W124 hehkutusmysteeri
W124 hehkutusmysteeri
Lyhyesti: Vaihdoin hehkut, ei hehkuta, ei käynnisty.
W124 300D pimensi pari hehkutulppaa. Katselin vähän, millainen homma niiden vaihtaminen on, ja koska työmaata vaikutti olevan, päätin vaihtaa kerralla kaikki. Otin siis imusarjan pois edestä ja vaihtelin tulpat. Kaikki vaikutti menevän muuten ihan mukavasti, eikä pulttejakaan jäänyt yli, mutta autopa ei käynnisty. Hyvin kyllä pyörittää, mutta ei syty hehkuvalo, eikä moottori edes lupaa.
Sen verran vielä riitti päivänvaloa, että ehdin katsoa liittimeltä jokaisen hehkun vastuksen olevan sama (en nyt enää muista mitä se oli, kun hätäpäissäni pimeässä katselin) ja releen jokaisen pinnin antavan yli 12 V jännitettä.
Että siis mitä ihmettä? Miksei hehkuta? Siinä nyt aika paljon sai irrottaa yhtä ja toista, kun imusarjaa ottaa pois, onko voinut jäädä jotakin kriittistä yhdistämättä? Mitä mä lähden huomenna päivän valjetessa tsekkaamaan?
W124 300D pimensi pari hehkutulppaa. Katselin vähän, millainen homma niiden vaihtaminen on, ja koska työmaata vaikutti olevan, päätin vaihtaa kerralla kaikki. Otin siis imusarjan pois edestä ja vaihtelin tulpat. Kaikki vaikutti menevän muuten ihan mukavasti, eikä pulttejakaan jäänyt yli, mutta autopa ei käynnisty. Hyvin kyllä pyörittää, mutta ei syty hehkuvalo, eikä moottori edes lupaa.
Sen verran vielä riitti päivänvaloa, että ehdin katsoa liittimeltä jokaisen hehkun vastuksen olevan sama (en nyt enää muista mitä se oli, kun hätäpäissäni pimeässä katselin) ja releen jokaisen pinnin antavan yli 12 V jännitettä.
Että siis mitä ihmettä? Miksei hehkuta? Siinä nyt aika paljon sai irrottaa yhtä ja toista, kun imusarjaa ottaa pois, onko voinut jäädä jotakin kriittistä yhdistämättä? Mitä mä lähden huomenna päivän valjetessa tsekkaamaan?
Re: W124 hehkutusmysteeri
Ei se sitten ole hehkuista eikä niiden virransaannista kiinni. Mittasitko muuten jännitteen johdot irti vai hehkuissa kiinni? Pitää mitata johdot kiinni jotta varmasti hehkut saa jännitteen. Eikä jännitteen tarvii olla just 12V,kunhan se on jotain 10 tms. volttia,akun kunnosta riippuen.
Ensimmäisenä tulee mielaan että sammutinvipu on jäänyt jotenkin jumiin ja on alhaalla,eli ruiskutus poikki. Ei siinä oikein muusta voi olla kysymys jos ainoastaan hehkut on vaihdettu koskematta polttoainejärjestelmään. Jos taas sieltä olet jotain irroitellut ja systeemi on saanut ilmaa niin voi ólla tuskallisen pitkä "sahaaminen" edessä. Kannattaa tarkistaa suodatinpurkki että siellä on polttoainetta.
Ensimmäisenä tulee mielaan että sammutinvipu on jäänyt jotenkin jumiin ja on alhaalla,eli ruiskutus poikki. Ei siinä oikein muusta voi olla kysymys jos ainoastaan hehkut on vaihdettu koskematta polttoainejärjestelmään. Jos taas sieltä olet jotain irroitellut ja systeemi on saanut ilmaa niin voi ólla tuskallisen pitkä "sahaaminen" edessä. Kannattaa tarkistaa suodatinpurkki että siellä on polttoainetta.
Viimeksi muokannut jsmaa, Su 13.02.2022 09:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: W124 hehkutusmysteeri
Pitää huomenna mitata jännite hehkuilta. Nyt siis mittasin liittimeltä vaan vastukset ja releen pinneiltä jännitteen.
Sammutusvipua renkkailin hätäpäissäni edestakaisin, mutta ei se tehnyt mitään.
Mittaristossa ei siis syty hehkuvaloa (paitsi vikaa ilmaiseva valo, kun rele menee pois päältä).
Mitään sellaisista en ottanut (ainakaan tarkoituksella) irti, mitä ei tarvitse irrottaa, kun imusarjan ottaa pois.
Sammutusvipua renkkailin hätäpäissäni edestakaisin, mutta ei se tehnyt mitään.
Mittaristossa ei siis syty hehkuvaloa (paitsi vikaa ilmaiseva valo, kun rele menee pois päältä).
Mitään sellaisista en ottanut (ainakaan tarkoituksella) irti, mitä ei tarvitse irrottaa, kun imusarjan ottaa pois.
Re: W124 hehkutusmysteeri
Joo,mittaa ne hehkut että varmast saavat jännitteensä.Jos ei ole hehkuttanut ja olet sitä luultavasti jo useampaan kertaa startannut niin naftaa on sylintereihin mennyt,ja kun kone luultavasti ei ole ihan uusi ja nafta pesee sylinterinseinämät niin silloin ei helposti käynnistykään ja joutuu "sahaamaan" kauan. (Muista itselleni käyneen kerran näin,syystä jota en muista, ja silloin katsottiin viisaammaksi hinata käymään).Ja jos ei em. niin kierrä nyt jonkin suutinputken mutteria vähän auki ja katso startatessa että naftaa varmasti tulee. Nämä on vielä niin idioottivarmoja koneita että jos hehku on,naftaa tulee ja sammutinvipu on ylhäällä niin kyllä lähtee! Tietysti olettaen etttä ennen tulppienvaihtoa kone on käynyt normaalisti.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: W124 hehkutusmysteeri
Okei, ratkaisu löytyi, väärät hehkut.
Hehkut valkattiin runkonumeron perusteella, ja mitat on samat, joten kelasin, että lienee korvaava tuote. Kyllä ne jotain tekee, kun laitoin ehjät vanhat takaisin ja jätin pari uutta, niin käynnistyy ihan helvetin hyvin, vaikka valo vielä kertookin hehkuviasta.
Pitää tsekkailla numeroiden perusteella, että mikä on ero ja tilata sarja uusia. Oli kyllä hyvä oppimiskäyrä tuossa hommassa. Eilen meni pähkäillessä koko päivä, mutta tänään täysin kootusta autosta käyntiin alle puolessatoista tunnissa.
Hehkut valkattiin runkonumeron perusteella, ja mitat on samat, joten kelasin, että lienee korvaava tuote. Kyllä ne jotain tekee, kun laitoin ehjät vanhat takaisin ja jätin pari uutta, niin käynnistyy ihan helvetin hyvin, vaikka valo vielä kertookin hehkuviasta.
Pitää tsekkailla numeroiden perusteella, että mikä on ero ja tilata sarja uusia. Oli kyllä hyvä oppimiskäyrä tuossa hommassa. Eilen meni pähkäillessä koko päivä, mutta tänään täysin kootusta autosta käyntiin alle puolessatoista tunnissa.
Re: W124 hehkutusmysteeri
Okei,outo juttu. En tiennytkään että voi saada epäsopivia hehkuja jotka kuitenkin sopii paikoilleen. No mittaa nyt mikä on näden hehkujen resistanssi.
Mistä tämmöset sait?
Mistä tämmöset sait?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: W124 hehkutusmysteeri
Paikallisesta autotarvikeliikkeestä. Vanhat on Bosch 0 250 201 041, uudet Bosch 0 250 201 055. Oon koittanut jonkun aikaa googlailla, mitä eroa niillä on, mutta huonolla menestyksellä.
Re: W124 hehkutusmysteeri
Sanoisin, että hehkutulpat on kuitenkin oikeat. tai ei ainakaan niistä johdu tuo ongelma nyt.
wiimax.fi
Re: W124 hehkutusmysteeri
Samaa mielipuolta olen kuten Dealer. Johtuisko kännistymättömyys kuitenkin liiasta naftasta pytyissä joka oli yön jälkeen kuivunut. Ennen uudelleenaukiottoa yrititkö käynnistää? Ja yleensäkin kuinka kauan kerrallaan pyöritit moottoria eilen? Eikä edes luvannut? Hytkyttänyt?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: W124 hehkutusmysteeri
Yritin käynnistää ennen aukiottoa pari kertaa. Lauantaina yritin käynnistää ehkä 10 kertaa muutaman sekunnin kerrallaan. Ei edes yrittänyt.
Kun vaihdoin vanhat tulpat takaisin, lähti heti kun koskin avaimeen. Hehkuvalo ei tietenkään pala, mutta olisiko 5-10s hehkutuksella.
Koska tämän voisi saada tosiaan kuntoon, niin... mitä?
Kun vaihdoin vanhat tulpat takaisin, lähti heti kun koskin avaimeen. Hehkuvalo ei tietenkään pala, mutta olisiko 5-10s hehkutuksella.
Koska tämän voisi saada tosiaan kuntoon, niin... mitä?