No sen verran alkuun lohdutusta, että ei maailma mihinkään muutu, 30 vuotta sitten uudistettiin pystylamppuisia vaihtamalla faceliftin takavalolasit ja ratti sekä päivittämällä vanteet alumiinisiin.
Mutta esim tuon pystylampun kohdalla on jo pitkään haluttu palauttaa nuo nuorennukset takaisin. Ja sama tulee koskemaan 124stakin. Tuon näköisenä teinituunauksena sitä ei kohta halua nähdä saati omistaa kuin murto-osa. Mutta palautus ei ole vielä vaikeaa ja kallista, nyt on juuri se paras aika laittaa 124 kuntoon, tosin ollaan loppusuoralla, koska muutkin haluaa niitä hyväkuntoisia alkuperäisiä palikoita.
MA-lausunnonantajia on moneksi. Ja vaikka ei saisi olla, niin mukana on myös henk koht asioita.
Mersu koetaan yleiseksi ja helpoksi, siis vaatimustaso asetetaan korkeammalle.
Toisaalta asiantuntemus esim facelift-muutoksista on tavallisella lausunnonantajalla erittäin pieni.
Ja kyllä esiintyy myös ikärasismia: vanhan parran harrastaja saa neljännen autonsa helpommin läpi kerhokaverilta, kuin nuori tuntematon.
Kalvot lähtee helposti kun lämmittää kuumailmapuhaltimella, on tullut revittyä irti…
Nuo turvallisuuden nimissä sallitut asiat ei juurikaan koske enää tätä ikäluokkaa, koska alkuperäiset valot on jo kelpoja ja kaikki löytyy, on turvavyöt ja jopa ABSit jne.
Kyllä ne on luokkaa valovilkut semafori-vinkkareiden tilalle, halogeeniajovalot, vyörenkaat, turvavyöt ylipäätään, huurteenpoistoa tuulilasille yms. Käytettävyyden lisäämisestä ei kyllä puhuta, eikä se olisi edes museoauton ajatuksen mukaista, tuossa virallista tekstiä:
https://asiakas.kotisivukone.com/files/ ... ksessa.pdf
Madallussarjoista piti hieman kaivella muistia, mutta kyllä se niin on, että ne oli Suomessa POP vasta aivan 90-luvun lopulla, siis ns jälkiasennuksena. Ja 30-40 mm madaltavina. Eli tulee kyllä aiheuttamaan nikottelua MA-lausunnolla, eivät olleet tuohon maailman aikaan (siis kun auto oli uusi) vielä tavanomaista & ajan mukaista jälkivarustelua. Siis sellaista, mitä uuden auton omistaja teki autolleen. Toki jos on dokumenttia, että ollut sen 30 vuotta autossa, niin varmasti menee läpi. Noin ajatuksena jonkun wanhan matkapuhelinvarustuksen saisi paljon helpommin läpi.
PS itselläni ei ole yhtään museoajoneuvoa, vaikka niitäkin on ollut, ja olen toiminut tarkastajana. Silti nykyiset ajoneuvot ovat orkkis henkisiä, ja oikeastikin niitä helpolla museoon lausunnon antajien mielestä. En vaan koe siihen tarvetta kun liikennevakuutus on halpaa täysillä bonuksilla.