Tervehdys,
Autossani on 2012 vuosimallin OM 642 kone ja siihen tarjottiin valmistajan puolelta tuossa vuosi pari sitten jotain ilmaista moottoripäivitystä, joka olikin näitä typpipäästö "korjauksia" ja jonka jälkeen koneesta oli tehoa kateissa ja vaihteisto ajoi tosi pienillä vaihteilla monessa nopeudessa.
Kävin sitten rohkaistuna optimoimassa moottorin, jossa ikään kuin palautettiin kone takaisin alkuperäiseen tilaan. Samalla myös poistettiin EGR venttiili käytöstä, sitä kun ei kuulema juuri mihinkään tarviste. Aiemmasta autosta se meni tukkoon joten ajattelin tämän olevan hyvä idea.
Auto käy ja toimii ihan mainiosti. Polttoaineenkulutus on ihan asiallinen noin 7L/100km 2 tonnin maasturille. Ainoa murhe on että kone ei oikein koskaan lämpeä yli 65 asteeseen. DPF polton aikana se nousee sinne yli 80, mutta polton jälkeen jäähtyy takaisin 65 asteen tienolle. Sama homma kesällä ja talvella, vaikkakin talvella lämpeneminen on toki vielä hitaampaa.
Itse kysymykseen: Onkohan moottorille jotain harmia tästä noin 65 asteen jatkuvasta lämpötilasta? Karstoittuuko? Kuluuko se nopeammin, jos ajattelisi kaikkien liikkuvien osien väliset toleranssit olevan 87 asteen lämpötilalle suunniteltuja? Seuraako tästä jotain ikävää?
Kiitos jos jollain on enemmän tietoa tästä aiheesta!
Kylmällä koneella jatkuva ajo
Re: Kylmällä koneella jatkuva ajo
Laitappa hakukenttään sana, termostaatti. Saat useita keskusteluja aiheesta. Minä vaihtaisin termostaati, 92 asteisen.
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää 
S213 220 cdia T 4Matic 2018 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2014
Ex. S211 270 cbia T

S213 220 cdia T 4Matic 2018 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2014
Ex. S211 270 cbia T
-
- Mersumies
öljyjen olisi hyvä lämmetä riittävästi sen takia, että kondenssivesi yms haihtuisi pois sieltä huohottimen kautta pois.
jatkuva kylmäajo tekee helposti öljyihin sitä kosteuskermaa, esim öljykorkissa voi näkyä.
joissain autoissa kävi myös niin, että sitten kylmällä huohotin jäätyi tuon kerman takia. 642 sessa tuskin tulee ongelmaa, koska huohotin on niin kuumassa paikassa.
jatkuva kylmäajo tekee helposti öljyihin sitä kosteuskermaa, esim öljykorkissa voi näkyä.
joissain autoissa kävi myös niin, että sitten kylmällä huohotin jäätyi tuon kerman takia. 642 sessa tuskin tulee ongelmaa, koska huohotin on niin kuumassa paikassa.
W212 E350cdi
-
- Mersumies
Tuossa on termarin vaihtoon ohjeita, jos tykkää tehdä itse. On aika kallis vaihdattaa huollossa. (n. 400-500€)
viewtopic.php?t=207986
EGR auttaa (talvella) moottorin lämpeämisessä. En tiedä kuinka paljon käytännössä.
Jostain minulle tuntemattomasta syystä ohjelmoijat tuntuvat suosivan EGR poistamista.
EGR menee kyllä jumiin joskus, ja se alkaa aiheuttaa ongelmia. Mutta senkin voi puhdistella itsekin. Huollossa varmaan vaihtavat mielummin, kuin puhdistavat (?)
viewtopic.php?t=207986
EGR auttaa (talvella) moottorin lämpeämisessä. En tiedä kuinka paljon käytännössä.
Jostain minulle tuntemattomasta syystä ohjelmoijat tuntuvat suosivan EGR poistamista.
EGR menee kyllä jumiin joskus, ja se alkaa aiheuttaa ongelmia. Mutta senkin voi puhdistella itsekin. Huollossa varmaan vaihtavat mielummin, kuin puhdistavat (?)
Kiitos, tuossa eilen illalla jo pistin termarin tilaukseen, kun siltähän tuo oire ihan täysin kuulostaa. Suhteellisen nopeasti 65 astetta ja sitten siihen jää. Enpä tullut ajatelleeksi.
Tilasin tuolta samasta autodoc, josta tuon viestiketjun perusteella saa vain sopimattomia malleja. Tilasin 4006328 termarin, ilmeisesti 400632_7_ ei sovi. Saas nähdä kuinka käy. Vähän pitää konetta purkaa että pääsee vaihtamaan, mutta selvisin minä polttoaineensuodattimen vaihdostakin itse niin eiköhän tämäkin mene samalla katteettomalla itseluottamuksella.
Tilasin tuolta samasta autodoc, josta tuon viestiketjun perusteella saa vain sopimattomia malleja. Tilasin 4006328 termarin, ilmeisesti 400632_7_ ei sovi. Saas nähdä kuinka käy. Vähän pitää konetta purkaa että pääsee vaihtamaan, mutta selvisin minä polttoaineensuodattimen vaihdostakin itse niin eiköhän tämäkin mene samalla katteettomalla itseluottamuksella.