Olen muutamaan 123- ja 126 malliin ilmastoinnit jälkiasentanut. Eka oli 123 ja gen1. automaatti-ilmastointi, omaa sukua Chrysler-Autotemp, jossa on mm. se kammoksuttu servoyksikkö. Jos ei ole todella vihkitytynyt asiaan, niin unohda ainakin 123:n ja pre-facelift 126:ten kanssa automaattiversiot. Jos ei muuta, niin varaosat maksavat hunajaa, ja niitä todella sitten myös tarvitset! Facelift 126:ssa on jo pitkälti sama systeemi kuin 124:ssa, ja se on hiukan helpompi.
123 alkaa olla jo niin vanha, että kunnon luovuttaja-autoa on vaikea löytää, mutta se on oikeastaan ainoa varteen otettava tie. Moottorin tulee olla sama kuin sinulla, koska mm. kompressorin asennuskamat ovat aika /C:stä alkaa väkertää ja haalia sieltä sun täältä. Sama pätee muihinkin osiin. Unohda "tarvike" ilmastoinnit noin vanhaan autoon. Itse en ainakaan edes harkitsisi. Yhteen 123:een alettiin värkkäillä Sandenin kompuraa, tarvike-kennoja ym. Unohda heti kättelyssä, ja tee siis osilla, jotka menevät "heittämällä" paikalleen, tai sitten älä tee ollenkaan. Muista myös moottorin tyhjäkäynnin kierrosluvun nostin, joka noissa on mekaaninen.
Luovuttaja autosta saa paljon tärkeitä pikkunippeleitä ja osia, joita ei enää uutena saa. Yhteisiä osia 126:n kanssa on hyvin vähän, paitsi kompressori ja sen asennusosat, jos moottori on sama. Käytännössä siis M110 tai OM617.
Vanhat höyrystimet ovat usein syöpyneitä, ja siirtoleikkauksen jälkeen joku paikka tai putki helposti brakaa. Uusia on 123:een aika heikosti saatavilla. Sellainen olisi silti viisain, koska vaihtotyö on todella iso sitten jos ja kun jokin vuoto tulee.
Vähiten ongelmia ja riesaa saat, jos toteutat ykkössarjalaisen version. Sen ohjaus on täysin mekaaninen ns. hellan-nuppi säätö, joka käytännössä on jääkaapin kapilaaritermostaatti keskikonsolissa, joka suoraan ohjaa magneettikytkintä kuivaimen painekytkimen kautta. Aika idiootinvarma systeemi. Sama oli mm 116:ssa.
Kun läpikäydyt puhdistetut kamat on kaikki kasassa auton vieressä valmiina, niin se on kahden päivän projekti.
Tuossa näyttäisi olevan yksi potentiaalinen luovuttaja M102:lla:
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/200/12273107
Tempomat on sinänsä aika yksinkertainen ja kannattaa tehdä samalla kun asentaa ilmastoinnin, mutta luovutusosat ovat kaikki nekin jo vanhoja. Siinäkin on luovutusauton moottorin oltava sama kuin itselläsi, koska siitä riippuu vivusto ja servon kiinnitysosat.
Ebaysta löytää aika ajoin vielä tuurilla uusia VDO Compact Tempostat sarjoja 2000-luvun alusta. Se on siisti ja helppo asennus, johon vain yhdistät alkuperäisen vivun ratin taakse. Johtojen värikooditkin täsmäävät noissa. On sitten kerralla toimiva systeemi, eikä loputon vikapesäke monine liitoksineen.