tyhmiä kysymyksiä ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
heikki hoo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 14.03.2021 19:06

tyhmiä kysymyksiä ?

Viesti Kirjoittaja heikki hoo »

Hei
Hankin viikko sitten MB 350e plug-in hybridin vm 2018
1)miten sillä ajetaan pelkällä bensiinillä tai lämmityskäyttö ennen ajoa?
2)onko mitään järkeä asennutta vetokoukkua?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13766
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: tyhmiä kysymyksiä ?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ohjekirja auttaa, löytyy myös autosta. E-save tai E-charge tai joku Sport ajo-ohjelma laittaa moottorin käyntiin.

Mitä meinaat lämmityskäytöllä ennen ajoa, bensamoottorin käynnistämistä auton lämmittämiseksi vai "stationary heater" toimintoa?

Ei kannata asentaa vetokoukkua, rahtarit kuskaa kyllä tavarat. Muut saattaa olla eri mieltä.
heikki hoo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 14.03.2021 19:06

Re: tyhmiä kysymyksiä ?

Viesti Kirjoittaja heikki hoo »

Mua ei auta tuo saksankielinen manuaali.Lämmityskäytöllä ennen ajoa tarkoitan auton sisätilan lämmitystä bensamoottorilla?
Stationary heater on mulle uusi ja outo asia.
EemeliErkki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 554
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: tyhmiä kysymyksiä ?

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

heikki hoo kirjoitti: Ke 17.03.2021 08:12 Hei
Hankin viikko sitten MB 350e plug-in hybridin vm 2018
1)miten sillä ajetaan pelkällä bensiinillä tai lämmityskäyttö ennen ajoa?
2)onko mitään järkeä asennutta vetokoukkua?

Kaikkiin plug-in autoihin ei voi asentaa vetokoukkua, siis ei ole hyväksytty.
Pitää olla tehdaskoukku, niin silloin on kait eri hyväksyntä. Parhaiten selviää, kun pyydät asennustarjouksen Vehosta, ja sitten jos ok, niin jostakin muualta myös.

PS. Kun laittaa jo otsikkoon auton mallin ja kysymyksen, saa ehkä parempia vastauksia. Kukaan ei lue kaikkia näitä. :!:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13766
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: tyhmiä kysymyksiä ?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jos rekisteriotteessa on merkintä perävaunupainoista niin koukun voi asentaa (ei tarvii olla OEM osa). 2100 jarrullisen kärryn paino meidän E350e:ssä.

Jos saksankielinen ohjekirja ei miellytä niin autosta voi lukea vaihtoehtoisella kielellä ja mercedes-benz.fi sivuilta suomeksi, ruotsiksi tai jollakin muulla haluamallaan kielellä.

Bensamoottorin saa kyllä käyntiin paikallaan jos tilanne vaatii (tai muuten vaan haluaa hukata bensaa mukavuuden takia).
Avatar
Tude
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: La 13.06.2020 18:56
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: tyhmiä kysymyksiä ?

Viesti Kirjoittaja Tude »

2020 C300e:n saa lähtiessä käyntiin valitsemalla ajo-ohjelmaksi Sport tai Sport+ ja silloin moottori käy koko ajan, myös risteyksiin ym. pysähdyttäessä. E-save toimii muuten samoin, mutta lähtee liikkeelle sähköllä ja sammuttaa moottorin pysähdyttäessä. Mahdollisesti 2018 malli toimii samalla logiikalla, etenkin jos ajo-ohjelmat ovat samat.
ex C300e (W205) -20
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: tyhmiä kysymyksiä ?

Viesti Kirjoittaja Skraba »

DBFI kirjoitti: Ke 17.03.2021 12:04 Ei kannata asentaa vetokoukkua, rahtarit kuskaa kyllä tavarat. Muut saattaa olla eri mieltä.
:lol:

Joo. Mulla on se tilanne, että sikäli satunnaisen säännöllisesti kärryä tarvin, että koukku pitää käyttiksissä olla. SEC:ssä sattuneesta syystä ei oo :mrgreen:

Onko tilanne se, ettei "nykyautoihin" enää koukkuja muut voi asentaa, kuin marmoritiski? Itsellä tosin S124:ssä ja S212:ssa molemmissa tehdaskoukut ja oli ostoperusteena jäljempänä mainittua hankittaessa.
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
oem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 20.07.2020 07:58

Re: tyhmiä kysymyksiä ?

Viesti Kirjoittaja oem »

Jos olen ymmärtänyt asian oikein, voi valtuutettu/hyväksytty, asennusliike asentaa vetokoukun ja muuttaa rekisteritiedot sen mukaisiksi.
Käytännössä veikkaan vaikeuksia näiden "valmius vetokoukkua varten"-varusteiden ja niiden puuttumisen yhteydessä.
A250e 2020 W177
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4694
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: tyhmiä kysymyksiä ?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Eiköhän se vaadi sen koukkuyksikön väylään ja koodaukset sille tai tulee ongelmia.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13766
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: tyhmiä kysymyksiä ?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

MJPfin kirjoitti: Ti 23.03.2021 09:55 Eiköhän se vaadi sen koukkuyksikön väylään ja koodaukset sille tai tulee ongelmia.
Juu mutta tuonhan voi tehdä vaikka MJPfin, ei välttämättä vaadi merkkiliikkeessä käyntiä. En kyllä muista vaatiko aina edes koodauksia, en ole aikoihin asentanut koukkua. Muistelisin että jotkut mallit ainakin tunnistaa heti koukkupurkin ja toimii sen mukaisesti. Voin hyvinkin muistaa väärin.

@oem, eihän vetokoukun asennusta ole katsastettu ja lisätty rekisteritietoihin enää aikoihin. Uudessa autossa on rekisteriotteessa painotiedot valmiina oli koukkua tai ei ja ne pätee jos/kun vetokoukku on hyväksyttyä mallia.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 963
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: tyhmiä kysymyksiä ?

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Sehän se että osassa hybrideistä ei lue tyyppikilvessä vetomassaa. Eikä näin myöskään tyyppitodistuksessa. Jostain pitäis sitten sellainen saada jos aikoo ne massat saada sinne rekisteriotteeseen. Veholaisia ei sellaset kiinnosta kuin raskaampiin ajoneuvoihin.

Itse koukun asentamisessa ei ole mitään ongelmaa ja siihen löytyy valmistajan retrofit ohjeet. Koukkuahan on saanut ihan tehdasasenteisenakin. Joissakin malleissa pitää vaihtaa syylarin flekti tehokkaammaksi.
Viimeksi muokannut amatoori, Ti 23.03.2021 19:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 963
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: tyhmiä kysymyksiä ?

Viesti Kirjoittaja amatoori »

.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13766
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: tyhmiä kysymyksiä ?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

amatoori kirjoitti: Ti 23.03.2021 19:05 Sehän se että osassa hybrideistä ei lue tyyppikilvessä vetomassaa. Eikä näin myöskään tyyppitodistuksessa. Jostain pitäis sitten sellainen saada jos aikoo ne massat saada sinne rekisteriotteeseen. Veholaisia ei sellaset kiinnosta kuin raskaampiin ajoneuvoihin.

Itse koukun asentamisessa ei ole mitään ongelmaa ja siihen löytyy valmistajan retrofit ohjeet. Koukkuahan on saanut ihan tehdasasenteisenakin. Joissakin malleissa pitää vaihtaa syylarin flekti tehokkaammaksi.
En usko että Veho pystyy tekemään mitään jos ne vetomassat puuttuu. Lupa pitäisi saada tehtaalta ja jos tehdas luvan antaisi niin ne massat löytyisi jo.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 963
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: tyhmiä kysymyksiä ?

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Niin tiedä sitten mitä tapahtuisi jos vaan asentaisi koukun ja päivittäisi VeDoc:n retrofit ohjeiden mukaisesti, sitten hakisi uuden CoC todistuksen..
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13766
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: tyhmiä kysymyksiä ?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

amatoori kirjoitti: Ti 23.03.2021 20:14 Niin tiedä sitten mitä tapahtuisi jos vaan asentaisi koukun ja päivittäisi VeDoc:n retrofit ohjeiden mukaisesti, sitten hakisi uuden CoC todistuksen..
Ei riitä kauluslaatat kellään VeDoc käyttäjällä tuohon muutokseen. Eikö sen sijaan voisi vaan asentaa sen koukun (irrotettavan = piilotettavan) ja käyttää sitä kun tykkää? Ei kai katsastuksessa tule ongelmia jos autoon on lisätty joku erikoinen vahvistusrauta takapoksin pohjalle. :roll:

Tuleeko liian kovat sakot jos kohdalle sattuu joku älykäs poliisi juuri kun kärry on kytketty perään?
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 963
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: tyhmiä kysymyksiä ?

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Itseasiassa eikös se lain mukaan mene niin että jos vetomassoja ei ole ilmoitettu, niin sillon massat voidaan laskea ajoneuvon kokonaismassasta?

Jokatapauksessa koukun asentaminen autoon jossa vetomassoja ei ole ilmoitettu, ei ole mikään syy hylätä katsastuksessa.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Vastaa Viestiin