W140 kuutoskoneella kiinnostaa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

W140 kuutoskoneella kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Dallas »

Terve

Nyt olen jostain syystä hurahtanut ajatukseen tällaisesta:

- W140 kuutoskoneella
- Nahkasisustus
- Ei kattoikkunaa

Tottakai olen jo selannut erilaisia myynti-ilmoituksia, joten tiedän kohtuu hyvin mitä on tarjolla. Onko kokeneilla neuvoja, kannattaako tällaiseen lähteä, minkälaisia tuommoiset ovat W126:n tottuneille...

kiitos kommenteista etukäteen!
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5385
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W140 kuutoskoneella kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

En ole koskaan omistanu W140:stä enkä ajanukaan mutta muutamaa kattellu läheltä. Ittekin joskus hiukan lämmittelin ajatusta mutta varsinkin dieselkoneen "murheet" hiukan hillitsi ajatusta. Sehän on OM603DT mutta 3.5 litraisena ja siinä sylinterien välin tiivistyspinta on todella kapea joka on tuon mosan heikko kohta? Kansista en osaa sanoa joko näissä olisi myöhempää generaatiota ja siis hiukan kestävämpiä kuin alkupään valut joita alkupään 124:n kansina on olut? Välijäähdyttimelle ei oikein taida tiloja olla ellei sit laita ilma/vesi cooleria?

Bensakoneissa ilmeisesti johtosarjojen hapertumiset moottoritilassa yleisesti tiedossa oleva aihe jonka korjaaminen kuulostaa lähtökohtaisesti mahdottomalta hommalta mutta loppupeleissä kuitenkin kohtuudella tehtävissä oleva? Aikaa siihen tietty menee kun konetila on aika täynnä ja siis ahdaskin.

Isoissa bensakoneissa kannattaa harkita jakopäänosien vaihtoa jos ei tiedä milloin on huollettu. Niin ja näissä ilmeisesti on sellaista ettei niitä pitäisi käyttää tyhjäkäynnillä tarpeettomasti? Oliko niin että sylintereissä on pinnoite joka menee piloille liiallisen tyhjäkäynnin seurauksena ja syy olisi voitelun vähäisyys tyhjäkäyntikierroksilla? V12 mosissa ilmeisesti näin?

Toinen ehkä ihan tarkistuksen paikka on kynnyskotelot muovihelman alta läheltä takalikasuojan kaaria? Tuo sama paikka helpolla on ruosteessa ja jopa mätä leveälistaisissa124:ssakin . Siis takimmaisen tunkinreiän ympäristö. Pariakin ässää kohtuu vähillä metreillä tuolta kohdin nähtynä näytti kyl töisevältä korjattavaksi ja kait osin siksi olivatkin purkutuomion saaneita? Ei puhettakaan et olis voinu tunkata niiltä kohdin ylös kun halusi nuo helmamuovit ehjänä.

No mä maalaan kaikkea uhkakuvia ja voin muistaa väärinkin nuita aiheita jne jne eikä nuita silleen vakavasti kannata ottaa mutta jos ostohousut on jalassa ni valikoi vain varmasti ehjän yksilön sillä se loppupeleissä kuitenkin halvin sit on. Pellit kunnossa ja jos ja kun se bensamosalla kuitenkin on ( :D ) niin varmistaa sen että se käy tasaiseen ja moitteetta kaikissa lämpötiloissa. Ehjässä tuollaisessa kulkupelissä on varmasti luksuskyyti jota ei monissa uusissa autoissa vieläkään saa vaikka ei niin hinnatalkaen malli olisikaan.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13443
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W140 kuutoskoneella kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Jari Ke kirjoitti: Pe 03.09.2021 06:48
Isoissa bensakoneissa kannattaa harkita jakopäänosien vaihtoa jos ei tiedä milloin on huollettu. Niin ja näissä ilmeisesti on sellaista ettei niitä pitäisi käyttää tyhjäkäynnillä tarpeettomasti? Oliko niin että sylintereissä on pinnoite joka menee piloille liiallisen tyhjäkäynnin seurauksena ja syy olisi voitelun vähäisyys tyhjäkäyntikierroksilla? V12 mosissa ilmeisesti näin?

Dallasin tietäen varmaan bensakoneesta kyse :mrgreen:

Uskon että foorumlta löytyy paljon tietoa autosta koska harrastajapiireissä se on suht yleinen.

Käsitykseni mukaan V12 vauriot johtuu johtosarjasta joka sotkee seokset ja katti menee tukkoon jonka seurauksena moottori vaurioituu. Noin yleisesti.

Kuutosissa on myös johtosarjaongelmaa eli siis yleisesti kai kaikissa bensa W14o:ssä :shock:

Nimimerkit W111, Der Panzerwagen, wade sekä E-sarja on tuollaisilla ajaneet, tunnen heput henk koht mutta eivät juuri tänne kirjoittele.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1223
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W140 kuutoskoneella kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ajelin ja puuhastelin noiden kanssa työn puolesta silloin kun olivat vielä uudehkoja. Hienoja autoja, vaikka ulkonäkö jakoi jo silloin mielipiteet. Päällimmäisenä mieleen on jäänyt kalliit varaosat. En tiedä mikä tilanne on tänä päivänä, ja saako esim. tarvikeosia kuinka helposti.

Yli parinkymmenen vuoden miettiminen on aina johtanut samaan päätelmään: (Liian) paljon elektroniikkaa ja hienomekaniikkaa autojen ikään suhteutettuna. Yksilöä, jossa kaikki toimisi pilkulleen, tulee myyntipalstoilla harvoin vastaan. Se, että ilmoituksessa sanotaan kaiken toimivan, ei vielä kerro koko totuutta.

Nuo johtosarjaongelmat tulevat aina esiin näistä puhuttaessa, ja herää kysymys: voiko niiden syynä esimerkiksi olla öljyä tihkuvat tiivisteet, jotka kovettavat ja haurastuttavat eristeitä? Koko möhkön moottoritilahan on aika kansilla peitelty ja piilotettu. Eli tiiviinä ja puhtaana pidetyssä moottorissa voisi olla piuhatkin kunnossa?

Tyyppivika, mikä aina pistää silmään ilmoituksissa on reunoiltaan maidoilla oleva takalasi, aivan kuten monessa 126:ssakin. Takalasit eivät ole halpoja.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
500 SEL -86 "Maxi"
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
seppola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu

Re: W140 kuutoskoneella kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja seppola »

Minä ajelen tällä hetkellä juuri tuollaisella varustuksella. Auto oli vaimon ajoautona 2013 - 2020, jolloin johtosarja lopulta mureni ja ongelmat johtivat siihen, että auto jäi seisomaan vuodeksi ja rouvalle hommattiin S203. Sitä ennen pasahti kannentiiviste ja syyläri eräällä kotimaan taipaleella vuosia sitten, joskus vajaassa 320 000 km:ssä (nyt ~430 000 km). Johtasarja ei vaivanne loppupään autoja, tosin jotkut ovat sitä mieltä, että kannattaisi ostaa ennen v. 1994 valmistettuja paremman laatuvaikutelman ja vähemmän ruostumisen takia. Valitsemaan sitten joutuu myös 4- / 5-vaihteisen laatikon välillä mallivuodesta riippuen, molemmissa omat puolensa.

Oma W 126 kun alkoi olla niin mätä, että olisi varmaan jo katsastuksessa ollut sanomista muutaman tekniikkamurheen kera (olikin jo 691 000 km kertynyt, 300SE), oli harkittava "uuden" laittamista tms, mutta päädyinkin lopulta elvyttämään rouvan auton ja otin sen omiin nimiini. Johtosarjan korjaaja löytyi W140forum.de:n kautta, puolalainen kaveri teki 350€:lla homman, joten eipä paha. Puolia vaihdoin, vesipumpun ja startinkin sitten, olen ajanut nyt puoli vuotta jokapäiväisenä käyttöautona. Hieman on ajossa tärinöitä ja ruostetta löytyy tässäkin yksilössä (S320, 1995), eli töitä (= harrastusta) piisaa, mutta on silti aina mahtavan upeaa istua kyytiin ja antaa maantien mennä hiljaisesti alta, M104-moottorin äänetkin huomattavasti paremmat kuin M103:ssa :-). Parhaat penkit missä olen istunut ja sisältä muutenkin todella tyylikäs. Näissäkin malleissa taitaa päteä se, että jos ei aja tarpeeksi, ongelmia alkaa ilmaantua...minulla on mese.fi:n puolella hieman enemmän tarinaa ja pari matkakertomustakin tällä autolla tehtynä jos kiinnostaa (nimim. "Seppo"). En nyt ehdi enempää kertoilla, jatketaan myöhemmin jos on jotain mitä voipi valaista lisää.
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ajossa 03/13 - 01/16; 12/22 - 08/23)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13443
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W140 kuutoskoneella kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Karel kirjoitti: Pe 03.09.2021 10:50 Ajelin ja puuhastelin noiden kanssa työn puolesta silloin kun olivat vielä uudehkoja. Hienoja autoja, vaikka ulkonäkö jakoi jo silloin mielipiteet. Päällimmäisenä mieleen on jäänyt kalliit varaosat. En tiedä mikä tilanne on tänä päivänä, ja saako esim. tarvikeosia kuinka helposti.
Mielestäni W140 on ruma, jotkut yksilöt on saatu näyttämään hyvältä, en osaa sanoa miksi.
Karel kirjoitti: Pe 03.09.2021 10:50Yli parinkymmenen vuoden miettiminen on aina johtanut samaan päätelmään: (Liian) paljon elektroniikkaa ja hienomekaniikkaa autojen ikään suhteutettuna. Yksilöä, jossa kaikki toimisi pilkulleen, tulee myyntipalstoilla harvoin vastaan. Se, että ilmoituksessa sanotaan kaiken toimivan, ei vielä kerro koko totuutta.
Itse ajattelen että ei tarvi mitään turhia varusteita autossa, jotkut perusjutut riittää.
Karel kirjoitti: Pe 03.09.2021 10:50Nuo johtosarjaongelmat tulevat aina esiin näistä puhuttaessa, ja herää kysymys: voiko niiden syynä esimerkiksi olla öljyä tihkuvat tiivisteet, jotka kovettavat ja haurastuttavat eristeitä? Koko möhkön moottoritilahan on aika kansilla peitelty ja piilotettu. Eli tiiviinä ja puhtaana pidetyssä moottorissa voisi olla piuhatkin kunnossa?
Luulen että lämpö ja aika tekee tehtävänsä, materiaali kun on huonoa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: W140 kuutoskoneella kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Dallas »

Mainiota, kiitos viesteistä! Tsekkaan vielä uteliaisuuttani mese.fi homman, kiitos Seppola!
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1545
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W140 kuutoskoneella kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Tässä kylällä pyörii parikin w140 autoa. Toinen V8 bensa joka ihan normi arkiajossa normi auton tapaan. Toinen sitten se 3.5 litranen diesel, joka näyttäis olevan myös ihan arkiajossa pitkänlinjan harrastajalla. Sanovat että woimaa siinä on reilusti keskimääräistä ST rakennelmaa enemmän... kerran olen pellin alle kurkannut ja myös visuaalisesti se kyllä näytti ehdottomasti keskimäätäistä paremmin tehdyltä. Kysyin myös tuota kestoa niin ei ole kuulemma ongelma kun ei liika alhaalta ahda ja ulosmittaa vääntöä. Ja on se nyt tuos varmaan 10 vuotta kulkenut, joskin mistäs minä tiedän monesko kokoonpano menossa ja onko edes sama auto. Ääni kuitenkin pysynyt about samana näin korvakuulolta ;)

TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5385
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W140 kuutoskoneella kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tässä yhdestä projektista juttua

viewtopic.php?f=27&t=129125&hilit=w140+cl600

Tässä listaa mahdollisista vaivoista
viewtopic.php?f=3&t=100121&p=669353&hilit=W140#p669353

Sellaisen ulkomuistista kaivelin että olisiko jollain meidän pressoista aikanaan ollu myös 6satku ja siinäkin lohkossa ongelmana sylinteriin tulleen pitkittäisnaarmut? Syitä muistelen kerrotun silleen et juurikin tyhjäkäynti olisi ollu syynä? No , Voin muistaa väärinkin eikä tuo nyt mikään todellakaan este hankkimiselle ole.

Juttuahan möhköstä kyl löytyy paljonkin kun hakua pistää kehiin.

Ostohousut vaan jalkaan :thumbup:
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W140 kuutoskoneella kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Dieseleistä tuli mieleen, eikös näitäkin tullut loppu vuosina OM606 moottorilla?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3135
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W140 kuutoskoneella kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja jysi »

OM606 tuli 1996 3,5-litraisen tilalle. Valmistusmäärä jäi pieneksi, oli hiukan hankala löytää käytettynä hyvä. Löysin kuitenkin ja omistin 2004-2009, nyt välillä joskus kaduttaa kun tuli myytyä...
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1223
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: W140 kuutoskoneella kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Ari »

Minäkin katsellut noita v6 koneisia,mieluusti kattoluukulla ja kangaspenkeillä,heh.Nyt on vihdoin ollut myynnissä muutama oletettu "helmi"ja vieläpä oikean värisenä,mutta halpoja eivät luonnollisesti ole.Hassua,että 97-98 vuosimalleja ei näytä myyninissä olevan koskaan.Mieluusti ostaisi sähkölaatikolla ja uudemmalla,pieniruokaisemmalla tekniikalla.Myös W221 kiinnostaa,mutta noita ekoja bensavuosikertoja ei uskalla,tunnetun moottoriongelman takia.Hyvin harvinaista että se mainitaan korjatuksi myynti-ilmoituksessa.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Vastaa Viestiin