Öljyn imuvaihdot?
Re: Öljyn imuvaihdot?
Aiheeseen löyhästi liittyen; mersut on hyviä autoja sellaiselle joka haluaa itse tehdä perushuoltoja.
Millään muulla merkillä ei ole tehty moottoriöljynvaihtoa näin helpoksi, kun on tässä keskusteltu imuvaihtaja ja öljynsuodatinavain ei tarvita nosturia eikä auton alle ryömimistä. Siistiä hommaa.
Samaten ilma- sisäilma- polttoainesuodattimet on helppoja vaihtaa. Bensakoneisissa tietysti pa-suodatin auton alla, mutta kukapa nyt mersua bensakoneella ...
Toista ääripäätä edustaa BMW, jossa ilmansuodattimen vaihto saattaa olla niin haasteellinen homma että kotiasentaja ei tunnissa selviä. Puhumattakaan joistain peugeoteista, joita ei onneksi juuri tarvitse työpaikalla katsella
Millään muulla merkillä ei ole tehty moottoriöljynvaihtoa näin helpoksi, kun on tässä keskusteltu imuvaihtaja ja öljynsuodatinavain ei tarvita nosturia eikä auton alle ryömimistä. Siistiä hommaa.
Samaten ilma- sisäilma- polttoainesuodattimet on helppoja vaihtaa. Bensakoneisissa tietysti pa-suodatin auton alla, mutta kukapa nyt mersua bensakoneella ...
Toista ääripäätä edustaa BMW, jossa ilmansuodattimen vaihto saattaa olla niin haasteellinen homma että kotiasentaja ei tunnissa selviä. Puhumattakaan joistain peugeoteista, joita ei onneksi juuri tarvitse työpaikalla katsella
wiimax.fi
Re: Öljyn imuvaihdot?
Ihan samoja havaintoja. Huollettavaksi tehtyjä.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: Öljyn imuvaihdot?
Mitä, eikö teitä miellytä vaihtaa öljyjä tähän tapaan...: homma alkaa, auto nosturille. Sitten vähän pohjamuoveja pois. Seuraavaksi proppu pois, hetken päästä öljypohja hienosti ruostesuojattu. Onneksi suodin on siinä moottorin pohjassa kanssa eikun sekin irti ja taas tulee ekstra ruostesuojaukset tehtyä öljypohjaan... Palikat kasaan ja putsaat ylimääräiset öljyt pois, taitaa alumiininen öpohja kuitenkin kestää suomessakin ilman. Helppoa ja siistiä!
Re: Öljyn imuvaihdot?
Kokeilkaa nyt joku muukin W124:ssa silleen että imemällä kaiki mitä tulee sit proppu auki mitä tulee imun jälkeen. Sit kun ei enää tule ni vielä hanttarinpuolelta takaa auto hallitunkilla reilusti ylös.
Kait tuo hätävarjelun liioittelua minulla on mutta itte teen aina noin kun kerta hommaan alan et takaa apparinpuolelta rengas 10cm ilmaan.
Saapi muuten auto käydä tovin ja öljy on vielä kirkasta vaikka eikait sillä suurta meritystä ole. Nytkin 8200km ja vaihdoin tuohon 300DT:hen öljyt ja suotimen kun seisomaan pistin.
Kait tuo hätävarjelun liioittelua minulla on mutta itte teen aina noin kun kerta hommaan alan et takaa apparinpuolelta rengas 10cm ilmaan.
Saapi muuten auto käydä tovin ja öljy on vielä kirkasta vaikka eikait sillä suurta meritystä ole. Nytkin 8200km ja vaihdoin tuohon 300DT:hen öljyt ja suotimen kun seisomaan pistin.
Re: Öljyn imuvaihdot?
mielestäni se on aivan se ja sama, jo jos sinne koneeseen jää se desi, tai pari vanha öljyä. kuitenkin öljytilavuus on mersuissa vähintäänkin riittävä, niin mitä väliä? eikö se ole pääasia, että saa ne vanhat liemet sieltä suurimmaks osaks pois, samaten suodattimen. ja uutta lientä tilalle. jos aletaan karkeesti ajatteleen, niin siellähän on turbollisissa koneissa öljylle oma jäähdytin ja tietty letkut sinne jäähyttimelle. noihinkin mahtuu jo se n. litra vanhaa öljyä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Öljyn imuvaihdot?
Jaa, että BMW ongelmallinen öljyjen tai suodattimien vaihdon suhteen? Onko antaa mallia mihin on hankalaa?
Re: Öljyn imuvaihdot?
Antaa mallia ? No vaikka 300-sarjan uudehko (?) malli jossa ilmansuodatin venttiilikopan päällä/sivussa, typerän hankala vaihtaa. Olisiko ollut surullisen kuuluisa valvetronic-moottori ?
Polttoainesuodattimet monessakin mallissa auton alla ja pohjamuovien takana piilossa. Naftaa lattialla ja hihassa. Ihan niinkuin ei sopisi konetilaan.
Polttoainesuodattimet monessakin mallissa auton alla ja pohjamuovien takana piilossa. Naftaa lattialla ja hihassa. Ihan niinkuin ei sopisi konetilaan.
wiimax.fi
Re: Öljyn imuvaihdot?
Kertokaapa mikä imuvaihtaja on toimiva.
Paineilmalla toimivat.
Hinta ei ole este ,vaan toimimattomuus.
Paineilmalla toimivat.
Hinta ei ole este ,vaan toimimattomuus.
Re: Öljyn imuvaihdot?
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=102077" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Öljyn imuvaihdot?
epk kirjoitti:http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=102077
http://kauppa.arpre.fi/index?ItemCategory=136&Item=287" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitos.
Re: Öljyn imuvaihdot?
[quote="Kaizu"]Mielipiteitä ko. asiasta. Tuleeko ne öljyt kunnolla sieltä tuossa imuvaihdossa?
Paremmin imuvaihtajalla tyhjenee kun ropun kautta,ensin suodattimen kansi ylös jotta suodattimen sisältämä öljy laskee öljypohjaan,sitten imupumppu käyntiin.
Paremmin imuvaihtajalla tyhjenee kun ropun kautta,ensin suodattimen kansi ylös jotta suodattimen sisältämä öljy laskee öljypohjaan,sitten imupumppu käyntiin.
MB W-210 200cdi vm 99
Re: Öljyn imuvaihdot?
Nyt on sitte verifioitu tätäkin tuohon Diesel matikkiin. Tuli yx reisu heitettyä ni 10t tulikin täyteen ja siis tarkoitti m-öljyt, suodin sekä jakoaskin öljyvaihtoja. Mähän vaihdan jakolaatikonkin öljyt aina kun m-öljytkin vaihtuu.
Öljytikun putken yläpäässä on pieni reikä kyljessä ja jotenkin muistikuva on että noin olisi muissakin pihassa olevissa Dieseleissä. Imuputki täytyy siis työntää vasten sitä hartiaa jossa putki kapenee. No sehän onnistuu kyl helposti.
Nopeudesta sanoisin niin että propun kautta ainakin tuossa Matikissa öljy solahtaa 1/5 osa aikaan ellei nopeamminkin siitä mitä imemällä. Imiessä putki hörppii öljypohjasta ilmaa mukaansa ja ei siis vaikuta se et millaisella alipaineella öljyä imee. Sit kun aikaan ottaa mukaan pohjapanelin irroituksen puhdistuksen ja takas kiinnityksen ni voi olla aika tasoissa? Mosahan oli ajettu käyntilämpöiseksi ennen hommanalkamista.
No ajalla nyt ei mielestäni omissa touhuissa silleen ole merkitystä mut siisteydelle voi jotain jo laskeakin.
Eli enste imemällä kaikki se mitä tulee kun suodinkin on pois nostettu. Kun imuääni on pelkkää ilmaa ni sit proppu auki ja kattomaan mitä vielä tulee. No tossa tuli vielä noin puoli litraa. Paljoko se on vai vähän niin empä tiedä? Prosentiosuutena on ehkä jotain 8% ? Ei se paljon ole mutta ei niin vähäkään?
Lopputulema on se että itte vaihtelen vanhaan tyyliin vaikka 10t välit ehkä sallisi imuvaihdotkin?
Kuvatus mitä 20l astiaan tuli imemisen jälkeen propun kautta.
Öljytikun putken yläpäässä on pieni reikä kyljessä ja jotenkin muistikuva on että noin olisi muissakin pihassa olevissa Dieseleissä. Imuputki täytyy siis työntää vasten sitä hartiaa jossa putki kapenee. No sehän onnistuu kyl helposti.
Nopeudesta sanoisin niin että propun kautta ainakin tuossa Matikissa öljy solahtaa 1/5 osa aikaan ellei nopeamminkin siitä mitä imemällä. Imiessä putki hörppii öljypohjasta ilmaa mukaansa ja ei siis vaikuta se et millaisella alipaineella öljyä imee. Sit kun aikaan ottaa mukaan pohjapanelin irroituksen puhdistuksen ja takas kiinnityksen ni voi olla aika tasoissa? Mosahan oli ajettu käyntilämpöiseksi ennen hommanalkamista.
No ajalla nyt ei mielestäni omissa touhuissa silleen ole merkitystä mut siisteydelle voi jotain jo laskeakin.
Eli enste imemällä kaikki se mitä tulee kun suodinkin on pois nostettu. Kun imuääni on pelkkää ilmaa ni sit proppu auki ja kattomaan mitä vielä tulee. No tossa tuli vielä noin puoli litraa. Paljoko se on vai vähän niin empä tiedä? Prosentiosuutena on ehkä jotain 8% ? Ei se paljon ole mutta ei niin vähäkään?
Lopputulema on se että itte vaihtelen vanhaan tyyliin vaikka 10t välit ehkä sallisi imuvaihdotkin?
Kuvatus mitä 20l astiaan tuli imemisen jälkeen propun kautta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Öljyn imuvaihdot?
Jotain vikaa systeemissä jos imee ilmaa öljypohjasta. Miten sieltä voi tulla ilmaa kun tikun putki on öljyn joukossa? Tietenkin sitten jos ei ole kunnolla öljyjä lämmitetty eikä ehdi valua tikun alueelle mutta aikamoista pikeä pitäisi silloin olla. Ihan imun lopussa tietenkin tulee ilmaa kun öljyn pinta tikun alapään tasossa.
Enpä tunne tuota mallia, tai en muista kun on niin pitkä aika kun tuollainen nelimatikki on pihassa ollut mutta jos jäännösmäärä ei johdu pihan kallistuksista tms. niin eipä tuo imuvaihto oikein tähän autoon sitten sovellu (omasta mielestä ei saisi jäädä noin paljoa vanhaa öljyä).
Re: Öljyn imuvaihdot?
Mullahan tuo imua kehittävä pumppu on teollisuusmallin laite jolla pääsee liki tyhjiötä tai ainakin uutena se on sellanen ollu. Liki -1stä menee kyl vieläkin. Tosiaan ihan alkuunkin tuli selvästi ilman kanssa. Itte vaan arvelin niin et öljyputken viereen ö-pohjassa tulee pyörre ja siitä sit ilmaa kiskoo joukkoon? Olisko sit niin et pienemmällä imulla tulis paremmin? Moottoriöljyjen lämpötila oli käsiarviolta noin 50? Niin ja miten loppupeleissä kävis kylmillä öljyillä? Se ehkä nousee hitaammin ja pyörrettä ei tule? No samapa tuo sille
No teen ton saman vielä muihinkin jahka aika koittaa. Noin 7t ja 250DT eli kevät on käsillä.
Edit: Tasaisella betonisella tallinlattialla auto oli kun imin. Sit proppu auki ja tunkilla kuskin etunurkkaa ylös kun proppu on apparinpuolella takana
No teen ton saman vielä muihinkin jahka aika koittaa. Noin 7t ja 250DT eli kevät on käsillä.
Edit: Tasaisella betonisella tallinlattialla auto oli kun imin. Sit proppu auki ja tunkilla kuskin etunurkkaa ylös kun proppu on apparinpuolella takana
Re: Öljyn imuvaihdot?
Aika samalta taitaa näyttää kuin Jari Ke:llä vaikka et tunkannut nurkkaa.
Re: Öljyn imuvaihdot?
Piharemonttina kun olen biltemanvaihtajalla tehnyt joitain öljynvaihtoja omiin romuihin olen ensin irrottanut suodattimen, sitten pumpannut alipaineella öljyt pois moottorista, sitten asennellut uuden suodattimen ym. ja vielä ennen uuden öljyn laittoa imaissut kerran alipaineella jolloin tulee pikku hörppy vanhaa öljyä.
Mitään käytännön merkitystä sillä desillä parilla ei ole, mutta tosiaan jos vertailuja tekee niin pitää muistaa että lähinnä se öljymäärä mikä kertalorauksella tulee propusta sitä avattaessa on jäänyt imuvaihtajalta koneeseen, sitten jos öljyä valuttaa pidemmän ajan kuluessa pois niin saman saisi imuvaihtajallakin kun vaan odottelee samaan tapaan ensin öljyn valumista öljypohjaan.
Imuvaihtajalla imiessä öljyn sekaan ei ilmaa tule, tai sitten on jokin pielessä ?
Mitään käytännön merkitystä sillä desillä parilla ei ole, mutta tosiaan jos vertailuja tekee niin pitää muistaa että lähinnä se öljymäärä mikä kertalorauksella tulee propusta sitä avattaessa on jäänyt imuvaihtajalta koneeseen, sitten jos öljyä valuttaa pidemmän ajan kuluessa pois niin saman saisi imuvaihtajallakin kun vaan odottelee samaan tapaan ensin öljyn valumista öljypohjaan.
Imuvaihtajalla imiessä öljyn sekaan ei ilmaa tule, tai sitten on jokin pielessä ?
wiimax.fi
Re: Öljyn imuvaihdot?
Eli ei tiedossa paljonko jää ihan ropusta laskien auto suorassa ollessa öljyä öljypohjaan.
Edit: jaa olihan tuossa toinen video aiheesta, eli noin kahvikupillinen jää
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Re: Öljyn imuvaihdot?
Niin tuota,,, Mielestäni sillä ei ole väliä paljonka jäisi jos jättäisi nostamatta. Miksikö? Siksi että kaikki mikä jää on turhaa jättää jos sen kohtuudella pois saa. Kun mä sen tunkin jokatapauksessa hommassa tartten et pohjamuovin kiinnitysruuvit sekä itte pohjamuovin saa helpolla pois. Matikissa ei edes nostokohtaa tarte muuttaa. Takavedossa kyllä kun proppu on eripuolella ja pohjan etupäässä mutta siinäkin kun se tunkki jo on saapusoilla ni ole hommana mikään tehdä.
Mutta en tosiaankaan ole lyttäämässä imuvaihtoja. Itte vaan ainakin näistä lähtökohdista tuon Matikin kohdalla en muuta käytäntöäni. Tiä vaikka sedanissa niin kävisikin? No se nähdään kyllä vielä miten käy
Ja kokeilkaa toki muutkin mitä oikeasti ö-pohjaan jää imuvaihdon jälkeen ni saadaan dataa siitä mille malleille se sopii ja mille ehkä ei.
Jos tunkin tarttee jokatapauksessa ni käyttää myös sitä ja jos ei tartte ni sit ei erikseen hae ja käytä? Toki sekin siinä sit selkenisi et pitäisikö käyttää? Meinaan jos tunkkaamisen jälkeen jo loppunut öljyntulo alkaa uudelleen ja sitä tulee pari kolme desiäkin ni sit jo kannattaa erikseenkäyttämistäkin harkita? Tai ajamalla auto valmiiksi oikeaan kallistukseen?
Mutta en tosiaankaan ole lyttäämässä imuvaihtoja. Itte vaan ainakin näistä lähtökohdista tuon Matikin kohdalla en muuta käytäntöäni. Tiä vaikka sedanissa niin kävisikin? No se nähdään kyllä vielä miten käy
Ja kokeilkaa toki muutkin mitä oikeasti ö-pohjaan jää imuvaihdon jälkeen ni saadaan dataa siitä mille malleille se sopii ja mille ehkä ei.
Jos tunkin tarttee jokatapauksessa ni käyttää myös sitä ja jos ei tartte ni sit ei erikseen hae ja käytä? Toki sekin siinä sit selkenisi et pitäisikö käyttää? Meinaan jos tunkkaamisen jälkeen jo loppunut öljyntulo alkaa uudelleen ja sitä tulee pari kolme desiäkin ni sit jo kannattaa erikseenkäyttämistäkin harkita? Tai ajamalla auto valmiiksi oikeaan kallistukseen?
Re: Öljyn imuvaihdot?
Imikö varmasti sitä ilmaa öljypohjasta? Kuvauksen perusteella vaikuttaa, että imuputki ei ole ollut ihan tiiviisti siinä öljytikunreiän päässä. Silloin tulee ilmaa joukkoon, ja tietysti silloin imuaika pitenee, ja voi jäädä myöskin pieni osa öljyä öljypohjaan.Jari Ke kirjoitti: ↑Su 14.11.2021 18:12 Nopeudesta sanoisin niin että propun kautta ainakin tuossa Matikissa öljy solahtaa 1/5 osa aikaan ellei nopeamminkin siitä mitä imemällä. Imiessä putki hörppii öljypohjasta ilmaa mukaansa ja ei siis vaikuta se et millaisella alipaineella öljyä imee. Sit kun aikaan ottaa mukaan pohjapanelin irroituksen puhdistuksen ja takas kiinnityksen ni voi olla aika tasoissa? Mosahan oli ajettu käyntilämpöiseksi ennen hommanalkamista.
On ollut itsellä jo muutama auto, joista ei koko omistusaikana ole avattu kertaakaan öljyproppua. Imuajalla ei minulla ole mitään merkitystä, koska imun aikana vaihdan suodattimen. Aina se suodattimen vaihto kestää kauemmin kuin öljyn imu.
Re: Öljyn imuvaihdot?
Minusta se kyl pohjasta tuli mutta kuten itsekin sen totesin et ajalla ei ole silleen merkitystä omissa hommissa. Mähän tein letkusta kartiomaisen suukappaleen siihen hartiaan joten ei se kyl siitä ilmaa saanu. Niin, tarkennetaan nyt vielä että en tehny puukolla sitä kartiota vaan ihan sorvaamalla. Väijyin kokoajan tuota hommaa ja alipainemittarikin kun tuossa on ni sekä siitä että äänestä kyl kuuli (lorske peltiastiaan loppui) et öljyntulo lakkasi kokonaan tuolla imuhommelilla joten tuosta kulkineesta propusta tullut on kyllä käsittääkseni ihan relevantisti todettu?tehodia kirjoitti: ↑Ma 15.11.2021 18:14Imikö varmasti sitä ilmaa öljypohjasta? Kuvauksen perusteella vaikuttaa, että imuputki ei ole ollut ihan tiiviisti siinä öljytikunreiän päässä. Silloin tulee ilmaa joukkoon, ja tietysti silloin imuaika pitenee, ja voi jäädä myöskin pieni osa öljyä öljypohjaan.Jari Ke kirjoitti: ↑Su 14.11.2021 18:12 Nopeudesta sanoisin niin että propun kautta ainakin tuossa Matikissa öljy solahtaa 1/5 osa aikaan ellei nopeamminkin siitä mitä imemällä. Imiessä putki hörppii öljypohjasta ilmaa mukaansa ja ei siis vaikuta se et millaisella alipaineella öljyä imee. Sit kun aikaan ottaa mukaan pohjapanelin irroituksen puhdistuksen ja takas kiinnityksen ni voi olla aika tasoissa? Mosahan oli ajettu käyntilämpöiseksi ennen hommanalkamista.
On ollut itsellä jo muutama auto, joista ei koko omistusaikana ole avattu kertaakaan öljyproppua. Imuajalla ei minulla ole mitään merkitystä, koska imun aikana vaihdan suodattimen. Aina se suodattimen vaihto kestää kauemmin kuin öljyn imu.
Tätä mä vähä edellisessä postauksessa kaarrellen kirjoitinkin eli laitetaampa se nyt suoremmin Eli voin olla pahasti väärässäkin kun ajattelen että minulla on fiilis että monikaan ei ole tainnut oikeasti proppua avaamalla tarkistaa imun jälkeen et jääkö öljyä pohjaan ja jos jää ni minkäverran sitä jää? Minusta tuo et tunkkaa soppelia nurkkaa kaikkien öljyjen poissaamiseksi ei olisi huono hommeli? Näkis oikeasti mitä jää ja saa varmuudenkin siihen imuvaihtoon.
Avaappa kerran se proppu ja katto tuleeko sieltä minkäverran kun vielä tunkkaa sopivasta nurkasta? Jos on tyyliin desi pari ni ei sillä määrällä merkitystä ole ja imuvaihto on pätevä homma ja onhan se siisti kun ei käpäliä tartte liata.
Re: Öljyn imuvaihdot?
imuvaihtajassa on varmaan kaikilla asteikko, ei tarvii proppuja availla vaan voi siitä suoraan katsoa mitä tuli ulos
Re: Öljyn imuvaihdot?
Totta mutta ala ja ylämerkinväli ainakin näissä nooanarkeissa taitaa olla liki litra. Tuosta lähtökohdasta näissä ei paljon voi luottaa siihen mitä pois tuli. Joku voi mitatakin mitä laittaa mutta itte en mittaa mitä laitan vaan laitan noin kolmasosa pöntön 20l astasta ja sit sen mukaan mitä mittatikun mukaan pitää lisätä. Nyt tais mennä liki ylämerkkiä mutta puoliväli on se targetti.
Miten lienee uudemmissa paljonko ylä ja alamerkin väli on? Ja ihan uusissa liekkö mittatikkua laisinkaan? tai proppua? Siinä mielessä tämän keskustelun lähtökohtakin on ehkä hyvä huomioida?
Edit: Ja onhan tuossa sekin että ei imemällä voi saada enempää pois kun mitä sinne laittaa jos tuolla menetelmällä on homman aina hoitanu. Siinä mielessä vaikka asteikko olisikin ni se jäännösmäärän toteamiseen ei taida paljo muuta menetelmää olla kuin avamalla proppu ja kattoa mitä ulos tuli
Miten lienee uudemmissa paljonko ylä ja alamerkin väli on? Ja ihan uusissa liekkö mittatikkua laisinkaan? tai proppua? Siinä mielessä tämän keskustelun lähtökohtakin on ehkä hyvä huomioida?
Edit: Ja onhan tuossa sekin että ei imemällä voi saada enempää pois kun mitä sinne laittaa jos tuolla menetelmällä on homman aina hoitanu. Siinä mielessä vaikka asteikko olisikin ni se jäännösmäärän toteamiseen ei taida paljo muuta menetelmää olla kuin avamalla proppu ja kattoa mitä ulos tuli
Viimeksi muokannut Jari Ke, Ma 15.11.2021 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Öljyn imuvaihdot?
Taitaa uudemmissa olla desin tarkkuudella mittaristosta/testerillä näkyvillä mitä on sisällä. Ja koska ei tikkua niin oletan että samalla tarkkuudella menee kamat sisään. Tällä tavoin toimittuna uloskin tuleva on tosiaankin muutaman desin sisään sama.
Re: Öljyn imuvaihdot?
Minä olen. Varmaan samat kaverit jättää helmat pesemättä kun pitää kyyristyä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Öljyn imuvaihdot?
Mese w203 270cdi -03 tehtiin testi minkäverran jää öljyä kun käytettiin bilteman alipainepumppua jossa 6.7litran säiliö. Öljyä saatiin pumpulla 6.5litraa pois,öljyroppu auki ja öljyä tuli muutama tippa. Edellinen öljynvaihto tehtiin perinteisellä menetelmällä eli pohjapropun kautta ja laitettiin se valmistajan ilmoittama 6.5litraa uutta öljyä
Eli jatkossa teen öljynvaihdot tuolla imupumpulla todennäköisesti.
Eli jatkossa teen öljynvaihdot tuolla imupumpulla todennäköisesti.
MB 270cdi -03
Re: Öljyn imuvaihdot?
Imettiinkö tässä siitä mittatikun yläpäästä, vai sillä imuvaihtajaan kuuluvalla ohuella imuputkella, joka menee öljypohjan pohjaan saakka?
Re: Öljyn imuvaihdot?
Ohuella putkella imettiin joka ylettää öljypohjan pohjaan saakka.
MB 270cdi -03
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 579
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Öljyn imuvaihdot?
Eipä se paljoa irti pohjasta ole se "tikun" putkikaan,siitä kun kerran öljynvaihto tehdään.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Re: Öljyn imuvaihdot?
Alkuperin juttu oli se että erillistä ohutta putkea ei tarttis käyttää vaan käytetään hyväksi mittatikunputkea joka tuota varten suunniteltu on ja että sen kautta ö-pohja tyhjenee riittävän hyvin ettei proppuja tartte aukaista.Jari Nysten kirjoitti: ↑Ti 16.11.2021 21:10 Eipä se paljoa irti pohjasta ole se "tikun" putkikaan,siitä kun kerran öljynvaihto tehdään.
Näissä on varmasti eroja automalleittain ja siinä mielessä data olisi tervetullutta. S124 Diesel Matikin pohjaan jäi liki puoli litraa ja se on kyl määrä joka ainakin mun saa käyttämään propputyhjennnystä. Matikin pohjahan on aivan totaalisti erilainen vastaavaan takavetoisen pohjaan verrattuna. Mun pitäisi siis käyttää erillistä ohutta putkea joka työntää oljypohjaan.
Mähän joskus tutkin sitäkin mitä kaikkea alaslasketuista m-öljyistä ja suotimesta oikein löytyy ja voisin melkein veikata että useampi mersumies yllättyisi siitä määrästä metallia mikä ulos tulee jos tuon saman tempun omien autojensa öljyille tekisi Osa metallista on sellaista joka ei tartu magneettiin ja sit on sitä mikä tarttuu.
Pakko se on sanoa et ohutta imuputkea käytettäessä hiukan epäilyttää se miten hyvin kaikki tuo "ylimäärä" tulee pois? Varsinkin kun öljynvaihtovälit ovat nykyautoissa pitkiä niin kaiken pois saaminen korostuu. Joku mulle väitti että 60t olisi ensimmäisen öljyvaihdon kohta ja toinen sitte 120t kohdilla joissain mersun moottorimalleissa? Olisko ollu jokin isompi bensamosa?