Ekan MB:n onnellinen omistaja tiedustelee konkareilta neuvoa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tapio R.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 04.08.2003 10:41
Paikkakunta: Helsinki

Ekan MB:n onnellinen omistaja tiedustelee konkareilta neuvoa

Viesti Kirjoittaja Tapio R. »

Tervehdys Arvoisat Mersuforumin Jäsenet!

Onnistuihan se viimeinkin tuo sisäänkirjautuminen Forumiin :D

Löysin pitkällisen etsimisen jälkeen oikean helmen autoksi, jossa ei tarvitse tuntea tällainen 2 m./145 kg. köriläs klaustrofobiaa ja takapenkillekin mahtuu. Nyt on auto, jota tahtoo pitää kuin kukkaa kämmenellä, joten pyytäisin Teiltä, arvoisat Forumilaiset, vinkkejä klassikon vm. -86 pitamiseksi kuosissaan:

1. Mikä/missä olisi parasta hoitaa kuntoon pienet ruosteen alut repsikan puolen oven sisäpuolen päädyssä ja kromilistoissa etupuskurissa ja peräkontin kromilistassa, ettei pääse etenemään? Samoin muovikylkien alla uskoisin olevan alkavaa ruostumista.

2. Onko kukaan asentanut/asennuttanut varashälytintä/immobilizeria lisäturvaksi? Hinta-arvio ja mikä merkki toimii parhaiten ilmakeskuslukituksen kanssa?

Ystävällisistä Vastauksista Etukäteen Kiittäen... :)
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

hmm..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tervetuloa vaan!
Kromilistoista ei taida saada ruosteita muuten pois, kuin kromauttamalla lista uudestaan tai vaihtamalla tilalle uusi tai käytetty ruosteeton lista. Tietty voisi kokeilla jotain krominkiillotus/puhdistus ainetta, jos ei ole pahasti ruostunut.
Mutta mitään kromispraymaalia ei kannata kokeilla, samaan lopputulokseen pääsee vannehopealla.

Kylki "pahvien" alle kannattaa tosiaan kurkistaa, ettei pääse ruoste pesiytymään sinne.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Tapio R.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 04.08.2003 10:41
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tapio R. »

Kiitoksia. Tässä sitä opetellaan vasta Forumin käyttöä. Mutta asiaan... Kyllähän kromin saa tosiaankin kiiltämään vaikka vahalla. Kurkkaan vkonloppuna "kylkipahvien" alle. Tuli tässä mieleeni, että onko kellään kokemusta pahvien poistamisesta? Kannattaako esim. yrittää maalata mustaksi vai tuleeko vain sanomista? Nyt autoni on metallihohtomusta.

Onko kellään suositella ammattitaitoista "maalaria" pääkaupunkiseudulla?
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Samaa suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tervehdys!

Tuolaisten pilkkujen poistajaa (siis tekijää, ei mönjää) on todella vaikea löytää...

Omaan pirssiin meinaan tehdä homman itse. Eli, panelit huitsaan ja ruostepilkkujen karkea hionta ja perään vielä pistepuhallus. Tuossa omassa 420:ssä ei tilanne ole vielä kovin paha, maallikko luulee autoa ruosteettomaksi :wink: On kuitenkin hyvä ottaa kiinni nuo pienet ruosteen alut ennen isompia vaurioita.

PS. Kannattaa hommata pussilinen niitä panelien kiinnitysmuoveja varastoon ennen irroituspuuhiin ryhtymistä. Ainakin ne neliöreikään tarkoitetut tahtovat olla entisiä irrotuksen jälkeen. Varmasti ne pyöreätkin kulahtavat irrotuksessa, mutta ne eivät välttämättä vaadi irroittelua.
Terveisin
Tero
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Ekan MB:n onnellinen omistaja tiedustelee konkareilta ne

Viesti Kirjoittaja Aku P »

MB300SEL kirjoitti:Löysin pitkällisen etsimisen jälkeen oikean helmen autoksi, jossa ei tarvitse tuntea tällainen 2 m./145 kg. köriläs klaustrofobiaa ja takapenkillekin mahtuu.

1. Mikä/missä olisi parasta hoitaa kuntoon pienet ruosteen alut repsikan puolen oven sisäpuolen päädyssä ja kromilistoissa etupuskurissa ja peräkontin kromilistassa, ettei pääse etenemään? Samoin muovikylkien alla uskoisin olevan alkavaa ruostumista.


Ystävällisistä Vastauksista Etukäteen Kiittäen... :)
Hoo! Jo toinen miehen mittainen tällä foorumilla... 8)
Kromilistoista voisi lähteä pintaruostepilkut jo hiomalla, etenkin näkymättömissä paikoissa saattaa riittää kun pinnan hioo kirkkaaksi ja sitten vetäisee päälle paksulti vahaa. Pitää muistaa, että tarmokkaasti vahaamalla osa ruostejäljistä voi muuten kadota ilman, että hiomapaperia tarvitaan.

Repsikan ovi lienee sellainen paikka, joka on piilossa? Pelkkä hionta ja paikkamaalaus voisi auttaa siinäkin, jos kohde ei ole "julkisivua" ei ulkonäön kanssa ole ihan niin tarkkaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ziba K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ma 24.03.2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Tervetuloa joukkoon tummaan ja

Viesti Kirjoittaja Ziba K »

aatelismersun omistajaksi!
Kun ja jos intoa riittää ulkopuolisten helmojen tarkistelun jälkeen, kurkkaappa vasiten myös ovien sisään. Ovipahvit ovat suht simppelisti kiinni, muutama ruuvi ja nasta irti + tietty kampi (jos on ), kahva ja aukaisulipare pois, niin tutkimusmatka voi alkaa.

Omastani löytyi kuskin ovesta valehtelematta kourallinen neulasia ja koivunsilmiä. :evil: Ei riitä, että vedenpoistoreijät ovat auki, myös tuo muhju on hyvä saada pois alasaumoja hautomasta.

Takapaksin ollessa auki, laitapa sormet takalasin alle. Ilmanpoistoreikien tietämiltä saa usein raksittua hilseilevää maalia tai jopa alkavaa ruostetta pois. Sinne ehkä kannattaa suihkauttaa hiukka sopivaa suojaöljyä, hidastaapa ainakin hilseilyä.

ps. Onkos tuo pitkä kolmesatasesi paljon nähnyt maailmaa? automaatti vai Kaapon tapaan väkisinvaihdettava? :o
Ziba
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
Avatar
Tapio R.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 04.08.2003 10:41
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tapio R. »

No johan tuli palautetta, kiitos! Taidan Ziba K:n vinkin perusteella kurkata ensiksi etuovien pahvien taakse ja samalla hoitaa se pikkuinen ruosteen alun oik. puoleisen oven päädystä alhaalta tiivisteen vierestä.

Tosin, olen lähdössä mokille, jossa ei ole sateensuojaa helmelleni, joten saataa mennä suunnittelun puolelle, kun tuo olutkoppakin vihdoinkin mahtuu takapenkin lattialle :wink:

Helmeni on juuri vuosi sitten päässyt vasta ripille ja ei ole nähnyt maailmaa vasta kuin n. 12.000 km/v. 8)
Avatar
Tapio R.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 04.08.2003 10:41
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tapio R. »

Ai niin Ziba K. Helmi on tomaatilla...
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Terve

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tervetuloa pidennettyjen pirssien ja isokenkäisten kerhoon :D Toki kaljakorin on sovittava takajalkatilaan, vaikka etuistuimet olisivat vähän taaempanakin :shock:
Onko Helmellä millainen historia takanaan, ehkä mieleenkiiintoisia / tunnettuja omistajia tai diplomaatti tai yrityshistoriaa? Harvemmin L-malli ajautuu ainakaan ensiomistukseen yksityishenkilölle. Vai onko autosi uusiotuontia? Josko laitat myös kuvia ja taustatarinaa tuonne Tähtiklubin sivuille, olisi hauska vilkuilla uusien "kasvojen" kiesejä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Tapio R.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 04.08.2003 10:41
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tapio R. »

Kiitoksia vaan! Hänen isokenkäisyydestä en tiedä, tai jos 47 luetaan jo sellaisiin :wink:

Helmeni, jolla on myös "Kauppaneuvos" -lempinimi on Vehon tuoma metallinhotomusta edustusauto, jonka Teräskonttori Oy:n omistajakauppaneuvos on hankkinut edustusautokseen Lauttasaareen.

Kun patruuna siirtyi autuaampien autoilijoiden kerhoon, sain tämän mahdollisuuden eli olen nyt helmen ns. 2. henkilöomistaja.

Digitaalikamera on vasta kirjeessä joulupukille, joten kuvia en vielä ole päässyt näppimään. Anteeksi, minne tähtikulubin sivuille :?
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Täällä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tähtiklubi on eräänlainen vapaamuotoinen revohka, joka pitää tapanaan kokoontua pari-kolme kertaa vuodessa "johonkin", lähinnä saunomaan, syömään, olustelemaan, herjaa heittämään, Mersuista jutustelemaan, letka-ajoa harrastamaan jne. Pari ensimmäistä miittiä olivat Vaajakoskella, kolmas tuossa muutama viikko sitten Kangasalla.

Sivulle pääset esim. klikkaamalla tuota allekirjoitukseni yhteydessä olevaa 300SEL -linkkiä, joka johtaa suoraan omasta potkulaudasta kertovalle sivulle. Saitilla on kuvia miiteistä, bongauksia, Mersuforumin väen autoja, hiukan remppakuvia yms.
Liity sakkiin, seuraava miitti lienee tuolla syvässä etelässä eli meren äärellä Turun ja Hesan puolivälissä osapuilleen.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin