuin tsättiautossa.
Mutta ruosteet on hitsattu, massaa ja kotelonsuojaa suihkittu niin että riittää. ja maalikin on pinnassa.
tosin kun irrallaan katselin etupuskuria niin totesin siinä olevan niin paljon kiveniskua että maalataan sekin vielä kokonaan.
loppuauton kiillotus ym puunaus ja eikai tässä sitten enää isoja ole.
mutta nyt on alkanut tehdä mieli jotakin uudempaa harrastetta kun näitä museovehkeitä on nyt ollut useampi.
jos tälläinen suht simpsakka teinari kiinnostaa niin saatan tämän markkinoille päästää kunhan nyt ensin valmista tulee.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
Autohan on nipussa ja odottaa vielä fiksarin hellää loppusilausta.
kylmäkäynnistys on koko ajan ollut hieman takkuista. yj-releen vaihdoin uuteen aikaa sitten. ei korjannut ongelmaa täysin. tänään sitten vaihdoin kokeeksi bensapumpun releen jossa käsittääkseni on myös kylmäkäynnistysventtiilin ohjaus.. ei vaikutusta.
sitten mitattiin kylmäkäynnistysventtiilille tuleva jännite. jännite tuli startatessa. venttiili käytettiin irti ja nokassa oli pieni kökerö. puhdistin ja pistin takaisin paikoilleen.
tyhjäkäyntiventtiiliä ei aika antanut tänään myöten käyttää irti mutta suihkuttelin yläpuolen aukosta kaasutinkliineriä pariin otteeseen ja käynnistäessä luisti näytti liikkuvan . ainakin pitkä vieteri tuntui poistuvan näillä tempuilla mutta hiukan hapuilevaa on käynti muutaman sekunnin vieläkin.
pistin vielä tankkiin wynn`s injector cleaneria ja tankin täyteen.
kävin sitten ensimmäisen kerran hakureissun jälkeen pitemmällä lenkillä ja hiukan hämmästyin kuinka kiva auto tämä on. ei mitään hälyääniä, menee kuin juna. ja kulkee todella kepeän oloisesti.
hakureissulla tunnelma oli kovin ristiriitainen kun jouset poikki perä tuntui melko kummalliselta. kardaani jytisti niin että pelkäsin sen lähtevän maata kiertävälle radalle, ja kun joka välistä vuotava pakoputki kruunasi ajokokemuksen niin olipas voittaja olo
lopuksi vielä maisemakuva koeajolta vuokatista.
katsotaan aamulla miten kylmäkäynnistys sujuu.
kylmäkäynnistys on koko ajan ollut hieman takkuista. yj-releen vaihdoin uuteen aikaa sitten. ei korjannut ongelmaa täysin. tänään sitten vaihdoin kokeeksi bensapumpun releen jossa käsittääkseni on myös kylmäkäynnistysventtiilin ohjaus.. ei vaikutusta.
sitten mitattiin kylmäkäynnistysventtiilille tuleva jännite. jännite tuli startatessa. venttiili käytettiin irti ja nokassa oli pieni kökerö. puhdistin ja pistin takaisin paikoilleen.
tyhjäkäyntiventtiiliä ei aika antanut tänään myöten käyttää irti mutta suihkuttelin yläpuolen aukosta kaasutinkliineriä pariin otteeseen ja käynnistäessä luisti näytti liikkuvan . ainakin pitkä vieteri tuntui poistuvan näillä tempuilla mutta hiukan hapuilevaa on käynti muutaman sekunnin vieläkin.
pistin vielä tankkiin wynn`s injector cleaneria ja tankin täyteen.
kävin sitten ensimmäisen kerran hakureissun jälkeen pitemmällä lenkillä ja hiukan hämmästyin kuinka kiva auto tämä on. ei mitään hälyääniä, menee kuin juna. ja kulkee todella kepeän oloisesti.
hakureissulla tunnelma oli kovin ristiriitainen kun jouset poikki perä tuntui melko kummalliselta. kardaani jytisti niin että pelkäsin sen lähtevän maata kiertävälle radalle, ja kun joka välistä vuotava pakoputki kruunasi ajokokemuksen niin olipas voittaja olo
lopuksi vielä maisemakuva koeajolta vuokatista.
katsotaan aamulla miten kylmäkäynnistys sujuu.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
Tosi nättihän siitä tuli .
Ja toi muu maisema... Ei saa julkaista tuommoisia kuvia juuri kesälomalta töihin palanneen ihmisen silmille. Iski heti mieletön kaipuu päästä jonnekin pohjoisempiin erämaihin
Ja toi muu maisema... Ei saa julkaista tuommoisia kuvia juuri kesälomalta töihin palanneen ihmisen silmille. Iski heti mieletön kaipuu päästä jonnekin pohjoisempiin erämaihin
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
Se bensapumpun vieressä oleva painevaraaja kantsii tutkia tuohon kylmäkäynnistykseen liittyen. Jos se kusee paineet pois niin kestää aikansa starttailla. Cossussa oli se ainakin rikki. Siihenkin tuli vaihdettua kaikenlaista , mutta ilmeisesti ongelma oli vaan liassa, sillä pari kertaa kun käytti Liqui molyn cleaneria (500ml), niin ongelmat lähti lähes täysin.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
kiitosta vaan. eihän tuossa nyt enää silimä juuri sairasta.
Kuva on ihan vaan vuokatinvaaran päältä 100 metriä hiihtohissistä. minen oo mikkään eräjorma
EVO X kirjoitti: ↑Ti 16.08.2022 08:44 Se bensapumpun vieressä oleva painevaraaja kantsii tutkia tuohon kylmäkäynnistykseen liittyen. Jos se kusee paineet pois niin kestää aikansa starttailla. Cossussa oli se ainakin rikki. Siihenkin tuli vaihdettua kaikenlaista , mutta ilmeisesti ongelma oli vaan liassa, sillä pari kertaa kun käytti Liqui molyn cleaneria (500ml), niin ongelmat lähti lähes täysin.
juu jatketaan tutkimuksia mikäli ongelma jatkuu. tosin minun ymmärtääkseni jos se painevaraaja on rikki niin käynnistyksen pitäisi kangertaa lämpimänäkin? ainakin yksi aikaisempi w123 temppuili niin.
lämpimänä tämä käynnistyy kuin palmun alta. eikä muutenkaan ole minkäänlaisia käyntiongelmia.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
Se voi vuotaa juuri sen verran, että paineet riittää kun auto on "käytössä" eli sillä on hiljan ajettu. Mutta jos seisoo useamman tunnin/yön yli, niin päästää lopulta paineet pois. Jos se on kokonaan sökö, niin tekee toki samaa myös lämpimänä.wezze72 kirjoitti: ↑Ti 16.08.2022 09:02EVO X kirjoitti: ↑Ti 16.08.2022 08:44 Se bensapumpun vieressä oleva painevaraaja kantsii tutkia tuohon kylmäkäynnistykseen liittyen. Jos se kusee paineet pois niin kestää aikansa starttailla. Cossussa oli se ainakin rikki. Siihenkin tuli vaihdettua kaikenlaista , mutta ilmeisesti ongelma oli vaan liassa, sillä pari kertaa kun käytti Liqui molyn cleaneria (500ml), niin ongelmat lähti lähes täysin.
juu jatketaan tutkimuksia mikäli ongelma jatkuu. tosin minun ymmärtääkseni jos se painevaraaja on rikki niin käynnistyksen pitäisi kangertaa lämpimänäkin? ainakin yksi aikaisempi w123 temppuili niin.
lämpimänä tämä käynnistyy kuin palmun alta. eikä muutenkaan ole minkäänlaisia käyntiongelmia.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
Sama homma kuin mulla Ässässä. Vaihdoin pumput ja paineenvaraajan niin käynnistysongelmat kylmänä katosi. Luulen että juurisyy oli paineenvaraajassa tai bensapumppujen takaiskuissa (nämähän tuli uudet pumpun mukana).
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
kyllä painevaraaja voi olla hyvinkin syyllinen. tänään ensimmäinen käynnistys yön jälkeen oli sellainen että startti hädin tuskin ehti pyörähtää kun käynnistyi ja jäi käymään mutta hieman ontuen. tasoittui kyllä muutamassa sekunnissa. päivällä yhden lyhyemmän pysähdyksen jälkeen vaati kaksi starttia.
pitänee alkaa hankkimaan painevaraajaa...
pitänee alkaa hankkimaan painevaraajaa...
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
Painevaraajan vaihto ei muuttanut oikeastaan tilannetta. tilasin bensapumpun takaiskuventtiilin, ja haeskelen lämpötunnistinta. tunnistin kuulosti vähän arvokkaalta eikä sitä ihan joka paikasta tunnu löytyvänkään. pitänee mitata vanha ja päätellä sitten asiaa eteenpäin.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
Vaihdoin lämpötunnistimen yhdestä purkuautosta kokeeksi. Toiminta taisi hieman parantua.
Takaiskuventtiilikin on tullut mutta en ehtinyt vielä vaihtaa. Jostakin autoon ilmestyi renkaan vaihdossa kova tärinä 70 nopeudessa.
Syyksi paljastui jumittava sisempi vetonivel. Ehyt akseli tilalle ja taas toimii.
Lähdin kesäloman lopetusreissulle Tampereelle auto toimii hyvin ja on todella hyvä ajaa. huomenna ollaan mobiliassa Mersut tapahtumassa
Takaiskuventtiilikin on tullut mutta en ehtinyt vielä vaihtaa. Jostakin autoon ilmestyi renkaan vaihdossa kova tärinä 70 nopeudessa.
Syyksi paljastui jumittava sisempi vetonivel. Ehyt akseli tilalle ja taas toimii.
Lähdin kesäloman lopetusreissulle Tampereelle auto toimii hyvin ja on todella hyvä ajaa. huomenna ollaan mobiliassa Mersut tapahtumassa
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
Kotiinkin on selvitty ja auto toimi hienosti.
Paljon oli tapahtumassa hienoa kalustoa, ja varmasti paljon jäi vaille huomiotakin
Ennestään tuttuja foorumilaisia jututettu, ja yksi nimimerkkikin sai jälleen kasvot.
ja kuva todisteeksi että paikalla on oltu.
Paljon oli tapahtumassa hienoa kalustoa, ja varmasti paljon jäi vaille huomiotakin
Ennestään tuttuja foorumilaisia jututettu, ja yksi nimimerkkikin sai jälleen kasvot.
ja kuva todisteeksi että paikalla on oltu.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
nyt on bensapumpun takaiskuventtiilikin vaihdettu. huomenna kokeillaan onko tilanne muuttunut ja mihinkä suuntaan.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
eipä ole kylmäkäynnistysprobleema vieläkään täysin ratkennut, pikkuisen kun kaasulla avittaa niin aina lähtee kumminkin. ja muutoin pelaa aivan upeasti.
pistin nyt sitten tarjolle tsättiautoon josko jotakuta kiinnostaisi kun itsellä olisi taas uusia mielitekoja mielessä
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/190/13069880
foorumilaiset ja muut vakavasti otettavat harrastajat saavat esittää asiallisia tarjouksia.
pistin nyt sitten tarjolle tsättiautoon josko jotakuta kiinnostaisi kun itsellä olisi taas uusia mielitekoja mielessä
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/190/13069880
foorumilaiset ja muut vakavasti otettavat harrastajat saavat esittää asiallisia tarjouksia.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
Nyt vaikuttaa että kylmäkäynnistysongelma ratkesi uusilla suuttimilla.
Yllätyin suuttimien edullisuudesta , niin päätin vaihtaa ne. Suuttimet maksoivat 23€/kpl, ja uudet tiivisteet 3 euron luokkaa kappale.
Tänään parin vuorokauden seisonnan jälkeen startti hädin tuskin ehti pyörähtää kun auto käynnistyi, ja kävi täysin puhtaasti.
muutoin ihan huoltohommina vaihdoin jakajan kannen, pyörijän sekä tulpat.
moottoriöljyt ja suodatinkin vaihtuivat.
ilmanputsarin kannen ehostin oheishommina.
Potentiaalista ostajaa odotellessa pitänee etsiä konepellin äänieriste, ja peltimiehen kanssa päätettiin vielä sopivan hetken tullen käyttää oikean puolen helmamuovi irti ja korjata jos (jakun:D ) sieltä korjattavaa löytyy.
Yllätyin suuttimien edullisuudesta , niin päätin vaihtaa ne. Suuttimet maksoivat 23€/kpl, ja uudet tiivisteet 3 euron luokkaa kappale.
Tänään parin vuorokauden seisonnan jälkeen startti hädin tuskin ehti pyörähtää kun auto käynnistyi, ja kävi täysin puhtaasti.
muutoin ihan huoltohommina vaihdoin jakajan kannen, pyörijän sekä tulpat.
moottoriöljyt ja suodatinkin vaihtuivat.
ilmanputsarin kannen ehostin oheishommina.
Potentiaalista ostajaa odotellessa pitänee etsiä konepellin äänieriste, ja peltimiehen kanssa päätettiin vielä sopivan hetken tullen käyttää oikean puolen helmamuovi irti ja korjata jos (jakun:D ) sieltä korjattavaa löytyy.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: Wezzen tenava eli 190E -89
talven kynnyksellä renkaiden vaihdon ohessa uusittiin taakse jarruletkut joista toisen edellisen omistajan aikainen seppä oli hauskasti vääntänyt puneelle.
seuraavaksi pistin vaihteeksi pitkään hyllyssä pölyttyneen amg-ratin paikalleen silläkin uhalla että tiedän ainakin yhden harrastajan saavan siitä pahoinvointikohtauksen.
talvirenkaat pyöräytin kirpputorilta löytyneille varsin siisteille 15" kasireikävanteille. hintaa oli sarjalla huikeat 40€
koeajo suoritettiin tällä kertaa Sotkamon Naapurinvaaran perinnemaisemissa, joista joku saattaa löytää vanhasta kotimaisesta televisioviihteestä tuttua näkymää.
seuraavaksi pistin vaihteeksi pitkään hyllyssä pölyttyneen amg-ratin paikalleen silläkin uhalla että tiedän ainakin yhden harrastajan saavan siitä pahoinvointikohtauksen.
talvirenkaat pyöräytin kirpputorilta löytyneille varsin siisteille 15" kasireikävanteille. hintaa oli sarjalla huikeat 40€
koeajo suoritettiin tällä kertaa Sotkamon Naapurinvaaran perinnemaisemissa, joista joku saattaa löytää vanhasta kotimaisesta televisioviihteestä tuttua näkymää.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE