C 220D -95 käy kylmänä hetken kolmella.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mikron
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ti 15.06.2004 18:50
Paikkakunta: Pk-seutu

C 220D -95 käy kylmänä hetken kolmella.

Viesti Kirjoittaja mikron »

N.15s käy kolmella ja sitten käynti tasaantuu normaaliksi. Ei ole ennen tehnyt vastaavaa edes pakkasella ilman lohkolämppäriä. Olisiko hehkutulppa menossa?

Kun kone on jäähtynyt niin, että lämpömittari tuskin värähtää, käynnistyy ja käy heti normaalisti. Siis kun kone ei ole "ihan" kylmä.

"Saksan kilometrejä" 146tkm mittarissa joista itse ajanut 26tkm. Millä ajokm. hehkut tyypillisesti on vaihtokunnossa?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kyllä niitä hehkuja alkaa tuossa iässä menemään. Hehkujen vaihdossa ei saa viivytellä. Tulppa voi tartttua vielä tiukempaan kiinni ja sitten olet k*sessa. Jos tulppa ei ole jumissa, on vaihto helppo tehdä itsekin.
Avatar
mikron
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ti 15.06.2004 18:50
Paikkakunta: Pk-seutu

Viesti Kirjoittaja mikron »

Jos huomenna haen, onko Motonetin hehkuista tietoa? Tai mistä kannattaisi hakea Turku-Salo -suunnalta?
Viimeksi muokannut mikron, Su 19.12.2004 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S@M
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 30.10.2004 20:14
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja S@M »

Hehkultahan tuo kuulostaisi. Mites hehkun valo? Käytäytyykö normaalisti ?

Mulla oli sama vika jokin aika sitten. Hehkun valo ei syttynyt ja kävi kolmella.
Hetken kuluttua käynti tasottui.
Avatar
mikron
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ti 15.06.2004 18:50
Paikkakunta: Pk-seutu

Viesti Kirjoittaja mikron »

Ihan normaalisti hehkun valo käyttäytyy, siksi hiukan ihmetyttääkin.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kyllä sieltä on kuitenkin hehku palanut... jos pumppu ei vuoda mistään....
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kyllä minäkin tiedän yhden väykyn jossa oli kaksi hehkua pimeenä, hehkun valo toimi silti normaalisti. Kylmäkäynistysmurheet tuli vasta syksyllä. Oli muuten toinen ja pidenpään pimeänä ollut hehku todella tiukassa.

Kannattaa olla tarkkana, ettei tulppa katkea reikään.
Avatar
Tenkanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 16.12.2003 23:05
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tenkanen »

Hehkujen palamisesta 220 tiiselissä senverran, että mullakaan ei hehkun valo ole kertaakaan jäänyt palamaan käynnistyksen jälkeen, vaikka joku hehkuista olisi hajalla. Ilmeisesti kyseessä enemmänkin ominaisuus kuin vika :P Kuvaamasi oireet viittaavat vahvasti omien kokemusteni perusteella hehkuihin. Vastusmittarillahan asia selviää. Hehkut voivat mennä rikki melko nopeastikin, niiden kestoikä vaihtelee suuresti. Jos hehkun valo ei syty palamaan ollenkaan, niin vika on ilmeisesti ensimmäisen pytyn hehkussa.

Motonetistä saa Boschin hehkutulppia, ihan samoja mitä saa Veholta. Veholta ostettaessa niissä on mersun merkki ja tämä merkkilisä tekee tuotteesta kaksi kertaa niin kalliin kuin Motonetissä :shock:
S205 220d 4 matic 2016
S210 320 CDI 2001 Avantgarde
ex. W202 220D -96 powered by Bosch R.I.P.
ex. Saab 99 GL -84 R.I.P.
Avatar
mikron
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ti 15.06.2004 18:50
Paikkakunta: Pk-seutu

Viesti Kirjoittaja mikron »

No tänään kun oli asteen verran pakkasta niin oli auto narun päässä. Ja hehkutin kolme kertaa pidempään, kun mitä se hehkuvalo paloi, niin lähti lähes normaalisti käyntiin.

Eli uusia hehkuja ostamaan. Onko paha vaihtaa, ja kannattaa varmaan kaikki kerralla uusia?
C 220D -95
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Eipä välttämättä. Viallisen tulpan paikallista minen on niin helppoa ja nopeaa, eikä niidne vaihtamiseksi tarvitse juuri mitään purkaa, että niitä voi vaihdella yksitellenkin. Itse vaihtaisin tuohon sitä mukaan kuin niitä rikkoontuu. Kannattaa kuitenkin tarkistaa, onko sieltä hehku palanut.
Avatar
mikron
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ti 15.06.2004 18:50
Paikkakunta: Pk-seutu

Viesti Kirjoittaja mikron »

Jos nyt yritän tarkistaa mikä tulppa on viallinen, irroitanko tulpan johdot ja mittaan vastuksen tulpasta ja maasta? Mitä pitäisi ehjän vastus olla ja vastaavasti mitä näyttää viallinen?
C 220D -95
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Onnistuuhan se niinkin. Tosin helpommin ja luotettavammin se käy, kun irrotat töpselin hehkureleestä ja kosketat niitä töpselissä olevia koskettimia vuoron perään vaikka johdolla jossa on virta. Kunnossa olevan tulpan kipinöivät, rikkinäisen tulpan kohdalla ei tapahdu mitään. Siihen töpseliin on numeroitu, moottorin etupäästä lukien, minkä tulpan johto on kyseessä. Sitten ei muuta kuin rikkinäinen tulppa vaihtoon.
Avatar
Tenkanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 16.12.2003 23:05
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tenkanen »

Ehjän tulpan vastus pitäisi olla 0,75-1,50 ohmia. Jos näyttää yli muutamaa ohmia, tulppa on vaihtokunnossa (Alfamerin korjausopas). Mulla viallinen hehku on näyttänyt lukemia 200-1000 ohmia.

Vaihtamisessa olen irroittanut imusarjan pois. 2. sylinterin hehkun voit irroittaa ilman imusarjan irroittamista, kun otat imuilman putken pois siitä imusarjan keskeltä. Muiden hehkujen vaihto ilman imusarjan irroittamista on lähinnä fakiirin hommaa. Hehkujen kunnon tarkastuksen olen saanut vastusmittarilla mitattua ilman imusarjan irroittamista, pihdeillä hehkuille menevät johdot irti. Mutta on myös mutterilla olevia hehkun johtojen kiinnikkeitä olemassa...

Imusarjan saat irti torx T45:lla irti ja hehkutulppiin tarviit 12 mm pitkän hylsyn.

Älä sitten vaan katkase hehkutulppaa!!! Jos tosi tiukassa, harkitse tarkkaan mitä seuraavaksi teet. Kylmästä koneesta olen kuullut hehkujen irtoavan helpommin.
S205 220d 4 matic 2016
S210 320 CDI 2001 Avantgarde
ex. W202 220D -96 powered by Bosch R.I.P.
ex. Saab 99 GL -84 R.I.P.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18214
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Hehkujen kunnon tarkastuksen olen saanut vastusmittarilla mitattua ilman imusarjan irroittamista, pihdeillä hehkuille menevät johdot irti. Mutta on myös mutterilla olevia hehkun johtojen kiinnikkeitä olemassa... "

Ei niitä johtoja tarvitse irrottaa sieltä hehkuista mittauksen ajaksi, hehkureleestä löytyy pistoke johon tulee joka hehkulta erillinen johto.
Mittaus käy siitä erittäin helposti.
wiimax.fi
Avatar
mikron
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ti 15.06.2004 18:50
Paikkakunta: Pk-seutu

Viesti Kirjoittaja mikron »

Mistä löytyy hehkurele?
C 220D -95
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Siellähän se kuskin pyöränkotelon päällä majailee. Samanlainen musta laatikko kuin w124:ssakin. Sattuu silmään, kun konepellin avaa. Ne hehkut on tosiaan tarkoitettu mitattavaksi releeltä. Hommaan ei mene kuin 2 min, teki sen yleismittarilla, akkulaturilla, tai apujohdolla.

Muissa merkeissähän homma hoidetaankin sitten vaikeimman kautta, eli johdot irti hehkuista, mittauksia, verta ja hikeä. Monen tunnin työ jo pelkässä tarkistuksessa. Mersu eroaa halpamerkeistä siinä, että siinä asiaa on todellakin ajateltu!
mikotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 24.09.2004 11:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mikotus »

Perttu K kirjoitti:
Muissa merkeissähän homma hoidetaankin sitten vaikeimman kautta, eli johdot irti hehkuista, mittauksia, verta ja hikeä. Monen tunnin työ jo pelkässä tarkistuksessa. Mersu eroaa halpamerkeistä siinä, että siinä asiaa on todellakin ajateltu!
Voi sen joku hölmö tehdä noin myös mersussa, :roll: ja oikeasti helpompaa ja yhtä nopeaa olisi ottaa imusarja irti ja vaihtaa kaikki hehkut. Mutta jos huomaa että ohmit on kunnossa, askartelee johdot paikalleen ja huomaa vian hävinneen voi hehkutulpat viedä takaisin kauppaan. Nimim. 30 tuhatta km sen jälkeen.

Kannattanee ekaksi katsoa että ne hehkujen piuhat on paikallaan jos esimerkiksi auto on ollut ruiskupumppuhuollossa hiljattain.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Hehkut on tietysti ensimmäisenä tarkastettava asia, mutta katso myös miten paljon menee ilmakuplia siirtopumpulta suodattimelle auton käydessä (läpinäkyvä muoviputki). Tämä aiheuttaa myös huonoa käyntiinlähtöä.
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja Pyra »

mistä nuo ilmakuplat kertoo ???
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja Pyra »

Itellä C200D ja ei lähe nykyään 0 asteen alapuolella käyntiin. Mynädieselin neuvo oli puristuspaineiden mittaus. Kurkkasin auton käydessä öljyntäyttökorkista ja volaa!!! Konehuone "puolillaan" öljystä +vaatteet :( .Täytyypi käydä tohtorilla tsekkaamassa, mikä pytty huohottaa, vaiko kaikki. 395tkm
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Avatar
mikron
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ti 15.06.2004 18:50
Paikkakunta: Pk-seutu

Viesti Kirjoittaja mikron »

Ykkös pytyn hehkutulppa oli pimeenä, vika korjattu pari viikkoa sitten. Kiitos neuvoista. Niitä kysellään vielä ja paljon jos ei haulla mee jakeluun tai löydy. Seuraavaksi yritän saada auton pysymään tiellä, kun tuulella ei kaksi kaistaa meinaa riittää... Kyselinkin tossa jo toisella topicilla, epäilykset on raidetangon suuntaan.
C 220D -95
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja Pyra »

ootko jo sen ohjaus vaimentimen tsekannu ?
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Avatar
mikron
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ti 15.06.2004 18:50
Paikkakunta: Pk-seutu

Viesti Kirjoittaja mikron »

En, tarviiko irrottaa tarkistusta varten, miten sen tarkistaa?

Onko helppo homma irrottaa, tarviiko tietää mitään vai vaan tyyliin pultit auki ja irti?
C 220D -95
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja Pyra »

Ei tarvii muuta kun 17mm kiintoavaimella avaat apparin puolen pultin ja kokeilet kädellä "iskarin" toiminnan. Jos se on "holo holo" niin vaihda uuteen, Motonetissä n. 30 €
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Vastaa Viestiin