W211 käynnistysongelma
W211 käynnistysongelma
W211 320 CDI -03 Viikko sitten sammui kesken rauhallisen ajon, eikä millään käymään enää. Ensi epäily polttonestesuodatin tukossa. Vaihdettu ei vaikutusta. Testeri herjasi nokan asentoanturia. Vaihdettu ei vaikutusta. Testeri herjasi puuttuvaa signaalia. Ohjeen mukaan jännite 5v 3: navasta, maa 1 navasta, 2 navasta ei mitään mainintaa (input signaali). Jännitteet tulee 3 ja 2 sta ja maa löytyy. Missä vika ? onko ECU:sta palanut jotku satiaiset jotta jännite tulee läpi 2 napaan. Vai onko kaapelit hieroutunu puhki keskenään ?? Vanhan sekä uuden anturin vastusarvot samanmoiset mutta arvot poikkeaa ohjearvoista (voi johtuu kinkki yleismittarin laadusta). Näyttää vastusarvoa vaan sekunnin ? Onko uusi anturi jo palanut ? Toinen mysteerio. Kampiakselin anturin vastusarvot myös poikkeaa ohjearvoista. Siellä jännitteet ok. Kolmas mysteerio. Virran kytkemisen jälkeen akkujännite putoo 11.6 V. Startatessa jopa alle 10 V. Akkuja peräkärryllinen kokeiltu ja testattu kuormitustesterillä, akut kunnossa. Viimeinen Marine Optima akku jonka pitäis nimenomaan antaa virtaa enemmän kuin peräkärryllinen normiakkuja Testeri ei pysty lukemaan "akkulaitetta" jotta voisi päivittää softan. Mihin piruun toi virta karkaa ????? Moottori pyörii startilla 176 r/min. Eiks tää pitäis olla kunnossa. Polttoaineen syöttö ok ? Railipaine nousee 445 bar, startatessa, suutintesteri vielä tulossa jotta saa ohivuodot mitattua. Epäilen vaan ettei vika ole polttoainepuolella. Joku anturin bitti on nyt väärinpäin. Jännitteen lasku tietty tuo moneen laitteeseen virranpuutoksesta herjoja mutta kai ton pitäis käynnistyy. Muutaman kerran aavistuksen luvannut ?? Nyt loppuu osaaminen ja kärsivällisyys.
Re: W211 käynnistysongelma
Staarivelhot kattokaas viesti ja auttakaa miestä mäessä !!
Re: W211 käynnistysongelma
Ettei ois ketju venynyt ja sen takia noita antureita herjailee? Näkeekös tosta öljykorkista kiristimen? Jos näkee niin onko jo liikaa ulkona?
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: W211 käynnistysongelma
Oletko tarkistanut rungon ja vaihdelaatikon välisen maajohdon ja sen kiinnityspisteiden kunnon? OM648:n öljykorkista ei kyllä kiristintä näe... V-moottoreissa tämä taitaa kyllä onnistua joissain vuosimalleissa.
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
Re: W211 käynnistysongelma
Jotenkin meni ohi tuo vuosimalli, oletin että om642, mun moka Ei oo tainnu juurikaan ketjuongelmaa olla tuossa om648:ssa.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: W211 käynnistysongelma
Jos tuo jännite kyykkää uudellakin akulla (95 Ah AGM), niin joku laite ottaa melko lailla virtaa. Isoja kuluttimia on ainakin:
- Sähköinen lämmitinelementti lämppärissä
- Hehkut
- Ilmajousituksen kompressori (jos on)
- SBC-jarrujen pumppu
Laturin diodisillan vika taitaisi purkaa akkua myös ilman virtojen päälle kääntämistä. Penkinohjainlaitteen vika tuskin kuluttaisi noin paljon virtaa... Sulakkeita yksitellen irrottamalla voisi päästä kiinni kuluttimeen. Sitä en tiedä kannattaako sulakkeita mennä irrottamaan avain virtalukossa. Viisaammat kommentoikoon.
Jos noiden antureiden osalta epäilet johdinvikaa, niin yksi mahdollinen paikka on moottorin takaosassa, missä johtosarja kulkee moottorista koriin (tulipeltiin).
- Sähköinen lämmitinelementti lämppärissä
- Hehkut
- Ilmajousituksen kompressori (jos on)
- SBC-jarrujen pumppu
Laturin diodisillan vika taitaisi purkaa akkua myös ilman virtojen päälle kääntämistä. Penkinohjainlaitteen vika tuskin kuluttaisi noin paljon virtaa... Sulakkeita yksitellen irrottamalla voisi päästä kiinni kuluttimeen. Sitä en tiedä kannattaako sulakkeita mennä irrottamaan avain virtalukossa. Viisaammat kommentoikoon.
Jos noiden antureiden osalta epäilet johdinvikaa, niin yksi mahdollinen paikka on moottorin takaosassa, missä johtosarja kulkee moottorista koriin (tulipeltiin).
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
Re: W211 käynnistysongelma
Kiitos vinkeistä ! Täytyy tarkistella asioita. Tänään testasin nokka-anturin johdot ja maavuodot eculta (14,37,38), ei selkeetä vikaa. Nokka-anturin vikakoodit hävis mutta ei käynnisty. Mietityttää toi 5v jännitteen ilmeneminen nokka-anturin signaalijohdossa (2) ?? Ohjeissa ei mitään mainintaa mikä vastus/jännite ko. navassa tulisi olla ?? Vielä miteityttää noi antureiden napojen sisäiset vastusarvot ?? Suutinten ohivuoto testattu startatessa, sentti löpöä letkuissa, kaikista lähes sama. Hehkutus ja SBC pudottaa jännitettä kun kytketään virrat mutta jännite nousee sen jälkeen. Tänään en ehtinyt testaa enempää. Pitänee purkaa startti ja putsaa ja voidella jos sieltä löytyy jotain ?? Paljonkohan startin pitäis ottaa Ampeereita startatessa että se voidaan luokitella ehjäksi ?? Tarvii mitata huomena pihtiampeerimittarilla akulta.
Re: W211 käynnistysongelma
Niin vielä joku epäili automaticin vetolevyn irtoomista ?? Tarvii sekin nyt vielä tarkistaa ! Millainen mahtaa olla kampiakselin asentotunnistimen vastakappale josta indikaatio tulee ?? Kampiakselin asentotunnistin vielä paikallaan ja arvoja tarkasteltu vasta eculta. Pirun ahtaassa paikassa irrottaa ettei meinaa mahtua mikää väliin ??
-
- Mersumies
- Viestit: 2375
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W211 käynnistysongelma
Tuleeko putkesta minkäänväristä savua startatessa?miskap kirjoitti: ↑La 11.12.2021 22:55 Niin vielä joku epäili automaticin vetolevyn irtoomista ?? Tarvii sekin nyt vielä tarkistaa ! Millainen mahtaa olla kampiakselin asentotunnistimen vastakappale josta indikaatio tulee ?? Kampiakselin asentotunnistin vielä paikallaan ja arvoja tarkasteltu vasta eculta. Pirun ahtaassa paikassa irrottaa ettei meinaa mahtua mikää väliin ??
Kampiakselin asentotunnistimissa on yleensä hammaskehä jota anturi lukee. Jos se vetolevy (sikäli kun se hammaskehä on vetolevyssä, usein on) korkkaa kampiakselin kiinnityskohdista ja pyörähtää niin synkroni nokka-akselin kanssa ei ole uskottava mutta kaikki Ecut eivät tuollaista tietoa välitä eivätkä siten anna siitä vikooodia.
Mutta jos antaa vikoodin niin se ei välttämättä ole nokka-anturi vaan se synkroinnin puute...joka puolestaan voisi olla antamatta suuttimille ruiskutusta.
Re: W211 käynnistysongelma
Kuten edellä, se sync OK/EI OK näyttää tuon, nokka-anturin signaalinkin sai kyllä muistaakseni developerpuolen mittauksissa näkymään. Ja oma vikakoodi siitä synkkavirheestä pitäisi tulla. Kampiantura ok jos kerran näyttää pyörimisnopeutta.
Polttoaineongelma tuo nyt ei varmaankaan ole, paine on hyvä, ja luultavasti anturikin näyttää oikein.
Akkujännite voi olla höpöä jos BCM:ään ei pääse edes käsiksi, katso sen akkuohjaimen piuhat, ne monasti ovat olleet hapettuneet.
Mittasitko siis anturin vastusarvon irrallaan? Sehän on staattinen lukema, ei sen pitäisi mihinkään nollaan hypätä.
Mittaa mitä sinne menee virtaa kun virrat päällä eikä muuta. Ei sinne kovin montaa amppeeria pitäis silloin mennä. Oliko pikkuakku ok, joskus oli niitä mysteerejä että viallinen verme imi pääakulta 'kaiken'.
Polttoaineongelma tuo nyt ei varmaankaan ole, paine on hyvä, ja luultavasti anturikin näyttää oikein.
Akkujännite voi olla höpöä jos BCM:ään ei pääse edes käsiksi, katso sen akkuohjaimen piuhat, ne monasti ovat olleet hapettuneet.
Mittasitko siis anturin vastusarvon irrallaan? Sehän on staattinen lukema, ei sen pitäisi mihinkään nollaan hypätä.
Mittaa mitä sinne menee virtaa kun virrat päällä eikä muuta. Ei sinne kovin montaa amppeeria pitäis silloin mennä. Oliko pikkuakku ok, joskus oli niitä mysteerejä että viallinen verme imi pääakulta 'kaiken'.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 käynnistysongelma
Hei ! Kiitos jälleen kannanotoista. Pikkuakkku ja iso akku ovat kohtuu uusia AGM:ä ja kondiksessa. Ja savut just puuttuu. Vastusarvot mitattu irrallaan mutta toki kinkkimittarin arvoihin ja kuparilankavirityksiin ei taida olla aina luottamista. Nyt kuitenkin taisi löytyä looginen syy käynnistymättömyyteen. Pakonokka ei pyöri !!!! Olispa tullut katottua korkista heti olis selvinnny monelta hermovauriolta ja epätoivon hetkeltä. Perskutarallaa kun sitä pitää aina yrittää vaikeimman kautta. Nyt purkaminen käynissä, tuli pikku propleema kun 6 suuti ei irtoo. Suuttimen tiiviste vuotanu palotilasta vissiin mustaa kakkaa reiän täyteen. Koitin väännellä jakarilla suutinta, ei käänny mihinkään. Kelan kiinnitysmutteri halkes. Voi masennuksen iltapäivä. No kaverilta suuttimen ulosvetäjä niin eiköhän tuon venakopan saa huomenna irti niin näkee missä vika. Onko nokka alkseli poikki vai mikä. Tuskin nokkaketju ainakaan on mistää irti poikkki ? Muut vauriot mysteeri onko venat mutkalla ja männät paskana ???!!
Re: W211 käynnistysongelma
Aika lailla hajalla se on kun nokka ei pyöri, siis koko moottori.
wiimax.fi
Re: W211 käynnistysongelma
Niimpä ?
Re: W211 käynnistysongelma
Tuhoa taitaa olla odotettavissa. Ketjupyörän pultit pakonokasta irronneet. Pakonostimissa näkyy hieman jälkiä. Kansi vielä kiinni. Ei varmaan voi syyttää kun itseään. Viime kesänä tehty kansiremontti. Jäi varmaan pultit löysälle ??!! Tuskin tarvii Locktitellä kasata. Nyt voi olla kannelle ja kilkkeille tarvetta. Jos jollain nurkissa niin saa tarjota. Pakonokka, alipainepumppu, ketjupyörä, ruiskusuutin, nostajat, mahd. venttiilit ja männät.
Re: W211 käynnistysongelma
Ikävämpi homma. Ääntelikö mitenkään ennen hajoamista? Jotenkin itse ollut siinä käsityksessä, että ketjupyörän (lyhyet) pultit aina lukitteella kiinni. Vai onko tässä venyvät pultit?
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että mitä viimekertaisessa kansiremontissa tehtiin ja miksi? Vuotiko viimeisen pytyn kohdalta jäähdytinnestettä/öljymoskaa ulospäin vai oliko kannessa halkeamia?
Jos osia hommailet, niin älä ainakaan alipainepumppua hommaa, jää turhaan talliin pölyttymään...
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että mitä viimekertaisessa kansiremontissa tehtiin ja miksi? Vuotiko viimeisen pytyn kohdalta jäähdytinnestettä/öljymoskaa ulospäin vai oliko kannessa halkeamia?
Jos osia hommailet, niin älä ainakaan alipainepumppua hommaa, jää turhaan talliin pölyttymään...
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
Re: W211 käynnistysongelma
Minkäänlaista poikkeavaa ääntä en havainnut. Se juuri ihmetyttääkin. Pultit jääneet tod. näk. löysälle. Tai sit olis vaan pitäny laittaa lukitetta ?? Pultit hakkautuneet tosi pitkään irrallaan hammaspyörien reijissä, kunnes sen verran kuluneet että päässeet kääntymään reijissä niin että nokka ei enää pysynyt mukana. Kansiremppa oli puhtaasti kiehumisen syy. Auto lainassa ja kuski kaahasi motarilla ja hihnan ohjainrullan laakerointi petti ja hihna poikki. Ennenkuin pääsi pois motarilta motti kiehahti ja kansipahvi sökönä. Sen jälkeen alkoi puhaltaa nestettä pihalle. Kansi plaanattiin ja venaohjurin kumit vaihdettiin ja venat läpättiin. Toimi tosi hyvin ton puoli vuotta. Ei ollut mitään muita vuotoja. Nyt kun purkasin oli 6:n suutin jumissa, mustaa lakkapaskaa ja mönjää oli suuttimen väli täynnä. Vuoti suuttimen tiiviste. Suutin piti repiä ulosvetäjällä. Nyt kalvattu suutinpohjat samalla kun oli vehkeet lainassa. Saas nähdä kun saan kannen irti että tuleeko siitä enää kalua. Palataan alipainepumpun osalta hieman myöhemmin.
Re: W211 käynnistysongelma
Hei ! Nyt olisin vailla muutamaa osaa jota ei löydy varaosaliikkeistä. Pakonokka kaikkine hammas- ja ketjupyörineen. 10 kpl venttiilinostimia. 1 kpl suutin. Alipainepumpulta imuletkuun menevä letkunpätkä jossa joku anturi kiinni. Jos jollain löytyy ehjät osat niin hierotaan kaupat.
Re: W211 käynnistysongelma
Hei taas mesemiehet ja naiset ! Pääosa kilkkeistä hankinnassa ja tilattu. Nokanketjupyörä (A6110520601) 36 hampainen ja huohottimen letku (A6130160181) puuttuu. Laittakaa viestiä jos jostain löytyy ??
Re: W211 käynnistysongelma
Noniin nyt roksuttaa mese taas. Ehti vielä ennen vuoden vaihdetta ottaa savut. Nokka tuli Saksanmaalta vika päivänä aamupäivällä.
Re: W211 käynnistysongelma
Hieno homma! Jotenkin mennyt hieman ohi aikaisemmat postaukset, mutta oliko tässä moottorissa oikeasti alipainepumppu?
EDIT. Näköjään laitoitkin tuohon seuraavaan viestiin etsiväsi huohottimen letkua, eli edellinen kysymys on turha.
Vai tarkoititko tuolla letkunpätkällä huohottimen letkua, jossa on sähköinen lämmitys? Sen verran olen kiinnostunut tekniikasta, että olisi mielenkiintoista tietää, onko OM648:sta myös versio, jossa on alipainepumppu. OM613:sta toki on, mutta sitä ei käsittääkseni koskaan saanut W/S211:seen.miskap kirjoitti: ↑To 16.12.2021 12:04 Hei ! Nyt olisin vailla muutamaa osaa jota ei löydy varaosaliikkeistä. Pakonokka kaikkine hammas- ja ketjupyörineen. 10 kpl venttiilinostimia. 1 kpl suutin. Alipainepumpulta imuletkuun menevä letkunpätkä jossa joku anturi kiinni. Jos jollain löytyy ehjät osat niin hierotaan kaupat.
EDIT. Näköjään laitoitkin tuohon seuraavaan viestiin etsiväsi huohottimen letkua, eli edellinen kysymys on turha.
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
Re: W211 käynnistysongelma
Sorry myöhäinen vastaus !
648:ss ei ole alipainepumppua (SBC jarrut) . Eikä huohotinletkussa lämmitystä. Pakokokan päässä huohotin härpäke. Ihmeellinen reiitetty peltipurkki joka pyörii nokan mukana ja toimii venttiilikoneiston huohottimena. Letku menee Imutorveen ennen turboa. Siinä joiku ihme anturi joka varmaan ohjailee ilman kulkua ? Nää kaikki liittynee päästöjen pienentämisiin.
648:ss ei ole alipainepumppua (SBC jarrut) . Eikä huohotinletkussa lämmitystä. Pakokokan päässä huohotin härpäke. Ihmeellinen reiitetty peltipurkki joka pyörii nokan mukana ja toimii venttiilikoneiston huohottimena. Letku menee Imutorveen ennen turboa. Siinä joiku ihme anturi joka varmaan ohjailee ilman kulkua ? Nää kaikki liittynee päästöjen pienentämisiin.
Re: W211 käynnistysongelma
No Niin !! Nyt tästä (W211T 320 CDI -03) halvaantu varmaan virtalukko tms. ??? Avain kääntyy, valot hehkut yms. syttyy mut ei pyöri kun kääntää avainta. On nää p..e kyllä ihme vehkeitä. Niinku urheilijat "Ei tervettä päivää nää" !! Nokkaremontin jälkeen halvaantu heti Laturi, Nyt startti tai virtalukko ???!! Muita pikkuvikoja luettelemattakaan. Taitaa olla lähellä soitto Kuusakoskelle et pankaa pakettiin.
Re: W211 käynnistysongelma
Sammuuko mittariston valot kun yrität startata?
Jos kyllä,niin startin johdolla huono kosketus tai startissa vikaa.
Jos ei sammu niin ehkä virtalukossa voisi ollakin vikaa.
Jos kyllä,niin startin johdolla huono kosketus tai startissa vikaa.
Jos ei sammu niin ehkä virtalukossa voisi ollakin vikaa.
Re: W211 käynnistysongelma
Kiitos kommentista ! Ei sammu valot. Startti pyörähti kun löin navat yhteen lenkillä. Eli herätevirta taitaa puuttua virtalukolta. ... jostain ??
Re: W211 käynnistysongelma
Naksahtaako startin rele avainta käännettäessä? Siitä hyvä lähteä liikkeelle...
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Re: W211 käynnistysongelma
Pääseekö tässä helposti koputtamaan starttia samalla kun toinen yrittää startata?
Re: W211 käynnistysongelma
Kiitos jälleen kommenteista ! On koputeltu mutta ei herää, eikä kuulu naksahdusta kun ei tule herätevirtaa solenoidille. Eli vahvin epäilys on lukon puolen viasta. On vaan melkosen ikävä lähtee ettii oikeeta paikkaa. Kait se on vaan lukon ympäriltä aloitettava. Staari ja Delphikin läppärit halvaantu just samaan aikaan joten niistäkään ei ole mitään apuja nyt. Voi että syö miestä.
Re: W211 käynnistysongelma
Tarkista se rele nyt ensin ja mittaa tuleeko siihen asti virtaa startatessa. Jos se ei napsahda, ei solenoidille tietenkään tule virtaa...
Ja jos ei tule releelle asti, niin pitäisi päästä starilla katsomaan, onko starttilupa myönnetty.
Ja jos ei tule releelle asti, niin pitäisi päästä starilla katsomaan, onko starttilupa myönnetty.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W211 käynnistysongelma
Tämä ja jos ei tule
niin sitten testerin ohjeita seuraten jatkaa etsimistä
Mökkillä
'
'
Re: W211 käynnistysongelma
Eikös näissä ollu startille sulake mikä rupiaa aika ajoin särkymään ku startti on ehtoon puolella? Muistelen ainaki dealerin näin kirjoitteleen
Menneitä paljon.