Moottoreiden erot OM 648-OM 642
Moottoreiden erot OM 648-OM 642
Hei !
Nyt olisi visainen kysymys mersutietäjille. Harkinnassa OM 642 moottorinen 211. Nykyinen OM648.961. Vanhemmassa mallissa tietty toi SBC jarrujärjestelmä ongelmallinen. Moottorista haluaisin tietää vertailun vuoksi mitä lastentauteja tai perusvikoja ko. moottoreissa havaittu ?? Oma 648.961 pelannu moottorina oikein mallikkaasti. Vaikkakin remppaa saanu tehdä mutta en voi syyttää moottoria. 642:sta tehty melko pitkään erilaisiin ajoneuvoihin. Millä perusteella tulisi valita uudempi moottorillinen auto.
Nyt olisi visainen kysymys mersutietäjille. Harkinnassa OM 642 moottorinen 211. Nykyinen OM648.961. Vanhemmassa mallissa tietty toi SBC jarrujärjestelmä ongelmallinen. Moottorista haluaisin tietää vertailun vuoksi mitä lastentauteja tai perusvikoja ko. moottoreissa havaittu ?? Oma 648.961 pelannu moottorina oikein mallikkaasti. Vaikkakin remppaa saanu tehdä mutta en voi syyttää moottoria. 642:sta tehty melko pitkään erilaisiin ajoneuvoihin. Millä perusteella tulisi valita uudempi moottorillinen auto.
Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642
Jos verrataan pelkästään moottoreita, en keksi mitään mikä olisi parempaa OM642:ssa.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642
Kiitos !
Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642
Lastentauteina mainittakoon öljyvuoto silmälasitiivisteestä, ahtimen imuputken tiivisteen imeytyminen ahtimeen, huohotinputken vuoto. Mitähän niitä muita oli... muuten suht kestävä kone mutta ei millään 648 veroinen minkä on kuin tankki, oikeastaan paras mersun dieseli jos ei pumppukoneita lasketa.
Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642
On jotain. Nätimpi käyntiääni ja se että koneen kylkeen tulee 7-vaihteinen loota
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642
Kiitos viesteistä ! Tää olikin oikeestaan mitä halusikin kuulla. Jotenkin tuntuis toi 648 viehättävän koska samalla konstruktiolla on tehty paljon aiemmin kestäviä moottoreita. Pihalla myös -87 200 D OM601.912 joten kestävyydessä ei valittamista muuta kun pari kertaa kansipahvi. Onneks maailmaan mahtuu vielä ääntä.
Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642
Kiitos viesteistä ! Tää olikin oikeestaan mitä halusikin kuulla. Jotenkin tuntuis toi 648 viehättävän koska samalla konstruktiolla on tehty paljon aiemmin kestäviä moottoreita. Pihalla myös -87 200 D OM601.912 joten kestävyydessä ei valittamista muuta kun pari kertaa kansipahvi. Onneks maailmaan mahtuu vielä ääntä.
Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642
Itse onnistuin löytämään OM642-koneisen 211:n jossa on vielä se "ongelmallinen" SBC
Kyllä OM648 on hyvä moottori.
Kyllä OM648 on hyvä moottori.
wiimax.fi
Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642
Ärrään vaihdettiin viime keväänä 642.950 pannu, entinen kesti 331tkm. En menis hirveesti kehumaan...
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06 ja MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Honda Goldwing 1800 -01
Suzuki GSX 1100 F
MB R 320 cdi-06 ja MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Honda Goldwing 1800 -01
Suzuki GSX 1100 F
Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642
Kolmatta öljyvuotoa jo korjataan ex w212 642 moottorista.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642
Eikö 648:ssa ole vielä nykyaikaisia "vapaasti pyöriviä laakeriliuskoja" alakerrassa?
Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642
Kiitos vinkeistä. 642:n öljyvuodoista olen kuullut muualtakin. Juu paree pysyä 648 myllyssä. Hyväkoppasen ehjän kun löytää niin siinä on pitkäksi aikaa kulkuneuvoa. SBC laskurin nollausvehjekin on hankittuna jos joskus sattus tarvitsemaan. Onko kellään tietoo noista alakerran laakereista ?
Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642
tosi hyvin kestää edellisellä 648 oli mittarissa 684tkm kun myin ja edelleen kulkee sbc saa takuuseen kun ei mene nollaan sitä laskuria nykyiseen 2003 malliseen on vaihdettu viime kesänä sbc mesen googwillinämiskap kirjoitti: ↑To 23.12.2021 10:32 Kiitos vinkeistä. 642:n öljyvuodoista olen kuullut muualtakin. Juu paree pysyä 648 myllyssä. Hyväkoppasen ehjän kun löytää niin siinä on pitkäksi aikaa kulkuneuvoa. SBC laskurin nollausvehjekin on hankittuna jos joskus sattus tarvitsemaan. Onko kellään tietoo noista alakerran laakereista ?
Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642
OM642 öljyvuotopaikka on ne öljynjäähdyttimen tiivisteet, ja tosi harvoin mikään muu. OM648 puolestaan ei vuoda öljyä mistään haitalle asti...
wiimax.fi
Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642
Neliveto 642 vääntelee öljypohjan vuotamaan ja nyt vuotaa öljynsuodattimen jalka, tiivistettä ei saa erikseen.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 185
- Liittynyt: Ma 19.10.2015 07:53
Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642
ainakin 2009 etteenpäin om642 ei pahaa sanottavaa
mahtava moottori pelkällä optimoinnilla vs om648 ei voi kyllä verrata samana päivänäkkään,
kolme ollu toisella 530tkm ajettu toisella +430tkm molemmilla mentiin tuikutettuna 40tkm eikä tarvinu rapata, tosin öljynjäähdyttimen tiivisteet oli molempiin vaihdettu, molemmat kävin tuikuttamassa ja pelasivat kuin kello...
ja millon se neliveto 642 alkaa sitä öljypohjaa vuodattaan, 350tkm ajettu s212 nelikko 350cdi pihassa ei vielä ainakaan oo mitään oireita..
tämäkin pitää tuikauttaa kunhan ehtii,.... tähänkin on öljynlauhduttimen tiiviste vaihdettu, mutta mitä sitten.
jakoketjusta omaa pohdintaa, tuohon 530tkm ajettuun ei ollut koskaan vaihdettu ketjua. Historia oli tiedossa ei rämissy eikä sivuääniä ja oli kiristimessäkin varaa vielä kiristellä,
430tkm ajettuun coupeen vaihdatin ketjun ja kiristimen varalta 400tkm kohdalla, puolen vuoden päästä oli jo kiristin samanlailla ulkona kuin silloin ennen vaihtoa
Onneksi näissä uudemmissa on läppä edessä ei tarvi turhaa kurkkia ja törsätä rahoja joutavaan, eihän ehjää kannata korjata.
mahtava moottori pelkällä optimoinnilla vs om648 ei voi kyllä verrata samana päivänäkkään,
kolme ollu toisella 530tkm ajettu toisella +430tkm molemmilla mentiin tuikutettuna 40tkm eikä tarvinu rapata, tosin öljynjäähdyttimen tiivisteet oli molempiin vaihdettu, molemmat kävin tuikuttamassa ja pelasivat kuin kello...
ja millon se neliveto 642 alkaa sitä öljypohjaa vuodattaan, 350tkm ajettu s212 nelikko 350cdi pihassa ei vielä ainakaan oo mitään oireita..
tämäkin pitää tuikauttaa kunhan ehtii,.... tähänkin on öljynlauhduttimen tiiviste vaihdettu, mutta mitä sitten.
jakoketjusta omaa pohdintaa, tuohon 530tkm ajettuun ei ollut koskaan vaihdettu ketjua. Historia oli tiedossa ei rämissy eikä sivuääniä ja oli kiristimessäkin varaa vielä kiristellä,
430tkm ajettuun coupeen vaihdatin ketjun ja kiristimen varalta 400tkm kohdalla, puolen vuoden päästä oli jo kiristin samanlailla ulkona kuin silloin ennen vaihtoa
Onneksi näissä uudemmissa on läppä edessä ei tarvi turhaa kurkkia ja törsätä rahoja joutavaan, eihän ehjää kannata korjata.
Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642
Kiitos osallistujille ! Hyvää tietoo. Moottorithan on monesti yksilöitä ja myös käyttäjät, jotkut vaatii enemmän vähemmän huoltoo. Noi lauhduttimen tiivisteet kuulostaa vielä kohtuu simppeliltä huoltokohteelta. Jos aletaan lohkon yms. tiivistyksiin puuttumaan nin sit on piru merrassa. Oma 648 roksuttaa taas. Oli pyhät remontissa oman asennusvirheen vuoksi. Vaikuttaa ettei noita saa ajamalla loppuun, omalla veivattu reilu puol millii ja vielä hoonausjäljet näkyvissä sylintereissä.
Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642
Olipa hyvä vinkki SBC:n korjauksesta ?! Onko todella niin että MB tekee korjauksia vielä ns. takuutyönä ?? Näkeekö jostain SBC:n polkasumäärät ?? Esim. Starilla ? Vai onko se kerrasta poikki kun limiitti loppuu ?
Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642
näkee SBC:n laskurin starilla, mutta sitä ei nää koska se ilmoittaa että nyt alkaa riittää. Hyvinhän noita on jopa täällä peräpohjolassa mennyt goodwillin piiriin viimeaikoina.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01