Kaasupoljin tuntuu olevan liian pystyssä ja siinä on välystä liikaa.
Miten perusasentoa pystyy muuttamaan ja miten välystä saa pois kaasupolkimesta( 2cm tyhjää ennen kuin kierrokset nousee )...
kaasupoljin
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Jotakin kaasupolkimesta...
En ole ikinä bensakoneisia W124sia kropannut joten lienen väärä ihminen antamaan spesifisiä neuvoja, mutta useimmissa autoissa, oma dieselini mukaanlukien, on konehuoneen puolella kohta jossa hiukan ennen kuin vaijeri kiinnittyy vaihdevivustoon, kohdassa jossa vaijerin kuori loppuu, vaijerin säätömahdollisuus.
Pistä apumies kokeilemaan sitä välystä samalla kun itse säädät vaijeria kireämmälle, eiköhän sieltä saada löysät pois.
"Day Downhill" -nimimerkki vaihtoi koko hemmetin polkimen tuossa viime talvena, häneltä voisi kysyä jos kohta polkimessa usein esiintyvät "tyyppivika" saattaa tehdä ylimääräistä löysää polkimeen; enää en muista mikä siinä oli homman nimi.
Että tommosta. Jos nyt tuosta on edes _jotain_ apua...
Henkka
Pistä apumies kokeilemaan sitä välystä samalla kun itse säädät vaijeria kireämmälle, eiköhän sieltä saada löysät pois.
"Day Downhill" -nimimerkki vaihtoi koko hemmetin polkimen tuossa viime talvena, häneltä voisi kysyä jos kohta polkimessa usein esiintyvät "tyyppivika" saattaa tehdä ylimääräistä löysää polkimeen; enää en muista mikä siinä oli homman nimi.
Että tommosta. Jos nyt tuosta on edes _jotain_ apua...
Henkka
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Jotain
Omassa pelissä oli saman tyyppinen oire, miltei 1/3 liikeradasta "tyhjää" ennen kuin kaasu alkoi ikään kuin tarttua. Toisen kautta pedaali pohjassakaan kone ei ottanut kuin 4500-5000 kierrosta.
Ilmanputsari irti ja alta paljastui vivusto, vipujen päissä kierressäädöt ja lukitusmutterit. Näitä kun lähti tiukkaamaan, niin välyksen sai poistettua. Liikaa ei passaa tiukata, ettei kakkosvivun eräänlainen kieleke tapaa liian nopeasti tyhjäkäynnin mikrokytkimeen - jos tuossa moottorissa nyt sellainen rakenne on. Ilmeisesti kuitenkin on.
PS. Omassa potkulaudassa polkimen asentoprobleemi oli päinvastainen. Poljin oli turhankin syvällä ja säätämällä sitä sai nostettua ja samalla välys hävisi ja polkimen liikerata riitti siten avaamaan myös kaasuläpän kokonaan.
EDIT: Tuo 2 cm tyhjää ei vielä ole mikään poikkeuksellisen suuri "välys". Eipä ole tullut vielä vastaan kiesiä (enemmän ajettua), jossa kaasu haukkaisi ensi millistä alkaen. Tuohon omaankin sen olisi saanut toki säädettyä tiukaksi, mutta tuo em. mikrokytkin asetti omat rajoituksensa.
Ilmanputsari irti ja alta paljastui vivusto, vipujen päissä kierressäädöt ja lukitusmutterit. Näitä kun lähti tiukkaamaan, niin välyksen sai poistettua. Liikaa ei passaa tiukata, ettei kakkosvivun eräänlainen kieleke tapaa liian nopeasti tyhjäkäynnin mikrokytkimeen - jos tuossa moottorissa nyt sellainen rakenne on. Ilmeisesti kuitenkin on.
PS. Omassa potkulaudassa polkimen asentoprobleemi oli päinvastainen. Poljin oli turhankin syvällä ja säätämällä sitä sai nostettua ja samalla välys hävisi ja polkimen liikerata riitti siten avaamaan myös kaasuläpän kokonaan.
EDIT: Tuo 2 cm tyhjää ei vielä ole mikään poikkeuksellisen suuri "välys". Eipä ole tullut vielä vastaan kiesiä (enemmän ajettua), jossa kaasu haukkaisi ensi millistä alkaen. Tuohon omaankin sen olisi saanut toki säädettyä tiukaksi, mutta tuo em. mikrokytkin asetti omat rajoituksensa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
säädöstä
Joo, sain säädettyä kaasuvivuston ja kaasupolkimen asennon.
Kaasuvivusto säädetään konetilasta 13mm lenkillä(kaasuvaijerista).
Polkimen asento säädetään kaasupolkimen yläpuolelta olevasta säätimestä(kiinni vaijerissa). Jotta asennon pystyi muuttamaan niin ratin alla oleva suoja "pahvi" tulee irroittaa, ja sitten sen säätimen näkeekin jo...
Kaasuvivusto säädetään konetilasta 13mm lenkillä(kaasuvaijerista).
Polkimen asento säädetään kaasupolkimen yläpuolelta olevasta säätimestä(kiinni vaijerissa). Jotta asennon pystyi muuttamaan niin ratin alla oleva suoja "pahvi" tulee irroittaa, ja sitten sen säätimen näkeekin jo...
hmm..
300D oli kuin kenguru, nyhti niin pirusti alta 40:n vauhdissa. Huomasin, että tuo vika ilmenee vain koneen ollessa lämmin
olisiko kaasuvivustossa jotain häikkää? Oli. Ensin laitoin kaasuvivustoon puuttuvan iskarin, sen jälkeen kaasupoljin ei palautunut itsestään. Höh. Huomasin, ,että vivustosta puuttuu yksi palautinjousi. Jousi paikoilleen ja palautui jo vähän paremmin, vielä yksi ylimääräinen jousi, johan alkoi kaasu palautua.
Mutta sitten kaasu oli todella kankea poljettava, kaasua sai polkea tosissaan, eikä sittenkään oikein mitään tapahtunut, ihan kuin 200D:llä olisi ajanut. Otin kaasuvivustosta iskarin ja ylimäärisen jousen pois ja johan alkoi taas kulkea
Eikä nykinyt yhtään, eli yhdestä pienestä jousesta oli kengurumeininki kiinni.

Mutta sitten kaasu oli todella kankea poljettava, kaasua sai polkea tosissaan, eikä sittenkään oikein mitään tapahtunut, ihan kuin 200D:llä olisi ajanut. Otin kaasuvivustosta iskarin ja ylimäärisen jousen pois ja johan alkoi taas kulkea

w115,123,124,126,140, 210 yms.