CAN-KEY ohjain tilattiin sillä puheella, että koska S/W213 asennuksista ei ollut vielä tietoa, niin tehdään meidän autoon prototyyppiasennus ja rahat takaisin tai päivitetään softaa jos ei toimi. Tässä autossa on siis P35 Multibeam adaptoituvat matriisiled ajovalot, joten pelkästään kaukovalon merkkivaloa seuraava lisävalo-ohjain ei toimi automatiikalla oikein vaan lisävaloja pitää käyttää käsin.
Nyt on asennettuna tämä CAN-KEY ohjainsarja, jota saa joko perinteisenä suoraan väylälle liittimellä kytkettävällä että induktiivisella johtosarjaa rikkomatta asennettavalla tunnistimella. Asensin jälkimmäisen ja nyt ainakin ensimmäisten 50 km jälkeen näyttää toimivan. Ei yhtään virhevaihtoa eikä mitään sekoiluja muutenkaan. CAN-KEYn avulla voi lisätä Multibeam LED ajovalojen keskelle yhden ison pikselin LED-panelilla. Lisävalopanelin ohjauslogiikka toimii siten, että paneli on pimeänä aina silloin kun auto rajaa valokuviota joko ajamalla valaistussa taajamassa lähivaloilla tai pimeässä kaukovaloja käyttäessään vastaantulijan tai tavoitettavan havaitessaan. CAN-KEY ohjain kytkee lisävalopanelin silloin kun auton Multibeam valokuvio on täydellinen ilman varjostuksia.
Kytkentä on varsin yksinkertainen, koska päiväajovalon ja disabloinnin langan voi jättää kytkemättä. Punainen johto akulle, musta maihin, induktiivinen tunnistin auton ajovaloja ohjaavan väyläkaapelin sekaan ja Deutsch-liitin kiinni lisävalopaneliin. Panelin sammuttamiseenkion on oma ohjauksensa, mutta jätin sen tässä S/W213 asennuksessa kytkemättä. Paneli on niin alhaalla, että en odota siitä olevan suurempaa haittaa sumussa tai lumituiskussa, joten jätin panelin disablointioption käyttämättä.
Laajempikin asennusohje ja Mersun eri mallien johtosarjojen värikoodit löytyvät QR koodinlukijalla tuosta CAN-KEY sarjan mukana toimitetun alla olevan yhden sivun ohjeen päässä olevasta linkistä. Merkkasin S/W213 vasemman ajovalon johtosarjan värikoodit tuohon skemaankin (CAN LO = Green, CAN LO = Green-white). Kiitokset myös DBFI:lle tämän tarkistamisesta ennen kuin sain CAN-KEY kytkentäohjeet!
CAN-KEY skema.jpg
Releen asensin vakiopaikkaan kuljettajan puoleisen suojalevyn alle pystyyn, ettei riskeerata releen mahdollista kosteusvauriota kun muovikuoren helma on alaspäin. Liitännät pysyvät myös puhtaana täällä suojassa
CAN-KEY rele.jpg
Tunnistimen asennus ei sitten vaatinut edes kaapelin irrottamista. Johdinsarjan suojateippausta joutui hieman avaamaan, mutta tunnistinkalikan mahtuu napsauttamaan paikalleen vaikkapa näin. Kannattanee ottaa huomioon, että tunnistimen paino ja koko suhteessa johtimien painoon on varsin suuri, koska Mersulla hyödynnetään väylärakenteet täysimääräisenä ja signaalijohtimet ovat varsin hentoja lankoja. Vedin tunnistimen kiinni valaisimen koko johtosarjaan teippauksin ja nippusitein ettei tunnistin jää parin valolangan varaan roikkumaan. Tunnistin pitää asentaa kuljettajan puoleisen ajovalon johdinsarjaan.
CAN-KEY tunnistin.jpg
CAN-KEY pitää asennuksen jälkeen opettaa sen auton tavoille, johon se on asennettu. Siihen on ohje noiden QR-koodien takana, mutta näin se tapahtui:
1. auto vaakasuoralle tasolle (ilmeisesti korkeussäädön komentojen välttämiseksi?)
2. käynnistä
3. valot AUTO asennossa
4. anna käydä kunnes valokuvio on alustettu kokonaan
5. automatiikka päällä vedä valonvaihtoviiksi kaukovalovilkulle ja PIDÄ
6. noin 6 sekunnin kuluttua CAN-KEY kuittaa ymmärtäneensä kaukovalojen kaikkien segmenttien olevan käytössä vilauttaen lisävaloja 3 kertaa
7. vapauta valonvaihtoviiksi kaukovalovilkku asennosta
8. Homma valmis. Nyt voi lähteä ajelemaan täysautomatiikalla ja lisävalopaneli sammuu heti Multibeam säädön alkaessa.
Toiminta näyttää sujuvammalta kuin odotinkaan. Ajaessa ei tule edes vaikutelmaa pitkästä sekvenssistä esiripun auetessa ja viimeisenä säätöportaana syttyvästä lisävalopanelista. Koska komento lähtee sekä auton omile valoille että lisävaloille samalla kertaa, kertakomennolla syttyvä lisävalopaneli napsahtaa päälle samalla kun esirippu lähtee aukeamaan auton kaukovaloissa, joten se vähentää tuota animoitujen ajovalojen vaikutelmaa.
Nämä valot toimivat käsin koskematta ilman vastaantulijoiden protesteja kun valitsee lisävalopanelin, joka ei työnnä 5 luksin käyrää kovin paljon ohi 200 metrin. Meidän autossa se 5 luksin piste on 200 metrin mittapisteen mittaustiedon perusteella laskennallisesti ekstrapoloituna 230 - 240 metrissä ja nuo valot tuntuvat kelpaavan vastaantulijoille. Saattaa jopa käydä niin, että aiemmin Multibeam säätöä havaitsematta valojaan vilkutelleet rauhoittuvat kun näkevät selvästi 2 x 84 + 1 pikselin Multibeam valoissa yhden ison pikselin sammuvan hyvissä ajoin? Mitään NBB Alpha Xenonia tai X-Vision Genesistä tuohon käyttöön lienee turha tarjota, koska auton 160 metrin kaukovaloille mitoitettua säätölogiikka voi kohtuudella venyttää hieman yli 200 metrin, mutta ei se tietenkään osaa käsitellä 400 metrin kaukovalokeilaa.
Tämä taisi olla toiseksi viimeinen säätö tämän auton valoille. Suora paneli vaihtunee vielä jossain vaiheessa paremmin auton keulan muotoon sopivaan kaarevaan päätavoitteena vähentää ahtaan asennuspaikan vuoksi varsin alas asennetun panelin etualan korostusta leveämmällä valokuviolla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.