Pätevä perämies haussa: ken korjaa?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Pätevä perämies haussa: ken korjaa?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Heti alustukseksi, että kyselen tässä nyt kaverini ja hänen W124 230 Eemelinsä puolesta. Miekkonen lienee lukenut sekä katsellut liikaa Lorua Sorbusten Herrasta, sillä kiesin takapäähän on nyt pesiytynyt Klonkku eli orastavan peräväljyyden peikko :shock: .
Niin, auto on automaatti ja oireina ne tavalliset, lievä lonksaus kun veto kytkeytyy kunnolla liikkeelle lähtiessä, pieni kolahdus jos laatikko vaihtaa sopivan "veltolla" pintakaasulla sekä joissain olosuhteissa jonkin sortin kalahdus manuaalisesti pienemmälle heittäessä.
Äänet on paikallistettu perään; tuennat, laakerit yms. ovat kunnossa. Lisäksi väljyyden aistii myös perstuntumalla.

Tämän oireen korjausta päissämme pohtiessamme tuli pieneen mieleen, että joskus peräasioiden puitteissa ja olevaisen tuoksuvassa alkuhämärässä on ollut puhetta jostain Oriveden velhon olemassaolosta - korjaisi murikan kuin murikan ammattitaidolla ja riistämättä :roll: Sijainnillisesti paja olisi ihanteellinen. Muistaako / tietääkö kukaan yhteystietoja tuolle kaverille, pitää näemmä matalaa profiilia... ainakin Daniel Day-Lewis... Lay Dunhill... Day Downhill... siis W126 joskus mainitsi kyseisestä firmasta....
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Pätevä perämies haussa: ken korjaa?

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Jukka N. kirjoitti:Heti alustukseksi, että kyselen tässä nyt kaverini ja hänen W124 230 Eemelinsä puolesta. Miekkonen lienee lukenut sekä katsellut liikaa Lorua Sorbusten Herrasta, sillä kiesin takapäähän on nyt pesiytynyt Klonkku eli orastavan peräväljyyden peikko :shock: .
Niin, auto on automaatti ja oireina ne tavalliset, lievä lonksaus kun veto kytkeytyy kunnolla liikkeelle lähtiessä, pieni kolahdus jos laatikko vaihtaa sopivan "veltolla" pintakaasulla sekä joissain olosuhteissa jonkin sortin kalahdus manuaalisesti pienemmälle heittäessä.
Äänet on paikallistettu perään; tuennat, laakerit yms. ovat kunnossa. Lisäksi väljyyden aistii myös perstuntumalla.

Tämän oireen korjausta päissämme pohtiessamme tuli pieneen mieleen, että joskus peräasioiden puitteissa ja olevaisen tuoksuvassa alkuhämärässä on ollut puhetta jostain Oriveden velhon olemassaolosta - korjaisi murikan kuin murikan ammattitaidolla ja riistämättä :roll: Sijainnillisesti paja olisi ihanteellinen. Muistaako / tietääkö kukaan yhteystietoja tuolle kaverille, pitää näemmä matalaa profiilia... ainakin Daniel Day-Lewis... Lay Dunhill... Day Downhill... siis W126 joskus mainitsi kyseisestä firmasta....
Orivedellä tosiaan on joku velho, mutta mitään yhteystietoja ei sinne minulla ole.... Löytyisköhän jostain oriveden kunnan palveluhakemistosta tms...?

Kehottaisin kuitenkin jatkamaan vaan ajoa. Mitäs pienistä välyksistä. Se kardaanin väliosan mutteri saattaa kanssa olla löystynyt ja perän väljyys korostuu sen myötä. Itsellä on kummassakin autossa perässä väljää ihan simona, mutta se ei haittaa yhtään.
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Re: Pätevä perämies haussa: ken korjaa?

Viesti Kirjoittaja juuso »

Day Downhill kirjoitti:
Kehottaisin kuitenkin jatkamaan vaan ajoa. Mitäs pienistä välyksistä. Se kardaanin väliosan mutteri saattaa kanssa olla löystynyt ja perän väljyys korostuu sen myötä. Itsellä on kummassakin autossa perässä väljää ihan simona, mutta se ei haittaa yhtään.
Ainakin osittain samaa mieltä: jos välystä säätää, muuttuu hammaskosketus siitä mitä se on ollut. Saattaa viedä ojasta allikkoon- alkaa vaikkapa pitää ääntä.
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Pätevä perämies haussa: ken korjaa?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

juuso kirjoitti: jos välystä säätää, muuttuu hammaskosketus siitä mitä se on ollut. Saattaa viedä ojasta allikkoon- alkaa vaikkapa pitää ääntä.
On perää tuossakin. On loogista ajatella, että kun osat ovat asettuneet keskenään synkkaan, vaikka löysempäänkin sellaiseen, niin äkkimuutokset säädössä syövät hampaat kahta nopeammin.

Eipä tuo kuulemma vuoda öljyäkään, ei myöskään ääntele. Mutta jos monta vuotta väljällä perällä liikuskelee, niin voi käydä kuin entiselle rengille: kaikkeen tottuu kyllä itse, mutta kanssakulkijat saattava alkaa huomautella ylimääräisistä perä-äänistä ja vauhtiraidoista molskihousujen pohjassa :shock: .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Pätevä perämies haussa: ken korjaa?

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Jukka N. kirjoitti:
juuso kirjoitti: jos välystä säätää, muuttuu hammaskosketus siitä mitä se on ollut. Saattaa viedä ojasta allikkoon- alkaa vaikkapa pitää ääntä.
On perää tuossakin. On loogista ajatella, että kun osat ovat asettuneet keskenään synkkaan, vaikka löysempäänkin sellaiseen, niin äkkimuutokset säädössä syövät hampaat kahta nopeammin.

Eipä tuo kuulemma vuoda öljyäkään, ei myöskään ääntele. Mutta jos monta vuotta väljällä perällä liikuskelee, niin voi käydä kuin entiselle rengille: kaikkeen tottuu kyllä itse, mutta kanssakulkijat saattava alkaa huomautella ylimääräisistä perä-äänistä ja vauhtiraidoista molskihousujen pohjassa :shock: .
Oriveden äijä vaihtaa perään kaikki hilut. Mitään ei jää vanhaa, paitsi kuoret. Eli mahdolliset ääntämiset voidaan unohtaa. Hintaa kertyy kuulemma n.5000mk.
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Re: Pätevä perämies haussa: ken korjaa?

Viesti Kirjoittaja juuso »

Day Downhill kirjoitti: Oriveden äijä vaihtaa perään kaikki hilut. Mitään ei jää vanhaa, paitsi kuoret. Eli mahdolliset ääntämiset voidaan unohtaa. Hintaa kertyy kuulemma n.5000mk.
Silloin puhutaan tietty asiaa- edelliset kommentithan tietty liittyivät edullisempaan välystensäätövaihtoehtoon.

Vaatii kyllä taitoa tällainen- jotta uusillakaan hiluilla saa välykset kohdilleen. Hinta tuntuu asialliselta- rengassatsia ei mahda ainakaan kaikkiin malleihin saada 500 EURolla. Purkaamot näyttävät haluavan hyväkuntoisesta purkuosasta luokkaa 600 EUR- ei hintaero enää niin suuri ole tällätavoin rakennettuun uuteen.
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Pätevä perämies haussa: ken korjaa?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

juuso kirjoitti:Purkaamot näyttävät haluavan hyväkuntoisesta purkuosasta luokkaa 600 EUR- ei hintaero enää niin suuri ole tällätavoin rakennettuun uuteen.
Näinpä. Kyllä itse luottaisin mieluummin kokeneen kaverin tekemään vrt. tehdaskorjattuun perävärkkiin kuin sikana säkissä ostettuun purkuosaan.
Vasiten kun hinta saattaa olla edullisempikin. Ja ovathan kuoret silti "omat", sopivat siis varmasti ja millilleen entisille sijoilleen :shock: :lol:

Kauanko perä sitten kestää normaaliajoa, jos se joissain tilanteissa hiukan "losahtelee", muttei kuitenkaan metelöi? Voi olla, että satkun, parikin?
Taidanpa vinkata sällille vielä öljyistä. Pelissä on kaiketi ASD ja jos öljyt ovat jotain muuta kuin Mersun omaa, niin oikeaan voiteeseen vaihtamalla saattaa saada pientä parannusta aikaan. Näin ainakin hovimestari aikoinaan kertoili.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Yleensä se välys on sittenkin jossakin muualla, kuin vetopyörästössä.. :roll:
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

SEV8 kirjoitti:Yleensä se välys on sittenkin jossakin muualla, kuin vetopyörästössä.. :roll:
Ainakin vetopyörästön välyksen huomaa helposti. Kummassakin meidän autoissa välystä on juuri perässä. Kardaania pyörittämällähän sen huomaa.
Perävälys on sitäpäitsi tosi yleistä. Eli väittäisin, että välys on usein nimenomaan juuri vetopyörästössä :wink:

Jukalle:
Ässässä on ollut välystä ainakin 90tkm, eikä ole juurikaan pahentunut. Ehkä pikkasen on alkanut ääntämään enemmän viime aikoina, ei kuitenkaan vielä liikaa. Ajo on ollut kovaa, hetkittäin jopa todella rajua.
Voisi vaihtaa nyt nuo peräöljyt nyt, kun auto on valmiiksi pukeilla niitten polttoaineputkien rempan takia.
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

sanomani piti: "..pauketta aiheuttava välys on sittenkin jossakin muualla, kuin vetopyörästössä." Totta, perissä on useasti reilustikin välystä.

Ja, vaikka välystä on reilustikin, Mersun perä kestää vielä xxxxxxxxxx km.

Muuten, W123 dieselissähän on sellainen hieno iskunvaimennin kaasuvivustossa, joka pehmentää vaihdot tosi sulaviksi pitäessään kierroksia hetken aikaa korkeammalla vaihtotapahtuman yhteydessä. 8)
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

SEV8 kirjoitti:sanomani piti: "..pauketta aiheuttava välys on sittenkin jossakin muualla, kuin vetopyörästössä." Totta, perissä on useasti reilustikin välystä.

Ja, vaikka välystä on reilustikin, Mersun perä kestää vielä xxxxxxxxxx km.

Muuten, W123 dieselissähän on sellainen hieno iskunvaimennin kaasuvivustossa, joka pehmentää vaihdot tosi sulaviksi pitäessään kierroksia hetken aikaa korkeammalla vaihtotapahtuman yhteydessä. 8)
...Ai sitä vartenko se oli? Minulla se oli mennyt rikki, joten otin sen pois. Eipä tuo ole haitannut. Mitä nyt vaimolla välillä vähän vaihdoissa paukkuu. Itse osaan vaihtaa pehmeästi, kovaakin kiihdyttäessä.

Sen olen kyllä huomannut, että jos vedättää pidempään ennen vaihtoa, ei juurikaan kolise. Vaimon tyyli vaihtaa liiankin varhain isompaa kostautuu kolauksina. Vaihtoja on vaikeampi kontrolloida pienillä kierroksilla.
Avatar
diisselin kannattaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: To 15.05.2003 22:49
Paikkakunta: keskeinen suomi

kaikenlaista kuultua

Viesti Kirjoittaja diisselin kannattaja »

Kyllä ainakin oman hovikorjaajan mielestä kannattaa ajaa vaan. Kunhan
joskus vaihtaa peräöljyt.Meillä on tullut 100000km auton hankinnan jälkeen
ja perä äänsi jo alussa. Eipä se oo miksikään siitä muuttunut. Eikä tuo ääni toisaalta ole kovin isokaan.

Aina välillä tulee sellaisia hirveitä vimmoja tuhlata rahaa ja korjauttaa perä...
tai mitä tahansa muuta. Monien keskusteluiden jälkeen ( mahd. perän vaihto esim. Osatuonti Felke, tai joku hämärä muu saksantuoja, autovahinkokeskus..) tai perän korjaus esim. Orivedellä päädyin siihen, että en ainakaan vielä tee yhtään mitään sille pitkään aikaan.

Joku jossain sanoi, että Orivesi olisi hyvä jos kaikki osat olisivat uusia,mutta..
No, mistäs noista tietää.

Toinen karsea juttu: Jollakin oli perä jumahtanut totaalisesti kiinni pari vuotta sitten. Ilmeisesti öljyt pihalle ja perä leikkas kiinni. Takarenkaat lukkoon, ei ohjattavuutta talvikelissä, auto ojaan. Kenellekään ei käynyt mitään onneksi.
Karsea juttu...oon vain kuullut tämän..Joskús vähän kummittelee mielessä.
Ei ole yleistä, eihän?!
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: kaikenlaista kuultua

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

diisselin kannattaja kirjoitti: Jollakin oli perä jumahtanut totaalisesti kiinni pari vuotta sitten. Ilmeisesti öljyt pihalle ja perä leikkas kiinni. Takarenkaat lukkoon, ei ohjattavuutta talvikelissä, auto ojaan. Joskús vähän kummittelee mielessä. Ei ole yleistä, eihän?!
No eipä ole koskaan tullut vastaan moista, ei sen koommin omalle kohdalle kuin kuulopuheissakaan. Ainoa vastaavanlainen metsähallituksen puolelle meno on tullut eräälle puolitutulle, tässä tapauksessa toinen takapyöränlaakeri hirtti kiinni oikein kunnolla. Siinäkään ei käynyt kovin pahasti, vastassa oli paljon pehmeää penkkaa eikä sitä kuuluisaa Karjalan mäntyä, johon päätään lyödä.
Autokaan ei ollut edes Mersu, vaan uudehko V40 :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Perämies

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Sen Oriveden perämiehen yhteystiedot joku muuten antoi muistaakseni tuolla Tekniikka-palstalla. Onko ne jo siirretty huollot-foorumiin?
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

On

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

On siirretty, mutta on vielä vanhalla otsikolla Perän korjaajaa tms. muodossa.
Otsimon voisi vaihtaa esim. Perän huoltoa Orivedellä ..., mutta kuinkas tuon otsikon vaihtoon pääsee käsiksi, vai pääseekö norm. modeasetuksilla vain siirtelemään, poistamaan jne. ilman sisältöön puuttumista?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: On

Viesti Kirjoittaja PM »

Jukka N. kirjoitti:On siirretty, mutta on vielä vanhalla otsikolla Perän korjaajaa tms. muodossa.
Otsimon voisi vaihtaa esim. Perän huoltoa Orivedellä ..., mutta kuinkas tuon otsikon vaihtoon pääsee käsiksi, vai pääseekö norm. modeasetuksilla vain siirtelemään, poistamaan jne. ilman sisältöön puuttumista?
Fixed. :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Vastaa Viestiin