Pienellä menee, entäs sinulla

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 420 2:lla liikkeelle?

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

juuso kirjoitti:Miten on flosse...

...lähteekö 420 suoraan 2:lla liikkeelle kun keppi on D:llä (siis silloin kun et pistä oikeaa jalkaa ihan suoraksi)? Riippuuko vaihto-ohjelman kytkimen asennosta? Jos lähtee ykkösellä, niin vaihtaako heti kakkoselle?

Käsittääkseni tämä oli yksi tapa pienentää polttoaineen kulutuksen eroa pienempiin malleihin verrattuna kaupunkipyörityksessä- kun vääntöä kerran riittää jo suunnilleen joutokäynniltä.
Eikö noin toimi kaikki Mersun laatikot? Jopa 123D:n automaagi toimii tuolla tavoin (tosin tällä hetkellä siinä ei mene ykkönen päälle, vaikka hyppäisi petaalille).

Tuo pienelle heitto ei välttämättä ole katastrofi kulutuksen kannalta. Kuten jo aiemmin totesin, näyttää 420:nen minulla kulkevan pienemmällä S-asentoa käyttäen. S:n ja E:n välillä on eroa ainakin ohituskiihdytyksissä. E tarjoaa pientä vasta petaalin koskettaessa kikkinappulaa, kun taas S-vaihtoehto tarjoaa kolmosen hieman aiemmin.

E-asennolla alipaineet ovat aivan tapissa lähes kikille painettaessa, kun taas S-asennon 'pientä pesään'-toiminta pudottaa alipaineet heti kierrosten noustessa.

Pitäisi vissiin miettiä kulutuskäyrät eri kierroksilla ja kaasun asennoilla. Ei ihan helppo juttu. Pitäisi olla polttoaineen virtausmittari, niin näkisi milloin menovettä menee vähiten...
Terveisin
Tero
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Hyvä saitti

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

flosse kirjoitti:
Ja vielä kun otetaan 420 liftattumalli ilman kattia....
Hetkonen! Siis liftattu malli 420:sta, onkos sellaista edes olemassa :?: Yleinen W126:n face lift oli '85 ja silloin esiteltiin myös 420SE. Tämähän korvasi tavallaan 380:n tai jos tehtaan mallipolitiikkaa noudatetaan, niin Mersu "pienensi" moottoreitaan eli 420 korvasi entisen viisisatasen. 300 korvasi vanhan 380:n ja 260 entisen 280:n. 6.3:n tilalle tuli 500 ja 6.9:n tilalle 560. Näistä kahdesta viimeisestä en mene taaskaan siihen salvupenkkiin, Timo L. kertonee asian virallisen laidan :shock: Siis havainnollisemmin:
280 -> 260
380 -> 300
500-> 420
6.3 -> 500
6.9 -> 560
Näin muodoin 420:sta ei olisi liftattu, koska se oli jo itsessään liftimalli ja pysyi samanlaisena koko kaarensa 85-91. Timooooo...... :)
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Hyvä saitti

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Jukka N. kirjoitti:
flosse kirjoitti:
Ja vielä kun otetaan 420 liftattumalli ilman kattia....
Hetkonen! Siis liftattu malli 420:sta, onkos sellaista edes olemassa :?: Yleinen W126:n face lift oli '85 ja silloin esiteltiin myös 420SE. Tämähän korvasi tavallaan 380:n tai jos tehtaan mallipolitiikkaa noudatetaan, niin Mersu "pienensi" moottoreitaan eli 420 korvasi entisen viisisatasen. 300 korvasi vanhan 380:n ja 260 entisen 280:n. 6.3:n tilalle tuli 500 ja 6.9:n tilalle 560. Näistä kahdesta viimeisestä en mene taaskaan siihen salvupenkkiin, Timo L. kertonee asian virallisen laidan :shock: Siis havainnollisemmin:
280 -> 260
380 -> 300
500-> 420
6.3 -> 500
6.9 -> 560
Näin muodoin 420:sta ei olisi liftattu, koska se oli jo itsessään liftimalli ja pysyi samanlaisena koko kaarensa 85-91. Timooooo...... :)
...On sulla pohdinnat ;)

280->260 ja 300
380-> tietenkin 420.....
Muihin en ota kantaa, piatsi vähän: 6,3 ja 6,9 ei kyllä W126:ssa ole ollutkaan.
500 ja 560 on erityyppisiä moottoreita kun iänikuisen vanhat 630 ja 690.

Eikä 420:sta tosiaan ole faceliftattu. Moottorien tehot saattoivat vähän muuttua jossain välissä, mutta auto itsessään pysyi samana koko kaaren.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

280S -> 260SE
280SE/SEL -> 300SE/SEL
380SE/SEL -> 420SE/SEL
500SE/SEL -> 500SE/SEL
vanhojen 6.3:sten ja 6.9:en perään haikaileville -> 560SE/SEL
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Hyvä saitti

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Day Downhill kirjoitti:
280->260 ja 300
380-> tietenkin 420.....
Muihin en ota kantaa, piatsi vähän: 6,3 ja 6,9 ei kyllä W126:ssa ole ollutkaan.
500 ja 560 on erityyppisiä moottoreita kun iänikuisen vanhat 630 ja 690.
Tämä on aivan tosissaan kirjoitettu ja jostain lähteestä luettu. Eivät nämä antiikkikoneet toki W126:n kopassa olleet, mutta 6.9 kone oli vielä 116 mallissa ja energiakriittisestikin ajatellen Mersu kuitenkin tarvitsi myös ns. jättikoneen W126:n keulalle. W126 oli muutenkin polttoainetaloudellisesti j a ympäristöystävällisesti suunniteltu malli, joten 6.9 konetta ei voitu ajatellakaan sen keulalle. Tehtiin siis 560. Tästä lähdettiin valumaan alaspäin ja toteutettiin myös tiedotuspoliittinen silmänkääntötemppu. Mersu tavallaan "pienensi" moottoreitaan tuomalla alapäähän 260:n, jonka jälkeen päästiin sanomaan, että 280 kutistui 260-kokoon, 380-kasi korvattiin uudella 300-kutosella ja 500 kutistettiin 420-kokoon. Tämä julkisuuskuva oli tarkoitus antaa yleisen hyväksynnän nimissä.

Jos asiakkaat mielsivät 380-kasin kasvaneen 420-kokoon, niin tavoitteet täyttyivät tältäkin osin. Tämä on siis luettua juttua, ei omaa pohdintaa eikä logiikkaa :) Tusikohan tarkennuksia, mielenkiintoinen juttu kaikkiaan.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Pieni tarkennus

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tsau!

Täytyy hieman tarkentaa. Tuossa 09/87 näyttää tulleen 420:sen tekniikkapuolelle pientä liftausta...

Siis varsinaisesta faceliftistä ei ole kyse.
Terveisin
Tero
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Hyvä saitti

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Jukka N. kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:
280->260 ja 300
380-> tietenkin 420.....
Muihin en ota kantaa, piatsi vähän: 6,3 ja 6,9 ei kyllä W126:ssa ole ollutkaan.
500 ja 560 on erityyppisiä moottoreita kun iänikuisen vanhat 630 ja 690.
ja 500 kutistettiin 420-kokoon. Tämä julkisuuskuva oli tarkoitus antaa yleisen hyväksynnän nimissä.

.
Mitenköhän 500:n muka kutistettiin, kun sitä myytiin aina -91 vuoteen asti W126:n keulalla..... 420 korvasi 380:nen.... Näin on näreet.
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Re: 420 2:lla liikkeelle?

Viesti Kirjoittaja juuso »

flosse kirjoitti:
juuso kirjoitti:Miten on flosse...

...lähteekö 420 suoraan 2:lla liikkeelle kun keppi on D:llä (siis silloin kun et pistä oikeaa jalkaa ihan suoraksi)? Riippuuko vaihto-ohjelman kytkimen asennosta? Jos lähtee ykkösellä, niin vaihtaako heti kakkoselle?
Eikö noin toimi kaikki Mersun laatikot? Jopa 123D:n automaagi toimii tuolla tavoin (tosin tällä hetkellä siinä ei mene ykkönen päälle, vaikka hyppäisi petaalille).

Tuo pienelle heitto ei välttämättä ole katastrofi kulutuksen kannalta. Kuten jo aiemmin totesin, näyttää 420:nen minulla kulkevan pienemmällä S-asentoa käyttäen. S:n ja E:n välillä on eroa ainakin ohituskiihdytyksissä. E tarjoaa pientä vasta petaalin koskettaessa kikkinappulaa, kun taas S-vaihtoehto tarjoaa kolmosen hieman aiemmin.
Hmmm- vähän huonosti muotoilin kysymyksen- mutta vastauksestasi ymmärsin tietty, että ykkösellä lähtee.

Sitten 126:sta ainoastaan 500 ja 560 lähtee sekä "idle"/ "Teilgas" että "full trottle"/ "Vollgas" lähdöillä suoraan kakkosvaihteella (mikäli keppi D:llä). Ykköstä ei siis käytetä metriäkään. Ensimmäisen kerran vaihdetta vaihdetaan täyskaasulla noin 120:n kohdalla. Tällä on käsittääkseni montakin tarkoitusta: tehdä normaalilähdöistä pehmeitä, ja säästää besaa kaupunkiajossa. Tietty 500/560:kin lähtee ykkösellä, kun pistää polkimen kick down asentoon saakka. En ole varma miten käyttäytyy lähdettäessä täyskaasulla ja laatikon vaihtovalitsin S:llä (koskee tietty vain facelift malleja + 560:sta aina?)- vanhemmissahan ei S/E asentoja ole.

Oletin, että 420 käyttäytyisi samalla tavoin kuin 500/560, mutta ilmeisesti siis ei- eli ei lähde edes E asennossa suoraan kakkosella.

Se että 420 kuluttaa S:llä vähemmän kuin E:llä, tarkoittaa minusta sitä, että ajotyylisi on jonkin verran "reipas"/ "urheilullinen" ts. E asennossa kick down kytkin saa säännöllisesti liikettä. Kick down tilanteessa koneen seosta rikastetaan huomattavasti, jotta saadaan maksimit ulos- silloin ei välitetä bensataloudesta- vaan pistetään syöttäen bensaa suunnilleen kaikki mikä palaa, ja vähän ylikin. Taas S asennolla laatikko pistää pienempää pesään ilman kick downia, jolloin kone käy suunnilleen normaaliseoksilla (tietty kuormansäätö rikastaa sitä tässäkin asennossa, mutta ei kai niin paljon kuin kick down tilanne)- tällä perusteella olisi ihan selitettävissä, että sopivalla ajotyylillä S kuluttaa saman tai jopa vähemmän kuin Eco-asento?
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Epäselvyyksiä puolin toisin

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Ei meinaa lyydia oikein kirjoittaa. Koitin sanoa, jotta 420 lähtee kakkosella, kuten kaikki muutkin Mersujen automaagit. Jos siis ei dumppaa petaalia lattiaan asti.

E-asennolla ajosta vielä sen verran, etten juurikaan ole polkenut kikkiin asti kiihdyttelyissä. Kaasupetaalin asento kiihdytyksissä vain on huomattavasti syvemmällä verrattuna S-asennolla ajoon. Koneen kierrokset toki ovat matalammalla, kun pientä ei heti tarjota pesään. Tästä tulee tuo pohdinta kierrosten ja petaalin asennon suhteesta. Onko edullisempaa ajella pienemmällä vaihteella korkeilla kierroksilla ja vain hieukan kaasua tarjoten, kuin isolla vaihteella matatalilla kierroksilla isommalla kaasulla. Ja tuo lauseke suhteutettuna eri nopeuksiin :lol:

Jos E-asennossa polkaisee kikkiin, niin pienen pykälän heitto on sellainen turbomainen potku, josta en pidä. Siksi suosin S:ää, ja se jopa minulla kuluttaa vähemmän.
Terveisin
Tero
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Epäselvyyksiä puolin toisin

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

flosse kirjoitti:Terve!

Ei meinaa lyydia oikein kirjoittaa. Koitin sanoa, jotta 420 lähtee kakkosella, kuten kaikki muutkin Mersujen automaagit. Jos siis ei dumppaa petaalia lattiaan asti.

E-asennolla ajosta vielä sen verran, etten juurikaan ole polkenut kikkiin asti kiihdyttelyissä. Kaasupetaalin asento kiihdytyksissä vain on huomattavasti syvemmällä verrattuna S-asennolla ajoon. Koneen kierrokset toki ovat matalammalla, kun pientä ei heti tarjota pesään. Tästä tulee tuo pohdinta kierrosten ja petaalin asennon suhteesta. Onko edullisempaa ajella pienemmällä vaihteella korkeilla kierroksilla ja vain hieukan kaasua tarjoten, kuin isolla vaihteella matatalilla kierroksilla isommalla kaasulla. Ja tuo lauseke suhteutettuna eri nopeuksiin :lol:

Jos E-asennossa polkaisee kikkiin, niin pienen pykälän heitto on sellainen turbomainen potku, josta en pidä. Siksi suosin S:ää, ja se jopa minulla kuluttaa vähemmän.
Pitää muistaa että bensamoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan reilusti kuormitettaessa, eli manuaalivaihteisella autolla kiihdytä 2/3 kaasulla suurimman väännön käyntinopeuteen ja vaihda suurempaan. Eli kova kiihdytys haluttuun nopeuteen on taloudellisin, ns. pappakiihdytys on todella epätaloudellinen.
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Epäselvyyksiä puolin toisin

Viesti Kirjoittaja Ekku »

[quote="Mauri H."][quote="flosse"]Terve!

Ei meinaa lyydia oikein kirjoittaa. Koitin sanoa, jotta 420 lähtee kakkosella, kuten kaikki muutkin Mersujen automaagit. Jos siis ei dumppaa petaalia lattiaan asti.


Mun 300 d-turbo kyllä ainakin lähtee paikaltaan aina ykkösvaihteella. Vuosimalli on -89 ja laatikko 4-vaihteinen ilman mitään E tai S nappuloita.

Sinänsä varsin harmittava piirre, kun se perhanan ykkönen on niin pieni, että kakkoselle vaihto tapahtuu jo liki kävelyvauhdissa. Nelosta laatikko pukkaa jo tuossa seitsemän kympin kohdalla, jos kaasua käsittelee varovasti.

Tuo uusikorinen lähtee myös ykkösvaihteella, jos valittu ajoalue on S, eli "standard". Jos ajoalueena käyttää W-asentoa (talvi), niin silloin lähtö tapahtuu kakkosvaihteella ja loota vaihtaa myös isommalle pykälälle pienemmillä kierroksilla.

Myös peruutusvaihteella kuullemma on kaksi eri välitystä, joista talviasento käyttää sitä suurempaa. Tämän huomaa kyllä "takapuolituntumalta", sillä peruuttaessa W-asennolla tuntuu ettei auto alkuun lähde liikkeelle lainkaan, mutta sitten kun se lähtee, niin vauhtia kyllä piisaa pienelläkin kaasun käytöllä.

Tuo W-asento on ihan passeli myös kesäajoon, mutta polttoainetta se näyttää ajotietokoneen mukaan vievän 0,2-0.8 desiä enemmän /100km.


]
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Re: Epäselvyyksiä puolin toisin

Viesti Kirjoittaja juuso »

flosse kirjoitti:Terve!

Ei meinaa lyydia oikein kirjoittaa. Koitin sanoa, jotta 420 lähtee kakkosella, kuten kaikki muutkin Mersujen automaagit. Jos siis ei dumppaa petaalia lattiaan asti.
Uskallan olla asiasta eri mieltä... tai ainakin saatte vakuutella vielä lisää, enenkuin uskon. Vaihtaa toki osakaasulla melko pian (10...20km/h) kakkoselle, mutta lähtee ykkösellä.

Siis 420 voi hyvinkin lähteä 2:lla kun vääntöä riittää, mutta uskoisinpas, että esim. 300 osasto starttaa ykkösellä.

Oisko sulla flosse laatikot niin hyvin säädöissä, ettet edes huomaa hentoa ykköseltä kakkoselle vaihtoa? :)

Pitääpäs tsiikata vähän taulukkokirjoja... kun menee kotiin.
Unelmilla on tapana toteutua...
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Epäselvyyksiä puolin toisin

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Ekku kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:
flosse kirjoitti:Terve!


Mun 300 d-turbo kyllä ainakin lähtee paikaltaan aina ykkösvaihteella. Vuosimalli on -89 ja laatikko 4-vaihteinen ilman mitään E tai S nappuloita.

Sinänsä varsin harmittava piirre, kun se perhanan ykkönen on niin pieni, että kakkoselle vaihto tapahtuu jo liki kävelyvauhdissa. Nelosta laatikko pukkaa jo tuossa seitsemän kympin kohdalla, jos kaasua käsittelee varovasti.


]
Sinulla taitaa olla kaasuvaijeri vähän liian tiukalla, kun ykkösellä lähtee ja 4:llekkin vaihtaa noin myöhään, pitäisi vaihtaa pintakaasulla huomattavasti aikaisemmin.... Vaikka Diiseleissä onkin pdiemmät välitykset, kun bensassa.

Kokeile säätää, katso ohjeet vaikka tähtiklubin sivuilta...
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Epäselvyyksiä puolin toisin

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

juuso kirjoitti:
flosse kirjoitti:Terve!

Ei meinaa lyydia oikein kirjoittaa. Koitin sanoa, jotta 420 lähtee kakkosella, kuten kaikki muutkin Mersujen automaagit. Jos siis ei dumppaa petaalia lattiaan asti.
Uskallan olla asiasta eri mieltä... tai ainakin saatte vakuutella vielä lisää, enenkuin uskon. Vaihtaa toki osakaasulla melko pian (10...20km/h) kakkoselle, mutta lähtee ykkösellä.

Siis 420 voi hyvinkin lähteä 2:lla kun vääntöä riittää, mutta uskoisinpas, että esim. 300 osasto starttaa ykkösellä.

Oisko sulla flosse laatikot niin hyvin säädöissä, ettet edes huomaa hentoa ykköseltä kakkoselle vaihtoa? :)

Pitääpäs tsiikata vähän taulukkokirjoja... kun menee kotiin.
'

Meinaa alkaa hymyilyttämään epäuskoisuutesi.... Kyllä se näin, että mersut lähtee aina kakkosella kevyellä ja normaalikaasulla. Jos ei lähde, on säädöissä vikaa. (En tiedä uusimmista malleista)
uskon myös, että Flossen ja meidän muiden havainnointi on tarpeeksi terävää huomaamaan 1-2 vaihdon. Se onkin ainoa vaihto jonka kunnolla huomaa säädöissään olevassa laatikossa.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Epäselvyyksiä puolin toisin

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Day Downhill kirjoitti:
Ekku kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:
flosse kirjoitti:Terve!


Mun 300 d-turbo kyllä ainakin lähtee paikaltaan aina ykkösvaihteella. Vuosimalli on -89 ja laatikko 4-vaihteinen ilman mitään E tai S nappuloita.

Sinänsä varsin harmittava piirre, kun se perhanan ykkönen on niin pieni, että kakkoselle vaihto tapahtuu jo liki kävelyvauhdissa. Nelosta laatikko pukkaa jo tuossa seitsemän kympin kohdalla, jos kaasua käsittelee varovasti.


]
Sinulla taitaa olla kaasuvaijeri vähän liian tiukalla, kun ykkösellä lähtee ja 4:llekkin vaihtaa noin myöhään, pitäisi vaihtaa pintakaasulla huomattavasti aikaisemmin.... Vaikka Diiseleissä onkin pdiemmät välitykset, kun bensassa.

Kokeile säätää, katso ohjeet vaikka tähtiklubin sivuilta...
Lisäys:
Toinen vaihtoehto on, että kick-down nappi on oikosulussa tai juuttunut pohjaan. Se aiheuttaa myös ykkösellä lähtöä ja myöhäisiä vaihtoja, varsinkin bensa-autossa kierrokset nousee tosi korkealle ennen isompaa vaihdetta, vaikka aijaisi ihan, ihan, ihan pintakaasulla.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Epäselvyyksiä puolin toisin

Viesti Kirjoittaja Aku P »

juuso kirjoitti: Uskallan olla asiasta eri mieltä... tai ainakin saatte vakuutella vielä lisää, enenkuin uskon. Vaihtaa toki osakaasulla melko pian (10...20km/h) kakkoselle, mutta lähtee ykkösellä.

Siis 420 voi hyvinkin lähteä 2:lla kun vääntöä riittää, mutta uskoisinpas, että esim. 300 osasto starttaa ykkösellä.
.
Ei pidä paikkaansa. Kyllä meillä "300-osasto" ainakin lähtee kakkosella normaaliajossa ja jopa hiukan rivakammin lähdettäessä. Vasta kaasupolkimen niittaaminen nopeasti pohjaan saa laatikon vaihtamaan ykköselle -- silloinkin auto on jo ehtinyt alkaa liikkua kakkosella. Lisäksi loota kyllä vaihtaa täyskaasullakin mielestäni melko aikaisin kakkoselle.

Neloselle vaihdosta vielä: oma laatikko vaihtaa pintakaasulla lipuen neloselle jopa vaivaisessa neljänkympin nopeudessa, mikä onkin ihan mukavaa kun saa leijua bulevardia koneen kiertäessä ehkä 1500 kierrosta...
Toisaalta kovempaa kiihdytettäessä kolmosella mennään melkein toistasataa ennen kuin nelonen tärähtää sisään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Epäselvyyksiä puolin toisin

Viesti Kirjoittaja Saul »

Day Downhill kirjoitti:Kyllä se näin, että mersut lähtee aina kakkosella kevyellä ja normaalikaasulla. Jos ei lähde, on säädöissä vikaa.
Totta. Eikä taida olla koneen teholla hirveästi merkitystä. Nimittäin W123 240D+automaatti farkkukin ampuu :shock: aina normaalisti liikkeelle kakkosella.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Re: Epäselvyyksiä puolin toisin

Viesti Kirjoittaja juuso »

Day Downhill kirjoitti: Meinaa alkaa hymyilyttämään epäuskoisuutesi.... Kyllä se näin, että mersut lähtee aina kakkosella kevyellä ja normaalikaasulla. Jos ei lähde, on säädöissä vikaa. (En tiedä uusimmista malleista).
Niin, eihän nämä nyt tietenkään elämää suurempia asioita olekaan :wink:

Uskottavahan se on, kun kerran asiantuntijat monesta suusta näin sanovat. Onko tietoa käyttytyykö samoin myös 126:ssa ennen faceliftiä- eli 280 nelilovisella? Ilmeisesti käyttäytyy, kun kerran 123:kin toimii niin.
Unelmilla on tapana toteutua...
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Epäselvyyksiä puolin toisin

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

juuso kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti: Meinaa alkaa hymyilyttämään epäuskoisuutesi.... Kyllä se näin, että mersut lähtee aina kakkosella kevyellä ja normaalikaasulla. Jos ei lähde, on säädöissä vikaa. (En tiedä uusimmista malleista).
Niin, eihän nämä nyt tietenkään elämää suurempia asioita olekaan :wink:

Uskottavahan se on, kun kerran asiantuntijat monesta suusta näin sanovat. Onko tietoa käyttytyykö samoin myös 126:ssa ennen faceliftiä- eli 280 nelilovisella? Ilmeisesti käyttäytyy, kun kerran 123:kin toimii niin.
Juu, käyttäytyy samoin. Normaalisti lähtee sekin aina kakkosella.
En muista mitkä ovat siinä D ja S-asennon erot, muutakun että S-asennolla ei vaihda 3:sta isompaa ja vaihtokohdat ovat vähän korkeammilla kierroksilla. Ehkä S-asennolla lähtee myös helmpommin ykkösellä.....
Avatar
Ziba K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ma 24.03.2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Tämän

Viesti Kirjoittaja Ziba K »

kisan voitan minä: Tasan nolla litraa kuluneena suvena! 8)
Ellei sitten tankista ole litra pari hotusiinia haihtumalla kulunut.. :cry:
Todellinen ekomoottori tuo M110 siis..

Pysyäksemme totuudessa: Talvella taajama-ajossa Helmut (automaatti) vie 14-15 litraa satkulla, keväämmällä ruokahalu laski pari litraa.

Ja kuten sanottu, tänä kesänä en ole päässyt ratin taakse ollenkaan :twisted:
Ziba
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Minullakin lähtee W123 kakkosella aina, paitsi kickdown-lähdöissä.

Moottorien "korvaavuudesta": muistaakseni alkuaikojen 380/500-mallien esitteessä sanottiin, että 500-malli korvasi peräti itsensä 6.9:n! Ja onhan se niin, kun verrataan vaikka suorituskykyä taloudellisuuteen. Muutenhan homma meni jo Day Downhillin (?!?!? mikäs juttu tää on?) kuvaamalla tavalla, eli

280 S -> 260 SE
280 SE/L -> 300 SE/L
380 SE/L -> 420 SE/L
500 SE/L -> 500 SE/L
560 SE/L

Eli 560 tosiaankin tuli ihan pelkästään top-of-the-line -malliksi, eikä korvannut W126-sarjasta mitään. Temppu oli siis samanlainen, kuin vuonna 1969 300 SEL 6.3:n ja 1975 450 SEL 6.9:n markkinoille tulo. Nyt vaan 560 ikäänkuin "sulautettiin" faceliftissä sivistyneemmin mallisarjaan, ilman mitään extratunnuksia. Autohan oli varustelultaan lähes täyteen pakattu, aivan kuten edeltäjänsäkin verrattuna esim. seuraavaksi halvempiin 450/500 -malleihin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tiengen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 11.06.2003 14:06

Viesti Kirjoittaja Tiengen »

W210 290TD:mme kulutus on keskimäärin n. 6-6,5 l/100km.
(Mielestäni kulutus on varsin alhainen, kun ottaa huomioon että kysymyksessä on automaatti)

Äskettäin myymämme W124 300D automaatin kulutus liikkui n. 7,3-8 litran välillä.

190 Sportlinemme kulutus on n. 8-9 l /100km.
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

kuluttaa vaan

Viesti Kirjoittaja JS »

alle 10l vaikka kuinka polkis..

autona -88 300TD Turbo( sellainen jälkeenpäin tehty. ) automaatilla tietty.

Oltiin Ruotsin reissulla ja ajo oli reippaanlaista.. ( lue E4:lla urku auki ja talla miltein pohjassa.. ) takas tullessa Suomessa tankkasin taas ja laskeskelin noin 8,5l / 100 km kulutukseksi. :)

Välillä olen kokeillut oikein siistiä ajoa, ja kerran pääsin jo miltein 7l kulutukseen.. mutta maltti ei riitä :wink:

ja kesäterveiset kolmårenista
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Timo L. kirjoitti: Moottorien "korvaavuudesta": muistaakseni alkuaikojen 380/500-mallien esitteessä sanottiin, että 500-malli korvasi peräti itsensä 6.9:n! Ja onhan se niin, kun verrataan vaikka suorituskykyä taloudellisuuteen. lin (?!?!? mikäs juttu tää on?)
Tämä oli aluperin "kaapoilua" eli vapaamuotoista pohdintaa v. '85 faceilftin olemuksesta. Tästä ammoin luin eräästä markkinonitialan ammattijulkaisusta, jossa se oli esimerkkinä tiedotuksen kiemuroista. Ja taisi toimittajakin tuolloin hieman sotkeentua sukkiinsa, tai sitten lienee tapahtunut pieni kämmi jutun oikoluvussa. Tai ehkä Mersun lehdistömateriaalin käännöstyössä? Joka tapauksessa referoin juttua, jossa Mersun kerrottiin hakevan parempaa sosiaalista hyväksyntää lähinnä alhaisemman kulutuksen ja ekoilun merkeissä.

Tässä kerrottiin, että Mersu halusi antaa kuvan siitä, että se pienentää moottorikokojaan. Totuushan oli hiukan sekä että :shock: . Toki pienennettiinkin, tulihan 260 ikään kuin 280S:n tilalle. Toisaalta ruisku-280 suureni 3-litraan. Tässä kohtaa on se vilunkipaikka. Aviisi väitti, että 380-kasi kutistettiin mallisarjassa kutoseksi. No, tehojen puolesta koneet ovatkin aika identtiset, samoin kuin 280S ja 260. Ja 420 olisi ollut niin ikään pienempi versio aikaisemmasta viisisatasesta. Tuo 560-juttu on taas selvää pässinlihasta, ja siitä päästiinkin sanomaan, että 6.9-litrainen bensarosmo on Mersun top-mallina kesytetty nyt 5.6-kokoon.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

kesän ennätys

Viesti Kirjoittaja juha »

1028km ajelin 200D:llä eikä vielä polttoaineen varoitusvalo syttynyt... Kävin tankilla ja keskikulutukseksi tuli 5.6l / 100km mikä on aika vähä. 10% ajosta noin 130 lasissa, muuten matkanopeus noin 100kmh mittarin mukaan ja osittain jonoillessa mentiin hitaamminkin. Jos joskus tehonpuute **tuttaa niin kyllä tankilla vuorostaan välillä hymyilyttää!
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 555
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

N.5.8l/100km ajo 90% motaria 130 mittarissa ja loput kaupunkia liikennevaloissa seisten. Tietenkin ilmastointi hurajaa viiiiiiileää ilmaa :oops:
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Ideä tuossa taitaa olla siinä, että autolla pystyy lähtemään edustavasti liikeelle, tehokkaasta moottorista huolimatta. Toisaalta auto ei ryömi ollenkaan vaihde päällä, ei ainakaan oma 500se. Liikennevaloissa ei siis välttämättä tarvitse painaa jarrua. Toki tuo osaltaa vähentää kulutusta. Vääntöä on sen verran, ettei ykkostä todellakaan kaipaa ja kun sitä tiukassa tilanteessa kaipaa, niin silloin se myös löytyy.

420Se:tä en tiedä, mutta 380SE on paikallaan ollessa kakkosella ja kun kaasuun vähänkin kosketaan vaihtuu ykkönen, sillä ei siis pysty lähtemään kakkosella. Tuossa voi olla myös vuosimallikohtaisia eroja.

Tässä olisi tällainen tunnelmakuva kesältä, tällaista voi tapahtua vaikka saksassa. Tuosta näkee hyvin moottorin luonteen, voimaa on pienilläkin kierroksilla.http://linna.kajaani.fi/~pkemppainen/ku ... -0033F.JPG
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 817
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Kevyellä kaviolla pienellä kulautuksella

Viesti Kirjoittaja Wade »

Moi !

Silläkin uhalla, että minut leimataan valehtelijaksi...

Ajelin lomareissulla vastaostetulla uudenkarhealla (vm. 83 :roll: ) W123 300 D:llä 687 kilometriä 44,74 litralla kiisseliä. Lossi on 5-vaihteinen manuaali. Ajelin maltilla keskimäärin 90 km/h ja rullailin aina tilaisuuden tullen (=usein, koska pääosa ajosta Pohjois-Karjalan vaarallisissa maisemissa) Keskikulutukseksi tulee noilla luvuilla 6,51 l/100 km. Toki tuo oli yksittäinen tulos, mutta eipä yli kasin oikein meinaa hörppiä. Mielestäni erittäin kiitettävää toimintaa vanhalta malmikasalta, joka painaa 1,5 t ja moottoritekniikka on 70-luvulta.


Tällä kertaa tämä jää tähän !

T; Wade

:D
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

miten voi syödä???

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

eli alla on w123 200 diisseli.päästin diisselin loppumaan(en kuitenkaan TÄYSIN loppuun kuitenkaan) mutta kuitenki siten että alkoi jo käymään 3 ja nykimään ym.pistin 5 litraa tankkiin,nollasin tripin ja arvatkaa paljon pääsi tolla 5??? 27 kilsaa!!!! ja sekin matka-ajoa.eihän 200 voi kertakaikkiaan edes syyä noin paljon.tankki ei vuoda eikä myöskään mitkään letkut tms. eli missä voipi olla vika? eikö rönttä sitten nosta niitä viimisiä litroja sieltä tankin pohjalta vai?
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Perttu K kirjoitti:420Se:tä en tiedä, mutta 380SE on paikallaan ollessa kakkosella ja kun kaasuun vähänkin kosketaan vaihtuu ykkönen, sillä ei siis pysty lähtemään kakkosella. Tuossa voi olla myös vuosimallikohtaisia eroja.
Vuosimalleissa on eroja. Oma 1985 380SE lähtee kakkosella ellei paina kaasua kd:lle asti.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Vastaa Viestiin