C126 560SEC kylmäkäynnistysventtiili ohjausvirta
- Kasaritähti
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ti 18.04.2017 23:12
- Paikkakunta: Helsinki
C126 560SEC kylmäkäynnistysventtiili ohjausvirta
Paljonko kylmäkäynnistysventtiilille pitäisi tulla ohjausvirtaa?
Potilas 560 SEC vm.1988.
Kiitos jo etukäteen!
Potilas 560 SEC vm.1988.
Kiitos jo etukäteen!
W126 300 SE -87
C126 560 SEC -88
C126 560 SEC -88
Re: C126 560SEC kylmäkäynnistysventtiili ohjausvirta
Onko nyt kyse kylmäkäynnistyssuuttimesta?
Virran määrästä ei ole minulla tietoa, muuta kyllähän sinne jännite pitäisi napojen väliin tulla jos moottori on riittävän kylmä ja moottorin lämpöanturi on kunnossa.
jos epäilyttää sen kylmäkäynnistyssuuttimen toiminta niin ota se irti ja laita esim. johonkin astiaan tai vaikka minigrip pussiin ja kokeile startata kylmällä moottorilla että tuleeko sieltä bensasuihkua, sähköliitin tietysti kytkettynä.
Virran määrästä ei ole minulla tietoa, muuta kyllähän sinne jännite pitäisi napojen väliin tulla jos moottori on riittävän kylmä ja moottorin lämpöanturi on kunnossa.
jos epäilyttää sen kylmäkäynnistyssuuttimen toiminta niin ota se irti ja laita esim. johonkin astiaan tai vaikka minigrip pussiin ja kokeile startata kylmällä moottorilla että tuleeko sieltä bensasuihkua, sähköliitin tietysti kytkettynä.
- Kasaritähti
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ti 18.04.2017 23:12
- Paikkakunta: Helsinki
Re: C126 560SEC kylmäkäynnistysventtiili ohjausvirta
Kylmäkäynnistysuutin -kyllä. Toiminta on testattu juuri mainitsemallasi tavalla, mutta se ota toimiakseen, virtaa tulee 2V sähköliittimiin. Haen tässä sitä, jos 2V on riittävä virta, silloin suuttimen on oltava rikki. Mikäli virtaa pitäisi tulla esimerkiksi 8V, häviää sähkö jonnekin matkalla ja suutin kenties ehjä.
W126 300 SE -87
C126 560 SEC -88
C126 560 SEC -88
Re: C126 560SEC kylmäkäynnistysventtiili ohjausvirta
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: C126 560SEC kylmäkäynnistysventtiili ohjausvirta
Minulla on sellainen käsitys että se vaatii sen 12 V mutta tämä ei ole faktaa vaan mutua, kyseessä on-off toiminto. Tyhjäkäyntimoottoria ohjataan jännitteellä kylläkin.Kasaritähti kirjoitti: ↑Ti 24.11.2020 20:49 Kylmäkäynnistysuutin -kyllä. Toiminta on testattu juuri mainitsemallasi tavalla, mutta se ota toimiakseen, virtaa tulee 2V sähköliittimiin. Haen tässä sitä, jos 2V on riittävä virta, silloin suuttimen on oltava rikki. Mikäli virtaa pitäisi tulla esimerkiksi 8V, häviää sähkö jonnekin matkalla ja suutin kenties ehjä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: C126 560SEC kylmäkäynnistysventtiili ohjausvirta
minulla on sellanen käsitys että sitä venttiiliä ohjataan kantti aalloilla
Re: C126 560SEC kylmäkäynnistysventtiili ohjausvirta
Jos sinne kylmäkäynnistyssuuttimelle tulee vain n. 2 Volttia (pitäisi tulla vähintään 10 V jos kone kylmä) niin jotain häikkää mielestäni joko polttoainepumpun releessä josta ohjaus sille suuttimelle tulee tai sitten siinä johdossa tai moottorin lämpötila-anturissa. Onko sulakkeet ehjät ja kontaktipinnat puhtaat?
Oletko kokeillut syöttää siihen suuttimeen suoraan 12V, että toimiiko se silloin?
Olisi tietysti selkeämpää jos käytettäisiin oikeita termejä Jännite on voltteja ja virta ampeereita.
Oletko kokeillut syöttää siihen suuttimeen suoraan 12V, että toimiiko se silloin?
Olisi tietysti selkeämpää jos käytettäisiin oikeita termejä Jännite on voltteja ja virta ampeereita.
Re: C126 560SEC kylmäkäynnistysventtiili ohjausvirta
Täältä sivu 8. Suutinta ohjaa lämpö/aikakytkin. https://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_ ... ection.pdf
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: C126 560SEC kylmäkäynnistysventtiili ohjausvirta
Startatessa pitäisi olla jännitettä yli 10V sivuston mukaan 560 SL moottorin ohjeessa.
https://www.tonk.ca/r107CD1/Program/Eng ... 73-126.pdf
https://www.tonk.ca/r107CD1/Program/Eng ... 73-126.pdf
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: C126 560SEC kylmäkäynnistysventtiili ohjausvirta
No tuliko tämä kuntoon ja mikä oli vikana? Olisi kiva tietää lopputulema tässä kuin myös monessa muussakin asiassa josta apuja kysellään.
Olisi ehkä jatkossa hyötyä jollekkin muulle jolla sama vika.
Olisi ehkä jatkossa hyötyä jollekkin muulle jolla sama vika.
- Kasaritähti
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ti 18.04.2017 23:12
- Paikkakunta: Helsinki
Re: C126 560SEC kylmäkäynnistysventtiili ohjausvirta
Eihän tässä mennyt kuin 1,5 vuotta, mutta viimein nyt keväällä oli aikaa tutkia asiaa. Alkuperäisen käyntihäiriön syyksi paljastui iso alipaineletku, joka oli kirjaimellisesti hapertunut. Tämän kun vaihtoi 4,90€, niin V8 käy taas moitteettomasti. Kylmäkäynnistysventtiilikin alkoi toimimaan tämän jälkeen normaalisti. Ilmeisesti moottorinohjaus alkoi pelaamaan paremmin kokolailla letkunvaihdon jälkeen. Allekirjoittanut lähti jälleen etsimään vikaa liian vaikeasta paikasta...
W126 300 SE -87
C126 560 SEC -88
C126 560 SEC -88
Re: C126 560SEC kylmäkäynnistysventtiili ohjausvirta
Hyvä että alkoi pelittää. Tosin alipaineella ei ole mitään tekemistä sen käynnistyssuuttimen toiminnan kanssa, joten letkurempan yhteydessä on jokin kosketushäiriö saatu hoidettua samalla vahingossa kuntoon. Ja kuten edellä (vuosia sitten) on todettu: Se suutin on on-off tyyppiä, ja vaatii toimiakseen sen n. 10 volttia minimissään. Jännite tulee bensapumpun releen kautta, ja relettä ohjaa KE:ssä lämpöanturi ECU:n kautta. K-jetissä samainen suutin saa sähkön vastaavasti mekaanisen lämpö-aikareleen kautta.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: C126 560SEC kylmäkäynnistysventtiili ohjausvirta
Minkä alipaineletkun vaihdoit?Kasaritähti kirjoitti: ↑Ke 18.05.2022 10:47 Eihän tässä mennyt kuin 1,5 vuotta, mutta viimein nyt keväällä oli aikaa tutkia asiaa. Alkuperäisen käyntihäiriön syyksi paljastui iso alipaineletku, joka oli kirjaimellisesti hapertunut. Tämän kun vaihtoi 4,90€, niin V8 käy taas moitteettomasti. Kylmäkäynnistysventtiilikin alkoi toimimaan tämän jälkeen normaalisti. Ilmeisesti moottorinohjaus alkoi pelaamaan paremmin kokolailla letkunvaihdon jälkeen. Allekirjoittanut lähti jälleen etsimään vikaa liian vaikeasta paikasta...
- Kasaritähti
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ti 18.04.2017 23:12
- Paikkakunta: Helsinki
Re: C126 560SEC kylmäkäynnistysventtiili ohjausvirta
En valitettavasti osaa yksilöidä. Koneen etuosassa oleva iso letku, mistä lähtee haarat kahteen suuntaan.Wikke kirjoitti: ↑Pe 27.05.2022 17:53Minkä alipaineletkun vaihdoit?Kasaritähti kirjoitti: ↑Ke 18.05.2022 10:47 Eihän tässä mennyt kuin 1,5 vuotta, mutta viimein nyt keväällä oli aikaa tutkia asiaa. Alkuperäisen käyntihäiriön syyksi paljastui iso alipaineletku, joka oli kirjaimellisesti hapertunut. Tämän kun vaihtoi 4,90€, niin V8 käy taas moitteettomasti. Kylmäkäynnistysventtiilikin alkoi toimimaan tämän jälkeen normaalisti. Ilmeisesti moottorinohjaus alkoi pelaamaan paremmin kokolailla letkunvaihdon jälkeen. Allekirjoittanut lähti jälleen etsimään vikaa liian vaikeasta paikasta...
W126 300 SE -87
C126 560 SEC -88
C126 560 SEC -88