om605/om606 öljysuihkujen irroitus?
om605/om606 öljysuihkujen irroitus?
Miten nuo om605/om606:n öljysuihkut (männän alle) kannattaa irroittaa ja miten uudet saa luotettavasti paikoilleen?
Hoonausta varten pitäisi ne irroittaa.
Hoonausta varten pitäisi ne irroittaa.
Re: om605/om606 öljysuihkujen irroitus?
Vetovasaralla vai millä nimellä sitä kutsutaan. Eli täytyy tehdä sellainen hahlo joka menee siihen ruutan runkoon ruutan ja lohkon väliin. Sit maltillisella vetoiskulla pois. Paikalleenasennus onkin sit jo oma laji ja ongelmahan siinä on se että sen ruutan suuntaus täytyy tehdä "manuaalisesti" Siinä kun ei ole mitään kiilauraa tai mitään mutakaan joka pakottaisi sen oikeaan kohtaan kuten se 602 ja 603:ssa on pultilla kiinni.
Mäntä kun on paikoillaan niin se alakulokohtaan ja sit vähän vastaavalla hahlotyökalulla napauttaa sen kiinni. Liian syvään ei pidä paukuttaa et saa pois jos tarttee suunnata uudelleen. Sitä ruutan putkea voi vääntää jos ei osoita keskelle männässä olevaa koloa. Paljonka voi vääntää ni jaa'a ..... Pareinhan se olis jos irrottaisi ja asentaa uudelleen mut ihan hienosäädön voi tehdä. Ja ne tutut jutut loppuun eli Omalla vastuulla
Niin ja testaa ne öljysuihkut et löytyy avautumispaine ja ettei ole tukkeessa!
Edit: Kun teet sen hahlon niin tee se silleen et asettuu sen öljyruutanrungon ja lohkonväliin niin ettei isoja välyksiä ole. Sit kun laitat sitä ruuttaa paikalleen niin laitat sen hahlotyölakun ensiksi ja ruutta kevyesti siihen asennusreikäänsä ja koputtelet pakalleen toisella tehdyllä työkalulla eli sopivankokoisella putkella jossa on sen öljyrutanputken kohdalla kevennys. Silleen et paukuta sitä ruuttaa liian syvään kun se vetohahlo on sen öljyruutan ja lohkon välissä ns estämässä liian syvään asentamisen. Jos hahlo tiukottuu lohkonväliin ni sit vaan vetovasaralla naputteet et saat sen hahlotyökalun pois ja et jää samanlainen välys kuin mitä siinä ruutassa poisottaessa oli
Siinä oljyruutassa on hartia eli hahlolla nousee ja sopivan halkaisijan putkella jossa kevennys öljyruutanputken kohdalla ni sillä asennus.
Re: om605/om606 öljysuihkujen irroitus?
En ole tuollaista ruuttaa nähnyt, mutta voisiko hartian alle laittaa pienen prikan tai muun haitan, jolla ruutta menisi haluttuun syvyyteen asennettaessa?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: om605/om606 öljysuihkujen irroitus?
Mietin vaan sitä et kun sitä ruuttaa asennettaessa melki satavarmasti käy niin et sen kopauttaa iholle kiinni ni mites sen prikan josta prikan kyljestä on auki et saa poiskin sieltä kun ei sitä sinne voi jättääkkään jos uuden kerran joutuu sen rutan irroittamaan? Ja toisaalta kun se ruutta ei paikalleen lyötäessä välttämättä osu oikeaan kulmaan se ruutan öljyputki ni voi joutua samontein pois nykäisemään ja asentamaan uudelleen et putki osoittaa täsmälleen sinne männässä olevaan koloon.
Kun sen vetohahlon jokatapauksessa joutuu tekemään niin sillä ne tuohon 606:seen passattiin oikeaan korkoon. Ja jos ruutanputki jäi osoittamaan reilusti pieleen ni ruutta pois ja uudelleen asennus. Jos sit meni iholle kiinni ni vetovasaralla pikkunyppäys et ruutta nousee ja jää oikeaan korkoon. Sentakia se vetohahlo täytyy tehdä sopivanpaksuiseksi.
Tuosta ylemmästä kuvasta kattottuna näyttäisi sille et ruutanpaikan lohkoporauksessa on "hartia" et ruuttaa ei voisi lyödä hartiaa myöten iholle? Toisaalta miten lie mittatarkasti tehty kun ainakin tossa ruutat meni niin syvään et se vetohahlo meni iholleen kiinni.
No toi on vaan yksi tapa tehdä ja niitä on varmasti muitakin ja ehkä yksinkertaisempiankin konsteja kun tuo mitä tuon niputtamisessa käytettiin
Kun sen vetohahlon jokatapauksessa joutuu tekemään niin sillä ne tuohon 606:seen passattiin oikeaan korkoon. Ja jos ruutanputki jäi osoittamaan reilusti pieleen ni ruutta pois ja uudelleen asennus. Jos sit meni iholle kiinni ni vetovasaralla pikkunyppäys et ruutta nousee ja jää oikeaan korkoon. Sentakia se vetohahlo täytyy tehdä sopivanpaksuiseksi.
Tuosta ylemmästä kuvasta kattottuna näyttäisi sille et ruutanpaikan lohkoporauksessa on "hartia" et ruuttaa ei voisi lyödä hartiaa myöten iholle? Toisaalta miten lie mittatarkasti tehty kun ainakin tossa ruutat meni niin syvään et se vetohahlo meni iholleen kiinni.
No toi on vaan yksi tapa tehdä ja niitä on varmasti muitakin ja ehkä yksinkertaisempiankin konsteja kun tuo mitä tuon niputtamisessa käytettiin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om605/om606 öljysuihkujen irroitus?
Moi!
Vähän venyi itsellä tuo homma. Kun päätin jättää hoonauksen tekemättä, kun en jaksanut alkaa ruuttia irroittamaan.
Kasausvaiheessa huomasin, että tuossa vaparin lohkossa on erilaiset ruutat. (Lyhyemmällä putkella ja se osoittaa männän lakea kohden, eikä öljytaskua. (Vaparin männässä ei ole öljytaskua)
Ylhäällä om605:n turbon ruutta ja alhaalla vaparin
Piti sitten joka tapauksessa irroittaa ne ruutat ja se onnistui yllä olevilla ohjeilla oikein nätisti. Lämmitin lohkon hallilämmittimellä ja sitten kylmensin ruutan paineilmapurkista saatavalla kylmäspräyllä. (Ja vein sen lohkonkin vielä hoonaukseen)
Öljyruuttien välissä oli 4-5mm "gäppiä", johon sai tehtyä kätevästi vetotyökalun 16mm ja 9mm pitkistä (1/2) konehylsyistä.
Vastaavasti tein toisen työkalun 14mm (1/2) hylsystä, jonka sisään hitsasin stopparin sisälle oikealle korkeudelle. Eli tällä toisella hylsyllä saa naputella niin kauan, että hylsyn reunat osuu lohkon koneistettuun pintaan. Tällä kun naputtelee ruutan paikoilleen, niin ruutan ja lohkon väliin pitäisi jäädä 5mm "gäppi".
Niin ja tuli tutkittua, että tuo lohkon "hartia" on niin pohjalla, että tuo ruutta mahtuu menemään melkein kokonaan sinne. En sitte itse ainakaan viitti niin syvälle edes yrittää asentaa, kun tehtaallakin ne on jätetty vähän "pihalle".
Irroitustyökalu
Asennustyökalu
Vähän venyi itsellä tuo homma. Kun päätin jättää hoonauksen tekemättä, kun en jaksanut alkaa ruuttia irroittamaan.
Kasausvaiheessa huomasin, että tuossa vaparin lohkossa on erilaiset ruutat. (Lyhyemmällä putkella ja se osoittaa männän lakea kohden, eikä öljytaskua. (Vaparin männässä ei ole öljytaskua)
Ylhäällä om605:n turbon ruutta ja alhaalla vaparin
Piti sitten joka tapauksessa irroittaa ne ruutat ja se onnistui yllä olevilla ohjeilla oikein nätisti. Lämmitin lohkon hallilämmittimellä ja sitten kylmensin ruutan paineilmapurkista saatavalla kylmäspräyllä. (Ja vein sen lohkonkin vielä hoonaukseen)
Öljyruuttien välissä oli 4-5mm "gäppiä", johon sai tehtyä kätevästi vetotyökalun 16mm ja 9mm pitkistä (1/2) konehylsyistä.
Vastaavasti tein toisen työkalun 14mm (1/2) hylsystä, jonka sisään hitsasin stopparin sisälle oikealle korkeudelle. Eli tällä toisella hylsyllä saa naputella niin kauan, että hylsyn reunat osuu lohkon koneistettuun pintaan. Tällä kun naputtelee ruutan paikoilleen, niin ruutan ja lohkon väliin pitäisi jäädä 5mm "gäppi".
Niin ja tuli tutkittua, että tuo lohkon "hartia" on niin pohjalla, että tuo ruutta mahtuu menemään melkein kokonaan sinne. En sitte itse ainakaan viitti niin syvälle edes yrittää asentaa, kun tehtaallakin ne on jätetty vähän "pihalle".
Irroitustyökalu
Asennustyökalu
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om605/om606 öljysuihkujen irroitus?
Hyvän työkalun olet tehny.Eetyzk kirjoitti: ↑Pe 26.03.2021 11:57 Moi!
Vähän venyi itsellä tuo homma. Kun päätin jättää hoonauksen tekemättä, kun en jaksanut alkaa ruuttia irroittamaan.
Kasausvaiheessa huomasin, että tuossa vaparin lohkossa on erilaiset ruutat. (Lyhyemmällä putkella ja se osoittaa männän lakea kohden, eikä öljytaskua. (Vaparin männässä ei ole öljytaskua)
Mutta nyt sitte kyssäri et miten leveäkantisen vaparin männäntapin voitelu on toteutettu? Ts onko niin että vaikka ruutta onkin niin niin tapinvoitelu hoituu kiertokangen kautta? Leveäkantisen ahdetun tapit voidellaan juurikin tuolla ruutalla ja samalla jäähdytetän mäntiä näin olen aiheen ymmärtäny
Leveäkantisen vaparin ruutan funktio on vaan jäähdyttää mäntää?
Re: om605/om606 öljysuihkujen irroitus?
Vanhoissa om617 koneissa männäntapin voitelu tapahtuu roiskevoiteluna. Ei ole öljyruiskua eikä öljyporausta tapille.
auto w123 200D/300DT vm, -81
-
- Mersumies
- Viestit: 2446
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: om605/om606 öljysuihkujen irroitus?
Hyvin tehty työkalu. Mercedes on enenevässä määrin säästänyt kustannuksia siirtymällä halvalla tehtyihin kertakäyttömoottoreihin kun ei ole katsottu tarpeelliseksi tehdä sitä kiinnistypultti joka samalla kohdistaisi suuttimen.Eetyzk kirjoitti: ↑Pe 26.03.2021 11:57 Moi!
Vähän venyi itsellä tuo homma. Kun päätin jättää hoonauksen tekemättä, kun en jaksanut alkaa ruuttia irroittamaan.
Kasausvaiheessa huomasin, että tuossa vaparin lohkossa on erilaiset ruutat. (Lyhyemmällä putkella ja se osoittaa männän lakea kohden, eikä öljytaskua. (Vaparin männässä ei ole öljytaskua)
Ruutta.jpg
Ylhäällä om605:n turbon ruutta ja alhaalla vaparin
Piti sitten joka tapauksessa irroittaa ne ruutat ja se onnistui yllä olevilla ohjeilla oikein nätisti. Lämmitin lohkon hallilämmittimellä ja sitten kylmensin ruutan paineilmapurkista saatavalla kylmäspräyllä. (Ja vein sen lohkonkin vielä hoonaukseen)
Öljyruuttien välissä oli 4-5mm "gäppiä", johon sai tehtyä kätevästi vetotyökalun 16mm ja 9mm pitkistä (1/2) konehylsyistä.
Vastaavasti tein toisen työkalun 14mm (1/2) hylsystä, jonka sisään hitsasin stopparin sisälle oikealle korkeudelle. Eli tällä toisella hylsyllä saa naputella niin kauan, että hylsyn reunat osuu lohkon koneistettuun pintaan. Tällä kun naputtelee ruutan paikoilleen, niin ruutan ja lohkon väliin pitäisi jäädä 5mm "gäppi".
Niin ja tuli tutkittua, että tuo lohkon "hartia" on niin pohjalla, että tuo ruutta mahtuu menemään melkein kokonaan sinne. En sitte itse ainakaan viitti niin syvälle edes yrittää asentaa, kun tehtaallakin ne on jätetty vähän "pihalle".
Irroitus.png
Irroitustyökalu
Kiinnitys.png
Asennustyökalu
Kelvotonta suunnittelua paitsi tietysti sen kannalta, että saa vanhaa kalustoa romutettua tekemällä korjaus kalliiksi ja hankalaksi.
Re: om605/om606 öljysuihkujen irroitus?
Leveäkantisessa vaparissa on kiertokangen yläpäässä samanlaiset voitelureiät kuin kapeakantisissa turboissa.
Eli öljysumulla jäähdytetään mäntää ja voidellaan männäntappi.
Eli öljysumulla jäähdytetään mäntää ja voidellaan männäntappi.
Re: om605/om606 öljysuihkujen irroitus?
No sit jos leveäkantien kiertokangen yläpuolenliuska on sama kuin ahdetuissa ni vapari leveä olis täysverisesti ahdettavissa?
Re: om605/om606 öljysuihkujen irroitus?
om605:n vaparin mäntä on heikkorakenteisempi ja se laessa ei ole "öljytaskua" niinkuin turbon männissä on.
Ja sen laakeriliuskoissa ei ollut "sputter" mainintaa ja varaosakoodi alkoi 604.....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.