Töissäki vähän niin ja näin saako autoa roikkaan aina..
Millasia kokemuksia porukalla on?
Noissa uudemmissa purkaamon helpompi myydä moottori eteenpäin, kun sillä on aina ajettu vähemmän kuin korilla, silloin kun ajamalla viedään romulaan.Eikös auto viedä paalaamolle nykyään ihan ajamalla, joten ei tuota hankintaa voi oikein perustella muilla kuin mukavuussyillä.
Tää tavallaan on mielenkiintoinen kyssäri. Kuin paljon se sitten oikeasti vaikuttaa moottorin ikään? Ei Mersun ohjeet kiellä kylmäkäynnistyksiä ilman esilämmitystä ja itse eivät lohkolämppäreitä edes tarjoa sekä webastojenkin moottorikierto on erikseen venttiilein estetty. Eli siis kyllä sen ainakin takuuajan tulee toimia.
Siinähän ne: 0W-öljyt ja täysvoimainen akku. Jos tekniikka on muuten kunnossa, niin pakostihan se lähtee käyntiin. Pitää kai vielä lisätä, että kunhan ei ole kesädieseliä tankissa.amatoori kirjoitti: ↑To 28.10.2021 20:42 Mulla oli tollanen yhdistelmä aikanaan. En jaksanu asentaa lohkolämppäriä, entinen taksi johon ei ollu pistetty kun oli ollu 24/7 ajossa.
0W öljyt ja kovimpina pakkasiltoina pistin ylläpitolaturin päälle ni oli aamulla täysvoimanen akku, hyvin se lähti yli 25 asteen pakkasessakin. (jos siis muisti pistää sen laturin)
Sehän tiedetään että ennen mersut oli autoja.
Ei tuollaista uusimpien autojen lämmityskieltoa ole olemassa. Urbaani legenda jota myös merkkiliikkeet on levittäneet.Jari Ke kirjoitti: ↑To 04.11.2021 21:08 Snip
Uusimmissa mersuissa tosiaan ei saa laittaa lämppäriä niin että mosaa lämmittäisi ja ei kyllä mene kaaliin että mitä ihmettä tuolla on tavoiteltu? Tosiaan kuulin että itseasennetun vebastonasennuksen jälkeen vikailmoituksia tulee vähä joka nurkalta. Oman käsitykseni mukaan varmaa on se ettei lämmittämisenkielto voi olla moottorin eikä apulaitteiden etu. Korjaamon sekä varaosamyyjän etu se kyllä on.
Pohjoisen markkinat taitaa kuitenkin olla aika marginaaliset ja siten ei ehkä ole se ensisijainen lähtökohta autonosien suunnittelussa? Hintalappu sensijaan on satavarmasti aina tapetilla.
Ihan uteliaisuudesta, millä jännitteellä latailet AGM akkua vanhassa autossa, jonka vakiolaturin jännitteensäädin on mitoitettu AGM akkua alhaisemmalle latausjännitteelle?
Vilukinttuna en lähde lämmittämättä ellei tuli äkkilähtöä syystä tai toisesta. Oman OM651:n kanssa petti hermo 200.000 km huollossa ja pyysin ketjun venymän mittauksen. Oli silloin noin 25% uudelle koneelle sallitusta ja selvästi pienempi osuus paljon ajetun moottorin ketjun hylkyrajasta, joten sama ketju jäi pyörimään, mutta uuden kiristimen kanssa kun oli tullut päivitetty osa.
Kovasti tuota kieltoa ihmettelin ja hiukan sitä haastoinkin. Olisiko ollut niin että Kajaanin Hartikaisella olis tuo noin kerrottu?DBFI kirjoitti: ↑To 04.11.2021 21:27Ei tuollaista uusimpien autojen lämmityskieltoa ole olemassa. Urbaani legenda jota myös merkkiliikkeet on levittäneet.Jari Ke kirjoitti: ↑To 04.11.2021 21:08 Snip
Uusimmissa mersuissa tosiaan ei saa laittaa lämppäriä niin että mosaa lämmittäisi ja ei kyllä mene kaaliin että mitä ihmettä tuolla on tavoiteltu? Tosiaan kuulin että itseasennetun vebastonasennuksen jälkeen vikailmoituksia tulee vähä joka nurkalta. Oman käsitykseni mukaan varmaa on se ettei lämmittämisenkielto voi olla moottorin eikä apulaitteiden etu. Korjaamon sekä varaosamyyjän etu se kyllä on.
Pohjoisen markkinat taitaa kuitenkin olla aika marginaaliset ja siten ei ehkä ole se ensisijainen lähtökohta autonosien suunnittelussa? Hintalappu sensijaan on satavarmasti aina tapetilla.
Totta kyllä että ainakaan saksalaisten autojen suunnittelussa ei pohjoisen olot kauheasti paina.
Joskus aikoinaan esitettiin, että kylmäkäynnistys vastaa 600 km:n ajoa. Liekö nykyään se teoreettinen arvio sama? Siten ajomäärään voisi lisätä 100000 km n. 170 kylmäkäynnistyksellä.
Kerro lisää. En ole kuullutkaan että lämmittäminen lisää moottorin kulumista kylmäkäynnistyksissä jos autossa on 20W-öljyt. Mitenkäs nykyisin tyypillisillä 0W tai 5W öljyillä?tehodia kirjoitti: ↑La 06.11.2021 11:22
Vaikka vaikuttaahan siihen kylmän moottorin kulumiseen muutkin asiat. Kun lohkolämmittäminen oli vielä uusi ilmiö, monia moottoreita rikottiin lohkolämmittämisellä. Silloin ei vielä tiedetty, että se lämmittäminen vain haittaa, jos moottorissa on ne 20W-öljyt.
Meilläpäin on kerrottu että vastaisi 300km ajoa.tehodia kirjoitti: ↑La 06.11.2021 11:22Joskus aikoinaan esitettiin, että kylmäkäynnistys vastaa 600 km:n ajoa. Liekö nykyään se teoreettinen arvio sama? Siten ajomäärään voisi lisätä 100000 km n. 170 kylmäkäynnistyksellä.
Vaikka vaikuttaahan siihen kylmän moottorin kulumiseen muutkin asiat. Kun lohkolämmittäminen oli vielä uusi ilmiö, monia moottoreita rikottiin lohkolämmittämisellä. Silloin ei vielä tiedetty, että se lämmittäminen vain haittaa, jos moottorissa on ne 20W-öljyt.
Kun jäähdytysnestettä lämmitettiin, niin moottori lähti helposti käyntiin. Ja koska moottoria lämmitettiin, ajateltiin, että kaikki hyvin, eikä silloin tarvitse vaihtaa edes talviöljyjä kylmimmälle pakkaskaudelle. Mutta sinne öljypohjaan se kylmä öljy jäi turhan pitkäksi aikaa, ja moottori kävi käynnistyksen jälkeen hetken ilman riittävää voitelua. Ratkaisu oli laittaa talveksi "talviöljyt", ja sitten tuli käyttöön myös laajempikäyttöisiä moniasteöljyjä ja vieläpä synteettisiä öljyjä. 0W-ja 5W-öljyillä ei pitäisi olla mitään huolta ja 10W:täkin voi käyttää aika kylmille ilmoille asti. Omissa autoissa olen käyttänyt 0W-öljyjä muistaakseni niin kauan kuin niitä on ollut saatavana.DBFI kirjoitti: ↑La 06.11.2021 15:12Kerro lisää. En ole kuullutkaan että lämmittäminen lisää moottorin kulumista kylmäkäynnistyksissä jos autossa on 20W-öljyt. Mitenkäs nykyisin tyypillisillä 0W tai 5W öljyillä?tehodia kirjoitti: ↑La 06.11.2021 11:22
Vaikka vaikuttaahan siihen kylmän moottorin kulumiseen muutkin asiat. Kun lohkolämmittäminen oli vielä uusi ilmiö, monia moottoreita rikottiin lohkolämmittämisellä. Silloin ei vielä tiedetty, että se lämmittäminen vain haittaa, jos moottorissa on ne 20W-öljyt.
Riippuu varmaan aikakaudesta. Liekö ilmaston lämpeneminen Suomessa vaikuttanut, että enää ei tarvitse käynnistellä niin kovissa pakkasissa, eikä kuluminen olisi niin voimakasta? Tietenkin tekniikkakin on kehittynyt ja öljytkin on parantuneet. Joka tapauksessa aika teoreettinen se arvio täytyy olla, on se sitten 300 tai 600 km. Monissa tapaukisssa se vaikutus voi olla jopa nolla, kun auton moottori kestää käyttökelpoisena kuitenkin hyvinkin sen auton iän, esilämmittämisestä riippumatta.
Eli yksinkertaisemmin sanottuna teoriasi on että jäykillä öljyillä parempi sahata moottoria käyntiin pitkään että voitelu käynnistyy ennen moottorin käynnistymistä? Eipä riitä oma tietämys arvioimaan onko eroa montako kierrosta se moottori pyörii startilla verrattuna tyhjäkäynnillä (lämmitetyn moottorin nopeampi käynnistys). Tuskin suurta eroa laakerikuormituksessa jos moottori käy tyhjäkäyntiä verrattuna startilla pyörittämiseen.tehodia kirjoitti: ↑Su 07.11.2021 11:35
Kun jäähdytysnestettä lämmitettiin, niin moottori lähti helposti käyntiin. Ja koska moottoria lämmitettiin, ajateltiin, että kaikki hyvin, eikä silloin tarvitse vaihtaa edes talviöljyjä kylmimmälle pakkaskaudelle. Mutta sinne öljypohjaan se kylmä öljy jäi turhan pitkäksi aikaa, ja moottori kävi käynnistyksen jälkeen hetken ilman riittävää voitelua. Ratkaisu oli laittaa talveksi "talviöljyt", ja sitten tuli käyttöön myös laajempikäyttöisiä moniasteöljyjä ja vieläpä synteettisiä öljyjä. 0W-ja 5W-öljyillä ei pitäisi olla mitään huolta ja 10W:täkin voi käyttää aika kylmille ilmoille asti. Omissa autoissa olen käyttänyt 0W-öljyjä muistaakseni niin kauan kuin niitä on ollut saatavana.
Ei, vaan kun aiemmin käytettiin talvisin talviöljyjä ja kesäisin kesäöljyjä, niin luultiin, että lohkolämmittämisellä (lämpiää öljypohjassa oleva moottoriöljykin) ei tarvitse talveksi vaihtaa talviöljyjä. Eli tarkkaan ottaen eihän se lämmittäminen itsessään niitä moottoreita rikkonut, vaan se, että ajettiin kesäöljyillä. Ehkä tämä selkisi sitä kautta, että käyttäjät alkoivat ihmettelemään, miksi lohkolämmitettyjen autojen moottoreissa alkoi olla selkeästi enemmän vaurioita kuin niissä, joissa ei ollut lohkolämmitintä?DBFI kirjoitti: ↑Su 07.11.2021 11:47 Eli yksinkertaisemmin sanottuna teoriasi on että jäykillä öljyillä parempi sahata moottoria käyntiin pitkään että voitelu käynnistyy ennen moottorin käynnistymistä? Eipä riitä oma tietämys arvioimaan onko eroa montako kierrosta se moottori pyörii startilla verrattuna tyhjäkäynnillä (lämmitetyn moottorin nopeampi käynnistys). Tuskin suurta eroa laakerikuormituksessa jos moottori käy tyhjäkäyntiä verrattuna startilla pyörittämiseen.