OM601 outo rutina

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jaket
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.01.2004 15:10

OM601 outo rutina

Viesti Kirjoittaja jaket »

Löytyykö tietäjiä seuraavanlaiseen ongelmaan:

Kylmää moottoria käynnistettäessä kuuluu 1-2 sekuntia voimakasta rahinaa/räplätystä. Ääni on niin voimakas että hirvittää. Sama ääni kuuluu vaikka hihna on irti eli apulaitteesta ei ole kyse. Ääni tulee siis luutavasti jakoketjusta, alipainepumpusta tai ennakonsäätimestä. Mikäli käynnistän kaasu pohjassa ääni kuuluu vaimeana jos ollenkaan.

Kun moottori lämpiää alkaa tyhjäkäynnillä kuulua säännöllistä rusahtelua - ruks - ruks - ruks...

Aluksi ajattelin äänen tulevan jakoketjusta, mutta koska kaasu pohjassa käynnistettäessä ääntä ei kuitenkaan tule olen alkanut kallistumaan ennakonsäätimen / ruiskupumpun puolelle.

Löytyykö tietoa ennakonsäätimen rakenteesta? Voisiko ääni tulla sieltä? Auttakaa miestä mäessä.
Viimeksi muokannut jaket, Ti 21.12.2004 09:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ääni voisi tulla ehkä jakoketjun kiristimestä, se toimii öljynpaineella. Kannattaisi ensimmäiseksi kokeilla ehjää sinne. On helppo homma. Kiristin irti siitä isommasta (32mm) kannasta ja uusi tilalle. Katso että tiiviste pysyy paikallaan kannen ja kiristimen välissä.

Ennakonsäädin on tosi yksinkertainen kapistus. Se koostuu kahdesta isommasta osasta, jotka liikkuvat toistensa suhteen. Sitten niiden välissä on kaksi metallikiekkoa ja pari jousta.. Kun kierrokset nousevat, nuo kiekot siirtyvät keskipakovoiman takia ja liikuttavat niitä kahta isompaa osaa :arrow: ruiskutushetki aikaistuu... Vaikea selittää näin, kuva auttaisi taas..
w115,123,124,126,210 yms.
jaket
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.01.2004 15:10

Viesti Kirjoittaja jaket »

Kiitos vinkistä!

Täytyypä tarkitaa tuo kiristin. Ääni on tosiaan riippuvainen öljynpaineesta; käynnistettäessä kun öljynpaine nousee, ääni lakkaa ja kuumalla moottorilla vastaavasti paineet alle kolmessa ja ääni alkaa.
jaket
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.01.2004 15:10

OM601 outoa rutinaa edelleen

Viesti Kirjoittaja jaket »

No niin. Ketju ja kiristin vaihdettu, mikä auttoi lämpimän moottorin ruksutukseen. Kylmäkäynnistyksessä edelleen sama vika. Rusahdus on sen verran kova, että naapuritkin jo kyselee jotta onkos mersussa vikaa?

Mikä neuvoksi? Auton vaihto vai jotain muuta?
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Ja ketjunohjaimet oli ehjiä kaikki? Alipainepumppu? Jakoketjun rattaat miten kuluneet?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

venttiilin nostimet.. mullaki kylmänä pitää aikamoista älämölöä ennenku paineet nousee... sen jälkeen ei kuulu mitään ylimääräistä..
jaket
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.01.2004 15:10

Viesti Kirjoittaja jaket »

Antti K kirjoitti:Ja ketjunohjaimet oli ehjiä kaikki? Alipainepumppu? Jakoketjun rattaat miten kuluneet?
Itse en ketjua vaihtanut, joten varmaksi en voi sanoa. Puhe kyllä oli, että kaikki ketjuun liittyvä tarkastettaisiin.

Minkälaista ääntä viallinen alipainepumppu pitää? Nyt ääni siis kuuluu kylmällä moottorilla (ja vain pakkasella) n. 1-2 sek käynnistyksen jälkeen. Muulloin ei ylimääräisiä ääniä ole. Voiko ketjun esikiristystä säätää?
jaket
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.01.2004 15:10

Viesti Kirjoittaja jaket »

Mika.T kirjoitti:venttiilin nostimet.. mullaki kylmänä pitää aikamoista älämölöä ennenku paineet nousee... sen jälkeen ei kuulu mitään ylimääräistä..
Nostinten vaimea napina kuuluu myös käynnistettäessä. Uskoakseni tämä ääni ei tule niistä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Nyt ääni siis kuuluu kylmällä moottorilla (ja vain pakkasella) n. 1-2 sek käynnistyksen jälkeen"

Saattaapi olla starttimoottorissa vikaa.
wiimax.fi
jaket
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.01.2004 15:10

Viesti Kirjoittaja jaket »

dealer kirjoitti: Saattaapi olla starttimoottorissa vikaa.
Erittäin hyvä huomio. Omituista vain tuo lämpötilariippuvuus.

Löytyisikö keltään ideoita startin kunnon todentamiseksi irroittamatta sitä? Ei huvittaisi ihan vaan lämpimikseen jumpata starttia pois.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tarkistettiinko pumpun ajoitus samalla kun ketju vaihdettiin?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lykkää käyntiin; jos ei rahise / räplätä niin startistahan se kuului. :shock:
wiimax.fi
jaket
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.01.2004 15:10

Viesti Kirjoittaja jaket »

Mauri H. kirjoitti:Tarkistettiinko pumpun ajoitus samalla kun ketju vaihdettiin?
Ei tarkistettu. Käynti on tasaista, kulku jouhevaa eikä savutusta ilmene. Voisiko pumppu pitää kuvatunlaista ääntä?
dealer kirjoitti:Lykkää käyntiin; jos ei rahise / räplätä niin startistahan se kuului.
Erittäin hankalaa toteuttaa tasaisessa kaupunkimiljöössä. Etenkin kun ääni esiintyy vain päivän ensimmäisessä startissa. Pidän kuitenkin vaihtoehdon mielessä.
Vastaa Viestiin