Ajattelin vihdoin laittaa omasta autosta ketjun pystyyn. Helpompi kyselläkin asioita ja päivitellä tilannetta kun pysyy saman ketjun alla. Joitain keskusteluja löytyy nuista parista ketjusta joista jälkimmäisestä löytyy enemmänkin tuskailtavaa tältä vuodelta
viewtopic.php?f=33&t=163159&start=330
viewtopic.php?f=33&t=33433&start=30
Autosta: on 1976 vuoden 450SL M117.985 K-jetronic. Alun perin jenkeistä, californiasta. Olin hyvin pitkään ihaillut R107 mallia. Lopulta ihaillu eteni hillittömäksi kuumeeksi, jota jatkui varmaan pari vuotta. Lopulta mielekäs auto löytyi Hollannista ja eräs tuontifirma sen kävi noutamassa syyskuussa 2018. Alkuperäinen ajatus oli, että tähän vaihdetaan kannentiivisteet, bensaletkuja uusiksi ja pieniä fiksejä valoihin, jarruletkuihin yms. Noh, lopulta auto purettiin paljaalle lohkolle ja osia uusittiin isolla kädellä; kiertokangen laakerit, männänrenkaat, jakopää uusiksi – ketju, pyörästö, laahaimet, kiristin, kaikki huohotinletkut, termostaatti, laturi, bensapumppu ja letkut, tiivisteitä yms. Katit, EGR ja ilmapumppu poistettiin ja vaihdettiin tilalle euromallin pakosarjat. Hyvät äänet, pääsee V8 oikeuksiinsa
Viime keväänä auto saatiin jo käyntiin mutta jäähytysnesteet vuoti sylinteriin ja pääsivät ulos. Paljastui, että kansissa oli syöpymää/lohkeamaa jossain mihin silmä ei näe. Aiemmin kannet oli koneistettu sekä syöpymälohkeamat hitsattu kunnon pajalla. Kesän aikana tutulta löytyi tähän sopivat kannet ja ne laitettiin paikoille Tammer Dieselissä ja nyt nesteet pysyy sisällä.
Nykytila: eilen kovassa jännityksessä ajoin siirtokilvillä auton toiselle pajalle, jossa vänkärin pyöräkotelosta tilkitään yksi reikä. Voi olla, että runkopalkki joudutaan myös vaihtamaan. Lisäksi jarruletkujen vaihto taakse. Tämän jälkeen kaikki maahantuontikatsastuksessa ilmenneet viat on hoidettu (ja hitosti enemmänkin) ja autoa voi yrittää leimalle!
Onhan tässä tämänkin jälkeen paljon fiksattavaa. Tyhjäkäynti P-asennossa on korkea 2000rpm, D-asennossa noin 1000 eli tätä pitää säätää siitä tyhjäkäyntiruuvista. Moottoritilan sähköjohtojen uusimista, kaasupolkimen ja/tai vivuston säätämistä yms. pientä näprättävää. Kunhan nyt vihdoin onni kääntyisi ja ensi keväänä pääsisi sille vappuajelulle!!
Tässä muutamia kuvia matkan ajalta. Päivittelen tänne miten hommat edistyy ja varmasti kyselen jatkossakin paljon