C200 farmarin (S205) jarruvaloista

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
teekoo67
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

C200 farmarin (S205) jarruvaloista

Viesti Kirjoittaja teekoo67 »

On tämä sama viesti viestiketjussa C-sarjan ongelmia S205/W205, mutta saattaa olla että siellä katoaa pitkän viestiketjun massaan.

Minulla oli vuoden verran MB C200 vm. 2019 neliveto, missä huomasin että kun auto oli seissyt autokatoksessa ja sillä lähti liikkeelle, noin kerran neljästä lähdöstä auton jarruvalot syttyivät palamaan noin 20 metrin ajon jälkeen ja paloivat noin 250 metriä ja sammuivat. Sen jälkeen valot toimivat normaalisti. Jarruvalot syttyivät ja sammuivat suunnilleen aina samassa kohtaa. Mielestäni valot syttyivät todennäköisemmin pimeällä kuin valoisan aikaan. Videoin aikanani näitä tilanteita autoliikkeelle.

Valoja korjattiin useaan otteeseen paikallisessa Mersuliikkeessä, mutta ominaisuus ei korjaantunut. Firma yrittää nyt selvitellä, että onko ilmiöstä muuta kokemusta Suomessa ja mistä on kyse.

Vaihdoin auton vuoden 2020 MB C200 nelivetomalliin. Ja kohta huomasin ihan saman ilmiön tässä uudemmassakin autossa.

Poikkeuksetta tämä jarruvalojen palaminen tapahtuu, kun autolla lähdetään tauon jälkeen aamulla ensimmäisen kerran liikenteeseen, ei enää uusintalähtöjen aikana. Voisiko olla kysymys valoautomatiikasta, kun lähden liikkeelle autokatoksesta, missä ajovalot heijastuvat valkoisesta seinästä? Mutta että kohta lähdön jälkeen alkaa polttamaan jarruvaloja parinsadan metrin matkan ilman, että jarrupolkimeen kosketaan lainkaan.

Tätä ominaisuutta on tietysti vaikea nähdä kuljettajana itse, ellei takalasissa ole lunta ja/tai osaa seurata jarruvalojen kirkkkautta esimerkiksi lumipenkasta.

Onko muilla samaa kokemusta tai parempaa tietoa tästä ominaisuudesta? Minulla on ollut nyt kahdessa peräkkäisessä uudehkossa mersussa sama ominaisuus ja varmaa on, että en ole ainoa jolla on uudehkossa C-mersussaan tämä ominaisuus. Tai että minulle olisi sattunut kaikista mersuista ainoat, missä jarruvalot syttyvät omineen palamaan hetkeksi kohta ajoon lähdön jälkeen.
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: C200 farmarin (S205) jarruvaloista

Viesti Kirjoittaja B170 »

Olen seuraillut noita aamulähtöjäni niin jarruvalot toimii normaalisti. Valoautomatiikan ei pitäisi jarruvaloihin liittyä mitenkään, käsittääkseni. Mulla tosin 200D on aika karvalakkimalli, penkin pituussäätökin manuaalinen :-)
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: C200 farmarin (S205) jarruvaloista

Viesti Kirjoittaja B170 »

Poikkeuksetta tämä jarruvalojen palaminen tapahtuu, kun autolla lähdetään tauon jälkeen aamulla ensimmäisen kerran liikenteeseen, ei enää uusintalähtöjen aikana. Voisiko olla kysymys valoautomatiikasta, kun lähden liikkeelle autokatoksesta, missä ajovalot heijastuvat valkoisesta seinästä? Mutta että kohta lähdön jälkeen alkaa polttamaan jarruvaloja parinsadan metrin matkan ilman, että jarrupolkimeen kosketaan
Tuli aamulla mieleen, että liittyisikö tuo jarruvalovika siihen jarrujen ”hold” -toimintoon? Palaako mittaritaulussa hold silloin kun jarruvalot palaa? Siinähän on se toiminto, että risteyksessä voi kytkeä jarrut päälle, kun polkaisee nopeasti jarrupoljinta.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
Vastaa Viestiin