Noniin, oltiin taas tänään vähän tallilla selvittämässä käynnistyvyysongelmaa ja nyt taitaa olla syy selvillä miksi se ei lähde tulille. Siellä oli nimittäin kuusi imuventtiiliä jumittunut kiinni asentoon. Kolme venttiiliä saatiin pelaamaan omatoimisesti kun jatkovarrella varovasti kädellä painoi niin aukesi kyllä, mutta kolmea venttiiliä ei saatu pelaamaan omatoimisesti, vaikka koitettiin kyllä moneen kertaa rasvailla varsia WD40:llä samalla ku kaveri pyöritti konetta. Ne jää vain kiinni aina uudestaan ja uudestaan kun pyöritti, vaikka koitettiin niitä herkistellä joka kierroksella. Pakoventtiilejä ei päästy tarkastamaan ku pakosarja on paikallaan. Sehän tosin vois olla hyvä keino todeta pakoventtiilien toiminnan laittamalla kelmun ta jonku ilmapallon turbon downpipen lähtöön et mitä siellä tapahtuu, kuten Jari ke kehoittikin
Mutta nyt tiedetään joka tapauksessa että venttiileissä on joka tapauksessa nyt ongelmia, joten täytyy ainakin paininkupit purkaa ja ajattelin että jos itse koittaisi irrottaa venttiilivarsien kumit, jotta niitä ohjureita ja venttiilinvarsia pääsis öljyämään ja alkaisivat aukeemaan niin ku pitääkin. Kun vahva veikkaus nyt on että ne ovat vain kuivunut sieltä kun kone seissyt ja ei ole semmosta ikiöljyä siellä välissä, kuten ajetussa moottorissa. Nyt kysymys kuuluukin että onko paha homma ite irrottaa niitä venttiilivarsien kumeja? Tarvitaanko erikoistyökaluja siihen tai venttiilijousien irrottamiseen ja saako ihan Motonetistä tai paikallisesta varaosaliikkeestä? Ei ole ite tarvinnu niitä ikinä irrotella, vaan olen jättänyt koneistamon tehtäväksi ja nyt en välttämättä haluaisi koko kantta irrottaa jos ei ole ihan pakko tai ehdottoman suositeltavaa jostakin syystä.
Jari Ke kirjoitti: ↑Su 27.12.2020 13:26
Kun on ollu käynnissä ni syy ei varmaankaan ole nostimissa. (edit: paitsi jos ne on ruosteessa ja siksi jäävät auki kuten epäilitkin) Nehän ei omia aikojaan paikallaanollessa täyty. Paremminkin palautuvat. Sellainen mahdollisus ehkä kannattaa ottaa huomioon et venttiilivarretkin voi olla pintaruostessa ja ne mitkä oli sen vuoden auki niin eivät mene kiinni sentakia? Ohjurit tod näk on vaihdettu uusiin kun se on halpaa lystiä ja ihan perusteltuakin. Välys siis on pieni ja pintaruoste v-varsissa saattaa tehdä kiusaa?
Ohjurit ovat kuulemma vanhat kun olivat uuden veroiset, niin eivät nähneet tarvetta vaihtaa uusiin. Mutta siis juuri tästä onkin kysmys, kuten arvelit että todennäköisesti ovat pintaruosteessa kun öljy kuivunut niistä pois ja nyt se tekee juuri sitä kiusaa siellä ohjureissa.
Jari Ke kirjoitti: ↑Su 27.12.2020 13:26
Joo siinä sulla varmaan on OM603:n syöttöpumppu jossa 8milliset? Niissä syöttöpumun banjopulteista toinen kuuluu olla isoreikäinen ja toinen pienireikäinen jossa mielestäni on hauliventtiili. Sen venttiilin tehtävä on pitää syöttöpumpun p-ainelinjassa muistaakseni 0.2bar paine et pumpun elementit varmasti saa p-ainetta kaikissa tilanteissa. Sen takia sen pienireikäisen banjon on oltava s-pumpun paluulinjassa. Nehän ovat muuten samanlaisia ja käyvät siis ristiinkin. Jos tuo ei ollu tiedossa ni paluulinjan banjopultti kannattaa tarkistaa et on se pienireikäinen. Jos se ei ole siinä ni sit ettiä minne se on laitettu meinaan se 100%varmasti rajoittaa tehoja mutta saattaa vaikuttaa käynnistyvyyteenkin.
Juu se on 603:en pumppu 8mm tapeilla. Noniin, hyvä tietää tämäkin, täytyy tarkastaa se polttoainereikä!
Jari Ke kirjoitti: ↑Su 27.12.2020 13:26
Varmaan tiesitkin mutta tässä vielä yx vinkki eli:
Ja sitten omalla vastuulla voi koittaa ennen kun alkaa isommin purkamaan et käykö mosa jarrucleanerillakaan tai jääkö käyntiin kun tuolla saa sen ensin käymään. Mutta siis omalla vastuulla!
Koitettiin just tänään käynnistyssumutteella hiukan avittaa sitä käynnistymään, mutta ei lähtenyt. Alkaa myös kuulostamaan sillä niin pahalle että ei uskalla sillä kauheesti kiusata konetta.
Jari Ke kirjoitti: ↑Su 27.12.2020 14:01
Sellanen tuli vielä mieleen et pyörittelitkö konetta kampuranpäästä räikällä vähintään sen kax kierrosta ennen kun avaimella tarjosit?
Tais mennä niin että konetta on tullu aikasemmin hiukan pyöriteltyä, mutta ei kyllä ennen avaimen kääntämistä varsinaisesti, vaan öljyä lisäsin vaan koneeseen ennen starttia että on yläpääkin öljyssä paremmin.
![Shifty :shifty:](./images/smilies/icon_shifty.gif)