M272 3.5
M272 3.5
Onko sellainen moottori, josta pitää pysyä kaukana?
Kuulemma ainakin vuoteen 2008 tasapainotusakselin hammaspyöräongelmia. Surkea laatu. Kuluu ratas kelvottomaksi ennen aikojaan. Myöskään imusarjan läpät ja vivut eivät kuulemma kestä. Jos ei ole mitään dokumenttia korjauksista, onko aikapommi ja kannattaa unohtaa?
Jos on ajettu jo yli 270 tkm, niin voiko olettaa, että jotain on hammaspyörälle tehty? Ei kai se sekundaratas voi noin kauan kestää..? Voiko jotenkin todeta, että on kunnossa? Korjaus kun vaatii moottorin nostamisen pois autosta eli ei mitenkään hyvä juttu. Saatika halpa.
Mitä mieltä yleensäkin tuosta moottorista?
Kuulemma ainakin vuoteen 2008 tasapainotusakselin hammaspyöräongelmia. Surkea laatu. Kuluu ratas kelvottomaksi ennen aikojaan. Myöskään imusarjan läpät ja vivut eivät kuulemma kestä. Jos ei ole mitään dokumenttia korjauksista, onko aikapommi ja kannattaa unohtaa?
Jos on ajettu jo yli 270 tkm, niin voiko olettaa, että jotain on hammaspyörälle tehty? Ei kai se sekundaratas voi noin kauan kestää..? Voiko jotenkin todeta, että on kunnossa? Korjaus kun vaatii moottorin nostamisen pois autosta eli ei mitenkään hyvä juttu. Saatika halpa.
Mitä mieltä yleensäkin tuosta moottorista?
Re: M272 3.5
Oletettavasti tasapainoakselin ratas, ketju yms. vermeet on noilla kilometreillä jo vaihdettu. Omastani meni 110tkm kohdalla. Alkuperäisessä rattaassa on karkaisuongelma, joka esiintyy yleensä jo n.100tkm molemmin puolin. Itse vaihdatin samassa yhteydessä myös uuden imusarjan. Moottori on myöskin hyvin tarkka nokka-akselin säätömagneeteista ja tarvikkeilla toimii vain hetken aikaa, kunnes herjaa säätöjen riittämättömyydestä ja vikavalo syttyy todella herkästi. (Kokeiltu 2:den eri diilerin tarvikemallit) Tässä kohdin kannattaa siis hankkia OEM laatuiset magneetit, vaikka marmorilta, jotka toimivat varmuudella hyvin.
Viimeksi muokannut Konnektor, La 05.02.2022 13:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: M272 3.5
Sen siitä saa, kun pitää laittaa V6 90 asteen kulmaan. Ylimääräisiä osia tarvitaan. Ei ole ainoa lajissaan.
OM628 V8 on myös väkisin väännetty luonnottomaan 75 asteen kulmaan ja taas tarvitaan sitä tasapainotusakselia.
On kyllä pelottavan näköinen möykky tuo moottori. Liikaa hienoa tekniikkaa, joka ei ajan myötä kestä.
Ihmeellistä kämmäilyä Mersulta tuo heikkorakenteinen hammaspyörä. Mainehan tuossa menee (tai sitten se tulee, mutta minkälainen).
Eikös siitä käyty oikein oikeustaisteluakin jossain?
Se siitä.
OM628 V8 on myös väkisin väännetty luonnottomaan 75 asteen kulmaan ja taas tarvitaan sitä tasapainotusakselia.
On kyllä pelottavan näköinen möykky tuo moottori. Liikaa hienoa tekniikkaa, joka ei ajan myötä kestä.
Ihmeellistä kämmäilyä Mersulta tuo heikkorakenteinen hammaspyörä. Mainehan tuossa menee (tai sitten se tulee, mutta minkälainen).
Eikös siitä käyty oikein oikeustaisteluakin jossain?
Se siitä.
Re: M272 3.5
Tuskin on hukattu kuittia niin kalliista remontista kuin tasapainoakselin vaihto.
wiimax.fi
Re: M272 3.5
Miksei M273?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: M272 3.5
Nyt tuon M273 kautta tähän moottoriperheeseen ja konstruktioon tutustuneena sanoosin jotta ihan hyvä kone noita muutamaa lapsusta lukuunottamatta. Listalle saa lidätä vielä sylintereiden kovapinnoitteen pettämisen jonka jälkeen lohko on käyttökelvoton. Kone on kuitenkin perusrakenteeltaan varsin yksinkertainen. Koittakaapa googlata vaikka vastaavan kokoisen V6 koneen VAG toteutus jakopään osalta... 4 erillistä ketjua tulipellin puolella... taitaa olla sukupolvea uudempaa, mutta kuitenkin.
Tuo ketjuhomma on kyllä noille kilsoille jo täytyny tehdä jos on tullakseen. Helppo myös tarkastaa jakopään kunto. Jomman kumman, imu tai pako, asentoanturi nokan päästä irti (yksi ruuvi) sitten kampura ajoitusmerkkiin (oikea asteluku). Jos nokalla on pyöreä merkki keskellä reikää niin kaikki ok. Jos taas sivus/ pahasti sivus niin ketju kovan venyny tai keskimmäinen ketjupyörä kulunu.
Imusarja on myös halpa joskin työläs korjsttava jos vipu ulkopuolelta poikki. Vaatii imusarjan pöydälle ja muutaman euron vivun vaihdon. Ei saa MB osana, mutta netti pullollaan erilaatuisia tarvikkeita. Itse tilasin 3kpl, joista kiinalainen ei saapunut, USA tehty oli ihan kuralaatu, latvias tehty kohtuullinen. Toki samalla piyää varmistaa jotta itte läppäakselit ei ole jumis tai loppuunkuluneet. Uusi imusarja luokkaa 500e joten ei siitäkään konkurssia tule.
Sylinteriseinämien pinnoite... tämä onkin häjympi homma. Ei voi korjata... tai voi, mutta ei enää taloudellisesti järkevää. Netistä löytyy topic, jossa amerikan joe poraa lohkon, putkittaa sen perinteisillä valurautaputkilla, poistaa männistä rautapinnoitteen (joka niissä sen takia että toimii alumiinilohkossa). Tolla operaatiolla saa korjattua mutta samalla rahalla teetettynä saa uuden auton. Jos tykkää harrastaa...
Mutta ei noi ongelmat nyt joka konetta vaivaa. Näiden päälle sitten toki muita tavallisia moottoriin liittyviä vaivoja ja ääniä...
TJ
Tuo ketjuhomma on kyllä noille kilsoille jo täytyny tehdä jos on tullakseen. Helppo myös tarkastaa jakopään kunto. Jomman kumman, imu tai pako, asentoanturi nokan päästä irti (yksi ruuvi) sitten kampura ajoitusmerkkiin (oikea asteluku). Jos nokalla on pyöreä merkki keskellä reikää niin kaikki ok. Jos taas sivus/ pahasti sivus niin ketju kovan venyny tai keskimmäinen ketjupyörä kulunu.
Imusarja on myös halpa joskin työläs korjsttava jos vipu ulkopuolelta poikki. Vaatii imusarjan pöydälle ja muutaman euron vivun vaihdon. Ei saa MB osana, mutta netti pullollaan erilaatuisia tarvikkeita. Itse tilasin 3kpl, joista kiinalainen ei saapunut, USA tehty oli ihan kuralaatu, latvias tehty kohtuullinen. Toki samalla piyää varmistaa jotta itte läppäakselit ei ole jumis tai loppuunkuluneet. Uusi imusarja luokkaa 500e joten ei siitäkään konkurssia tule.
Sylinteriseinämien pinnoite... tämä onkin häjympi homma. Ei voi korjata... tai voi, mutta ei enää taloudellisesti järkevää. Netistä löytyy topic, jossa amerikan joe poraa lohkon, putkittaa sen perinteisillä valurautaputkilla, poistaa männistä rautapinnoitteen (joka niissä sen takia että toimii alumiinilohkossa). Tolla operaatiolla saa korjattua mutta samalla rahalla teetettynä saa uuden auton. Jos tykkää harrastaa...
Mutta ei noi ongelmat nyt joka konetta vaivaa. Näiden päälle sitten toki muita tavallisia moottoriin liittyviä vaivoja ja ääniä...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: M272 3.5
”Tuskin on hukattu kuittia niin kalliista remontista kuin tasapainoakselin vaihto”
Tämä kuitti,lienee useimmilla hyvässä tallessa, jollei ihan kehystettynä.
Onko kovinkin yleistä noiden sylinteriseinämien pinnoitteiden pettäminen ja millä kilometreillä niitä alkaa yleensä jo esiintyä? Omassa nyt 210tkm ajetussa on ollut pian kaikki mahdolliset tyyppiviat tuota lukuunottamatta ja kiinnostaisi tietää kannattaako tuo viimeinkin hävittää alta pois, kun vielä toimii.
Tämä kuitti,lienee useimmilla hyvässä tallessa, jollei ihan kehystettynä.
Onko kovinkin yleistä noiden sylinteriseinämien pinnoitteiden pettäminen ja millä kilometreillä niitä alkaa yleensä jo esiintyä? Omassa nyt 210tkm ajetussa on ollut pian kaikki mahdolliset tyyppiviat tuota lukuunottamatta ja kiinnostaisi tietää kannattaako tuo viimeinkin hävittää alta pois, kun vielä toimii.
Re: M272 3.5
Eipähän vaan löydy sellaista kuittia. Muutenkin huoltohistoria huhupuheiden varassa. Tuontiauto ja taisipa vielä olla peräisin itänaapurista.
Re: M272 3.5
Kyllä sitä ymmärtääkseni jonkun verran on tätä vaivaa. Kuukkelilla löytyy "alusil" haulla. Hiljattain oli yks öljysyöppö kalkuttaja tällä foorumillakin ja siitä todettiin tämä alusil pettäminen.Konnektor kirjoitti: ↑La 05.02.2022 13:50 ”Tuskin on hukattu kuittia niin kalliista remontista kuin tasapainoakselin vaihto”
Tämä kuitti,lienee useimmilla hyvässä tallessa, jollei ihan kehystettynä.
Onko kovinkin yleistä noiden sylinteriseinämien pinnoitteiden pettäminen ja millä kilometreillä niitä alkaa yleensä jo esiintyä? Omassa nyt 210tkm ajetussa on ollut pian kaikki mahdolliset tyyppiviat tuota lukuunottamatta ja kiinnostaisi tietää kannattaako tuo viimeinkin hävittää alta pois, kun vielä toimii.
Tässä alla hyvä topic jossa tuo aiemmin mainitsemani remppakertomus. Ja hyvä teoria mikä on mekanismi ongelman taustalla.
https://mbworld.org/forums/gl-class-x16 ... eloading=1
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex